Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S1)

Sylabus przedmiotu Ochrona własności intelektualnej i przemysłowej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia chemiczna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ochrona własności intelektualnej i przemysłowej
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Chemicznej Nieorganicznej i Inżynierii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Rafal Pelka <Rafal.Pelka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1brak

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z systemem ochrony własności intelektualnej oraz rodzajami praw wyłącznych. Znaczenie zabezpieczenia własnych praw wyłącznych i poszanowania cudzych praw wyłącznych. Zaszczepienie nawyku korzystania z dostępnych źródeł informacji patentowej. Opracowanie raportu dot. stanu techniki w wybranej tematyce z zakresu technologii chemicznej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Informacje ogólne: przedmioty ochrony własności intelektualnej2
T-W-2Wynalazki i wzory użytkowe: definicje, przesłanki zdolności patentowej i ochronnej. Zakres ochrony. Procedura krajowa, procedura międzynarodowa PCT. Patent europejski3
T-W-3Wzory przemysłowe: definicje, przesłanki zdolności ochronnej, procedura krajowa. Znak wspólnotowy2
T-W-4Informacja patentowa i badania patentowe2
T-W-5Omówienie przykładowych wniosków o udzielenie patentu krajowego oraz prezentacja raportu na temat stanu techniki4
T-W-6Prawo autorskie: definicja utworu, przedmiot prawa, podmiot prawa, rodzaj praw i zakres ochrony2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Poszukiwania w bazach patentowych - określenie stanu techniki i przygotowanie raportu (praca własna studenta)38
A-W-3Przygotowanie do zajęć - zapoznanie się z materiałami oraz przygotowanie do zaliczenia7
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wyklad informacyjny
M-2Opis
M-3Objaśnienie lub wyjaśnienie
M-4Dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Aktywność i kreatywność studenta w trakcie zajęć dydaktycznych, w tym wartość przygotowanego raportu nt. stanu techniki
S-2Ocena podsumowująca: Efekt końcowy na podstawie przygotowanego raportu nt. stanu techniki oraz oceny z zaliczenia

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_1A_A04_W01
Student powinien wiedzieć: (i) jakie dobra niematerialne podlegają ochronie a jakie są z niej wyłączone, (ii) jakie są formy ochrony własności intelektualnej , w tym własności przemysłowej, (iii) jak funkcjonuje system ochrony prawem własności przemysłowej oraz prawem autorskim, (iv) zna źródła informacji patentowej, (v) wie jak skonstruowany jest wniosek patentowy
TCH_1A_W18C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6M-1, M-4S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_1A_A04_U01
Student umie ocenić czy wynik pracy intelektualnej podlega ochronie, potrafi określić rodzaj ochrony dla danego przedmiotu własności intelektualnej, umie dokonywać wyszukiwań w bazach patentowych, umie przeprowadzić badanie stanu techniki w bazach patentowych.
TCH_1A_U01

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_1A_A04_K01
Student nabędzie kompetencje w zakresie wykorzystywania możliwości prawnych w celu ochrony własnych lub grupowych wyników pracy twórczej, korzystania z cudzych efektów pracy intelektualnej zgodnie z prawem, efektywnie wykorzystywał źródła informacji patentowej takie jak np. bazy patentowe,
TCH_1A_K10C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6M-1, M-2, M-4S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TCH_1A_A04_W01
Student powinien wiedzieć: (i) jakie dobra niematerialne podlegają ochronie a jakie są z niej wyłączone, (ii) jakie są formy ochrony własności intelektualnej , w tym własności przemysłowej, (iii) jak funkcjonuje system ochrony prawem własności przemysłowej oraz prawem autorskim, (iv) zna źródła informacji patentowej, (v) wie jak skonstruowany jest wniosek patentowy
2,0Student nie posiada elementarnej wiedzy nt. prawa własności intelektualnej, w tym własności przemysłowej, nie rozróżnia form ochrony utworów, nie wie na czym polega tworzenie zgłoszenia patentowego
3,0Student posiada ograniczoną elementarną wiedzę w zakresie prawa własności intelektualnej, w tym własności przemysłowej, rozróżnia formy ochrony utworów, wie na czym polega tworzenie zgłoszenia patentowego
3,5Student posiada akceptowalną elementarną wiedzę w zakresie prawa własności intelektualnej, w tym własności przemysłowej, rozróżnia formy ochrony utworów, wie na czym polega tworzenie zgłoszenia patentowego
4,0Student posiada elementarną wiedzę w zakresie prawa własności intelektualnej, w tym własności przemysłowej, rozróżnia formy ochrony utworów, wie na czym polega tworzenie zgłoszenia patentowego
4,5Student posiada elementarną wiedzę w zakresie prawa własności intelektualnej, w tym własności przemysłowej, rozróżnia formy ochrony utworów, wie na czym polega tworzenie zgłoszenia patentowego,Student posiada elementarną wiedzę w zakresie prawa własności intelektualnej, w tym własności przemysłowej, rozróżnia formy ochrony utworów, wie na czym polega tworzenie zgłoszenia patentowego, a także wie jak poslugiwać się bazami patentowymi
5,0Student posiada elementarną wiedzę w zakresie prawa własności intelektualnej, w tym własności przemysłowej, rozróżnia formy ochrony utworów, wie na czym polega tworzenie zgłoszenia patentowego, a także wie jak posługiwać sie bazami patentowymi oraz jak dokonać wstępnej oceny stanu techniki w zakresie potencjalnego wynalazku

