Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Nanotechnologia (S1)

Sylabus przedmiotu Wysokobarierowe nanokompozytowe materiały polimerowe:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Nanotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wysokobarierowe nanokompozytowe materiały polimerowe
Specjalność Polimerowe bio- i nanomateriały
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Chemicznej Organicznej i Materiałów Polimerowych
Nauczyciel odpowiedzialny Krzysztof Kowalczyk <Krzysztof.Kowalczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Jolanta Janik <Jola.Janik@zut.edu.pl>, Agnieszka Kowalczyk <Agnieszka.Kowalczyk@zut.edu.pl>, Joanna Rokicka <Joanna.Rokicka@zut.edu.pl>, Beata Schmidt <Beata.Schmidt@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL6 15 1,00,44zaliczenie
wykładyW6 15 1,00,56zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Chemia organiczna, podstawy chemii nieorganicznej, podstawy materiałoznawstwa, podstawy chemii i technologii polimerów

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie ze stanem wiedzy w zakresie składu i metod komponowania polimerowych materiałów wysokobarierowych
C-2Zapoznanie z obszarami stosowania polimerowych materiałów wysokobarierowych
C-3Przedstawienie wymogów stawianych wysokobarierowym materiałom polimerowym
C-4Zapoznanie z metodami badań wysokobarierowych metariałów polimerowych
C-5Ukształtowanie umiejętności i kompetencji studenta w zakresie stosowania wiedzy dot. składu i metod komponowania polimerowych materiałów wysokobarierowych, obszarów i wymogów ich stosowania oraz metodami ich badań

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Otrzymywanie i aplikacja nanokompozytowej ogniochronnej farby pęczniejącej4
T-L-2Otrzymywanie i aplikacja lakierów nanokompozytowych o podwyższonej barierowości dla promieniowania UV3
T-L-3Otrzymywanie termoizolacyjnego nanokompozytu poliuretan-glinokrzemian warstwowy3
T-L-4Ocena właściwości utwardzonych lakierów, farb i warstw nanokompozytowych.5
15
wykłady
T-W-1Podstawowe informacji o nanokompozytowych matrycach polimerowych: synteza, przetwórstwo i właściwości poliolefin, polichlorku winylu, polialkoholu winylowego, poliakrylanów i polimetakrylanów, poliamidów, poliestrów nasyconych i nienasyconych, żywic epoksydowych, poliuretanów2
T-W-2Nanonapełniacze i mikronapełniacze: podział, metody otrzymywania, metody organofilizacji i funkcjonalizacji, podstawowe właściwości, zastosowanie, metody badań.3
T-W-3Metody otrzymywania polimerowych warstw i powłok nanokompozytowych: dyspergowanie nanonapełniaczy w matrycach polimerowych, przetwórstwo polimerów z nanonapełniaczami, nakładanie ciekłych i proszkowych powłok nanokompozytowych,4
T-W-4Nanokompozyty polimerowe o określonych cechach barierowych: materiały termochronne (termostabilne, izolacje polimerowe, powłoki pęczniejące), elektroizolacyjne (z termo- i duroplastów), barierowe dla gazów, cieczy, promieniowania UV i czynników korozyjnych (modyfikowane farby i lakiery, wykładziny tworzywowe)4
T-W-5Podstawowe informacje o metodach oceny właściwości nanokompozytowych warstw barierowych: badania termiczne, elektryczne, korozyjne i ocena gazoprzepuszczalności, analiza struktury warstw nanokompozytowych.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie do zajęć7
A-L-3Samodzielne opracowanie wyników8
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Praca z literaturą10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Określenie podstawowych informacji i wiedzy studenta w zakresie podstawowych właściwości matryc/spoiw nanokompozytów polimerowych
S-2Ocena formująca: Określenie podstawowych informacji i wiedzy studenta w zakresie otrzymywania nanokompozytowych warstw i powłok polimerowych o właściwosciach barierowych
S-3Ocena podsumowująca: Określenie wiedzy w zakresie składu, komponowania, zastosowania i metod badania barierowych nanokompozytowych materiałów polimerowych

