Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Nanotechnologia (S1)

Sylabus przedmiotu Bezpieczeństwo techniczne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Nanotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Bezpieczeństwo techniczne
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Materiałów Katalitycznych i Sorpcyjnych
Nauczyciel odpowiedzialny Beata Michalkiewicz <Beata.Michalkiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Krzysztof Lubkowski <Krzysztof.Lubkowski@zut.edu.pl>, Agata Markowska-Szczupak <Agata.Markowska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP5 15 0,80,25zaliczenie
laboratoriaL5 30 1,20,33zaliczenie
wykładyW5 15 1,00,42zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Matematyka I i II
W-2Fizyka I i II
W-3Ergonomia i bezpieczeństwo pracy

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z problemami bezpieczeństwa obiektów technicznych oraz prawnymi regulacjami w tej dziedzinie
C-2Ukształtowanie umiejętności analizy ryzyka, szacowania zagrożenia oraz oceny wpływu na środowisko i organizm człowieka stosowanej techniki

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zajęcia organizacyjne, regulamin BHP3
T-L-2Badania kontrolne przyrządów i zestawów kontrolno-pomiarowych zgodnie z wymaganiami normy PN EN 170253
T-L-3Sprawdzanie i cechowanie przetworników do pomiaru fizycznych i chemicznych parametrów środowiska3
T-L-4Badanie układów wieloparametrowych przy pomocy komputerowych systemów zbierania i opracowywania wyników pomiarów3
T-L-5Wykorzystanie arkusza kalkulacyjnego Excel, programu Mathcad w obliczeniach związanych z bezpieczeństwem technicznym6
T-L-6Metody matematyczne stosowane do opisu zagadnień związanych z zagrożeniem technicznym i bezpieczeństwem technicznym6
T-L-7Planowanie w oparciu o monitorowanie stanów zagrożenia6
30
projekty
T-P-1Opracowanie metod zapobiegania zidentyfikowanym zagrożeniom na stanowiskach pracy8
T-P-2Opracowanie metod usuwania zidentyfikowanych zagrożeń na stanowiskach pracy7
15
wykłady
T-W-1Czym zajmuje się inżynieria bezpieczeństwa2
T-W-2Obiekty techniczne i ich negatywne działanie2
T-W-3Stan anomalny obiektu zakłócenie, awaria, katastrofa2
T-W-4Układ bezpieczeństwa1
T-W-5Niezawodność2
T-W-6Szkody i ich rodzaje2
T-W-7Konwencje międzynarodowe i dyrektywy Unii Europejskiej w zakresie bezpieczeństwa technicznego2
T-W-8Awarie i ich przyczyny w Polsce1
T-W-9Zasady oceny szkodliwości procesów technologicznych1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Wykonanie sprawozdania4
A-L-2Przygotowanie do zaliczenia2
A-L-3uczestnictwo w zajęciach30
36
projekty
A-P-1czytanie wskazanej literatury3
A-P-2samodzielne przygotowanie projektu6
A-P-3uczestnictwo w zajęciach15
24
wykłady
A-W-1Czytanie wskazanej literatury8
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia7
A-W-3uczestnictwo w zajęciach15
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-3Projekt

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie z wykładów
S-3Ocena formująca: ocena sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych
S-4Ocena podsumowująca: ocena sprawozdań i zaliczeń pisemnych z ćwiczeń laboratoryjnych
S-5Ocena formująca: ocena postępów ocena aktywności na zajęciach
S-6Ocena podsumowująca: ocena dostarczonego projektu
S-7Ocena formująca: sprawdzian z wiedzy dotyczącej każdego z ćwiczeń laboratoryjnych
S-8Ocena formująca: ocena postępów
S-9Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Nano_1A_C12_W01
zna zasady bezpiecznego funkcjonowania zakładów przemysłowych
Nano_1A_W10C-1T-W-3, T-W-5, T-W-1M-1, M-2S-3, S-1, S-4, S-5
Nano_1A_C12_W02
ma wiiedzę dotyczącą społecznych, ekonomicznych i prawnych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Nano_1A_W13C-1T-W-3, T-W-7, T-W-1M-1, M-2S-3, S-1, S-2, S-4, S-5

