Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Nanotechnologia (S1)
Sylabus przedmiotu Chemia nieorganiczna (zajęcia uzupełniające):
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Nanotechnologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Chemia nieorganiczna (zajęcia uzupełniające) | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Chemii Nieorganicznej i Analitycznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Elżbieta Tomaszewicz <Elzbieta.Tomaszewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Anna Błońska-Tabero <Anna.Blonska-Tabero@zut.edu.pl>, Grażyna Dąbrowska <Grazyna.Dabrowska@zut.edu.pl>, Elżbieta Filipek <Elzbieta.Filipek@zut.edu.pl>, Beata Kołodziej <Beata.Kolodziej@zut.edu.pl>, Mateusz Piz <Mateusz.Piz@zut.edu.pl>, Zbigniew Rozwadowski <Zbigniew.Rozwadowski@zut.edu.pl>, Anna Szady-Chełmieniecka <Anna.Szady@zut.edu.pl>, Piotr Tabero <Piotr.Tabero@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 0,0 | ECTS (formy) | 0,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student posiada podstawową wiedzę z zakresu chemii, fizyki i matematyki na poziomie szkoły średniej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem zajęć uzupełniających z chemii nieorganicznej jest przypomnienie wiedzy ze szkoły średniej, uzupełnienie braków oraz ugruntowanie podstawowych znajomości pojęć z przedmiotu. |
C-2 | Nabycie umiejętności przeprowadzania reakcji chemicznych w zakresie niezbędnym do wyjaśnienia zjawisk i procesów chemicznych, bezpiecznego wykonywania doświadczeń chemicznych i posługiwania się sprzętem laboratoryjnym. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Pierwiastki i związki chemiczne. Symbole pierwiastków, wzory związków chemicznych. Nazewnictwo tlenków, wodorotlenków i kwasów. | 3 |
T-A-2 | Typy reakcji chemicznych. Równania reakcji chemicznych. | 3 |
T-A-3 | Obliczanie stopnia utlenienia pierwiastków w związkach chemicznych i jonach. Uzupełnianie współczynników stechiometrycznych w reakcjach utlenienia i redukcji. | 3 |
T-A-4 | Stężenie procentowe i molowe. Obliczenia dotyczące sporządzania roztworów. | 3 |
T-A-5 | Dysocjacja elektrolityczna. Obliczenia pH oraz stopnia dysocjacji mocnych i słabych elektrolitów. | 3 |
15 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Zapoznanie z regulaminem i podstawowymi zasadami BHP w laboratorium chemicznym. Prezentacja podstawowego wyposażenia i sprzętu laboratoryjnego. Zasady sporządzania sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych. | 2 |
T-L-2 | Podstawowe operacje w analizie chemicznej. Wytrącanie, dekantacja, sączenie, przemywanie, suszenie i rozpuszczanie osadów związków chemicznych. | 4 |
T-L-3 | Typy reakcji chemicznych. Przeprowadzenie wskazanych reakcji chemicznych, zaklasyfikowanie ich do właściwych typów (reakcje syntezy, analizy, wymiany pojedynczej i podwójnej), zapisanie obserwacji oraz równań reakcji. | 8 |
T-L-4 | Reakcje utleniania-redukcji. Przeprowadzenie wskazanych reakcji, zapisanie towarzyszących im obserwacji, obliczenie stopni utlenienia oraz wskazanie utleniaczy oraz reduktorów. Dobranie współczynników stechiometrycznych w przeprowadzonych reakcjach redox. | 4 |
T-L-5 | Właściwości kwasów i zasad. Reakcje kwasów i zasad. Właściwości utleniające roztworów kwasów nieorganicznych. | 4 |
T-L-6 | Właściwości kwasowe, zasadowe i amfoteryczne związków chemicznych, a w szczególności tlenków. Przeprowadzenie wskazanych reakcji chemicznych, zapisanie obserwacji oraz równań reakcji. | 4 |
T-L-7 | Dysocjacja elektrolityczna, pomiar i obliczanie pH roztworów mocnych i słabych elektrolitów. | 4 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestniczenie w zajęciach. | 15 |
15 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestniczenie w zajęciach laboratoryjnych. | 30 |
A-L-2 | Studiowanie treści merytorycznych związanych z wykonywanymi ćwiczeniami. | 10 |
A-L-3 | Przygotowanie sprawozdań z wykonanych ćwiczeń. | 10 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda programowa: z użyciem przewodnika metodycznego do ćwiczeń audytoryjnych i laboratoryjnych. |
M-2 | Metody praktyczne: demonstracja doświadczeń chemicznych, ćwiczenia przedmiotowe, ćwiczenia laboratoryjne. |
M-3 | Metody aktywizujące: dyskusja dydaktyczna. |
M-4 | Metoda aktywizująca: metoda przypadków (dyskusja nad zagadnieniami wcześniej poznanymi). |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ćwiczenia audytoryjne - bieżące sprawdzenie aktywności studentów w czasie zajęć (ocena ciągła, obserwacja pracy w grupie). |
S-2 | Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne - zaliczenie na podstawie obecności na zajęciach oraz pisemnego sprawozdania z wykonanych doświadczeń. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