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TCH_1A_A04_U01
Student umie ocenić czy wynik pracy intelektualnej podlega ochronie, potrafi określić rodzaj ochrony dla danego przedmiotu własności intelektualnej, umie dokonywać wyszukiwań w bazach patentowych, umie przeprowadzić badanie stanu techniki w bazach patentowych.
2,0Student nie umie zdefiniować rodzaje ochrony własności intelektualnej, w tym przemysłowej, nie potrafi posługiwać się bazami patentowymi
3,0Student w ograniczonym zakresie umie zdefiniować rodzaje ochrony własności intelektualnej, w tym przemysłowej, potrafi posługiwać się bazami patentowymi
3,5Student w akceptowalnym zakresie umie zdefiniować rodzaje ochrony własności intelektualnej, w tym przemysłowej, potrafi posługiwać się bazami patentowymi
4,0Student umie zdefiniować rodzaje ochrony własności intelektualnej, w tym przemysłowej, potrafi posługiwać się bazami patentowymi
4,5Student umie zdefiniować rodzaje ochrony własności intelektualnej, w tym przemysłowej, potrafi posługiwać się bazami patentowymi oraz dokonać oceny zdolności patentowej
5,0Student umie zdefiniować rodzaje ochrony własności intelektualnej, w tym przemysłowej, potrafi posługiwać się bazami patentowymi oraz dokonać oceny zdolności patentowej, potrafi ponadto sformułować istotę zastrzeżeń patentowych

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TCH_1A_A04_K01
Student nabędzie kompetencje w zakresie wykorzystywania możliwości prawnych w celu ochrony własnych lub grupowych wyników pracy twórczej, korzystania z cudzych efektów pracy intelektualnej zgodnie z prawem, efektywnie wykorzystywał źródła informacji patentowej takie jak np. bazy patentowe,
2,0Student nie wykazuje kreatywności w zakresie rozróżniania rodzajów przedmiotów własności intelektualnej, istoty ochrony prawnej efektów dzialalności intelektualnej oraz poslugiwania się bazami danych patentowych
3,0Student wykazuje ograniczoną kreatywność w zakresie rozróżniania rodzajów przedmiotów własności intelektualnej, istoty ochrony prawnej efektów dzialalności intelektualnej oraz poslugiwania się bazami danych patentowych
3,5Student wykazuje akceptowalną kreatywność w zakresie rozróżniania rodzajów przedmiotów własności intelektualnej, istoty ochrony prawnej efektów dzialalności intelektualnej oraz poslugiwania się bazami danych patentowych
4,0Student wykazuje kreatywność w zakresie rozróżniania rodzajów przedmiotów własności intelektualnej, istoty ochrony prawnej efektów dzialalności intelektualnej oraz poslugiwania się bazami danych patentowych
4,5Student wykazuje kreatywność w zakresie rozróżniania rodzajów przedmiotów własności intelektualnej, istoty ochrony prawnej efektów dzialalności intelektualnej oraz poslugiwania się bazami danych patentowych, a także posiada kompetencje w zakresie oceny zdolności patentowej wytworu działalności intelektualnej
5,0Student wykazuje kreatywność w zakresie rozróżniania rodzajów przedmiotów własności intelektualnej, istoty ochrony prawnej efektów dzialalności intelektualnej oraz poslugiwania się bazami danych patentowych, a także posiada kompetencje w zakresie oceny zdolności patentowej wytworu działalności intelektualnej i oceny znaczenia ekonomiczno-społecznego wynalazku

Literatura podstawowa

  1. R. Zawadzka, Własność intelektualna. Własność przemysłowa, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2008
  2. A. Pyrża, Poradnik wynalazcy, Krajowa Izba Gospodarcza, Warszawa, 2009