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Nano_1A_D2-07b_W01
Zdobycie wiedzy pozwalającej na przedstawienie i charakterystykę składu, właściwości, obszarów stosowania, wymogów i metod badania polimerowych materiałów barierowych z nanocząstkami
Nano_1A_W02, Nano_1A_W08C-1, C-2, C-3, C-4T-L-4, T-W-1, T-W-5, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-2, M-3, M-1S-2, S-1, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Nano_1A_D2-07b_U01
Umiejętność badania oraz doboru rodzaju i metody wytwarzania barierowych nanokompozytowych materiałów polimerowych
Nano_1A_U01, Nano_1A_U09, Nano_1A_U10, Nano_1A_U13, Nano_1A_U14C-5T-L-3, T-L-2, T-L-1, T-L-4, T-W-3M-2, M-3, M-1S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Nano_1A_D2-07b_K01
Kreatywność w zakresie stosowania zdobytej wiedzy dotyczącej doboru optymalnego rodzaju materiałow barierowych z grupy nanokompozytów polimerowych, w połączeniu ze świadomościa aspektów środowiskowych i ekonomicznych
Nano_1A_K02, Nano_1A_K01, Nano_1A_K07C-5T-L-3, T-L-2, T-L-1, T-L-4, T-W-1, T-W-5, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-2, M-3, M-1S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Nano_1A_D2-07b_W01
Zdobycie wiedzy pozwalającej na przedstawienie i charakterystykę składu, właściwości, obszarów stosowania, wymogów i metod badania polimerowych materiałów barierowych z nanocząstkami
2,0Student nie umie przedstawić i scharakteryzować składu, właściwości, obszarów stosowania, wymogów i metod badania polimerowych materiałów barierowych z nanocząstkami
3,0Student w sposób ograniczony umie przedstawić i scharakteryzować właściwości, obszary stosowania i wymogi stawiane polimerowym materiałom barierowym z nanocząstkami
3,5Student umie przedstawić i scharakteryzować właściwości, obszary stosowania i wymogi stawiane polimerowym materiałom barierowym z nanocząstkami
4,0Student umie przedstawić i scharakteryzować właściwości, obszary stosowania i wymogi stawiane polimerowym materiałom barierowym z nanocząstkami oraz w sposób ograniczony umie przedstawić i scharakteryzować ich skład
4,5Student umie przedstawić i scharakteryzować skład, właściwości, obszary stosowania i wymogi stawiane polimerowym materiałom barierowym z nanocząstkami oraz w sposób ograniczony umie przedstawić i scharakteryzować metody ich badania
5,0Student umie przedstawić i scharakteryzować skład, właściwości, obszary stosowania, wymogi i metody badań polimerowych materiałów barierowych z nanocząstkami

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Nano_1A_D2-07b_U01
Umiejętność badania oraz doboru rodzaju i metody wytwarzania barierowych nanokompozytowych materiałów polimerowych
2,0Student nie posiada umiejętności badania oraz doboru rodzaju i metody wytwarzania barierowych nanokompozytowych materiałow polimerówych
3,0Student posiada ograniczone umiejętności w zakresie doboru rodzaju barierowych nanokompozytowych materiałów polimerowych do różnych zastosowań
3,5Student posiada umiejętności w zakresie doboru rodzaju barierowych nanokompozytowych materiałów polimerowych do różnych zastosowań
4,0Student posiada umiejętności w zakresie doboru rodzaju i metody wytwarzania barierowych nanokompozytowych materiałow polimerowych
4,5Student posiada umiejętności w zakresie doboru rodzaju i metody wytwarzania barierowych nanokompozytowych materiałów polimerowych oraz ograniczone umiejętności badania ich podstawowych właściwości
5,0Student posiada umiejętność badania oraz doboru rodzaju i metody wytwarzania barierowych nanokompozytowych materiałow polimerowych

