Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Nanotechnologia (S2)
specjalność: Nanonauki i nanotechnologie
Sylabus przedmiotu Spektroskopowe metody badań nanomateriałów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Nanotechnologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Spektroskopowe metody badań nanomateriałów | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Fizykochemii Nanomateriałów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Ewa Mijowska <Ewa.Borowiak-Palen@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Joanna Grzechulska-Damszel <Joanna.Grzechulska@zut.edu.pl>, Karolina Wenelska <Karolina.Wilgosz@zut.edu.pl>, Beata Zielinska <Beata.Zielinska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Chemia analityczna |
W-2 | Chemia instrumentalna |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem wykładów jest zapoznanie studenta z metodami spektroskopowymi i ich zastosowaniem w nanotechnologii |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wyznaczanie widma Ramana nanomateriałów | 5 |
T-L-2 | Oznaczanie śladowych ilości metali ciężkich w próbkach środowiskowych metodą spektroskopii absorpcji atomowej | 5 |
T-L-3 | Spektroskopia mas w badaniu nanomateriałów | 5 |
T-L-4 | Wyznaczanie energii pasma wzbronionego nanomateriałów półprzewodnikowych metodą UV-vis/DRS | 5 |
T-L-5 | Oznaczanie wielkości cząstek i potencjału zeta nanomateriałów metodą DLS | 5 |
T-L-6 | Charakterystyka grup powierzchniowych nanomateriałów metodą IR | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podział i charakterystyka metod spektroskopowych stosowanych w nanotechnologii | 2 |
T-W-2 | „Nanosize effect” w spektrofotometria absorpcyjna UV, VIS i IR. | 2 |
T-W-3 | Spektrofluorymetria w nanotechnologii. Spektroskopia ramanowska nanomateriałów. | 4 |
T-W-4 | Przykłady zastosowań NMR w nanotechnologii.Dyfrakcja promieniowania rentgenowskiego i dyfrakcja elektronowa w nanomateriałach | 4 |
T-W-5 | Spektroskopia absorpcji atomowej (AAS) | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych | 30 |
A-L-2 | Zaliczenie kolokwium i sprawozdanie | 30 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Zaliczenie z wykładów | 5 |
A-W-3 | Zapoznanie się z literaturą | 5 |
A-W-4 | Udział w demonstracji pracy aparatów | 5 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Prezentacja multimedialna |
M-2 | Zajecia praktyczne z wykorzystaniem metod spektroskopowych do identyfikacji nanomateriałów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena aktywnosci na zajeciach audytoryjnych i laboratoryjnych |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczeniez zajęć laboratoryjnych |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Nano_2A_C07_W01 Dobieranie odpowiedniego sprzętu do charakteryzacji nanomateriałów oraz definiowanie podstawowych praw fizycznych na których opiera się działanie sprzętu wykorzystywanego do identyfikacji nanomateriałów | Nano_2A_W04 | — | — | C-1 | T-W-5, T-W-3, T-W-4, T-L-1 | M-1, M-2 | S-3, S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Nano_2A_C07_U01 Posługiwanie sie sprzętem używanym do charakterystyki otrzymanego nanomateriału, odpowiedni jego dobór a takze umiejętność interpretacji otrzymanych wyników | Nano_2A_U07 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-5, T-W-3, T-W-4, T-L-1 | M-1, M-2 | S-3, S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Nano_2A_C07_K01 Ocenianie wpływu używanych metod spektroskopowych na środowisko naturanle i na organizm człowieka | Nano_2A_K02 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-3, T-W-4 | M-1, M-2 | S-3, S-1, S-2 |
Nano_2A_C07_K02 Aktywna postawa przy realizacji określonego zadania w sytuacjach piorytetowych i problemowych oraz dotrzymywanie terminów | Nano_2A_K03 | — | — | C-1 | T-W-5, T-W-4, T-L-1, T-L-2 | M-1, M-2 | S-3, S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Nano_2A_C07_W01 Dobieranie odpowiedniego sprzętu do charakteryzacji nanomateriałów oraz definiowanie podstawowych praw fizycznych na których opiera się działanie sprzętu wykorzystywanego do identyfikacji nanomateriałów | 2,0 | nie potrafi wcale dobierać odpowiedniego sprzętu do charaktryzacji nanomateriałów oraz definiować podstawowych praw fizycznych na których opiera się działanie sprzętu wykorzystywanego do identyfikacji nanomateriałów |
3,0 | w co najmniej 51% potrafi dobierać odpowiedni sprzęt do charakteryzacji nanomateriałów oraz definiować podstawowe prawa fizyczne na których opiera się działanie sprzętu wykorzystywanego do identyfikacji nanomateriałów | |
