Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S1)
Sylabus przedmiotu Ochrona własności intelektualnej i przemysłowej:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia chemiczna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ochrona własności intelektualnej i przemysłowej | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Chemicznej Nieorganicznej i Inżynierii Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Rafal Pelka <Rafal.Pelka@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | brak |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studenta z systemem ochrony własności intelektualnej oraz rodzajami praw wyłącznych. Znaczenie zabezpieczenia własnych praw wyłącznych i poszanowania cudzych praw wyłącznych. Zaszczepienie nawyku korzystania z dostępnych źródeł informacji patentowej. Opracowanie raportu dot. stanu techniki w wybranej tematyce z zakresu technologii chemicznej |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Informacje ogólne: przedmioty ochrony własności intelektualnej | 2 |
T-W-2 | Wynalazki i wzory użytkowe: definicje, przesłanki zdolności patentowej i ochronnej. Zakres ochrony. Procedura krajowa, procedura międzynarodowa PCT. Patent europejski | 3 |
T-W-3 | Wzory przemysłowe: definicje, przesłanki zdolności ochronnej, procedura krajowa. Znak wspólnotowy | 2 |
T-W-4 | Informacja patentowa i badania patentowe | 2 |
T-W-5 | Omówienie przykładowych wniosków o udzielenie patentu krajowego oraz prezentacja raportu na temat stanu techniki | 4 |
T-W-6 | Prawo autorskie: definicja utworu, przedmiot prawa, podmiot prawa, rodzaj praw i zakres ochrony | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Poszukiwania w bazach patentowych - określenie stanu techniki i przygotowanie raportu (praca własna studenta) | 38 |
A-W-3 | Przygotowanie do zajęć - zapoznanie się z materiałami oraz przygotowanie do zaliczenia | 7 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wyklad informacyjny |
M-2 | Opis |
M-3 | Objaśnienie lub wyjaśnienie |
M-4 | Dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Aktywność i kreatywność studenta w trakcie zajęć dydaktycznych, w tym wartość przygotowanego raportu nt. stanu techniki |
S-2 | Ocena podsumowująca: Efekt końcowy na podstawie przygotowanego raportu nt. stanu techniki oraz oceny z zaliczenia |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_1A_A04_W01 Student powinien wiedzieć: (i) jakie dobra niematerialne podlegają ochronie a jakie są z niej wyłączone, (ii) jakie są formy ochrony własności intelektualnej , w tym własności przemysłowej, (iii) jak funkcjonuje system ochrony prawem własności przemysłowej oraz prawem autorskim, (iv) zna źródła informacji patentowej, (v) wie jak skonstruowany jest wniosek patentowy | TCH_1A_W18 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6 | M-1, M-4 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_1A_A04_U01 Student umie ocenić czy wynik pracy intelektualnej podlega ochronie, potrafi określić rodzaj ochrony dla danego przedmiotu własności intelektualnej, umie dokonywać wyszukiwań w bazach patentowych, umie przeprowadzić badanie stanu techniki w bazach patentowych. | TCH_1A_U01 | — | — | — | — | — | — |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_1A_A04_K01 Student nabędzie kompetencje w zakresie wykorzystywania możliwości prawnych w celu ochrony własnych lub grupowych wyników pracy twórczej, korzystania z cudzych efektów pracy intelektualnej zgodnie z prawem, efektywnie wykorzystywał źródła informacji patentowej takie jak np. bazy patentowe, | TCH_1A_K10 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6 | M-1, M-2, M-4 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_1A_A04_W01 Student powinien wiedzieć: (i) jakie dobra niematerialne podlegają ochronie a jakie są z niej wyłączone, (ii) jakie są formy ochrony własności intelektualnej , w tym własności przemysłowej, (iii) jak funkcjonuje system ochrony prawem własności przemysłowej oraz prawem autorskim, (iv) zna źródła informacji patentowej, (v) wie jak skonstruowany jest wniosek patentowy | 2,0 | Student nie posiada elementarnej wiedzy nt. prawa własności intelektualnej, w tym własności przemysłowej, nie rozróżnia form ochrony utworów, nie wie na czym polega tworzenie zgłoszenia patentowego |
3,0 | Student posiada ograniczoną elementarną wiedzę w zakresie prawa własności intelektualnej, w tym własności przemysłowej, rozróżnia formy ochrony utworów, wie na czym polega tworzenie zgłoszenia patentowego | |
3,5 | Student posiada akceptowalną elementarną wiedzę w zakresie prawa własności intelektualnej, w tym własności przemysłowej, rozróżnia formy ochrony utworów, wie na czym polega tworzenie zgłoszenia patentowego | |