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Nano_1A_D2-07b_K01
Kreatywność w zakresie stosowania zdobytej wiedzy dotyczącej doboru optymalnego rodzaju materiałow barierowych z grupy nanokompozytów polimerowych, w połączeniu ze świadomościa aspektów środowiskowych i ekonomicznych
2,0Student nie wykazuje kreatywności w zakresie stosowania zdobytej wiedzy dotyczącej doboru optymalnego rodzaju materiałów barierowych z grupy nanokompozytów polimerowych, w połączeniu ze świadomościa aspektów środowiskowych i ekonomicznych
3,0Student wykazuje ograniczoną kreatywność w zakresie stosowania zdobytej wiedzy dotyczącej doboru optymalnego rodzaju materiałów barierowych z grupy nanokompozytów polimerowych
3,5Student wykazuje kreatywność w zakresie stosowania zdobytej wiedzy dotyczącej doboru optymalnego rodzaju materiałów barierowych z grupy nanokompozytów polimerowych
4,0Student wykazuje kreatywność w zakresie stosowania zdobytej wiedzy dotyczącej doboru optymalnego rodzaju materiałów barierowych z grupy nanokompozytów polimerowych i ograniczoną świadomością aspektów środowiskowych i ekonomicznych ich wykorzystania
4,5Student wykazuje kreatywność w zakresie stosowania zdobytej wiedzy dotyczącej doboru optymalnego rodzaju materiałów barierowych z grupy nanokompozytów polimerowych i podstawową świadomością aspektów środowiskowych i ekonomicznych ich wykorzystania
5,0Student wykazuje kreatywność w zakresie stosowania zdobytej wiedzy dotyczącej doboru optymalnego rodzaju materiałow barierowych z grupy nanokompozytów polimerowych, w połączeniu ze świadomością aspektów środowiskowych i ekonomicznych

Literatura podstawowa

  1. T. Pinnavaia, G. Beall, Polymer-clay nanocomposites, J. Wiley&Sons, Chichester, 2000
  2. Z. Florjańczyk, S. Penczek, Chemia polimerów, OWPW, Warszawa, 1995
  3. W. Szlezyngier, Tworzywa sztuczne, WO FOSZE, Rzeszów, 1998
  4. F. Bergaya, B. Theng, G. Lagaly, Handbook of clay science Vol. 1, Elsevier, Oxford, 2006
  5. A. Morgan, C. Wilkie, Flame retardant polymer nanocomposites, J. Wiley&Sons, Hoboken, 2007
  6. G. Janowska, W. Przygocki, A. Włochowicz, Palność polimerów i materiałów polimerowych, WNT, Warszawa, 2007
  7. W. Królikowski, Polimerowe kompozyty konstrukcyjne, PWN, Warszawa, 2012
  8. Y. Mai, Z. Yu, Polymer nanocomposites, CRC, Cambridge, 2007

