Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Nanotechnologia (S1)
Sylabus przedmiotu Farby i powłoki z nanocząsteczkami:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Nanotechnologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Farby i powłoki z nanocząsteczkami | ||
Specjalność | Polimerowe bio- i nanomateriały | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Chemicznej Organicznej i Materiałów Polimerowych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Krzysztof Kowalczyk <Krzysztof.Kowalczyk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Jolanta Janik <Jola.Janik@zut.edu.pl>, Agnieszka Kowalczyk <Agnieszka.Kowalczyk@zut.edu.pl>, Joanna Rokicka <Joanna.Rokicka@zut.edu.pl>, Beata Schmidt <Beata.Schmidt@zut.edu.pl>, Katarzyna Wilpiszewska <Katarzyna.Wilpiszewska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 5 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Zaliczenie przedmiotów: "Podstawy syntezy polimerów i żywic reaktywnych", oraz "Technologia procesów materiałów kompozytowych" |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studenta z rodzajami komponentów do formułowania farb i lakierów, w tym modyfikowanych napełniaczami nanocząstkowymi, ich rolą w kompozycji lub w powłoce, podstawami technologii otrzymywania kompozycji powłokowych, ich aplikacji na różne podłoża, a także metodami charakteryzacji właściwości kompozycji powłokotwórczych i finalnych powłok |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Przygotowanie wodorozcieńczalnej epoksydowej kompozycji lakierowej, w tym modyfikowanej napełniaczem fosforanowym, ocena jej właściwości fizykochemicznych, aplikacja na podłoże oraz ocena odporności antykorozyjnej powłoki | 5 |
T-L-2 | Formulacja farby na bazie spoiwa polimerowego typu high solids (epoksydowego lub poliuretanowego), ocena właściwości fizykochemicznych, aplikacja na podłoże metodą natryskową oraz ocena wybranych cech powłoki | 5 |
T-L-3 | Komponowanie farby poliuretanowej, w tym z modyfikatorem nanowęglowym, aplikacja na podłoże szklane i ocena wybranych cech uzyskanej powłoki | 5 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie: pojęcia podstawowe (farba, lakier, szpachlówka), kategorie materiałów powłokowych, aspekty ekologiczne stosowania | 1 |
T-W-2 | Przegląd ważniejszych polimerów i żywic powłokotwórczych (akrylowe, winylowe, alkidowe, poliuretanowe, żywice epoksydowe) | 3 |
T-W-3 | Napełniacze i nanonapełniacze oraz pigmenty, ich charakterystyka i rola w powłoce | 3 |
T-W-4 | Sposoby dyspergowania nanonapełniaczy w kompozycji farby/lakieru | 1 |
T-W-5 | Inne dodatki do farb i lakierów (rozpuszczalniki, zagęstniki, współrozpuszczalniki, koalescenty, środki przeciwpienne, biocydy i in.) | 2 |
T-W-6 | Podstawy technologii otrzymywania farb/lakierów ciekłych oraz proszkowych | 2 |
T-W-7 | Technologie aplikacji materiałów powłokowych na podłoże | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć, opracowanie sprawozdań z przeprowadzonych ćwiczeń laboratoryjnych | 15 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Praca samodzielna studenta, w tym przygotowanie do zaliczenia wykladu | 15 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład problemowy |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena wiedzy studenta podczas ćwiczeń laboratoryjnych w zakresie ogólnej wiedzy dot. rodzaju komponentów i składu kompozycji powłokowych |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy studenta w zakresie formułowania kompozycji powłokowych, ich oceny fizykochemicznej, metod aplikacji na podłoże oraz metod oceny finalnych cech materiałów powłokowych |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Nano_1A_D2-07a_W01 Student powinien mieć ogólną wiedzę w zakresie rodzajów materiałów powłokotwórczych, rodzajów polimerów i żywic oraz innych komponentow stosowanych do ich wytwarzania, technologii ich formułowania, ze szczególnym uwzględnieniem dyspergowania nanonapełniaczy, technologii nakładania na podłoże, kierunków zastosowania i metod charakteryzacji farb/lakierów ciekłych i finalnych powłok | Nano_1A_W02, Nano_1A_W04, Nano_1A_W05, Nano_1A_W07, Nano_1A_W08, Nano_1A_W10, Nano_1A_W12, Nano_1A_W14, Nano_1A_W15, Nano_1A_W16 | — | — | C-1 | T-W-6, T-W-2, T-W-7, T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-3 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Nano_1A_D2-07a_U01 Student powinien umieć sformułować lakier/farbę, w tym z dodatkiem nanonapełniaczy, dokonać oceny właściwości kompozycji powłokotwórczej, nałożyć na podłoże oraz dokonać oceny uzyskanej powloki | Nano_1A_U05, Nano_1A_U01, Nano_1A_U03, Nano_1A_U04, Nano_1A_U06, Nano_1A_U08, Nano_1A_U09, Nano_1A_U10, Nano_1A_U12, Nano_1A_U13, Nano_1A_U14, Nano_1A_U17 | — | — | C-1 | T-W-6, T-W-2, T-W-7, T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-3 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Nano_1A_D2-07a_K01 Student powinien wykazywać zdolności osobiste do stosowania wiedzy, umiejętności do jej aktywnego wykorzystania, cechy odpowiedzialności i autonomii w kontaktach społecznych, świadomość wpływu stosowanej technologii wytwarzania