NA_1A_U01_W01 Student ma wiedzę dotyczącą nazewnictwa związków nieorganicznych, a w szczególności tlenków, wodorotlenków i kwasów. | Nano_1A_W02 | — | — | C-1, C-2 | T-A-1, T-L-3, T-A-3, T-L-4 | M-3, M-1, M-4, M-2 | S-2, S-1 |
NA_1A_U01_W02 Student ma wiedzę na temat typów reakcji chemicznych i dobierania współczynników w reakcjach. | Nano_1A_W02 | — | — | C-1, C-2 | T-A-2, T-L-5, T-L-6, T-L-3, T-L-4 | M-4, M-1, M-3, M-2 | S-2, S-1 |
NA_1A_U01_W03 Student ma niezbędą wiedzę na temat obliczania stopnia utlenienia pierwiastków w związkach i jonach oraz dobierania współczynników w reakcjach redox. | Nano_1A_W02 | — | — | C-1, C-2 | T-A-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-A-1 | M-3, M-1, M-4, M-2 | S-2, S-1 |
NA_1A_U01_W04 Student ma wiedze dotyczącą sposobów obliczania stężenia procentowego i molowego roztworów. | Nano_1A_W02 | — | — | C-1, C-2 | T-A-4, T-L-7, T-A-5 | M-1, M-4, M-3, M-2 | S-2, S-1 |
NA_1A_U01_W05 Student ma wiedzę na temat procesów zachodzących w roztworach wodnych elektrolitów oraz potrafi obliczyć pH oraz stopień dysocjacji mocnych i słabych elektrolitów. | Nano_1A_W02 | — | — | C-1, C-2 | T-L-7, T-A-5, T-A-4 | M-3, M-1, M-4, M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
NA_1A_U01_U01 Student potrafi zastosować w praktyce zasady nazewnictwa związków nieorganicznych, zapisywać i bilansować równania reakcji chemicznych. | Nano_1A_U01 | — | — | C-1, C-2 | T-A-1, T-L-3, T-A-2, T-L-5, T-L-4, T-L-2, T-L-7 | M-1, M-3, M-4, M-2 | S-2, S-1 |
NA_1A_U01_U02 Student potrafi rozwiązywać problemy z zakresu stężeń roztworów. | Nano_1A_U01 | — | — | C-1, C-2 | T-A-4, T-A-5, T-L-7, T-A-1, T-L-6, T-L-2 | M-1, M-3, M-4, M-2 | S-2, S-1 |
NA_1A_U01_U03 Student potrafi obliczyć stopień utlenienia pierwiastków w związkach i jonach oraz wskazać utleniacz i reduktor w procesach redox. | Nano_1A_U01 | — | — | C-1, C-2 | T-A-3, T-L-4, T-L-3, T-A-1 | M-1, M-4, M-3, M-2 | S-2, S-1 |
NA_1A_U01_U04 Student potrafi rozwiązać proste problemy dotyczące dysocjacji elektrolitycznej mocnych i słabych elektrolitów. | Nano_1A_U01 | — | — | C-1, C-2 | T-A-5, T-L-7, T-L-2, T-A-4, T-A-1, T-L-5 | M-4, M-1, M-3, M-2 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
NA_1A_U01_W01 Student ma wiedzę dotyczącą nazewnictwa związków nieorganicznych, a w szczególności tlenków, wodorotlenków i kwasów. | 2,0 | |
3,0 | . | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
NA_1A_U01_W02 Student ma wiedzę na temat typów reakcji chemicznych i dobierania współczynników w reakcjach. | 2,0 | |
3,0 | . | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
NA_1A_U01_W03 Student ma niezbędą wiedzę na temat obliczania stopnia utlenienia pierwiastków w związkach i jonach oraz dobierania współczynników w reakcjach redox. | 2,0 | |
3,0 | . | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
NA_1A_U01_W04 Student ma wiedze dotyczącą sposobów obliczania stężenia procentowego i molowego roztworów. | 2,0 | |
3,0 | . | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
NA_1A_U01_W05 Student ma wiedzę na temat procesów zachodzących w roztworach wodnych elektrolitów oraz potrafi obliczyć pH oraz stopień dysocjacji mocnych i słabych elektrolitów. | 2,0 | |
3,0 | . | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
NA_1A_U01_U01 Student potrafi zastosować w praktyce zasady nazewnictwa związków nieorganicznych, zapisywać i bilansować równania reakcji chemicznych. | 2,0 | |
3,0 | . | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
NA_1A_U01_U02 Student potrafi rozwiązywać problemy z zakresu stężeń roztworów. | 2,0 | |
3,0 | . | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
NA_1A_U01_U03 Student potrafi obliczyć stopień utlenienia pierwiastków w związkach i jonach oraz wskazać utleniacz i reduktor w procesach redox. | 2,0 | |
3,0 | . | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
NA_1A_U01_U04 Student potrafi rozwiązać proste problemy dotyczące dysocjacji elektrolitycznej mocnych i słabych elektrolitów. | 2,0 | |
3,0 | . | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- red. A. Śliwa, Zbiór zadań z chemii ogólnej i analitycznej, PWN, Warszawa, 1982
- M. Wesołowski, K. Szefer, D. Zimna, Zbiór zadań z analizy chemicznej, WNT, Warszawa, 1997
- red. A. Jabłoński, T. Palewski, Obliczenia w chemii nieorganicznej, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 1997
- A. Górski, Klasyfikacja pierwiastków chemicznych i związków chemicznych, WNT, Warszawa, 1994
- K.M. Pazdro, A. Rola-Noworyta, Akademicki zbiór zadań z chemii ogólnej, Oficyna Edukacyjna Krzysztof Pazdro Sp. z o.o., Ciechanów, 2013
Literatura dodatkowa
- A. Bielański, Podstawy chemii nieorganicznej, PWN, Warszawa, 1997
- J.D. Lee, Zwięzła chemia nieorganiczna, PWN, Warszawa, 1997
- P.A. Cox, Krótkie wykłady. Chemia nieorganiczna, PWN, Warszawa, 2003
- J. Minczewski, Z. Marczenko, Chemia analityczna, Tom I - Analiza jakościowa, PWN, Warszawa, 2020