4,0 | Student posiada elementarną wiedzę w zakresie prawa własności intelektualnej, w tym własności przemysłowej, rozróżnia formy ochrony utworów, wie na czym polega tworzenie zgłoszenia patentowego | |
4,5 | Student posiada elementarną wiedzę w zakresie prawa własności intelektualnej, w tym własności przemysłowej, rozróżnia formy ochrony utworów, wie na czym polega tworzenie zgłoszenia patentowego,Student posiada elementarną wiedzę w zakresie prawa własności intelektualnej, w tym własności przemysłowej, rozróżnia formy ochrony utworów, wie na czym polega tworzenie zgłoszenia patentowego, a także wie jak poslugiwać się bazami patentowymi | |
5,0 | Student posiada elementarną wiedzę w zakresie prawa własności intelektualnej, w tym własności przemysłowej, rozróżnia formy ochrony utworów, wie na czym polega tworzenie zgłoszenia patentowego, a także wie jak posługiwać sie bazami patentowymi oraz jak dokonać wstępnej oceny stanu techniki w zakresie potencjalnego wynalazku |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_1A_A04_U01 Student umie ocenić czy wynik pracy intelektualnej podlega ochronie, potrafi określić rodzaj ochrony dla danego przedmiotu własności intelektualnej, umie dokonywać wyszukiwań w bazach patentowych, umie przeprowadzić badanie stanu techniki w bazach patentowych. | 2,0 | Student nie umie zdefiniować rodzaje ochrony własności intelektualnej, w tym przemysłowej, nie potrafi posługiwać się bazami patentowymi |
3,0 | Student w ograniczonym zakresie umie zdefiniować rodzaje ochrony własności intelektualnej, w tym przemysłowej, potrafi posługiwać się bazami patentowymi | |
3,5 | Student w akceptowalnym zakresie umie zdefiniować rodzaje ochrony własności intelektualnej, w tym przemysłowej, potrafi posługiwać się bazami patentowymi | |
4,0 | Student umie zdefiniować rodzaje ochrony własności intelektualnej, w tym przemysłowej, potrafi posługiwać się bazami patentowymi | |
4,5 | Student umie zdefiniować rodzaje ochrony własności intelektualnej, w tym przemysłowej, potrafi posługiwać się bazami patentowymi oraz dokonać oceny zdolności patentowej | |
5,0 | Student umie zdefiniować rodzaje ochrony własności intelektualnej, w tym przemysłowej, potrafi posługiwać się bazami patentowymi oraz dokonać oceny zdolności patentowej, potrafi ponadto sformułować istotę zastrzeżeń patentowych |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_1A_A04_K01 Student nabędzie kompetencje w zakresie wykorzystywania możliwości prawnych w celu ochrony własnych lub grupowych wyników pracy twórczej, korzystania z cudzych efektów pracy intelektualnej zgodnie z prawem, efektywnie wykorzystywał źródła informacji patentowej takie jak np. bazy patentowe, | 2,0 | Student nie wykazuje kreatywności w zakresie rozróżniania rodzajów przedmiotów własności intelektualnej, istoty ochrony prawnej efektów dzialalności intelektualnej oraz poslugiwania się bazami danych patentowych |
3,0 | Student wykazuje ograniczoną kreatywność w zakresie rozróżniania rodzajów przedmiotów własności intelektualnej, istoty ochrony prawnej efektów dzialalności intelektualnej oraz poslugiwania się bazami danych patentowych | |
3,5 | Student wykazuje akceptowalną kreatywność w zakresie rozróżniania rodzajów przedmiotów własności intelektualnej, istoty ochrony prawnej efektów dzialalności intelektualnej oraz poslugiwania się bazami danych patentowych | |
4,0 | Student wykazuje kreatywność w zakresie rozróżniania rodzajów przedmiotów własności intelektualnej, istoty ochrony prawnej efektów dzialalności intelektualnej oraz poslugiwania się bazami danych patentowych | |
4,5 | Student wykazuje kreatywność w zakresie rozróżniania rodzajów przedmiotów własności intelektualnej, istoty ochrony prawnej efektów dzialalności intelektualnej oraz poslugiwania się bazami danych patentowych, a także posiada kompetencje w zakresie oceny zdolności patentowej wytworu działalności intelektualnej | |
5,0 | Student wykazuje kreatywność w zakresie rozróżniania rodzajów przedmiotów własności intelektualnej, istoty ochrony prawnej efektów dzialalności intelektualnej oraz poslugiwania się bazami danych patentowych, a także posiada kompetencje w zakresie oceny zdolności patentowej wytworu działalności intelektualnej i oceny znaczenia ekonomiczno-społecznego wynalazku |
Literatura podstawowa
- R. Zawadzka, Własność intelektualna. Własność przemysłowa, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2008
- A. Pyrża, Poradnik wynalazcy, Krajowa Izba Gospodarcza, Warszawa, 2009