Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Nanotechnologia (S1)

Sylabus przedmiotu Informatyka:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Nanotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Informatyka
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Fizykochemii Nanomateriałów
Nauczyciel odpowiedzialny Ewa Mijowska <Ewa.Borowiak-Palen@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP1 15 2,00,38zaliczenie
wykładyW1 15 1,00,62zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Matematyka

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z podstawami programowania
C-2Zdobycie umiejętności zastosowanie programowania do rozwiązytania problemów nanotechnologii.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Podstawy programowania. Tworzenie schematów obliczeń. Sformalizowany i niesformalizowany zapis algorytmów. Podstawy programowania z zastosowaniem wybranego języka programowania. Definicja zmiennych i stałych. Instrukcje tworzenia pętli. Budowa wyrażeń boolowskich. Wprowadzanie i wyprowadzanie danych.7
T-P-2Zastosowanie programowania do problemów nanotechnologii. Rozwiązywanie równań stanu o skomplikowanej postaci. Całkowanie przebiegów doświadczalnych z wyjścia aparatury badawczej. Rozwiązywanie równań modelujących procesy nanotechnologiczne (równania różniczkowe zwyczajne i równania różniczkowe cząstkowe).8
15
wykłady
T-W-1Podstawy programowania. Tworzenie schematów obliczeń. Sformalizowany i niesformalizowany zapis algorytmów.3
T-W-2Podstawy programowania z zastosowaniem wybranego języka programowania. Definicja zmiennych i stałych. Instrukcje tworzenia pętli. Budowa wyrażeń boolowskich. Wprowadzanie i wyprowadzanie danych.4
T-W-3Zastosowanie programowania do problemów nanotechnologii. Rozwiązywanie równań stanu o skomplikowanej postaci.4
T-W-4Całkowanie przebiegów doświadczalnych z wyjścia aparatury badawczej. Rozwiązywanie równań modelujących procesy technologiczne (równania różniczkowe zwyczajne i równania różniczkowe cząstkowe).4
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2studiowanie literatury przedmiotu30
A-P-3samodzielne przygotowywanie projektów15
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Czytanie literatury5
A-W-3Przygotowanie do kolokwium10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład wspomagany prezentacją multimedialną
M-2Ćwiczenia laboratorujne przy komputerach

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: kontrola postepów realizowanych zadań
S-2Ocena formująca: Sprawdzian pisemny
S-3Ocena podsumowująca: Ocena jakości oraz kompletności wykonanych zadań

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Nano_1A_B05_W01
ma wiedze w zakresie informatyki potrzebna do rozwiazywania prostych zadan zwiazanych z nanotechynologią
Nano_1A_W06C-1T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-1M-1S-2
Nano_1A_B05_W02
zna techniki i narzędzie informatyczne do projektowania, modelowania i symulacji urządzeń i zjawisk związanych z nanotechnologią
Nano_1A_W11C-2T-P-1, T-P-2M-1, M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Nano_1A_B05_U01
Student potrafi posługiwać się typowymi narzędziami informatycznymi do projektowania, modelowania i symulacji komputerowych wybranych zagadnień z zakresu nanotechnologii.
Nano_1A_U07C-2T-P-1, T-P-2M-2S-1, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Nano_1A_B05_K01
potrafi przekazać informacje w środkach masowego przekazu
Nano_1A_K07T-W-3, T-P-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Nano_1A_B05_W01
ma wiedze w zakresie informatyki potrzebna do rozwiazywania prostych zadan zwiazanych z nanotechynologią
2,0
3,0rozumie do czego mozna wykorzystac programy komputerowe
3,5
4,0
4,5
5,0
Nano_1A_B05_W02
zna techniki i narzędzie informatyczne do projektowania, modelowania i symulacji urządzeń i zjawisk związanych z nanotechnologią
2,0
3,0Student zna techniki i narzędzi inforamatyczne służace do projektowania wspomaganego komputerowo. Wiedza studneta na temat omawianych zagadnien jest na poziomie 60%.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Nano_1A_B05_U01
Student potrafi posługiwać się typowymi narzędziami informatycznymi do projektowania, modelowania i symulacji komputerowych wybranych zagadnień z zakresu nanotechnologii.
2,0
3,0Umiejętności zdobyte przez Studenta wynoszą 60 % umiejętności możliwych do uzyskania w ramach przedmiotu.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Nano_1A_B05_K01
potrafi przekazać informacje w środkach masowego przekazu
2,0
3,0Kompetencje na poziomie 60 % możliwych do uzyskania w ramach przedmiotu.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Ryszard J. Kaleńczuk, Podstawy Informatyki dla Chemików Technologów, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1993

