Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S1)

Sylabus przedmiotu Chemia analityczna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia chemiczna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Chemia analityczna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Chemii Nieorganicznej i Analitycznej
Nauczyciel odpowiedzialny Zbigniew Rozwadowski <Zbigniew.Rozwadowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Beata Kołodziej <Beata.Kolodziej@zut.edu.pl>, Zbigniew Rozwadowski <Zbigniew.Rozwadowski@zut.edu.pl>, Anna Szady-Chełmieniecka <Anna.Szady@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 30 2,00,41zaliczenie
wykładyW2 15 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zaliczenie przedmiotu Chemia ogólna i nieorganiczna I

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie ze sprzętem stosowanym w analizie ilościowej oraz z najpowszechniej stosowaną aparaturą oraz ze sposobem wykonywania analiz ilościowych.
C-2Zapoznanie z teoretycznymi i praktycznymi aspektami metod analizy chemicznej obejmujących etapy takie jak: prawidłowe pobieranie próbek do badań, ich zabezpieczanie i przechowywanie, przeprowadzanie badanych materiałów do roztworu, rozdzielanie i zagęszczanie analitów przed oznaczeniem różnymi technikami instrumentalnymi.
C-3Nauczenie nowoczesnego podejścia do problemów chemii analitycznej oraz zasad pracy i rygorów jakie muszą być przestrzegane w laboratorium podczas realizacji procesu analizy ilościowej
C-4Umiejętność precyzyjnego wykonywnia analiz z wykorzystaniem różnych metod oraz przeprowadzenia obliczeń stechiometrycznych i oceny uzyskanych wyników analizy ilościowej z punktu widzenia dokładności i precyzji
C-5Umiejętność doboru najbardziej korzystnej metody analitycznej oraz możliwością zastosowania podstawowych technik instrumentalnych w analizie chemicznej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Program zajęć, sprzęt laboratoryjny stosowany w chemii analitycznej, zasady bhp, nauka pipetowania. Wyznaczanie współmierności kolby i pipety.2
T-L-2Alkacymetria. Sporządzanie roztworu ok. 0,1 molowego HCl jako titranta i nastawianie jego na naważki węglanu sodu. Oznaczanie węglanu sodu4
T-L-3Alkacymetria. Sporządzanie ok. 0,1 molowego roztworu NaOH i nastawianie jego miana na przygotowany roztwór HCl. Oznaczanie roztworu HCl5
T-L-4Zaliczenie kolokwium z alkacymetrii1
T-L-5Konduktometryczne oznaczanie kwasu solnego2
T-L-6Manganometria. Nastawianie miana roztworu na naważki szczawianu sodu lub kwasu szczawiowego. Oznaczenia zawartości żelaza w próbce.8
T-L-7Kolokwium zaliczeniowe z redoksometrii1
T-L-8Kompleksometria. Kompleksometryczne oznaczenie zawartości wapnia i magnezu. Kompleksometryczne oznaczenie cynku6
T-L-9Kolokwium zaliczeniowe z kompleksometrii1
30
wykłady
T-W-1Klasyfikacja metod analizy ilościowej i instrumentalnej. Podstawowe metody analityczne. Zasady pobierania, przygotowania i przechowywania próbek analitycznych. Właściwy dobór metody analitycznej. Warunków przeprowadzenia próbki do roztworu. Sposoby wyrażania stężeń. Ocena błędów analizy.4
T-W-2Grawimetryczne i miareczkowe metody analizy ilościowej. Alkacymetryczne metody analizy. Definicje kwasów i zasad. Krzywe miareczkowania. Wskaźniki miareczkowania alkacymetrycznego. Bufory.2
T-W-3Analiza kompleksometryczna. Tworzenie związków kompleksowych. Wskaźniki. Techniki miareczkowania kompleksometrycznego.1
T-W-4Analiza redoksometryczna. Wpływ środowiska na przebieg reakcji redoks, wskaźniki. Reakcje strącania związków trudno rozpuszczalnych. Iloczyn rozpuszczalności.1
