Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Nanotechnologia (S2)
specjalność: Nanonauki i nanotechnologie

Sylabus przedmiotu Zjawiska powierzchniowe:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Nanotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zjawiska powierzchniowe
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Chemicznej Nieorganicznej i Inżynierii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Rafał Wróbel <Rafal.Wrobel@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Urszula Narkiewicz <Urszula.Narkiewicz@zut.edu.pl>, Rafał Wróbel <Rafal.Wrobel@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW1 15 1,00,59egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Matematyka i fizyka na poziomie akademickim

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Opanowanie teori i podstaw rachunkowych związanych ze zjawiskami powierzchniowymi

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Kinetyka i równowaga chemiczna5
T-A-2Teoria kinetyczna gazów5
T-A-3Adsorpcja i desorpcja gazów5
15
wykłady
T-W-1Zjawiska powierzchniowe - wprowadzenie2
T-W-2Kinetyka i równowaga chemiczna3
T-W-3Budowa katalizatorów2
T-W-4Teoria kinetyczna gazów3
T-W-5Zjawiska adsorpcji i desorpcji2
T-W-6Metody badania zjawisk powierzchniowych2
T-W-7Egzamin końcowy1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Samodzielne rozwiązywanie problemów15
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przegląd literatury fachowej4
A-W-3Samodzielne rozwiażywanie problemów4
A-W-4Opanowanie materiału4
A-W-5Konsultacje z wykładowcą3
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Nano_2A_C02_W02
Student pozna powody stosowania nanomateriałów w przemyśle chemicznym
Nano_2A_W02
Nano_2A_C02_W03
Student będzie potrafił dobrać metodę pomiarową do badań danej cechy nanomateriałów
Nano_2A_W03

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Nano_2A_C02_U10
potrafi krytycznie ocenić wady i zalety stosowania danego nanomateriału
Nano_2A_U10, Nano_2A_U11
Nano_2A_C02_U15
potrafi dobrać metody analityczne do charakterystyki nanomateriału w pożądanym zakresie
Nano_2A_U08

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Nano_2A_C02_K02
zna wpływ wybranych nanomateriałów na zdrowie
Nano_2A_K02
Nano_2A_C02_K03
Potrafi na podstawie aktywności katalitycznej oszacować czas niezbędny dla wytworzenia danego produktu chemicznego
Nano_2A_K03, Nano_2A_K04

Literatura podstawowa

  1. Dutkiewicz Edward, Fizykochemia powierzchni, WNT, 1998

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Kinetyka i równowaga chemiczna5
T-A-2Teoria kinetyczna gazów5
T-A-3Adsorpcja i desorpcja gazów5
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zjawiska powierzchniowe - wprowadzenie2
T-W-2Kinetyka i równowaga chemiczna3
T-W-3Budowa katalizatorów2
T-W-4Teoria kinetyczna gazów3
T-W-5Zjawiska adsorpcji i desorpcji2
T-W-6Metody badania zjawisk powierzchniowych2
T-W-7Egzamin końcowy1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Samodzielne rozwiązywanie problemów15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przegląd literatury fachowej4
A-W-3Samodzielne rozwiażywanie problemów4
A-W-4Opanowanie materiału4
A-W-5Konsultacje z wykładowcą3
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięNano_2A_C02_W02Student pozna powody stosowania nanomateriałów w przemyśle chemicznym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówNano_2A_W02ma szczegółową wiedzę o materiałach, nanomateriałach, produktach i procesach stosowanych w przemyśle chemicznym w szczególności związanych z ukończoną specjalnością, a także w zakresie wybranych zagadnień fizyki i inżynierii oraz technologii chemicznej dotyczących nowoczesnych materiałów, nanomateriałów i biomateriałów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięNano_2A_C02_W03Student będzie potrafił dobrać metodę pomiarową do badań danej cechy nanomateriałów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówNano_2A_W03ma szczegółową wiedzę w zakresie stosowania specjalistycznych procedur pomiarowych, elektronicznych przyrządów pomiarowych i komputerowych systemów pomiarowych w technice, nanotechnologii, nanobiotechnologii
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięNano_2A_C02_U10potrafi krytycznie ocenić wady i zalety stosowania danego nanomateriału
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówNano_2A_U10potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich integrować zdobytą wiedzę z zakresu inżynierii chemicznej i procesowej, technologii chemicznej, fizyki technicznej i przedmiotów specjalnościowych zastosować podejście systemowe, uwzględniające aspekty pozatechniczne
Nano_2A_U11potrafi dostrzegać i oceniać krytycznie, konsekwencje systemowe i pozatechniczne, w tym środowiskowe, ekonomiczne i społeczne wprowadzania konkretnych rozwiązań technicznych w stopniu zaawansowanym w zakresie swojej specjalności
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięNano_2A_C02_U15potrafi dobrać metody analityczne do charakterystyki nanomateriału w pożądanym zakresie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówNano_2A_U08potrafi dokonać doboru metod analitycznych i aparatury właściwych dla przeprowadzenia badań laboratoryjnych poprzez integrację zdobytej wiedzy
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięNano_2A_C02_K02zna wpływ wybranych nanomateriałów na zdrowie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówNano_2A_K02zna wpływ wdrażania poznanych technik i technologii na środowisko naturalne, zdrowie pracowników, użytkowników i osób postronnych oraz konsekwencje prawne tego wpływu, potrafi stosować w praktyce idee zrównoważonego rozwoju
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięNano_2A_C02_K03Potrafi na podstawie aktywności katalitycznej oszacować czas niezbędny dla wytworzenia danego produktu chemicznego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówNano_2A_K03potrafi pracować w zespołach badawczych i produkcyjnych, a w razie potrzeby przyjmować pozycję lidera, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania; potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów
Nano_2A_K04ma świadomość społecznego znaczenia wiedzy społeczeństwa w dziedzinie nauk przyrodniczych i technicznych, przedstawia różne aspekty ich stosowania a ze szczególnym uwzględnieniem nanotechnologii i jej osiągnięć, potrafi prezentować dany problem z uwzględnieniem różnych punktów widzenia