Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Nanotechnologia (S2)
specjalność: Nanonauki i nanotechnologie
Sylabus przedmiotu Synteza i właściwości nanostruktur:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Nanotechnologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Synteza i właściwości nanostruktur | ||
Specjalność | Nanonauki i nanotechnologie | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Chemicznej Nieorganicznej i Inżynierii Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Joanna Grzechulska-Damszel <Joanna.Grzechulska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe pijęcia nanotechnologii i nanonauki |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Znajomość podstawowych metod syntezy, charakterystyki oraz właściwości nanostruktur. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Otrzymywania nanostruktur z wykorzystaniem metod poznanych na wykładach | 10 |
T-L-2 | Charakterystyka wytworzonych nanostruktur | 15 |
25 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zarys historyczny: odkrycie niezwykłych właściwości nanomateriałów, pojawienie się nanotechnologii. | 4 |
T-W-2 | Klasyfikacje nanocząstek według kształtu, materiału, struktury, metod wytwarzania, właściwości i zastosowań. | 5 |
T-W-3 | Metody wytwarzania, właściwości i podstawowe zastosowania nanomateriałów: struktury zero-wymiarowe – nanocząstki, struktury jedno-wymiarowe - nanowłókna, nanodruty,nanorurki, nanopałeczki, struktury dwu-wymiarowe - ultracienkie warstwy,struktury trójwymiarowe – nanosfery. | 6 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych | 15 |
A-L-2 | Ocena z akolokwium i za sprawozdanie | 15 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Egzamin z wykładów | 15 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Prezentacja multimedialna |
M-2 | Zajęcia praktyczne w laboratorium |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Aktywność na zajęciach audytoryjnych i laboratoryjnych |
S-2 | Ocena podsumowująca: Egzamin z wykładów |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie z laboratorium |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Nano_2A_D1-02_W01 Definiowanie najnowszych technologii wytwarzania nanostruktur oraz rozróznanie ich form a takze wskaznie odpowiednch technik charakteryzacji nanostruktur i interpretowanie wyników | Nano_2A_W02 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-L-1, T-L-2 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Nano_2A_D1-02_U01 Wskazywanie potencjalnych zastosowań | Nano_2A_U12 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
Nano_2A_D1-02_U02 Dobieranie sprzetu i odpowiednich parametrów do przeprowadzania syntezy i decydowac o metodzie charakterystyki otrzymanego materału | Nano_2A_U14 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-L-1, T-L-2 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Nano_2A_D1-02_K01 Ocenianie wpływu używanych metod otrzymywania nanostruktur na środowisko naturalne i na organizm człowieka | Nano_2A_K02 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-L-1, T-L-2 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
Nano_2A_D1-02_K02 Aktywna postawa przy realizacji określonego zadania w sytuacjach piorytetowych i problemowych oraz umiejętność pracy w zespole | Nano_2A_K03 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-L-1, T-L-2 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Nano_2A_D1-02_W01 Definiowanie najnowszych technologii wytwarzania nanostruktur oraz rozróznanie ich form a takze wskaznie odpowiednch technik charakteryzacji nanostruktur i interpretowanie wyników | 2,0 | nie potrafi wcale definiować najnowszych technologii wytwarzania nanostruktur oraz rozróżniać ich form a takze wskazywać odpowiednich technik charakteryzacji nanostruktur i interpretować wyników |
3,0 | w co najmniej 51% potrafi definiować najnowsze technologie wytwarzania nanostruktur oraz rozróżniać ich form a takze wskazywać odpowiednie techniki charakteryzacji nanostruktur i interpretować wyników | |
3,5 | w co najmniej 61% potrafi definiować najnowsze technologie wytwarzania nanostruktur oraz rozróżniać ich form a takze wskazywać odpowiednie techniki charakteryzacji nanostruktur i interpretować wyników | |
4,0 | w co najmniej 71% potrafi definiować najnowsze technologie wytwarzania nanostruktur oraz rozróżniać ich form a takze wskazywać odpowiednie techniki charakteryzacji nanostruktur i interpretować wyników | |
4,5 | w co najmniej 81% potrafi definiować najnowsze technologie wytwarzania nanostruktur oraz rozróżniać ich form a takze wskazywać odpowiednie techniki charakteryzacji nanostruktur i interpretować wyników | |
