Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Nanotechnologia (S2)

Sylabus przedmiotu Inżynieria reaktorów chemicznych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Nanotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Inżynieria reaktorów chemicznych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Materiałów Katalitycznych i Sorpcyjnych
Nauczyciel odpowiedzialny Beata Michalkiewicz <Beata.Michalkiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW2 15 1,00,59egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Matematyka
W-2Chemia ogólna i nieorganiczna
W-3Chemia Fizyczna

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów praktycznymi zastosowaniami z kinetyki chemicznej
C-2Przedstawienie różnych rodzajów reaktorów chemicznych i ich modeli matematycznych
C-3Ukształtowanie umiejętności doboru reaktora i warunków prowadzenia procesu

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Modelowanie zbiornika z przelewem2
T-A-2Analiza kinetyki procesów zachodzących w reaktorach2
T-A-3Wyznaczanie równania kinetycznego na podstawie danych doświadczalnych3
T-A-4Rozwiązywanie zadań z zastosowaniem równań projektowych reaktorów (reaktor okresowy, przepływowy, zbiornikowy przepływowy)8
15
wykłady
T-W-1Modelowanie zbiornika z przelewem1
T-W-2Kinetyka procesów homogenicznych oraz heterogenicznych1
T-W-3Wpływ postępu reakcji, temperatury i ciśnienia na szybkość reakcji1
T-W-4Metody wyznaczania równania kinetycznego2
T-W-5Definicja i klasyfikacja reaktorów chemicznych. Pojęcie reaktora idealnego2
T-W-6Bilans masowy i cieplny reaktora chemicznego1
T-W-7Równania projektowe podstawowych typów reaktorów (reaktor okresowy, rurowy, zbiornikowy przepływowy, pólprzepływowy6
T-W-8Wybór reaktora i warunków prowadzenia procesu1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń audytoryjnych na podstawie wykładów i dostępnej literatury4
A-A-3Przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu9
A-A-4Konsultacje u prowadzącego zajęcia2
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Zapoznanie się z dostępną literaturą4
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu7
A-W-4Konsultacje u prowadzącego zajecia4
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład wspomagany prezentacją multimedialną.
M-2Ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z ćwiczeń audytoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Egzmian z wykładów

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
NA_2A_C01_W01
ma pogłębioną wiedzę w zakresie inżynierii reaktorów chemicznych
Nano_2A_W01C-1, C-2T-A-1, T-A-2, T-A-4, T-W-7, T-W-2, T-A-3, T-W-3, T-W-1, T-W-5, T-W-4, T-W-8, T-W-6M-2, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Nano_2A_C01_U01
potrafi dobrać odpowiedni reakctor chemiczny do zrealizowania konkretnego zadania
Nano_2A_U14C-1T-W-4, T-W-3, T-W-8M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
NA_2A_C01_W01
ma pogłębioną wiedzę w zakresie inżynierii reaktorów chemicznych
2,0
3,0Student w stopniu dostecznym wykazuje się wiedza dotyczącą inżynierii reaktorów chemicznych. Opanował co najmniej 51% wiedzy na ten temat.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Nano_2A_C01_U01
potrafi dobrać odpowiedni reakctor chemiczny do zrealizowania konkretnego zadania
2,0
3,0Student potrafi w stopniu dostecznym wykazać się siedzą dotyczącą doboru reaktora chemicznego. Co najmniej 51% umiejętności
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Bolesław Tabiś, Zasady inżynierii chemicznej, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, 1999
  2. J. Szarawara, J. Skrzypek, Podstawy inżynierii reaktorów chemicznych, WNT, Warszawa, 1980