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Nano_1A_C12_U01
dostrzega konsekwencje wprowadzania róznych rozwiązań technicznych
Nano_1A_U12C-2T-P-1, T-L-5, T-L-7, T-W-6, T-W-1M-1, M-2, M-3S-3, S-1, S-2, S-4, S-5, S-6
Nano_1A_C12_U02
ocenia ryzyko zagrożenia w obiektach technicznych
Nano_1A_U13C-2T-P-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-W-4M-1, M-2, M-3S-3, S-1, S-2, S-4, S-5, S-6

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Nano_1A_C12_K01
postrzega pozatechniczne konsekwencje zastosowania nanotechnologi i nanomateriałow
Nano_1A_K02C-2T-P-1, T-L-6, T-L-7, T-W-1M-1, M-2, M-3S-3, S-1, S-2, S-4, S-5, S-6

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Nano_1A_C12_W01
zna zasady bezpiecznego funkcjonowania zakładów przemysłowych
2,0nie potrafi wcale objaśnić podstawowe zasad na temat zasad bezpiecznego funkcjonowania, eksploatacji aparatury, urządzeń czy systemów wykorzystywanych w produkcji nanomateriałów
3,0w co najmniej 51% potrafi objaśnić podstawowe zasad na temat zasad bezpiecznego funkcjonowania, eksploatacji aparatury, urządzeń czy systemów wykorzystywanych w produkcji nanomateriałów
3,5w co najmniej 61% potrafi objaśnić podstawowe zasad na temat zasad bezpiecznego funkcjonowania, eksploatacji aparatury, urządzeń czy systemów wykorzystywanych w produkcji nanomateriałów
4,0w co najmniej 71% potrafi objaśnić podstawowe zasad na temat zasad bezpiecznego funkcjonowania, eksploatacji aparatury, urządzeń czy systemów wykorzystywanych w produkcji nanomateriałów
4,5w co najmniej 81% potrafi objaśnić podstawowe zasad na temat zasad bezpiecznego funkcjonowania, eksploatacji aparatury, urządzeń czy systemów wykorzystywanych w produkcji nanomateriałów
5,0w co najmniej 91% potrafi objaśnić podstawowe zasad na temat zasad bezpiecznego funkcjonowania, eksploatacji aparatury, urządzeń czy systemów wykorzystywanych w produkcji nanomateriałów
Nano_1A_C12_W02
ma wiiedzę dotyczącą społecznych, ekonomicznych i prawnych uwarunkowań działalności inżynierskiej
2,0nie potrafi wcale wytłumaczyć i rozumie społeczne, ekonomiczne i prawne uwarunkowania działalności inżynierskiej
3,0w co najmniej 51% potrafi wytłumaczyć i rozumie społeczne, ekonomiczne i prawne uwarunkowania działalności inżynierskiej
3,5w co najmniej 61% potrafi wytłumaczyć i rozumie społeczne, ekonomiczne i prawne uwarunkowania działalności inżynierskiej
4,0w co najmniej 71% potrafi wytłumaczyć i rozumie społeczne, ekonomiczne i prawne uwarunkowania działalności inżynierskiej
4,5w co najmniej 81% potrafi wytłumaczyć i rozumie społeczne, ekonomiczne i prawne uwarunkowania działalności inżynierskiej
5,0w co najmniej 91% potrafi wytłumaczyć i rozumie społeczne, ekonomiczne i prawne uwarunkowania działalności inżynierskiej