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Informacje ogólne: przedmioty ochrony własności intelektualnej2
T-W-2Wynalazki i wzory użytkowe: definicje, przesłanki zdolności patentowej i ochronnej. Zakres ochrony. Procedura krajowa, procedura międzynarodowa PCT. Patent europejski3
T-W-3Wzory przemysłowe: definicje, przesłanki zdolności ochronnej, procedura krajowa. Znak wspólnotowy2
T-W-4Informacja patentowa i badania patentowe2
T-W-5Omówienie przykładowych wniosków o udzielenie patentu krajowego oraz prezentacja raportu na temat stanu techniki4
T-W-6Prawo autorskie: definicja utworu, przedmiot prawa, podmiot prawa, rodzaj praw i zakres ochrony2
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Poszukiwania w bazach patentowych - określenie stanu techniki i przygotowanie raportu (praca własna studenta)38
A-W-3Przygotowanie do zajęć - zapoznanie się z materiałami oraz przygotowanie do zaliczenia7
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_1A_A04_W01Student powinien wiedzieć: (i) jakie dobra niematerialne podlegają ochronie a jakie są z niej wyłączone, (ii) jakie są formy ochrony własności intelektualnej , w tym własności przemysłowej, (iii) jak funkcjonuje system ochrony prawem własności przemysłowej oraz prawem autorskim, (iv) zna źródła informacji patentowej, (v) wie jak skonstruowany jest wniosek patentowy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_W18ma elementarną wiedzę w zakresie ochrony własności intelektualnej, prawa patentowego, informacji patentowej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z systemem ochrony własności intelektualnej oraz rodzajami praw wyłącznych. Znaczenie zabezpieczenia własnych praw wyłącznych i poszanowania cudzych praw wyłącznych. Zaszczepienie nawyku korzystania z dostępnych źródeł informacji patentowej. Opracowanie raportu dot. stanu techniki w wybranej tematyce z zakresu technologii chemicznej
Treści programoweT-W-1Informacje ogólne: przedmioty ochrony własności intelektualnej
T-W-2Wynalazki i wzory użytkowe: definicje, przesłanki zdolności patentowej i ochronnej. Zakres ochrony. Procedura krajowa, procedura międzynarodowa PCT. Patent europejski
T-W-3Wzory przemysłowe: definicje, przesłanki zdolności ochronnej, procedura krajowa. Znak wspólnotowy
T-W-4Informacja patentowa i badania patentowe
T-W-6Prawo autorskie: definicja utworu, przedmiot prawa, podmiot prawa, rodzaj praw i zakres ochrony
Metody nauczaniaM-1Wyklad informacyjny
M-4Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Efekt końcowy na podstawie przygotowanego raportu nt. stanu techniki oraz oceny z zaliczenia
S-1Ocena formująca: Aktywność i kreatywność studenta w trakcie zajęć dydaktycznych, w tym wartość przygotowanego raportu nt. stanu techniki
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada elementarnej wiedzy nt. prawa własności intelektualnej, w tym własności przemysłowej, nie rozróżnia form ochrony utworów, nie wie na czym polega tworzenie zgłoszenia patentowego
3,0Student posiada ograniczoną elementarną wiedzę w zakresie prawa własności intelektualnej, w tym własności przemysłowej, rozróżnia formy ochrony utworów, wie na czym polega tworzenie zgłoszenia patentowego
3,5Student posiada akceptowalną elementarną wiedzę w zakresie prawa własności intelektualnej, w tym własności przemysłowej, rozróżnia formy ochrony utworów, wie na czym polega tworzenie zgłoszenia patentowego
4,0Student posiada elementarną wiedzę w zakresie prawa własności intelektualnej, w tym własności przemysłowej, rozróżnia formy ochrony utworów, wie na czym polega tworzenie zgłoszenia patentowego
4,5Student posiada elementarną wiedzę w zakresie prawa własności intelektualnej, w tym własności przemysłowej, rozróżnia formy ochrony utworów, wie na czym polega tworzenie zgłoszenia patentowego,Student posiada elementarną wiedzę w zakresie prawa własności intelektualnej, w tym własności przemysłowej, rozróżnia formy ochrony utworów, wie na czym polega tworzenie zgłoszenia patentowego, a także wie jak poslugiwać się bazami patentowymi
5,0Student posiada elementarną wiedzę w zakresie prawa własności intelektualnej, w tym własności przemysłowej, rozróżnia formy ochrony utworów, wie na czym polega tworzenie zgłoszenia patentowego, a także wie jak posługiwać sie bazami patentowymi oraz jak dokonać wstępnej oceny stanu techniki w zakresie potencjalnego wynalazku