T-W-5Metody instrumentalne a metody analizy miareczkowej i grawimetrycznej. Znaczenie metod instrumentalnych. Metody spektroskopowe. Spektrometria UV/VIS, IR, NMR, ASA.4
T-W-6Metody chromatograficzne. Podstawowe pojęcia i definicje. Chromatografia gazowa i cieczowa w analizie jakościowej i ilościowej. Przykłady zastosowań2
T-W-7Metody elektrochemiczne. Potencjometria, konduktometria, polarografia, elektroliza. Zastosowanie w analizie.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Samodzielne rozwiązywanie zadań poleconych przez prowadzącego zajęcia10
A-L-3Przygotowanie sprawozdania z wykonania ćwiczenia5
A-L-4Przygotowanie do laboratorium5
A-L-5Przygotowanie do zaliczenia kolokwiów10
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu14
A-W-3Uczestnictwo w konsultacjach1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie
M-2Metody aktywizujące: dyskusja dydaktyczna
M-3Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena dokładności wykonania oznaczenia oraz przedstawienia wyników oznaczenia
S-2Ocena podsumowująca: Ocena z zaliczenia (wykłady)
S-3Ocena podsumowująca: Ocena z dokładności wykonywania oznaczeń oraz ocen z kolokwiów cząstkowych (laboratoria)

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_1A_B08_W01
Posiada niezbędną wiedzę umożliwiającą rozwiązanie problemów z zakresu chemii analitycznej oraz zaproponowanie odpowiedniej metody analitycznej wraz z właściwą interpretacją jej wyników
TCH_1A_W07, TCH_1A_W09C-1, C-2, C-3T-W-5, T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-7M-1, M-2, M-3S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_1A_B08_U01
Potrafi zastosować właściwą metodę analityczną oraz wykonać oznaczenie z jej użyciem i poprawnie zinterpretować wyniki oznaczenia.
TCH_1A_U08, TCH_1A_U20C-4, C-5T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-8, T-L-6, T-W-5, T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-7M-1, M-2, M-3S-1, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_1A_B08_K01
Odpowiada za rzetelny sposób przedstawienia wyników oznaczeń
TCH_1A_K09C-4T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-8, T-L-6M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TCH_1A_B08_W01
Posiada niezbędną wiedzę umożliwiającą rozwiązanie problemów z zakresu chemii analitycznej oraz zaproponowanie odpowiedniej metody analitycznej wraz z właściwą interpretacją jej wyników
2,0Nie posiada wiedzy umożliwiającej rozwiązanie problemu z chemii analitycznej aby zaproponować odpowiednią metodę analityczną i zinterpretować wyniki
3,0Posiada wiedzę na poziomie podstawowym umożliwiającą rozwiązanie problemu z chemii analitycznej aby zaproponować odpowiednią metodę analityczną i zinterpretować wyniki
3,5Posiada wiedzę na poziomie dostatecznym umożliwiającą rozwiązanie problemu z chemii analitycznej aby zaproponować odpowiednią metodę analityczną i zinterpretować wyniki
4,0Posiada wiedzę na poziomie dość dobrym umożliwiającą rozwiązanie problemu z chemii analitycznej aby zaproponować odpowiednią metodę analityczną i zinterpretować wyniki
4,5Posiada wiedzę na poziomie dobrym umożliwiającą rozwiązanie problemu z chemii analitycznej aby zaproponować odpowiednią metodę analityczną i zinterpretować wyniki
5,0Posiada wiedzę na poziomie bardzo dobrym umożliwiającą rozwiązanie problemu z chemii analitycznej aby zaproponować odpowiednią metodę analityczną i zinterpretować wyniki

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TCH_1A_B08_U01
Potrafi zastosować właściwą metodę analityczną oraz wykonać oznaczenie z jej użyciem i poprawnie zinterpretować wyniki oznaczenia.