Literatura dodatkowa

  1. T. Spychaj, S. Spychaj, Farby i kleje wodorozcieńczalne, WNT, Warszawa, 1995

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Otrzymywanie i aplikacja nanokompozytowej ogniochronnej farby pęczniejącej4
T-L-2Otrzymywanie i aplikacja lakierów nanokompozytowych o podwyższonej barierowości dla promieniowania UV3
T-L-3Otrzymywanie termoizolacyjnego nanokompozytu poliuretan-glinokrzemian warstwowy3
T-L-4Ocena właściwości utwardzonych lakierów, farb i warstw nanokompozytowych.5
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe informacji o nanokompozytowych matrycach polimerowych: synteza, przetwórstwo i właściwości poliolefin, polichlorku winylu, polialkoholu winylowego, poliakrylanów i polimetakrylanów, poliamidów, poliestrów nasyconych i nienasyconych, żywic epoksydowych, poliuretanów2
T-W-2Nanonapełniacze i mikronapełniacze: podział, metody otrzymywania, metody organofilizacji i funkcjonalizacji, podstawowe właściwości, zastosowanie, metody badań.3
T-W-3Metody otrzymywania polimerowych warstw i powłok nanokompozytowych: dyspergowanie nanonapełniaczy w matrycach polimerowych, przetwórstwo polimerów z nanonapełniaczami, nakładanie ciekłych i proszkowych powłok nanokompozytowych,4
T-W-4Nanokompozyty polimerowe o określonych cechach barierowych: materiały termochronne (termostabilne, izolacje polimerowe, powłoki pęczniejące), elektroizolacyjne (z termo- i duroplastów), barierowe dla gazów, cieczy, promieniowania UV i czynników korozyjnych (modyfikowane farby i lakiery, wykładziny tworzywowe)4
T-W-5Podstawowe informacje o metodach oceny właściwości nanokompozytowych warstw barierowych: badania termiczne, elektryczne, korozyjne i ocena gazoprzepuszczalności, analiza struktury warstw nanokompozytowych.2
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie do zajęć7
A-L-3Samodzielne opracowanie wyników8
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Praca z literaturą10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięNano_1A_D2-07b_W01Zdobycie wiedzy pozwalającej na przedstawienie i charakterystykę składu, właściwości, obszarów stosowania, wymogów i metod badania polimerowych materiałów barierowych z nanocząstkami
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówNano_1A_W02ma uporządkowaną i podbudowana teoretycznie wiedzę ogólną w zakresie chemii fizycznej, nieorganicznej i organicznej, analitycznej, biochemii, fizyki i ich technicznych zastosowań niezbędną do rozumienia i opisu podstawowych zjawisk fizycznych oraz rozumienia roli fizyki w różnych obszarach techniki i nanotechnologii
Nano_1A_W08ma wiedzę z zakresu technik oraz metod identyfikacji i charakteryzowania nanomateriałów, a także ma wiedzę o surowcach, produktach i procesach stosowanych w przemyśle chemicznym związanym z nanotechnologią
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie ze stanem wiedzy w zakresie składu i metod komponowania polimerowych materiałów wysokobarierowych
C-2Zapoznanie z obszarami stosowania polimerowych materiałów wysokobarierowych
C-3Przedstawienie wymogów stawianych wysokobarierowym materiałom polimerowym
C-4Zapoznanie z metodami badań wysokobarierowych metariałów polimerowych
Treści programoweT-L-4Ocena właściwości utwardzonych lakierów, farb i warstw nanokompozytowych.
T-W-1Podstawowe informacji o nanokompozytowych matrycach polimerowych: synteza, przetwórstwo i właściwości poliolefin, polichlorku winylu, polialkoholu winylowego, poliakrylanów i polimetakrylanów, poliamidów, poliestrów nasyconych i nienasyconych, żywic epoksydowych, poliuretanów
T-W-5Podstawowe informacje o metodach oceny właściwości nanokompozytowych warstw barierowych: badania termiczne, elektryczne, korozyjne i ocena gazoprzepuszczalności, analiza struktury warstw nanokompozytowych.
T-W-2Nanonapełniacze i mikronapełniacze: podział, metody otrzymywania, metody organofilizacji i funkcjonalizacji, podstawowe właściwości, zastosowanie, metody badań.
T-W-3Metody otrzymywania polimerowych warstw i powłok nanokompozytowych: dyspergowanie nanonapełniaczy w matrycach polimerowych, przetwórstwo polimerów z nanonapełniaczami, nakładanie ciekłych i proszkowych powłok nanokompozytowych,
T-W-4Nanokompozyty polimerowe o określonych cechach barierowych: materiały termochronne (termostabilne, izolacje polimerowe, powłoki pęczniejące), elektroizolacyjne (z termo- i duroplastów), barierowe dla gazów, cieczy, promieniowania UV i czynników korozyjnych (modyfikowane farby i lakiery, wykładziny tworzywowe)
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Określenie podstawowych informacji i wiedzy studenta w zakresie otrzymywania nanokompozytowych warstw i powłok polimerowych o właściwosciach barierowych