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_1A_A04_U01Student umie ocenić czy wynik pracy intelektualnej podlega ochronie, potrafi określić rodzaj ochrony dla danego przedmiotu własności intelektualnej, umie dokonywać wyszukiwań w bazach patentowych, umie przeprowadzić badanie stanu techniki w bazach patentowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje literaturowe z baz danych oraz innych źródeł związanych z naukami chemicznymi i fizycznymi; potrafi integrować uzyskane informacje, interpretować je, wyciągać prawidłowe wnioski i formułować opinie wraz z ich uzasadnieniem
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie zdefiniować rodzaje ochrony własności intelektualnej, w tym przemysłowej, nie potrafi posługiwać się bazami patentowymi
3,0Student w ograniczonym zakresie umie zdefiniować rodzaje ochrony własności intelektualnej, w tym przemysłowej, potrafi posługiwać się bazami patentowymi
3,5Student w akceptowalnym zakresie umie zdefiniować rodzaje ochrony własności intelektualnej, w tym przemysłowej, potrafi posługiwać się bazami patentowymi
4,0Student umie zdefiniować rodzaje ochrony własności intelektualnej, w tym przemysłowej, potrafi posługiwać się bazami patentowymi
4,5Student umie zdefiniować rodzaje ochrony własności intelektualnej, w tym przemysłowej, potrafi posługiwać się bazami patentowymi oraz dokonać oceny zdolności patentowej
5,0Student umie zdefiniować rodzaje ochrony własności intelektualnej, w tym przemysłowej, potrafi posługiwać się bazami patentowymi oraz dokonać oceny zdolności patentowej, potrafi ponadto sformułować istotę zastrzeżeń patentowych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_1A_A04_K01Student nabędzie kompetencje w zakresie wykorzystywania możliwości prawnych w celu ochrony własnych lub grupowych wyników pracy twórczej, korzystania z cudzych efektów pracy intelektualnej zgodnie z prawem, efektywnie wykorzystywał źródła informacji patentowej takie jak np. bazy patentowe,
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_K10potrafi działać i myśleć w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z systemem ochrony własności intelektualnej oraz rodzajami praw wyłącznych. Znaczenie zabezpieczenia własnych praw wyłącznych i poszanowania cudzych praw wyłącznych. Zaszczepienie nawyku korzystania z dostępnych źródeł informacji patentowej. Opracowanie raportu dot. stanu techniki w wybranej tematyce z zakresu technologii chemicznej
Treści programoweT-W-1Informacje ogólne: przedmioty ochrony własności intelektualnej
T-W-2Wynalazki i wzory użytkowe: definicje, przesłanki zdolności patentowej i ochronnej. Zakres ochrony. Procedura krajowa, procedura międzynarodowa PCT. Patent europejski
T-W-3Wzory przemysłowe: definicje, przesłanki zdolności ochronnej, procedura krajowa. Znak wspólnotowy
T-W-4Informacja patentowa i badania patentowe
T-W-6Prawo autorskie: definicja utworu, przedmiot prawa, podmiot prawa, rodzaj praw i zakres ochrony
Metody nauczaniaM-1Wyklad informacyjny
M-2Opis
M-4Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Efekt końcowy na podstawie przygotowanego raportu nt. stanu techniki oraz oceny z zaliczenia
S-1Ocena formująca: Aktywność i kreatywność studenta w trakcie zajęć dydaktycznych, w tym wartość przygotowanego raportu nt. stanu techniki
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje kreatywności w zakresie rozróżniania rodzajów przedmiotów własności intelektualnej, istoty ochrony prawnej efektów dzialalności intelektualnej oraz poslugiwania się bazami danych patentowych
3,0Student wykazuje ograniczoną kreatywność w zakresie rozróżniania rodzajów przedmiotów własności intelektualnej, istoty ochrony prawnej efektów dzialalności intelektualnej oraz poslugiwania się bazami danych patentowych
3,5Student wykazuje akceptowalną kreatywność w zakresie rozróżniania rodzajów przedmiotów własności intelektualnej, istoty ochrony prawnej efektów dzialalności intelektualnej oraz poslugiwania się bazami danych patentowych
4,0Student wykazuje kreatywność w zakresie rozróżniania rodzajów przedmiotów własności intelektualnej, istoty ochrony prawnej efektów dzialalności intelektualnej oraz poslugiwania się bazami danych patentowych
4,5Student wykazuje kreatywność w zakresie rozróżniania rodzajów przedmiotów własności intelektualnej, istoty ochrony prawnej efektów dzialalności intelektualnej oraz poslugiwania się bazami danych patentowych, a także posiada kompetencje w zakresie oceny zdolności patentowej wytworu działalności intelektualnej
5,0Student wykazuje kreatywność w zakresie rozróżniania rodzajów przedmiotów własności intelektualnej, istoty ochrony prawnej efektów dzialalności intelektualnej oraz poslugiwania się bazami danych patentowych, a także posiada kompetencje w zakresie oceny zdolności patentowej wytworu działalności intelektualnej i oceny znaczenia ekonomiczno-społecznego wynalazku