2,0Student nie potrafi dokonać wyboru właściwej metody analitycznej, wykonać oznaczenia oraz zinterpretować uzyskanych wyników
3,0Student potrafi dokonać wyboru właściwej metody analitycznej, wykonać oznaczenie z minimalną dokładnością w oraz wstępnie zinterpretować uzyskanych wyników
3,5Student potrafi dokonać wyboru właściwej metody analitycznej, wykonać oznaczenie z dość dobrą dokładnością w oraz poprawnie zinterpretować uzyskane wyniki
4,0Student potrafi dokonać wyboru właściwej metody analitycznej, wykonać oznaczenie z dobrą dokładnością w oraz poprawnie zinterpretować uzyskane wyniki
4,5Student potrafi dokonać wyboru właściwej metody analitycznej, wykonać oznaczenie z dobrą dokładnością w oraz poprawnie i w pełni zinterpretować uzyskane wyniki
5,0Student potrafi dokonać wyboru właściwej metody analitycznej, wykonać oznaczenie z bardzo dobrą dokładnością w oraz poprawnie i w pełni zinterpretować uzyskane wyniki

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TCH_1A_B08_K01
Odpowiada za rzetelny sposób przedstawienia wyników oznaczeń
2,0Przedstawione wyniki są błędne i nierzetelne.
3,0Przedstawione wyniki są błędne, ale błędy wynikają z pomyłki w wykonaniu oznaczenia
3,5Przedstawione wyniki są poprawne jednak ich opis jest mało przejrzysty
4,0Przedstawione wyniki są poprawne, są elementy sprawdzające, jednak ich opis nie jest całkowicie czytelny.
4,5Przedstawione wyniki są poprawne, są elementy sprawdzające, opis jest przejrzysty, jednak obecne są drobne błędy.
5,0Przedstawione wyniki są poprawne, są elementy sprawdzające, opis jest czytelny.

Literatura podstawowa

  1. J. Minczewski, Z. Marczenko, Chemia analityczna T.1 i T.2, PWN, Warszawa, 2001
  2. A. Cygański, Chemiczne metody analizy ilościowej, WNT, Warszawa, 1999
  3. T. Wasąg, B. Derecka, Laboratorium analizy ilościowej, część I, Metody chemiczne, Politechnika Szczecińska, Szczecin, 1994
  4. A Śliwa (red.), Obliczenia chemiczne, PWN, Warszawa, 1987
  5. W. Szczepaniak, Metody instrumentalne w analizie chemicznej, PWN, Warszawa, 2002

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Program zajęć, sprzęt laboratoryjny stosowany w chemii analitycznej, zasady bhp, nauka pipetowania. Wyznaczanie współmierności kolby i pipety.2
T-L-2Alkacymetria. Sporządzanie roztworu ok. 0,1 molowego HCl jako titranta i nastawianie jego na naważki węglanu sodu. Oznaczanie węglanu sodu4
T-L-3Alkacymetria. Sporządzanie ok. 0,1 molowego roztworu NaOH i nastawianie jego miana na przygotowany roztwór HCl. Oznaczanie roztworu HCl5
T-L-4Zaliczenie kolokwium z alkacymetrii1
T-L-5Konduktometryczne oznaczanie kwasu solnego2
T-L-6Manganometria. Nastawianie miana roztworu na naważki szczawianu sodu lub kwasu szczawiowego. Oznaczenia zawartości żelaza w próbce.8
T-L-7Kolokwium zaliczeniowe z redoksometrii1
T-L-8Kompleksometria. Kompleksometryczne oznaczenie zawartości wapnia i magnezu. Kompleksometryczne oznaczenie cynku6
T-L-9Kolokwium zaliczeniowe z kompleksometrii1
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Klasyfikacja metod analizy ilościowej i instrumentalnej. Podstawowe metody analityczne. Zasady pobierania, przygotowania i przechowywania próbek analitycznych. Właściwy dobór metody analitycznej. Warunków przeprowadzenia próbki do roztworu. Sposoby wyrażania stężeń. Ocena błędów analizy.4
T-W-2Grawimetryczne i miareczkowe metody analizy ilościowej. Alkacymetryczne metody analizy. Definicje kwasów i zasad. Krzywe miareczkowania. Wskaźniki miareczkowania alkacymetrycznego. Bufory.2