S-1Ocena formująca: Określenie podstawowych informacji i wiedzy studenta w zakresie podstawowych właściwości matryc/spoiw nanokompozytów polimerowych
S-3Ocena podsumowująca: Określenie wiedzy w zakresie składu, komponowania, zastosowania i metod badania barierowych nanokompozytowych materiałów polimerowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie przedstawić i scharakteryzować składu, właściwości, obszarów stosowania, wymogów i metod badania polimerowych materiałów barierowych z nanocząstkami
3,0Student w sposób ograniczony umie przedstawić i scharakteryzować właściwości, obszary stosowania i wymogi stawiane polimerowym materiałom barierowym z nanocząstkami
3,5Student umie przedstawić i scharakteryzować właściwości, obszary stosowania i wymogi stawiane polimerowym materiałom barierowym z nanocząstkami
4,0Student umie przedstawić i scharakteryzować właściwości, obszary stosowania i wymogi stawiane polimerowym materiałom barierowym z nanocząstkami oraz w sposób ograniczony umie przedstawić i scharakteryzować ich skład
4,5Student umie przedstawić i scharakteryzować skład, właściwości, obszary stosowania i wymogi stawiane polimerowym materiałom barierowym z nanocząstkami oraz w sposób ograniczony umie przedstawić i scharakteryzować metody ich badania
5,0Student umie przedstawić i scharakteryzować skład, właściwości, obszary stosowania, wymogi i metody badań polimerowych materiałów barierowych z nanocząstkami
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięNano_1A_D2-07b_U01Umiejętność badania oraz doboru rodzaju i metody wytwarzania barierowych nanokompozytowych materiałów polimerowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówNano_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie nanotechnologii, nanomateriałów, fizyki, chemii, inżynierii materiałowej i nauk pokrewnych; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
Nano_1A_U09potrafi identyfikować problematykę fizyczną i chemiczną w zjawiskach naturalnych i procesach technologicznych oraz wykorzystywać metodykę badań fizykochemicznych (wyniki eksperymentalne, symulacje) do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich
Nano_1A_U10potrafi dokonać doboru metod analitycznych i aparatury właściwych dla przeprowadzenia badań laboratoryjnych oraz dokonać krytycznej analizy sposobów ich wykorzystania i ocenić istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Nano_1A_U13potrafi oceniać zagrożenia związane ze stosowaniem produktów i procesów chemicznych i fizycznych oraz stosować zasady bezpieczeństwa i higieny pracy
Nano_1A_U14potrafi oznaczać właściwości fizyczne i chemiczne związków chemicznych i materiałów, w szczególności nanomateriałów przy wykorzystaniu odpowiednich technik badawczych
Cel przedmiotuC-5Ukształtowanie umiejętności i kompetencji studenta w zakresie stosowania wiedzy dot. składu i metod komponowania polimerowych materiałów wysokobarierowych, obszarów i wymogów ich stosowania oraz metodami ich badań
Treści programoweT-L-3Otrzymywanie termoizolacyjnego nanokompozytu poliuretan-glinokrzemian warstwowy
T-L-2Otrzymywanie i aplikacja lakierów nanokompozytowych o podwyższonej barierowości dla promieniowania UV
T-L-1Otrzymywanie i aplikacja nanokompozytowej ogniochronnej farby pęczniejącej
T-L-4Ocena właściwości utwardzonych lakierów, farb i warstw nanokompozytowych.
T-W-3Metody otrzymywania polimerowych warstw i powłok nanokompozytowych: dyspergowanie nanonapełniaczy w matrycach polimerowych, przetwórstwo polimerów z nanonapełniaczami, nakładanie ciekłych i proszkowych powłok nanokompozytowych,
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Określenie wiedzy w zakresie składu, komponowania, zastosowania i metod badania barierowych nanokompozytowych materiałów polimerowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada umiejętności badania oraz doboru rodzaju i metody wytwarzania barierowych nanokompozytowych materiałow polimerówych
3,0Student posiada ograniczone umiejętności w zakresie doboru rodzaju barierowych nanokompozytowych materiałów polimerowych do różnych zastosowań
3,5Student posiada umiejętności w zakresie doboru rodzaju barierowych nanokompozytowych materiałów polimerowych do różnych zastosowań
4,0Student posiada umiejętności w zakresie doboru rodzaju i metody wytwarzania barierowych nanokompozytowych materiałow polimerowych
4,5Student posiada umiejętności w zakresie doboru rodzaju i metody wytwarzania barierowych nanokompozytowych materiałów polimerowych oraz ograniczone umiejętności badania ich podstawowych właściwości