5,0 | w co najmniej 91% potrafi definiować najnowsze technologie wytwarzania nanostruktur oraz rozróżniać ich form a takze wskazywać odpowiednie techniki charakteryzacji nanostruktur i interpretować wyników |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Nano_2A_D1-02_U01 Wskazywanie potencjalnych zastosowań | 2,0 | nie potrafi wcale wskazywać potencjalnych zastosowań |
3,0 | w co najmniej 51% potrafi wskazać potencjalne zastosowania | |
3,5 | w co najmniej 61% potrafi wskazać potencjalne zastosowania | |
4,0 | w co najmniej 71% potrafi wskazać potencjalne zastosowania | |
4,5 | w co najmniej 81% potrafi wskazać potencjalne zastosowania | |
5,0 | w co najmniej 91% potrafi wskazać potencjalne zastosowania | |
Nano_2A_D1-02_U02 Dobieranie sprzetu i odpowiednich parametrów do przeprowadzania syntezy i decydowac o metodzie charakterystyki otrzymanego materału | 2,0 | nie potrafi wcale dobierać sprzet i odpowiednich parametrów do przeprowadzania syntezy ani decydować o metodzie charakteryzacji otrzymanego materału |
3,0 | w co najmniej 51% potrafi dobierać sprzet i odpowiednie parametry do przeprowadzania syntezy i decydować o metodzie charakteryzacji otrzymanego materału | |
3,5 | w co najmniej 61% potrafi dobierać sprzet i odpowiednie parametry do przeprowadzania syntezy i decydować o metodzie charakteryzacji otrzymanego materału | |
4,0 | w co najmniej 71% potrafi dobierać sprzet i odpowiednie parametry do przeprowadzania syntezy i decydować o metodzie charakteryzacji otrzymanego materału | |
4,5 | w co najmniej 81% potrafi dobierać sprzet i odpowiednie parametry do przeprowadzania syntezy i decydować o metodzie charakteryzacji otrzymanego materału | |
5,0 | w co najmniej 91% potrafi dobierać sprzet i odpowiednie parametry do przeprowadzania syntezy i decydować o metodzie charakteryzacji otrzymanego materału |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Nano_2A_D1-02_K01 Ocenianie wpływu używanych metod otrzymywania nanostruktur na środowisko naturalne i na organizm człowieka | 2,0 | nie potrafi wcale oceniać wpływu używanych metod otrzymywania nanostruktur na środowisko naturalne i na organizm człowieka |
3,0 | w co najmniej 51% potrafi oceniać wpływ używanych metod otrzymywania nanostruktur na środowisko naturalne i na organizm człowieka | |
3,5 | w co najmniej 61% potrafi oceniać wpływ używanych metod otrzymywania nanostruktur na środowisko naturalne i na organizm człowieka | |
4,0 | w co najmniej 71% potrafi oceniać wpływ używanych metod otrzymywania nanostruktur na środowisko naturalne i na organizm człowieka | |
4,5 | w co najmniej 81% potrafi oceniać wpływ używanych metod otrzymywania nanostruktur na środowisko naturalne i na organizm człowieka | |
5,0 | w co najmniej 91% potrafi oceniać wpływ używanych metod otrzymywania nanostruktur na środowisko naturalne i na organizm człowieka | |
Nano_2A_D1-02_K02 Aktywna postawa przy realizacji określonego zadania w sytuacjach piorytetowych i problemowych oraz umiejętność pracy w zespole | 2,0 | nie wykazuje aktywnej postawy przy realizacji określonego zadania w sytuacjach piorytetowych i problemowych oraz brak umiejętności pracy w zespole |
3,0 | w co najmniej 51% wykazuje aktywną postawe przy realizacji określonego zadania w sytuacjach piorytetowych i problemowych oraz umiejętność pracy w zespole | |
3,5 | w co najmniej 61% wykazuje aktywną postawe przy realizacji określonego zadania w sytuacjach piorytetowych i problemowych oraz umiejętność pracy w zespole | |
4,0 | w co najmniej 71% wykazuje aktywną postawe przy realizacji określonego zadania w sytuacjach piorytetowych i problemowych oraz umiejętność pracy w zespole | |
4,5 | w co najmniej 81% wykazuje aktywną postawe przy realizacji określonego zadania w sytuacjach piorytetowych i problemowych oraz umiejętność pracy w zespole | |
5,0 | w co najmniej 91% wykazuje aktywną postawe przy realizacji określonego zadania w sytuacjach piorytetowych i problemowych oraz umiejętność pracy w zespole |
Literatura podstawowa
- Kelsall R. W., Hamley I. W., Geoghegan M, Nanotechnologie, PWN, Warszawa, 2012
- Galina H, Fizykochemia polimerów, Ofic. Wyd. Politechniki Rzeszowskiej, 1998
- Kurzydłowski K., Lewandowska M., Nanomateriały inżynierskie, konstrukcyjne i funkcjonalne, PWN, 2010
- Świderska-Środa A., Wojkowski W., Lewandowska M., Kurzydłowski K.J., Świat nanocząstek, PWN, 2016
- L. Cademaltiri, Nanochemia – podstawowe koncepcje, PWN, 2011
- Żelechowska K., Nanotechnologia w praktyce, PWN, 2016