Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S1)
Sylabus przedmiotu Maszynoznawstwo i aparatura przemysłu chemicznego:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia chemiczna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Maszynoznawstwo i aparatura przemysłu chemicznego | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Chemicznej Nieorganicznej i Inżynierii Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marek Gryta <Marek.Gryta@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | chemia i matematyka z poziomu gimnazjum-liceum |
W-2 | podstawy rysunku technicznego |
W-3 | podstawy procesów wymiany masy i ciepła (podstawy fizyki) |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zaznajomienie studenta z budowa podstawowych aparatów stosowanych w przemyśle chemicznym i pokrewnych (np. spożywczym) |
C-2 | przedstawienie możliwiowści aplikacyjnych aparatów stosowanych w technologii chemicznej |
C-3 | Poznanie zasad pracy aparatów chemicznych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Przedstawienie tematyki zadań projektowych | 1 |
T-P-2 | Omówienie sposobu realizacji wybranego projektu | 7 |
T-P-3 | Prezentacja i dyskusja poprawności przyjętych rozwiązań konstrukcyjnych | 6 |
T-P-4 | Sprawdzenie i omówienie wykonania projektu | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe operacje jednostkowe w przemyśle chemicznym. | 1 |
T-W-2 | Właściwości materiałów konstrukcyjnych i zasady ich doboru do aparatów | 1 |
T-W-3 | Elementy maszyn i urządzeń: połączenia, napędy, rurociągi, armatura | 1 |
T-W-4 | Typowe elementy aparatów chemicznych | 1 |
T-W-5 | Przenośniki. Pompy i sprężarki. | 1 |
T-W-6 | Urządzenia do rozdrabniania i przesiewania | 1 |
T-W-7 | Mieszadła i mieszalniki | 1 |
T-W-8 | Aparaty do rozdzielania zawiesin. Odstojniki. Filtry. | 1 |
T-W-9 | Aparaty membranowe | 1 |
T-W-10 | Cyklony. Wirówki | 1 |
T-W-11 | Wymienniki ciepła | 1 |
T-W-12 | Wyparki. Krystalizatory. | 1 |
T-W-13 | Aparaty do destylacji i rektyfikacji | 1 |
T-W-14 | Absorbery. Adsorbery. Ekstraktory. Suszarki. | 1 |
T-W-15 | Kolokwium | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-P-2 | Badania literaturowe - poznanie istniejących rozwiązań technicznych związanych z wybranym tematem projektu | 15 |
A-P-3 | Obliczenia projektowe | 20 |
A-P-4 | Przygotowanie opisu projektu oraz rysunków technicznych | 10 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | zapoznanie się z literaturą przedmiotu | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie do kolokwium | 5 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład |
M-2 | projekt aparatu |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: narysować schematycznie wybrane aparaty chemiczne i opisać zasadę ich działania |
S-2 | Ocena formująca: Student projektuje prosty aparat, jak np. zbiornik ciśnieniowy. Wykonanie projektu obejmuje obliczenia wytrzymałościowe oraz rysunek techniczny złożeniowy i wykonawcze poszczególnych części aparatu. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_1A_C03_W12 ma wiedzę z maszynoznawstwa i eksploatacji aparatury przemysłu chemicznego | TCH_1A_W12 | — | — | C-2, C-3, C-1 | T-P-1, T-P-3, T-P-2, T-P-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_1A_C03_U07 uzyskuje wiadomości niezbędne do wyboru właściwych opcji w programach wspomagających działalność inzynierską w zakresie technologii chemicznej | TCH_1A_U07 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14 | M-1, M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_1A_C03_K10 Potrafi działać i myśleć w sposób przedsiębiorczy, rozumie wpływ wyboru rodzaju apartury na koszty przedsięwzięcia | TCH_1A_K10 | — | — | C-2, C-3, C-1 | T-P-1, T-P-3, T-P-2, T-P-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_1A_C03_W12 ma wiedzę z maszynoznawstwa i eksploatacji aparatury przemysłu chemicznego | 2,0 | nie zna budowy i zasad działania podstawowych aparatów chemicznych |
3,0 | zna budowę i działanie przykładowych aparatów z danej grupy urządzeń | |
3,5 | Potrafi schematycznie narysować i opisać działanie większości głównych aparatów | |
4,0 | Dobrze zna budowę większości aparatów chemicznych, rozumie działanie ich poszczególnych zespołów-części. | |
4,5 | Dobrze zna budowę aparatury chemicznej oraz rozróżnia zakres ich możliwości aplikacyjnych | |
5,0 | Bardzo dobrze zna budowę i działanie apartów chemivznych oraz potrafi wskazać jakie aparatu zastosować do danego rodzaju technologii |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_1A_C03_U07 uzyskuje wiadomości niezbędne do wyboru właściwych opcji w programach wspomagających działalność inzynierską w zakresie technologii chemicznej | 2,0 | nie zna budowy aparatów chemicznych |
3,0 | rozróżnia aparaty, zna zasadę ich działania | |
3,5 | zna części składowe aparatów | |
4,0 | rozumie opcjonalność budowy aparatów w zależności od warunków i celów technologicznych | |
4,5 | umie dobrać rodzaj i konstrukcję aparatu do danej aplikacji | |
5,0 | bardzo dobrze rozwiązuje zadania projektowe i aplikacyjne |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_1A_C03_K10 Potrafi działać i myśleć w sposób przedsiębiorczy, rozumie wpływ wyboru rodzaju apartury na koszty przedsięwzięcia | 2,0 | |
3,0 | Rozumie wpływ konstrukcji aparatury chemicznej na ekonomię procesu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- J. Pikoń, Aparatura chemiczna, PWN, Warszawa, 1983
- H. Błasiński, B. Modziński, Aparatura przemysłu chemicznego, WNT, Warszawa, 1983
- M. Gryta, R. Kaleńczuk, D. Moszyński, Grafika inżynierska, Wydawnictwo Uczelniane PS, Szczecin, 2007
- K.F. Pawłow, P.G. Romankow, A.A. Noskow, Przykłady i zadania z zakresu aparatury i inżynierii chemicznej, WNT, Warszawa, 1981
- J. Pikoń, Podstawy konstrukcji aparatury chemicznej, PWN, Warszawa, 1979
Literatura dodatkowa
- T. Hobler, Ruch ciepła i wymienniki, WNT, Warszawa, 1986
- T. Dobrzański, Rysunek techniczny maszynowy, WNT, Warszawa, 2004
- W. Aleksandrowicz Żużikow, Filtracja, teoria i praktyka rozdzielania zawiesin, WNT, Warszawa, 1995
- R. Zarzycki, A. Chaculi, M. Starzak, Absorpcja i absorbery, WNT, Warszawa, 1995
- R. Koch, A. Kozioł, Dyfuzyjno-cieplny rozdział substancji, WNT, Warszawa, 1994