Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Nanotechnologia (S1)
Sylabus przedmiotu Technologia procesów materiałowych w transporcie i motoryzacji:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Nanotechnologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Technologia procesów materiałowych w transporcie i motoryzacji | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Materiałów Katalitycznych i Sorpcyjnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jacek Przepiórski <Jacek.Przepiorski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | podstawy chemii ogólnej i nieorganicznej, chemii polimerów |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | wskazanie studentowi z możliwościami wpływania na właściwości różnych materiałów poprzez wprowadzanie domieszek |
C-2 | zaznajomienie studenta z przykładową aparaturą do badań różnych materiałów |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Odporność termiczna materiałów | 5 |
T-L-2 | Palność materiałów | 5 |
T-L-3 | Badania wpływu domieszek na właściwości tworzyw konstrukcyjnych | 5 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | studia literaturowe | 9 |
A-L-3 | opracowanie sprawozdanie | 5 |
A-L-4 | zaliczenie | 1 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena współpracy z zespole studentów |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena znajomości zagadnień będących przedmiotem ćwiczeń |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Nano_1A_C24_W10 ma podstawową wiedzę na temat zasad funkcjonowania i eksploatacji aparatury, urządzeń i systemów wykorzystujących metody technologii chemicznej i fizyki technicznej, szczególnie w aspekcie wytwarzania nanomateriałów konstrukcyjnych | Nano_1A_W10 | — | — | C-1, C-2 | T-L-3, T-L-1, T-L-2 | M-1 | S-2, S-1, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Nano_1A_C24_U01 potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie nanotechnologi, nanomateriałów, fizyki, chemii, inżynierii materiałowej i nauk pokrewnych; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie, potrafi identyfikować problematykę fizyczną i chemiczną w zjawiskach naturalnych i procesach technologicznych oraz wykorzystywać metodykę badań fizykochemicznych (wyniki eksperymentalne, symulacje) do formułowania i rozwiązywania zadań, potrafi dokonać doboru metod analitycznych i aparatury właściwych dla przeprowadzenia badań laboratoryjnych oraz dokonać krytycznej analizy sposobów ich wykorzystania i ocenić istniejące rozwiązania techniczne,potrafi oceniać zagrożenia związane ze stosowaniem produktów i procesów chemicznych i fizycznych oraz stosować zasady bezpieczeństwa i higieny pracy, potrafi oznaczać wybrane właściwości fizyczne i chemiczne związków chemicznych i materiałów, przy wykorzystaniu odpowiednich technik badawczych | Nano_1A_U01, Nano_1A_U09, Nano_1A_U10, Nano_1A_U13, Nano_1A_U14 | — | — | C-1, C-2 | T-L-3, T-L-1, T-L-2 | M-1 | S-1, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Nano_1A_C24_K02 ma świadomość pozatechnicznych konsekwencji zastosowania nanotechnologi i nanomateriałow ze szczególnym uwzględnieniem wpływu na środowisko i organizm człowieka, rozumie wagę odpowiedzialności za podejmowane decyzje, potrafi dostosowywać działania do pojawiających się niespodziewanych problemów | Nano_1A_K02, Nano_1A_K04 | — | — | C-1, C-2 | T-L-3, T-L-1, T-L-2 | M-1 | S-2, S-1, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Nano_1A_C24_W10 ma podstawową wiedzę na temat zasad funkcjonowania i eksploatacji aparatury, urządzeń i systemów wykorzystujących metody technologii chemicznej i fizyki technicznej, szczególnie w aspekcie wytwarzania nanomateriałów konstrukcyjnych | 2,0 | student nie potrafi wskazać materiałów i metod ich otrzymywania, nie zna technik badań tych materiałow używanych w trakcie zajęć, z trudem wskazuje niektóre cele wprowadzania niektórych domieszek do materiałów konstrukcyjnych stosowanych w transporcie i motoryzacji |
3,0 | student z trudnością potrafi wskazać materiały i metody ich otrzymywania, zna techniki badań tych materiałow używane w trakcie zajęć, z trudem wskazuje niektóre cele wprowadzania niektórych domieszek do materiałów konstrukcyjnych stosowanych w transporcie i motoryzacji | |
3,5 | student potrafi wskazać materiały i metod ich otrzymywania, zna niektóre techniki badań tych materiałow, wskazuje niektóre cele wprowadzania niektórych domieszek do materiałów konstrukcyjnych stosowanych w transporcie i motoryzacji | |
4,0 | student potrafi wskazać materiały i metod ich otrzymywania, zna aparaturę do badań tych materiałow, wskazuje niektóre cele wprowadzania niektórych domieszek do materiałów konstrukcyjnych stosowanych w transporcie i motoryzacji | |
4,5 | student potrafi wskazać materiały i metody ich otrzymywania, dobrze zna aparaturę do badań tych materiałow, wskazuje cele wprowadzania niektórych domieszek do materiałów konstrukcyjnych stosowanych w transporcie i motoryzacji | |