5,0Student posiada umiejętność badania oraz doboru rodzaju i metody wytwarzania barierowych nanokompozytowych materiałow polimerowych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięNano_1A_D2-07b_K01Kreatywność w zakresie stosowania zdobytej wiedzy dotyczącej doboru optymalnego rodzaju materiałow barierowych z grupy nanokompozytów polimerowych, w połączeniu ze świadomościa aspektów środowiskowych i ekonomicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówNano_1A_K02ma świadomość pozatechnicznych konsekwencji zastosowania nanotechnologii i nanomateriałów ze szczególnym uwzględnieniem wpływu na środowisko i organizm człowieka, rozumie wagę odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Nano_1A_K01rozumie potrzebę podnoszenia swoich kwalifikacji, rozumie konieczność nieustannej adaptacji swojej wiedzy i umiejętności do zmian zachodzących w technice i nanotechnologii, potrafi organizować proces zdobywania wiedzy przez inne osoby oraz zachęcać je do pracy samodzielnej
Nano_1A_K07rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu – m.in. poprzez środki masowego przekazu informacji o najnowszych osiągnięciach nanotechnologii i związanych z nimi korzyści oraz problemów, potrafi przekazać takie informacje w sposób powszechnie zrozumiały
Cel przedmiotuC-5Ukształtowanie umiejętności i kompetencji studenta w zakresie stosowania wiedzy dot. składu i metod komponowania polimerowych materiałów wysokobarierowych, obszarów i wymogów ich stosowania oraz metodami ich badań
Treści programoweT-L-3Otrzymywanie termoizolacyjnego nanokompozytu poliuretan-glinokrzemian warstwowy
T-L-2Otrzymywanie i aplikacja lakierów nanokompozytowych o podwyższonej barierowości dla promieniowania UV
T-L-1Otrzymywanie i aplikacja nanokompozytowej ogniochronnej farby pęczniejącej
T-L-4Ocena właściwości utwardzonych lakierów, farb i warstw nanokompozytowych.
T-W-1Podstawowe informacji o nanokompozytowych matrycach polimerowych: synteza, przetwórstwo i właściwości poliolefin, polichlorku winylu, polialkoholu winylowego, poliakrylanów i polimetakrylanów, poliamidów, poliestrów nasyconych i nienasyconych, żywic epoksydowych, poliuretanów
T-W-5Podstawowe informacje o metodach oceny właściwości nanokompozytowych warstw barierowych: badania termiczne, elektryczne, korozyjne i ocena gazoprzepuszczalności, analiza struktury warstw nanokompozytowych.
T-W-2Nanonapełniacze i mikronapełniacze: podział, metody otrzymywania, metody organofilizacji i funkcjonalizacji, podstawowe właściwości, zastosowanie, metody badań.
T-W-3Metody otrzymywania polimerowych warstw i powłok nanokompozytowych: dyspergowanie nanonapełniaczy w matrycach polimerowych, przetwórstwo polimerów z nanonapełniaczami, nakładanie ciekłych i proszkowych powłok nanokompozytowych,
T-W-4Nanokompozyty polimerowe o określonych cechach barierowych: materiały termochronne (termostabilne, izolacje polimerowe, powłoki pęczniejące), elektroizolacyjne (z termo- i duroplastów), barierowe dla gazów, cieczy, promieniowania UV i czynników korozyjnych (modyfikowane farby i lakiery, wykładziny tworzywowe)
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Określenie wiedzy w zakresie składu, komponowania, zastosowania i metod badania barierowych nanokompozytowych materiałów polimerowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje kreatywności w zakresie stosowania zdobytej wiedzy dotyczącej doboru optymalnego rodzaju materiałów barierowych z grupy nanokompozytów polimerowych, w połączeniu ze świadomościa aspektów środowiskowych i ekonomicznych
3,0Student wykazuje ograniczoną kreatywność w zakresie stosowania zdobytej wiedzy dotyczącej doboru optymalnego rodzaju materiałów barierowych z grupy nanokompozytów polimerowych
3,5Student wykazuje kreatywność w zakresie stosowania zdobytej wiedzy dotyczącej doboru optymalnego rodzaju materiałów barierowych z grupy nanokompozytów polimerowych
4,0Student wykazuje kreatywność w zakresie stosowania zdobytej wiedzy dotyczącej doboru optymalnego rodzaju materiałów barierowych z grupy nanokompozytów polimerowych i ograniczoną świadomością aspektów środowiskowych i ekonomicznych ich wykorzystania
4,5Student wykazuje kreatywność w zakresie stosowania zdobytej wiedzy dotyczącej doboru optymalnego rodzaju materiałów barierowych z grupy nanokompozytów polimerowych i podstawową świadomością aspektów środowiskowych i ekonomicznych ich wykorzystania
5,0Student wykazuje kreatywność w zakresie stosowania zdobytej wiedzy dotyczącej doboru optymalnego rodzaju materiałow barierowych z grupy nanokompozytów polimerowych, w połączeniu ze świadomością aspektów środowiskowych i ekonomicznych