T-W-3Analiza kompleksometryczna. Tworzenie związków kompleksowych. Wskaźniki. Techniki miareczkowania kompleksometrycznego.1
T-W-4Analiza redoksometryczna. Wpływ środowiska na przebieg reakcji redoks, wskaźniki. Reakcje strącania związków trudno rozpuszczalnych. Iloczyn rozpuszczalności.1
T-W-5Metody instrumentalne a metody analizy miareczkowej i grawimetrycznej. Znaczenie metod instrumentalnych. Metody spektroskopowe. Spektrometria UV/VIS, IR, NMR, ASA.4
T-W-6Metody chromatograficzne. Podstawowe pojęcia i definicje. Chromatografia gazowa i cieczowa w analizie jakościowej i ilościowej. Przykłady zastosowań2
T-W-7Metody elektrochemiczne. Potencjometria, konduktometria, polarografia, elektroliza. Zastosowanie w analizie.1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Samodzielne rozwiązywanie zadań poleconych przez prowadzącego zajęcia10
A-L-3Przygotowanie sprawozdania z wykonania ćwiczenia5
A-L-4Przygotowanie do laboratorium5
A-L-5Przygotowanie do zaliczenia kolokwiów10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu14
A-W-3Uczestnictwo w konsultacjach1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_1A_B08_W01Posiada niezbędną wiedzę umożliwiającą rozwiązanie problemów z zakresu chemii analitycznej oraz zaproponowanie odpowiedniej metody analitycznej wraz z właściwą interpretacją jej wyników
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_W07ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną w zakresie chemii ogólnej, nieorganicznej, organicznej, fizycznej i analitycznej
TCH_1A_W09ma wiedzę z zakresu metod identyfikacji, oznaczania składu oraz charakteryzowania produktów przemysłu chemicznego
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie ze sprzętem stosowanym w analizie ilościowej oraz z najpowszechniej stosowaną aparaturą oraz ze sposobem wykonywania analiz ilościowych.
C-2Zapoznanie z teoretycznymi i praktycznymi aspektami metod analizy chemicznej obejmujących etapy takie jak: prawidłowe pobieranie próbek do badań, ich zabezpieczanie i przechowywanie, przeprowadzanie badanych materiałów do roztworu, rozdzielanie i zagęszczanie analitów przed oznaczeniem różnymi technikami instrumentalnymi.
C-3Nauczenie nowoczesnego podejścia do problemów chemii analitycznej oraz zasad pracy i rygorów jakie muszą być przestrzegane w laboratorium podczas realizacji procesu analizy ilościowej
Treści programoweT-W-5Metody instrumentalne a metody analizy miareczkowej i grawimetrycznej. Znaczenie metod instrumentalnych. Metody spektroskopowe. Spektrometria UV/VIS, IR, NMR, ASA.
T-W-6Metody chromatograficzne. Podstawowe pojęcia i definicje. Chromatografia gazowa i cieczowa w analizie jakościowej i ilościowej. Przykłady zastosowań
T-W-1Klasyfikacja metod analizy ilościowej i instrumentalnej. Podstawowe metody analityczne. Zasady pobierania, przygotowania i przechowywania próbek analitycznych. Właściwy dobór metody analitycznej. Warunków przeprowadzenia próbki do roztworu. Sposoby wyrażania stężeń. Ocena błędów analizy.
T-W-2Grawimetryczne i miareczkowe metody analizy ilościowej. Alkacymetryczne metody analizy. Definicje kwasów i zasad. Krzywe miareczkowania. Wskaźniki miareczkowania alkacymetrycznego. Bufory.
T-W-3Analiza kompleksometryczna. Tworzenie związków kompleksowych. Wskaźniki. Techniki miareczkowania kompleksometrycznego.
T-W-4Analiza redoksometryczna. Wpływ środowiska na przebieg reakcji redoks, wskaźniki. Reakcje strącania związków trudno rozpuszczalnych. Iloczyn rozpuszczalności.