5,0 | student bardzo dobrze wskazuje szeroką gamę materiałów i metod ich otrzymywania, bardzo dobrze zna aparaturę do badań tych materiałow, zna istotę i cele wprowadzania domieszek do materiałów konstrukcyjnych |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Nano_1A_C24_U01 potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie nanotechnologi, nanomateriałów, fizyki, chemii, inżynierii materiałowej i nauk pokrewnych; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie, potrafi identyfikować problematykę fizyczną i chemiczną w zjawiskach naturalnych i procesach technologicznych oraz wykorzystywać metodykę badań fizykochemicznych (wyniki eksperymentalne, symulacje) do formułowania i rozwiązywania zadań, potrafi dokonać doboru metod analitycznych i aparatury właściwych dla przeprowadzenia badań laboratoryjnych oraz dokonać krytycznej analizy sposobów ich wykorzystania i ocenić istniejące rozwiązania techniczne,potrafi oceniać zagrożenia związane ze stosowaniem produktów i procesów chemicznych i fizycznych oraz stosować zasady bezpieczeństwa i higieny pracy, potrafi oznaczać wybrane właściwości fizyczne i chemiczne związków chemicznych i materiałów, przy wykorzystaniu odpowiednich technik badawczych | 2,0 | student nie potrafi analizować informacji pozyskanych w trakcie ćwiczeń z wiedzą teoretyczną, nie dobiera właściwie metod badawczych |
3,0 | student z trudnością radzi sobie sobie z pozyskaniem literatury, w ograniczonym stopniu analizuje informacje pozyskane w trakcie zajęć z wiedzą teoretyczną, z trudnością dobiera metody badań i wykorzystuje je do rozwiązania problemów związanych z ćwiczeniami | |
3,5 | student dość dobrze radzi sobie sobie z pozyskaniem literatury, w wystarczającym stopniu analizuje informacje pozyskane w trakcie zajęć z wiedzą teoretyczną, potrafi dobierać metody badań i wykorzystuje je do rozwiązania problemów związanych z ćwiczeniami | |
4,0 | student radzi sobie sobie z pozyskaniem literatury, analizuje informacje pozyskane w trakcie zajęć z wiedzą teoretyczną, łatwo dobiera metody badań i wykorzystuje je do rozwiązania problemów związanych z ćwiczeniami | |
4,5 | student dobrze radzi sobie sobie z pozyskaniem literatury, analizuje informacje pozyskane w trakcie zajęć z wiedzą teoretyczną, łatwo dobiera metody badań i wykorzystuje je do rozwiązania problemów związanych z ćwiczeniami | |
5,0 | student bardzo dobrze radzi sobie sobie z pozyskaniem literatury, analizuje informacje pozyskane w trakcie zajęć z wiedzą teoretyczną, łatwo dobiera metody badań i wykorzystuje je do rozwiązania problemów związanych z ćwiczeniami |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Nano_1A_C24_K02 ma świadomość pozatechnicznych konsekwencji zastosowania nanotechnologi i nanomateriałow ze szczególnym uwzględnieniem wpływu na środowisko i organizm człowieka, rozumie wagę odpowiedzialności za podejmowane decyzje, potrafi dostosowywać działania do pojawiających się niespodziewanych problemów | 2,0 | student nie rozumie jakie konsekwencje może nosić stosowanie nanotechnologi, nie rozumie wagi własnych decyzji i odpowiedzialności za ich podejmowanie, nie potrafi dostosować wlasnych działań do pojawiających się niespodziewanych problemów i wynikających sytuacji |
3,0 | student wie jakie konsekwencje może nosić stosowanie nanotechnologi, ale nie w pełni rozumie jaką wagę mają jego własne decyzjei jaka jest jego własna odpowiedzialność za ich podejmowanie, tylko czasem potrafi dostosować wlasnych działań do pojawiających się niespodziewanych problemów | |
3,5 | student wie jakie konsekwencje może nosić stosowanie nanotechnologi, zdja sobie sprawę, że jego własne decyzje mogą mieć dużą wagę i wie jaka jest jego własna odpowiedzialność za ich podejmowanie, potrafi dostosować wlasnych działań do pojawiających się niespodziewanych problemów | |
4,0 | student wie jakie konsekwencje może nosić stosowanie nanotechnologi, ale rozumie jaką wagę mają jego własne decyzjei jaka jest jego własna odpowiedzialność za ich podejmowanie, potrafi dostosować wlasnych działań do pojawiających się niespodziewanych problemów | |
4,5 | student zna i rozumie konsekwencje zastosowania nanotechnologi i nanomateriałow zarówno na środowisko jak i i organizm człowieka, rozumie wagę odpowiedzialności za podejmowane decyzje, dobrze dostosowuje działania do pojawiających się niespodziewanych problemów | |
5,0 | student w pełni rozumie konsekwencje zastosowania nanotechnologi i nanomateriałow zarówno na środowisko jak i i organizm człowieka, rozumie wagę odpowiedzialności za podejmowane decyzje, bardzo dobrze dostosowuje swoje działania do pojawiających się niespodziewanych problemów |
Literatura podstawowa
- Ullmann's Encyclopedia of Industrial Chemistry, Wiley, 2002
- Jurczyk, M., Jakubowicz, J., Nanomateriały ceramiczne, Wyd. politechniki Poznańskiej, 2004
- Kubiński, Materiałoznawstwo t. I. Podstawowe materiały stosowane w technice, Wydawnictwa AGH, Kraków, 2011