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Nano_1A_C12_U01
dostrzega konsekwencje wprowadzania róznych rozwiązań technicznych
2,0nie potrafi wcale analizować ryzyka zagrożenia wprowadzanego w konkretnych rozwiązań technicznych
3,0w co najmniej 51% potrafi analizować ryzyka zagrożenia wprowadzanego w konkretnych rozwiązań technicznych
3,5w co najmniej 61% potrafi analizować ryzyka zagrożenia wprowadzanego w konkretnych rozwiązań technicznych
4,0w co najmniej 71% potrafi analizować ryzyka zagrożenia wprowadzanego w konkretnych rozwiązań technicznych
4,5w co najmniej 81% potrafi analizować ryzyka zagrożenia wprowadzanego w konkretnych rozwiązań technicznych
5,0w co najmniej 91% potrafi analizować ryzyka zagrożenia wprowadzanego w konkretnych rozwiązań technicznych
Nano_1A_C12_U02
ocenia ryzyko zagrożenia w obiektach technicznych
2,0nie potrafi wcale oszacować ryzyka zagrożenia w obiektach technicznych i projektuje działania zapobiegawcze im
3,0w co najmniej 51% potrafi oszacować ryzyka zagrożenia w obiektach technicznych i projektuje działania zapobiegawcze im
3,5w co najmniej 61% potrafi oszacować ryzyka zagrożenia w obiektach technicznych i projektuje działania zapobiegawcze im
4,0w co najmniej 71% potrafi oszacować ryzyka zagrożenia w obiektach technicznych i projektuje działania zapobiegawcze im
4,5w co najmniej 81% potrafi oszacować ryzyka zagrożenia w obiektach technicznych i projektuje działania zapobiegawcze im
5,0w co najmniej 91% potrafi oszacować ryzyka zagrożenia w obiektach technicznych i projektuje działania zapobiegawcze im

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Nano_1A_C12_K01
postrzega pozatechniczne konsekwencje zastosowania nanotechnologi i nanomateriałow
2,0nie jest wcale wrażliwy na pozatechniczne konsekwencje zastosowania nanotechnologii i nanomateriałów
3,0w co najmniej 51% jest wcale wrażliwy na pozatechniczne konsekwencje zastosowania nanotechnologii i nanomateriałów
3,5w co najmniej 61% jest wcale wrażliwy na pozatechniczne konsekwencje zastosowania nanotechnologii i nanomateriałów
4,0w co najmniej 71% jest wcale wrażliwy na pozatechniczne konsekwencje zastosowania nanotechnologii i nanomateriałów
4,5w co najmniej 81% jest wcale wrażliwy na pozatechniczne konsekwencje zastosowania nanotechnologii i nanomateriałów
5,0w co najmniej 91% jest wcale wrażliwy na pozatechniczne konsekwencje zastosowania nanotechnologii i nanomateriałów

Literatura podstawowa

  1. Pihowicz Wł, Inżynieria bezpieczeństwa technicznego. Problematyka podstawowa, WNT, Warszawa, 2008
  2. Polska Norma PN-IEC 60300-3-9, Analiza ryzyka w systemach technicznych, 1999
  3. Polska Norma: PN-IEC 61882, Badania zagrożeń i zdolności do działania (badania HAZOP). Przewodnik zastosowań, 2005
  4. Polska Norma: PN-IEC 62198, Zarządzanie ryzykiem przedsięwzięcia. Wytyczne stosowania, 2005

Literatura dodatkowa

  1. Nie dotyczy, Aktualna Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady dotycząca zarządzania zagrożeniami poważnymi awariami z udziałem substancji niebezpiecznych, 2011
  2. Uzarczyk A, Metody badań czynników szkodliwych w środowisku pracy., Gdańsk, 2008
  3. Piotrowki J., Kostyrko K, Wzorcowanie aparatury pomiarowej, PWN, Warszawa, 2000

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zajęcia organizacyjne, regulamin BHP3
T-L-2Badania kontrolne przyrządów i zestawów kontrolno-pomiarowych zgodnie z wymaganiami normy PN EN 170253
T-L-3Sprawdzanie i cechowanie przetworników do pomiaru fizycznych i chemicznych parametrów środowiska3
T-L-4Badanie układów wieloparametrowych przy pomocy komputerowych systemów zbierania i opracowywania wyników pomiarów3
T-L-5Wykorzystanie arkusza kalkulacyjnego Excel, programu Mathcad w obliczeniach związanych z bezpieczeństwem technicznym6
T-L-6Metody matematyczne stosowane do opisu zagadnień związanych z zagrożeniem technicznym i bezpieczeństwem technicznym6
T-L-7Planowanie w oparciu o monitorowanie stanów zagrożenia6
30