3,5 | w co najmniej 61% potrafi dobierać odpowiedni sprzęt do charakteryzacji nanomateriałów oraz definiować podstawowe prawa fizyczne na których opiera się działanie sprzętu wykorzystywanego do identyfikacji nanomateriałów | |
4,0 | w co najmniej 71% potrafi dobierać odpowiedni sprzęt do charakteryzacji nanomateriałów oraz definiować podstawowe prawa fizyczne na których opiera się działanie sprzętu wykorzystywanego do identyfikacji nanomateriałów | |
4,5 | w co najmniej 81% potrafi dobierać odpowiedni sprzęt do charakteryzacji nanomateriałów oraz definiować podstawowe prawa fizyczne na których opiera się działanie sprzętu wykorzystywanego do identyfikacji nanomateriałów | |
5,0 | w co najmniej 91% potrafi dobierać odpowiedni sprzęt do charakteryzacji nanomateriałów oraz definiować podstawowe prawa fizyczne na których opiera się działanie sprzętu wykorzystywanego do identyfikacji nanomateriałów |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Nano_2A_C07_U01 Posługiwanie sie sprzętem używanym do charakterystyki otrzymanego nanomateriału, odpowiedni jego dobór a takze umiejętność interpretacji otrzymanych wyników | 2,0 | nie potrafi wcale dobierać i posługiwać się sprzętem używanym do charakteryzacji otrzymanego nanomateriału, a także interpretować otrzymanych wyników |
3,0 | w co najmniej 51% potrafi dobierać i posługiwać się sprzętem używanym do charakteryzacji otrzymanego nanomateriału, a także interpretować otrzymane wyniki | |
3,5 | w co najmniej 61% potrafi dobierać i posługiwać się sprzętem używanym do charakteryzacji otrzymanego nanomateriału, a także interpretować otrzymane wyniki | |
4,0 | w co najmniej 71% potrafi dobierać i posługiwać się sprzętem używanym do charakteryzacji otrzymanego nanomateriału, a także interpretować otrzymane wyniki | |
4,5 | w co najmniej 81% potrafi dobierać i posługiwać się sprzętem używanym do charakteryzacji otrzymanego nanomateriału, a także interpretować otrzymane wyniki | |
5,0 | w co najmniej 91% potrafi dobierać i posługiwać się sprzętem używanym do charakteryzacji otrzymanego nanomateriału, a także interpretować otrzymane wyniki |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Nano_2A_C07_K01 Ocenianie wpływu używanych metod spektroskopowych na środowisko naturanle i na organizm człowieka | 2,0 | nie potrafi wcale oceniać wpływu używanych metod spektroskopowych na środowisko naturanle i na organizm człowieka |
3,0 | w co najmniej 51% potrafi ocenić wpływ używanych metod spektroskopowych na środowisko naturanle i na organizm człowieka | |
3,5 | w co najmniej 61% potrafi ocenić wpływ używanych metod spektroskopowych na środowisko naturanle i na organizm człowieka | |
4,0 | w co najmniej 71% potrafi ocenić wpływ używanych metod spektroskopowych na środowisko naturanle i na organizm człowieka | |
4,5 | w co najmniej 81% potrafiw ocenić wpływ używanych metod spektroskopowych na środowisko naturanle i na organizm człowieka | |
5,0 | w co najmniej 91% potrafi ocenić wpływ używanych metod spektroskopowych na środowisko naturanle i na organizm człowieka | |
Nano_2A_C07_K02 Aktywna postawa przy realizacji określonego zadania w sytuacjach piorytetowych i problemowych oraz dotrzymywanie terminów | 2,0 | nie wykazuje aktywnej postawy przy realizacji określonego zadania w sytuacjach piorytetowych i problemowych oraz nie dotrzymuje terminów |
3,0 | w co najmniej 51% wykazuje aktywną postawe przy realizacji określonego zadania w sytuacjach piorytetowych i problemowych oraz dotrzymuje terminów | |
3,5 | w co najmniej 61% wykazuje aktywną postawe przy realizacji określonego zadania w sytuacjach piorytetowych i problemowych oraz dotrzymuje terminów | |
4,0 | w co najmniej 71% wykazuje aktywną postawe przy realizacji określonego zadania w sytuacjach piorytetowych i problemowych oraz dotrzymuje terminów | |
4,5 | w co najmniej 81% wykazuje aktywną postawe przy realizacji określonego zadania w sytuacjach piorytetowych i problemowych oraz dotrzymuje terminów | |
5,0 | w co najmniej 91% wykazuje aktywną postawe przy realizacji określonego zadania w sytuacjach piorytetowych i problemowych oraz dotrzymuje terminów |
Literatura podstawowa
- Cygański A, Metody spektroskopowe w chemii analitycznej, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2002
- Silverstein R. M.: Webster F. X., Kiemle D. J, Spektroskopowe metody identyfikacji związków organicznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2007
- Cygański A., Podstawy metod elektroanalitycznych, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2004