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Podstawy programowania. Tworzenie schematów obliczeń. Sformalizowany i niesformalizowany zapis algorytmów. Podstawy programowania z zastosowaniem wybranego języka programowania. Definicja zmiennych i stałych. Instrukcje tworzenia pętli. Budowa wyrażeń boolowskich. Wprowadzanie i wyprowadzanie danych.7
T-P-2Zastosowanie programowania do problemów nanotechnologii. Rozwiązywanie równań stanu o skomplikowanej postaci. Całkowanie przebiegów doświadczalnych z wyjścia aparatury badawczej. Rozwiązywanie równań modelujących procesy nanotechnologiczne (równania różniczkowe zwyczajne i równania różniczkowe cząstkowe).8
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawy programowania. Tworzenie schematów obliczeń. Sformalizowany i niesformalizowany zapis algorytmów.3
T-W-2Podstawy programowania z zastosowaniem wybranego języka programowania. Definicja zmiennych i stałych. Instrukcje tworzenia pętli. Budowa wyrażeń boolowskich. Wprowadzanie i wyprowadzanie danych.4
T-W-3Zastosowanie programowania do problemów nanotechnologii. Rozwiązywanie równań stanu o skomplikowanej postaci.4
T-W-4Całkowanie przebiegów doświadczalnych z wyjścia aparatury badawczej. Rozwiązywanie równań modelujących procesy technologiczne (równania różniczkowe zwyczajne i równania różniczkowe cząstkowe).4
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2studiowanie literatury przedmiotu30
A-P-3samodzielne przygotowywanie projektów15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Czytanie literatury5
A-W-3Przygotowanie do kolokwium10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięNano_1A_B05_W01ma wiedze w zakresie informatyki potrzebna do rozwiazywania prostych zadan zwiazanych z nanotechynologią
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówNano_1A_W06ma podstawową wiedzę w zakresie technik komputerowych, w tym metodyki i technik programowania, grafiki komputerowej oraz obsługi i utrzymania narzędzi informatycznych niezbędnych w nanotechnologii
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z podstawami programowania
Treści programoweT-W-3Zastosowanie programowania do problemów nanotechnologii. Rozwiązywanie równań stanu o skomplikowanej postaci.
T-W-4Całkowanie przebiegów doświadczalnych z wyjścia aparatury badawczej. Rozwiązywanie równań modelujących procesy technologiczne (równania różniczkowe zwyczajne i równania różniczkowe cząstkowe).
T-W-2Podstawy programowania z zastosowaniem wybranego języka programowania. Definicja zmiennych i stałych. Instrukcje tworzenia pętli. Budowa wyrażeń boolowskich. Wprowadzanie i wyprowadzanie danych.
T-W-1Podstawy programowania. Tworzenie schematów obliczeń. Sformalizowany i niesformalizowany zapis algorytmów.
Metody nauczaniaM-1Wykład wspomagany prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0rozumie do czego mozna wykorzystac programy komputerowe
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięNano_1A_B05_W02zna techniki i narzędzie informatyczne do projektowania, modelowania i symulacji urządzeń i zjawisk związanych z nanotechnologią
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówNano_1A_W11zna podstawowe metody, techniki, narzędzia, materiały i nanomateriały do projektowania, modelowania, symulacji i wytwarzania przyrządów i urządzeń technicznych oraz rozwiązywania za ich pomocą prostych zagadnień technicznych i badawczych
Cel przedmiotuC-2Zdobycie umiejętności zastosowanie programowania do rozwiązytania problemów nanotechnologii.