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Opracowanie metod zapobiegania zidentyfikowanym zagrożeniom na stanowiskach pracy8
T-P-2Opracowanie metod usuwania zidentyfikowanych zagrożeń na stanowiskach pracy7
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Czym zajmuje się inżynieria bezpieczeństwa2
T-W-2Obiekty techniczne i ich negatywne działanie2
T-W-3Stan anomalny obiektu zakłócenie, awaria, katastrofa2
T-W-4Układ bezpieczeństwa1
T-W-5Niezawodność2
T-W-6Szkody i ich rodzaje2
T-W-7Konwencje międzynarodowe i dyrektywy Unii Europejskiej w zakresie bezpieczeństwa technicznego2
T-W-8Awarie i ich przyczyny w Polsce1
T-W-9Zasady oceny szkodliwości procesów technologicznych1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Wykonanie sprawozdania4
A-L-2Przygotowanie do zaliczenia2
A-L-3uczestnictwo w zajęciach30
36
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1czytanie wskazanej literatury3
A-P-2samodzielne przygotowanie projektu6
A-P-3uczestnictwo w zajęciach15
24
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Czytanie wskazanej literatury8
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia7
A-W-3uczestnictwo w zajęciach15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięNano_1A_C12_W01zna zasady bezpiecznego funkcjonowania zakładów przemysłowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówNano_1A_W10ma podstawową wiedzę o cyklu życia materiałów oraz na temat zasad funkcjonowania i eksploatacji aparatury, urządzeń i systemów wykorzystujących metody technologii chemicznej i fizyki technicznej, szczególnie w aspekcie wytwarzania nanomateriałów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z problemami bezpieczeństwa obiektów technicznych oraz prawnymi regulacjami w tej dziedzinie
Treści programoweT-W-3Stan anomalny obiektu zakłócenie, awaria, katastrofa
T-W-5Niezawodność
T-W-1Czym zajmuje się inżynieria bezpieczeństwa
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: ocena sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych
S-1Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach
S-4Ocena podsumowująca: ocena sprawozdań i zaliczeń pisemnych z ćwiczeń laboratoryjnych
S-5Ocena formująca: ocena postępów ocena aktywności na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi wcale objaśnić podstawowe zasad na temat zasad bezpiecznego funkcjonowania, eksploatacji aparatury, urządzeń czy systemów wykorzystywanych w produkcji nanomateriałów
3,0w co najmniej 51% potrafi objaśnić podstawowe zasad na temat zasad bezpiecznego funkcjonowania, eksploatacji aparatury, urządzeń czy systemów wykorzystywanych w produkcji nanomateriałów
3,5w co najmniej 61% potrafi objaśnić podstawowe zasad na temat zasad bezpiecznego funkcjonowania, eksploatacji aparatury, urządzeń czy systemów wykorzystywanych w produkcji nanomateriałów
4,0w co najmniej 71% potrafi objaśnić podstawowe zasad na temat zasad bezpiecznego funkcjonowania, eksploatacji aparatury, urządzeń czy systemów wykorzystywanych w produkcji nanomateriałów
4,5w co najmniej 81% potrafi objaśnić podstawowe zasad na temat zasad bezpiecznego funkcjonowania, eksploatacji aparatury, urządzeń czy systemów wykorzystywanych w produkcji nanomateriałów
5,0w co najmniej 91% potrafi objaśnić podstawowe zasad na temat zasad bezpiecznego funkcjonowania, eksploatacji aparatury, urządzeń czy systemów wykorzystywanych w produkcji nanomateriałów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięNano_1A_C12_W02ma wiiedzę dotyczącą społecznych, ekonomicznych i prawnych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówNano_1A_W13ma wiedzę ogólną potrzebną do rozumienia społecznych, ekonomicznych i prawnych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z problemami bezpieczeństwa obiektów technicznych oraz prawnymi regulacjami w tej dziedzinie