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Modelowanie zbiornika z przelewem2
T-A-2Analiza kinetyki procesów zachodzących w reaktorach2
T-A-3Wyznaczanie równania kinetycznego na podstawie danych doświadczalnych3
T-A-4Rozwiązywanie zadań z zastosowaniem równań projektowych reaktorów (reaktor okresowy, przepływowy, zbiornikowy przepływowy)8
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Modelowanie zbiornika z przelewem1
T-W-2Kinetyka procesów homogenicznych oraz heterogenicznych1
T-W-3Wpływ postępu reakcji, temperatury i ciśnienia na szybkość reakcji1
T-W-4Metody wyznaczania równania kinetycznego2
T-W-5Definicja i klasyfikacja reaktorów chemicznych. Pojęcie reaktora idealnego2
T-W-6Bilans masowy i cieplny reaktora chemicznego1
T-W-7Równania projektowe podstawowych typów reaktorów (reaktor okresowy, rurowy, zbiornikowy przepływowy, pólprzepływowy6
T-W-8Wybór reaktora i warunków prowadzenia procesu1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń audytoryjnych na podstawie wykładów i dostępnej literatury4
A-A-3Przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu9
A-A-4Konsultacje u prowadzącego zajęcia2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Zapoznanie się z dostępną literaturą4
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu7
A-W-4Konsultacje u prowadzącego zajecia4
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięNA_2A_C01_W01ma pogłębioną wiedzę w zakresie inżynierii reaktorów chemicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówNano_2A_W01ma poszerzoną i pogłębioną wiedzę w zakresie matematyki z matematycznymi metodami modelowania komputerowego, chemii, technologii chemicznej do rozwiązywania złożonych zadań z zakresu ukończonej specjalności
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów praktycznymi zastosowaniami z kinetyki chemicznej
C-2Przedstawienie różnych rodzajów reaktorów chemicznych i ich modeli matematycznych
Treści programoweT-A-1Modelowanie zbiornika z przelewem
T-A-2Analiza kinetyki procesów zachodzących w reaktorach
T-A-4Rozwiązywanie zadań z zastosowaniem równań projektowych reaktorów (reaktor okresowy, przepływowy, zbiornikowy przepływowy)
T-W-7Równania projektowe podstawowych typów reaktorów (reaktor okresowy, rurowy, zbiornikowy przepływowy, pólprzepływowy
T-W-2Kinetyka procesów homogenicznych oraz heterogenicznych
T-A-3Wyznaczanie równania kinetycznego na podstawie danych doświadczalnych
T-W-3Wpływ postępu reakcji, temperatury i ciśnienia na szybkość reakcji
T-W-1Modelowanie zbiornika z przelewem
T-W-5Definicja i klasyfikacja reaktorów chemicznych. Pojęcie reaktora idealnego
T-W-4Metody wyznaczania równania kinetycznego
T-W-8Wybór reaktora i warunków prowadzenia procesu
T-W-6Bilans masowy i cieplny reaktora chemicznego
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe
M-1Wykład wspomagany prezentacją multimedialną.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z ćwiczeń audytoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Egzmian z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu dostecznym wykazuje się wiedza dotyczącą inżynierii reaktorów chemicznych. Opanował co najmniej 51% wiedzy na ten temat.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięNano_2A_C01_U01potrafi dobrać odpowiedni reakctor chemiczny do zrealizowania konkretnego zadania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówNano_2A_U14posiada umiejętność doboru reakcji chemicznych, technik laboratoryjnych i rozwiązań inżynieryjnych do realizacji konkretnych zadań z zakresu ukończonej specjalności o zróżnicowanym stopniu trudności
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów praktycznymi zastosowaniami z kinetyki chemicznej
Treści programoweT-W-4Metody wyznaczania równania kinetycznego
T-W-3Wpływ postępu reakcji, temperatury i ciśnienia na szybkość reakcji
T-W-8Wybór reaktora i warunków prowadzenia procesu
Metody nauczaniaM-1Wykład wspomagany prezentacją multimedialną.
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z ćwiczeń audytoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Egzmian z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi w stopniu dostecznym wykazać się siedzą dotyczącą doboru reaktora chemicznego. Co najmniej 51% umiejętności
3,5
4,0
4,5
5,0