T-W-7Metody elektrochemiczne. Potencjometria, konduktometria, polarografia, elektroliza. Zastosowanie w analizie.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie
M-2Metody aktywizujące: dyskusja dydaktyczna
M-3Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena z zaliczenia (wykłady)
S-3Ocena podsumowująca: Ocena z dokładności wykonywania oznaczeń oraz ocen z kolokwiów cząstkowych (laboratoria)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada wiedzy umożliwiającej rozwiązanie problemu z chemii analitycznej aby zaproponować odpowiednią metodę analityczną i zinterpretować wyniki
3,0Posiada wiedzę na poziomie podstawowym umożliwiającą rozwiązanie problemu z chemii analitycznej aby zaproponować odpowiednią metodę analityczną i zinterpretować wyniki
3,5Posiada wiedzę na poziomie dostatecznym umożliwiającą rozwiązanie problemu z chemii analitycznej aby zaproponować odpowiednią metodę analityczną i zinterpretować wyniki
4,0Posiada wiedzę na poziomie dość dobrym umożliwiającą rozwiązanie problemu z chemii analitycznej aby zaproponować odpowiednią metodę analityczną i zinterpretować wyniki
4,5Posiada wiedzę na poziomie dobrym umożliwiającą rozwiązanie problemu z chemii analitycznej aby zaproponować odpowiednią metodę analityczną i zinterpretować wyniki
5,0Posiada wiedzę na poziomie bardzo dobrym umożliwiającą rozwiązanie problemu z chemii analitycznej aby zaproponować odpowiednią metodę analityczną i zinterpretować wyniki
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_1A_B08_U01Potrafi zastosować właściwą metodę analityczną oraz wykonać oznaczenie z jej użyciem i poprawnie zinterpretować wyniki oznaczenia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_U08potrafi planować i wykonywać eksperymenty chemiczne, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać poprawne wnioski
TCH_1A_U20potrafi stosować podstawowe metody analityczne i techniki laboratoryjne do analizy, syntezy, wydzielania i oczyszczania związków chemicznych stosowanych w technologii chemicznej, w szczególności w zakresie ukończonej specjalności
Cel przedmiotuC-4Umiejętność precyzyjnego wykonywnia analiz z wykorzystaniem różnych metod oraz przeprowadzenia obliczeń stechiometrycznych i oceny uzyskanych wyników analizy ilościowej z punktu widzenia dokładności i precyzji
C-5Umiejętność doboru najbardziej korzystnej metody analitycznej oraz możliwością zastosowania podstawowych technik instrumentalnych w analizie chemicznej
Treści programoweT-L-1Program zajęć, sprzęt laboratoryjny stosowany w chemii analitycznej, zasady bhp, nauka pipetowania. Wyznaczanie współmierności kolby i pipety.
T-L-2Alkacymetria. Sporządzanie roztworu ok. 0,1 molowego HCl jako titranta i nastawianie jego na naważki węglanu sodu. Oznaczanie węglanu sodu
T-L-3Alkacymetria. Sporządzanie ok. 0,1 molowego roztworu NaOH i nastawianie jego miana na przygotowany roztwór HCl. Oznaczanie roztworu HCl
T-L-5Konduktometryczne oznaczanie kwasu solnego
T-L-8Kompleksometria. Kompleksometryczne oznaczenie zawartości wapnia i magnezu. Kompleksometryczne oznaczenie cynku
T-L-6Manganometria. Nastawianie miana roztworu na naważki szczawianu sodu lub kwasu szczawiowego. Oznaczenia zawartości żelaza w próbce.
T-W-5Metody instrumentalne a metody analizy miareczkowej i grawimetrycznej. Znaczenie metod instrumentalnych. Metody spektroskopowe. Spektrometria UV/VIS, IR, NMR, ASA.
T-W-6Metody chromatograficzne. Podstawowe pojęcia i definicje. Chromatografia gazowa i cieczowa w analizie jakościowej i ilościowej. Przykłady zastosowań
T-W-1Klasyfikacja metod analizy ilościowej i instrumentalnej. Podstawowe metody analityczne. Zasady pobierania, przygotowania i przechowywania próbek analitycznych. Właściwy dobór metody analitycznej. Warunków przeprowadzenia próbki do roztworu. Sposoby wyrażania stężeń. Ocena błędów analizy.
T-W-2Grawimetryczne i miareczkowe metody analizy ilościowej. Alkacymetryczne metody analizy. Definicje kwasów i zasad. Krzywe miareczkowania. Wskaźniki miareczkowania alkacymetrycznego. Bufory.