Treści programoweT-W-3Stan anomalny obiektu zakłócenie, awaria, katastrofa
T-W-7Konwencje międzynarodowe i dyrektywy Unii Europejskiej w zakresie bezpieczeństwa technicznego
T-W-1Czym zajmuje się inżynieria bezpieczeństwa
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: ocena sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych
S-1Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie z wykładów
S-4Ocena podsumowująca: ocena sprawozdań i zaliczeń pisemnych z ćwiczeń laboratoryjnych
S-5Ocena formująca: ocena postępów ocena aktywności na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi wcale wytłumaczyć i rozumie społeczne, ekonomiczne i prawne uwarunkowania działalności inżynierskiej
3,0w co najmniej 51% potrafi wytłumaczyć i rozumie społeczne, ekonomiczne i prawne uwarunkowania działalności inżynierskiej
3,5w co najmniej 61% potrafi wytłumaczyć i rozumie społeczne, ekonomiczne i prawne uwarunkowania działalności inżynierskiej
4,0w co najmniej 71% potrafi wytłumaczyć i rozumie społeczne, ekonomiczne i prawne uwarunkowania działalności inżynierskiej
4,5w co najmniej 81% potrafi wytłumaczyć i rozumie społeczne, ekonomiczne i prawne uwarunkowania działalności inżynierskiej
5,0w co najmniej 91% potrafi wytłumaczyć i rozumie społeczne, ekonomiczne i prawne uwarunkowania działalności inżynierskiej
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięNano_1A_C12_U01dostrzega konsekwencje wprowadzania róznych rozwiązań technicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówNano_1A_U12potrafi dostrzegać konsekwencje środowiskowe, ekonomiczne i społeczne wprowadzania konkretnych rozwiązań technicznych oraz zna zasady bezpieczeństwa i higieny pracy
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności analizy ryzyka, szacowania zagrożenia oraz oceny wpływu na środowisko i organizm człowieka stosowanej techniki
Treści programoweT-P-1Opracowanie metod zapobiegania zidentyfikowanym zagrożeniom na stanowiskach pracy
T-L-5Wykorzystanie arkusza kalkulacyjnego Excel, programu Mathcad w obliczeniach związanych z bezpieczeństwem technicznym
T-L-7Planowanie w oparciu o monitorowanie stanów zagrożenia
T-W-6Szkody i ich rodzaje
T-W-1Czym zajmuje się inżynieria bezpieczeństwa
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-3Projekt
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: ocena sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych
S-1Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie z wykładów
S-4Ocena podsumowująca: ocena sprawozdań i zaliczeń pisemnych z ćwiczeń laboratoryjnych
S-5Ocena formująca: ocena postępów ocena aktywności na zajęciach
S-6Ocena podsumowująca: ocena dostarczonego projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi wcale analizować ryzyka zagrożenia wprowadzanego w konkretnych rozwiązań technicznych
3,0w co najmniej 51% potrafi analizować ryzyka zagrożenia wprowadzanego w konkretnych rozwiązań technicznych
3,5w co najmniej 61% potrafi analizować ryzyka zagrożenia wprowadzanego w konkretnych rozwiązań technicznych
4,0w co najmniej 71% potrafi analizować ryzyka zagrożenia wprowadzanego w konkretnych rozwiązań technicznych
4,5w co najmniej 81% potrafi analizować ryzyka zagrożenia wprowadzanego w konkretnych rozwiązań technicznych
5,0w co najmniej 91% potrafi analizować ryzyka zagrożenia wprowadzanego w konkretnych rozwiązań technicznych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięNano_1A_C12_U02ocenia ryzyko zagrożenia w obiektach technicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówNano_1A_U13potrafi oceniać zagrożenia związane ze stosowaniem produktów i procesów chemicznych i fizycznych oraz stosować zasady bezpieczeństwa i higieny pracy
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności analizy ryzyka, szacowania zagrożenia oraz oceny wpływu na środowisko i organizm człowieka stosowanej techniki