Treści programoweT-P-1Podstawy programowania. Tworzenie schematów obliczeń. Sformalizowany i niesformalizowany zapis algorytmów. Podstawy programowania z zastosowaniem wybranego języka programowania. Definicja zmiennych i stałych. Instrukcje tworzenia pętli. Budowa wyrażeń boolowskich. Wprowadzanie i wyprowadzanie danych.
T-P-2Zastosowanie programowania do problemów nanotechnologii. Rozwiązywanie równań stanu o skomplikowanej postaci. Całkowanie przebiegów doświadczalnych z wyjścia aparatury badawczej. Rozwiązywanie równań modelujących procesy nanotechnologiczne (równania różniczkowe zwyczajne i równania różniczkowe cząstkowe).
Metody nauczaniaM-1Wykład wspomagany prezentacją multimedialną
M-2Ćwiczenia laboratorujne przy komputerach
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna techniki i narzędzi inforamatyczne służace do projektowania wspomaganego komputerowo. Wiedza studneta na temat omawianych zagadnien jest na poziomie 60%.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięNano_1A_B05_U01Student potrafi posługiwać się typowymi narzędziami informatycznymi do projektowania, modelowania i symulacji komputerowych wybranych zagadnień z zakresu nanotechnologii.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówNano_1A_U07potrafi posługiwać się typowymi narzędziami informatycznymi do projektowania, modelowania i symulacji komputerowych wybranych zagadnień chemicznych, fizycznych i technicznych
Cel przedmiotuC-2Zdobycie umiejętności zastosowanie programowania do rozwiązytania problemów nanotechnologii.
Treści programoweT-P-1Podstawy programowania. Tworzenie schematów obliczeń. Sformalizowany i niesformalizowany zapis algorytmów. Podstawy programowania z zastosowaniem wybranego języka programowania. Definicja zmiennych i stałych. Instrukcje tworzenia pętli. Budowa wyrażeń boolowskich. Wprowadzanie i wyprowadzanie danych.
T-P-2Zastosowanie programowania do problemów nanotechnologii. Rozwiązywanie równań stanu o skomplikowanej postaci. Całkowanie przebiegów doświadczalnych z wyjścia aparatury badawczej. Rozwiązywanie równań modelujących procesy nanotechnologiczne (równania różniczkowe zwyczajne i równania różniczkowe cząstkowe).
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratorujne przy komputerach
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: kontrola postepów realizowanych zadań
S-3Ocena podsumowująca: Ocena jakości oraz kompletności wykonanych zadań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Umiejętności zdobyte przez Studenta wynoszą 60 % umiejętności możliwych do uzyskania w ramach przedmiotu.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięNano_1A_B05_K01potrafi przekazać informacje w środkach masowego przekazu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówNano_1A_K07rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu – m.in. poprzez środki masowego przekazu informacji o najnowszych osiągnięciach nanotechnologii i związanych z nimi korzyści oraz problemów, potrafi przekazać takie informacje w sposób powszechnie zrozumiały
Treści programoweT-W-3Zastosowanie programowania do problemów nanotechnologii. Rozwiązywanie równań stanu o skomplikowanej postaci.
T-P-2Zastosowanie programowania do problemów nanotechnologii. Rozwiązywanie równań stanu o skomplikowanej postaci. Całkowanie przebiegów doświadczalnych z wyjścia aparatury badawczej. Rozwiązywanie równań modelujących procesy nanotechnologiczne (równania różniczkowe zwyczajne i równania różniczkowe cząstkowe).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Kompetencje na poziomie 60 % możliwych do uzyskania w ramach przedmiotu.
3,5
4,0
4,5
5,0