T-W-3Analiza kompleksometryczna. Tworzenie związków kompleksowych. Wskaźniki. Techniki miareczkowania kompleksometrycznego.
T-W-4Analiza redoksometryczna. Wpływ środowiska na przebieg reakcji redoks, wskaźniki. Reakcje strącania związków trudno rozpuszczalnych. Iloczyn rozpuszczalności.
T-W-7Metody elektrochemiczne. Potencjometria, konduktometria, polarografia, elektroliza. Zastosowanie w analizie.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie
M-2Metody aktywizujące: dyskusja dydaktyczna
M-3Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena dokładności wykonania oznaczenia oraz przedstawienia wyników oznaczenia
S-3Ocena podsumowująca: Ocena z dokładności wykonywania oznaczeń oraz ocen z kolokwiów cząstkowych (laboratoria)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi dokonać wyboru właściwej metody analitycznej, wykonać oznaczenia oraz zinterpretować uzyskanych wyników
3,0Student potrafi dokonać wyboru właściwej metody analitycznej, wykonać oznaczenie z minimalną dokładnością w oraz wstępnie zinterpretować uzyskanych wyników
3,5Student potrafi dokonać wyboru właściwej metody analitycznej, wykonać oznaczenie z dość dobrą dokładnością w oraz poprawnie zinterpretować uzyskane wyniki
4,0Student potrafi dokonać wyboru właściwej metody analitycznej, wykonać oznaczenie z dobrą dokładnością w oraz poprawnie zinterpretować uzyskane wyniki
4,5Student potrafi dokonać wyboru właściwej metody analitycznej, wykonać oznaczenie z dobrą dokładnością w oraz poprawnie i w pełni zinterpretować uzyskane wyniki
5,0Student potrafi dokonać wyboru właściwej metody analitycznej, wykonać oznaczenie z bardzo dobrą dokładnością w oraz poprawnie i w pełni zinterpretować uzyskane wyniki
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_1A_B08_K01Odpowiada za rzetelny sposób przedstawienia wyników oznaczeń
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_K09potrafi identyfikować i rozstrzygać dylematy związane z wykonywaniem zawodu, ma świadomość ważności zachowania w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej
Cel przedmiotuC-4Umiejętność precyzyjnego wykonywnia analiz z wykorzystaniem różnych metod oraz przeprowadzenia obliczeń stechiometrycznych i oceny uzyskanych wyników analizy ilościowej z punktu widzenia dokładności i precyzji
Treści programoweT-L-2Alkacymetria. Sporządzanie roztworu ok. 0,1 molowego HCl jako titranta i nastawianie jego na naważki węglanu sodu. Oznaczanie węglanu sodu
T-L-3Alkacymetria. Sporządzanie ok. 0,1 molowego roztworu NaOH i nastawianie jego miana na przygotowany roztwór HCl. Oznaczanie roztworu HCl
T-L-5Konduktometryczne oznaczanie kwasu solnego
T-L-8Kompleksometria. Kompleksometryczne oznaczenie zawartości wapnia i magnezu. Kompleksometryczne oznaczenie cynku
T-L-6Manganometria. Nastawianie miana roztworu na naważki szczawianu sodu lub kwasu szczawiowego. Oznaczenia zawartości żelaza w próbce.
Metody nauczaniaM-3Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena dokładności wykonania oznaczenia oraz przedstawienia wyników oznaczenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Przedstawione wyniki są błędne i nierzetelne.
3,0Przedstawione wyniki są błędne, ale błędy wynikają z pomyłki w wykonaniu oznaczenia
3,5Przedstawione wyniki są poprawne jednak ich opis jest mało przejrzysty
4,0Przedstawione wyniki są poprawne, są elementy sprawdzające, jednak ich opis nie jest całkowicie czytelny.
4,5Przedstawione wyniki są poprawne, są elementy sprawdzające, opis jest przejrzysty, jednak obecne są drobne błędy.
5,0Przedstawione wyniki są poprawne, są elementy sprawdzające, opis jest czytelny.