Treści programoweT-P-1Opracowanie metod zapobiegania zidentyfikowanym zagrożeniom na stanowiskach pracy
T-L-2Badania kontrolne przyrządów i zestawów kontrolno-pomiarowych zgodnie z wymaganiami normy PN EN 17025
T-L-3Sprawdzanie i cechowanie przetworników do pomiaru fizycznych i chemicznych parametrów środowiska
T-L-4Badanie układów wieloparametrowych przy pomocy komputerowych systemów zbierania i opracowywania wyników pomiarów
T-W-4Układ bezpieczeństwa
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-3Projekt
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: ocena sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych
S-1Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie z wykładów
S-4Ocena podsumowująca: ocena sprawozdań i zaliczeń pisemnych z ćwiczeń laboratoryjnych
S-5Ocena formująca: ocena postępów ocena aktywności na zajęciach
S-6Ocena podsumowująca: ocena dostarczonego projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi wcale oszacować ryzyka zagrożenia w obiektach technicznych i projektuje działania zapobiegawcze im
3,0w co najmniej 51% potrafi oszacować ryzyka zagrożenia w obiektach technicznych i projektuje działania zapobiegawcze im
3,5w co najmniej 61% potrafi oszacować ryzyka zagrożenia w obiektach technicznych i projektuje działania zapobiegawcze im
4,0w co najmniej 71% potrafi oszacować ryzyka zagrożenia w obiektach technicznych i projektuje działania zapobiegawcze im
4,5w co najmniej 81% potrafi oszacować ryzyka zagrożenia w obiektach technicznych i projektuje działania zapobiegawcze im
5,0w co najmniej 91% potrafi oszacować ryzyka zagrożenia w obiektach technicznych i projektuje działania zapobiegawcze im
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięNano_1A_C12_K01postrzega pozatechniczne konsekwencje zastosowania nanotechnologi i nanomateriałow
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówNano_1A_K02ma świadomość pozatechnicznych konsekwencji zastosowania nanotechnologii i nanomateriałów ze szczególnym uwzględnieniem wpływu na środowisko i organizm człowieka, rozumie wagę odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności analizy ryzyka, szacowania zagrożenia oraz oceny wpływu na środowisko i organizm człowieka stosowanej techniki
Treści programoweT-P-1Opracowanie metod zapobiegania zidentyfikowanym zagrożeniom na stanowiskach pracy
T-L-6Metody matematyczne stosowane do opisu zagadnień związanych z zagrożeniem technicznym i bezpieczeństwem technicznym
T-L-7Planowanie w oparciu o monitorowanie stanów zagrożenia
T-W-1Czym zajmuje się inżynieria bezpieczeństwa
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-3Projekt
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: ocena sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych
S-1Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie z wykładów
S-4Ocena podsumowująca: ocena sprawozdań i zaliczeń pisemnych z ćwiczeń laboratoryjnych
S-5Ocena formująca: ocena postępów ocena aktywności na zajęciach
S-6Ocena podsumowująca: ocena dostarczonego projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie jest wcale wrażliwy na pozatechniczne konsekwencje zastosowania nanotechnologii i nanomateriałów
3,0w co najmniej 51% jest wcale wrażliwy na pozatechniczne konsekwencje zastosowania nanotechnologii i nanomateriałów
3,5w co najmniej 61% jest wcale wrażliwy na pozatechniczne konsekwencje zastosowania nanotechnologii i nanomateriałów
4,0w co najmniej 71% jest wcale wrażliwy na pozatechniczne konsekwencje zastosowania nanotechnologii i nanomateriałów
4,5w co najmniej 81% jest wcale wrażliwy na pozatechniczne konsekwencje zastosowania nanotechnologii i nanomateriałów
5,0w co najmniej 91% jest wcale wrażliwy na pozatechniczne konsekwencje zastosowania nanotechnologii i nanomateriałów