lub nakładania na podłoże na otaczające środowisko | Nano_1A_K02, Nano_1A_K01, Nano_1A_K03, Nano_1A_K04, Nano_1A_K05, Nano_1A_K06, Nano_1A_K07 | — | — | C-1 | T-W-6, T-W-2, T-W-7, T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-3 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Nano_1A_D2-07a_W01 Student powinien mieć ogólną wiedzę w zakresie rodzajów materiałów powłokotwórczych, rodzajów polimerów i żywic oraz innych komponentow stosowanych do ich wytwarzania, technologii ich formułowania, ze szczególnym uwzględnieniem dyspergowania nanonapełniaczy, technologii nakładania na podłoże, kierunków zastosowania i metod charakteryzacji farb/lakierów ciekłych i finalnych powłok | 2,0 | Student nie dysponuje podstawową wiedzą w zakresie dot. komponentów kompozycji powłokotwórczych, formułowania farb/lakierów, oceny ich właściwości, metod nakładania na podłoże oraz oceny właściwości uzyskanych powłok |
3,0 | Student dysponuje ograniczoną wiedzą w zakresie dot. komponentów kompozycji powłokotwórczych, formułowania farb/lakierów, oceny ich właściwości, metod nakładania na podłoże oraz oceny właściwości uzyskanych powłok | |
3,5 | Student dysponuje podstawową wiedzą w zakresie dot. komponentów kompozycji powłokotwórczych, formułowania farb/lakierów, oceny ich właściwości, metod nakładania na podłoże oraz oceny właściwości uzyskanych powłok | |
4,0 | Student dysponuje wiedzą w zakresie dot. komponentów kompozycji powłokotwórczych, formułowania farb/lakierów, oceny ich właściwości, metod nakładania na podłoże oraz oceny właściwości uzyskanych powłok | |
4,5 | Student dysponuje ponad dobrą wiedzą w zakresie dot. komponentów kompozycji powłokotwórczych, formułowania farb/lakierów, oceny ich właściwości, metod nakładania na podłoże oraz oceny właściwości uzyskanych powłok | |
5,0 | Student dysponuje bardzo dobrą wiedzą w zakresie dot. komponentów kompozycji powłokotwórczych, formułowania farb/lakierów, oceny ich właściwości, metod nakładania na podłoże oraz oceny właściwości uzyskanych powłok |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Nano_1A_D2-07a_U01 Student powinien umieć sformułować lakier/farbę, w tym z dodatkiem nanonapełniaczy, dokonać oceny właściwości kompozycji powłokotwórczej, nałożyć na podłoże oraz dokonać oceny uzyskanej powloki | 2,0 | Student nie posiada umiejętności w zakresie formułowania kompozycji powłokotwórczych ich oceny fizykochemicznej, nakładania na podloże oraz metod badań finalnych powłok |
3,0 | Student posiada ograniczone umiejętności w zakresie formułowania kompozycji powłokotwórczych ich oceny fizykochemicznej, nakładania na podloże oraz metod badań finalnych powłok | |
3,5 | Student posiada akceptowalne umiejętności w zakresie formułowania kompozycji powłokotwórczych ich oceny fizykochemicznej, nakładania na podloże oraz metod badań finalnych powłok | |
4,0 | Student posiada umiejętności w zakresie formułowania kompozycji powłokotwórczych ich oceny fizykochemicznej, nakładania na podloże oraz metod badań finalnych powłok | |
4,5 | Student posiada ponad dobre umiejętności w zakresie formułowania kompozycji powłokotwórczych ich oceny fizykochemicznej, nakładania na podloże oraz metod badań finalnych powłok | |
5,0 | Student posiada bardzo dobre umiejętności w zakresie formułowania kompozycji powłokotwórczych ich oceny fizykochemicznej, nakładania na podloże oraz metod badań finalnych powłok |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Nano_1A_D2-07a_K01 Student powinien wykazywać zdolności osobiste do stosowania wiedzy, umiejętności do jej aktywnego wykorzystania, cechy odpowiedzialności i autonomii w kontaktach społecznych, świadomość wpływu stosowanej technologii wytwarzania lub nakładania na podłoże na otaczające środowisko | 2,0 | Student nie wykazuje kreatywności w zakresie stosowania wiedzy i umiejętności praktycznego jej wykorzystania i/lub właściwych cech zdolności osobistych i spolecznych |
3,0 | Student wykazuje ograniczoną kreatywność w zakresie stosowania wiedzy i ograniczone umiejętności praktycznego jej wykorzystania i/lub niedostateczne cechy zdolności osobistych i spolecznych | |
3,5 | Student wykazuje akceptowalną kreatywność w zakresie stosowania wiedzy i umiejętności praktycznego jej wykorzystania i/lub cechy zdolności osobistych i spolecznych | |
4,0 | Student wykazuje kreatywność w zakresie stosowania wiedzy i umiejętności praktycznego jej wykorzystania i/lub cechy zdolności osobistych i spolecznych | |
4,5 | Student wykazuje ponad dobrą kreatywność w zakresie stosowania wiedzy i umiejętności praktycznego jej wykorzystania i/lub cechy zdolności osobistych i spolecznych | |
5,0 | Student wykazuje bardzo dobrą kreatywność w zakresie stosowania wiedzy i umiejętności praktycznego jej wykorzystania i/lub cechy zdolności osobistych i spolecznych |
Literatura podstawowa
- T. Spychaj, S. Spychaj, Farby i kleje wodorozcieńczalne, WNT, 1996
- S. Tkaczyk, Powłoki organiczne, Politechnika Śląska, Gliwice, 1994
Literatura dodatkowa
- Z. Wicks, Organic coatings, J. Wiley & Sons, Hoboken, 2007
- J. Koleske, Paint and coating testing manual, ASTM, Filadelfia, 1995, 14-th