Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S1)

Sylabus przedmiotu Operacje jednostkowe w technologii chemicznej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia chemiczna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Operacje jednostkowe w technologii chemicznej
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Chemicznej Organicznej i Materiałów Polimerowych
Nauczyciel odpowiedzialny Grzegorz Lewandowski <Grzegorz.Lewandowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marcin Bartkowiak <Marcin.Bartkowiak@zut.edu.pl>, Grzegorz Lewandowski <Grzegorz.Lewandowski@zut.edu.pl>, Agnieszka Wróblewska <Agnieszka.Wroblewska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 11 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 15 1,00,62zaliczenie
laboratoriaL4 56 4,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza ogólna z zakresu chemii fizycznej, organicznej, nieorganicznej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi operacjami jednostkowymi w procesach technologicznych: operacjami dynamicznymi (przepływy płynów, fluidyzacja, odpylanie filtracja), operacjami cieplnymi, dyfuzyjnymi (absorpcja, desorpcja, destylacja, rektyfikacja, ekstrakcja, krystalizacja, suszenie).

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Bezpieczeństwo i higiena pracy w labratorium technologii chemicznej organicznej4
T-L-2Zasady sporządzania bilansu materiałowego i opracowania wyników4
T-L-3Wyodrębnianie i oczyszczanie związków organicznych metodą destylacji prostej8
T-L-4Wyodrębnianie i oczyszczanie związków organicznych metodą destylacji frakcyjnej8
T-L-5Wyodrębnianie olejków eterycznych z materiału roślinnego8
T-L-6Wyodrębnianie kofeiny z herbaty8
T-L-7Acetoksylowanie olefin8
T-L-8Usuwanie trwałych zanieczyszczeń organicznych (TZO) ze ścieków przemysłowych.8
56
wykłady
T-W-1Znaczenie i przykłady typowych operacji jednostkowych w technologii chemicznej. Operacje dynamiczne - fluidyzacja, przepływ płynów, wirowanie, odpylanie i filtracja. Operacje cieplne - chłodzenie i ogrzewanie. Operacje dyfuzyjne - absorpcja, desorpcja,destylacja i rektyfikacja, ekstrakcja, suszenie, krystalizacja.4
T-W-2Magazynowanie, przenoszenie, rozdzielanie ciał stałych, cieczy i gazów. Przykłady rozwiązań aparaturowych.3
T-W-3Destylacja i rektyfikacja - równowagi roztworów dwuskładnikowych, destylacja prosta, rzutowa, frakcjonowana, rektyfikacja, destylacja cienkowarstwowa i molekularna, destylacja z parą wodną. Aparaty i urządzenia w procsach destylacji i rektyfikacji.3
T-W-4Zasady ekstrakcji. Rozwiązania aparaturowe w procesach ekstrakcji.2
T-W-5Procesy absorpcji i adsorpcji. Rozwiązania aparaturowe w procesach adsorpcji.3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach56
A-L-2Przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych30
A-L-3Opracowanie wyników doświadczeń i przygotowanie sprawozdania z ćwiczeń laboratoryjnych30
A-L-4Konsultacje z prowadzącymi zajęjęcia4
120
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Konsultacje z wykładowcą3
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia10
A-W-4Zaliczenie2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Praktyczna, ćwiczenia laboratoryjne.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie na zakończenie semestru w formie pisemnej lub lub ustnej.
S-2Ocena formująca: Ocena wiedzy i umiejętności w zakresie realizowanych ćwiczeń laboratoryjnych.
S-3Ocena formująca: Ocena osiągnięć oraz aktywności i zaangażowania studenta podczas realizacji ćwiczeń laboratoryjnych.
S-4Ocena podsumowująca: Ocena pisemnych sprawozdań z wykonanych ćwiczeń.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_1A_O03b_W01
Potrafi zdefiniować i opisać podstawowe operacje jednostkowe w technologii chemicznej: operacje dynamiczne jak fluidyzacja, przepływ płynów, wirowanie, odpylanie, filtracja, operacje cieplne jak: ogrzewanie i chłodzenie, operacje dyfuzyjne jak: absorpcja, desorpcja, destylacja, rektyfikacja, ekstrakcja, suszenie, krystalizacja. Szczegółowo potrafi omówić, objaśnić, wytłumaczyć procesy odpylania, filtrowania płynów, odpylania elektrostatycznego. Dokładniej potrafi opisać i policzyć aparaturowo procesy destylacji i rektyfikacji, ekstrakcji, adsorpcji i desorpcji.
TCH_1A_W19C-1T-W-4, T-W-1, T-W-5, T-W-3, T-W-2, T-L-3, T-L-5, T-L-2, T-L-4, T-L-7, T-L-8, T-L-1, T-L-6M-1, M-2S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_1A_O03b_U01
Potrafi analizować przebieg podstawowych operacji jednostkowych jak operacje dyfuzyjne: destylacja i rektyfikacja, krystalizacja, suszenie, operacje dynamiczne jak odpylanie, filtracja, cieplne jak ogrzewanie i chłodzenie.
TCH_1A_U08, TCH_1A_U14, TCH_1A_U24C-1T-W-4, T-W-1, T-W-5, T-W-3, T-W-2, T-L-3, T-L-5, T-L-2, T-L-4, T-L-7, T-L-8, T-L-1, T-L-6M-1, M-2S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_1A_O03b_K01
Wykazuje otwartość w sterowaniu procesami i operacjami jednostkowymi, składającymi się na proces technologiczny, wprowadzanie zmian w operacjach.
TCH_1A_K05C-1T-W-4, T-W-1, T-W-5, T-W-3, T-W-2, T-L-3, T-L-5, T-L-2, T-L-4, T-L-7, T-L-8, T-L-1, T-L-6M-1, M-2S-1, S-2, S-3, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TCH_1A_O03b_W01
Potrafi zdefiniować i opisać podstawowe operacje jednostkowe w technologii chemicznej: operacje dynamiczne jak fluidyzacja, przepływ płynów, wirowanie, odpylanie, filtracja, operacje cieplne jak: ogrzewanie i chłodzenie, operacje dyfuzyjne jak: absorpcja, desorpcja, destylacja, rektyfikacja, ekstrakcja, suszenie, krystalizacja. Szczegółowo potrafi omówić, objaśnić, wytłumaczyć procesy odpylania, filtrowania płynów, odpylania elektrostatycznego. Dokładniej potrafi opisać i policzyć aparaturowo procesy destylacji i rektyfikacji, ekstrakcji, adsorpcji i desorpcji.
2,0Nie posiada elementarnej wiedzy o typowych operacjach cieplnych, dyfuzyjnych i dynamicznych.
3,0Potrafi zdefiniować podstawowe operacje jednostkowe, występujące w technologii chemicznej.
3,5Potrafi zdefiniować podstawowe operacje jednostkowe, przedstawić zasady destylacji i rektyfikacji.
4,0Potrafi zdefiniować podstawowe operacje jednostkowe, przedstawić zasady destylacji i rektyfikacji, zasady ekstrakcji.
4,5Potrafi zdefiniować podstawowe operacje jednostkowe, przedstawić zasady destylacji i rektyfikacji, zasady ekstrakcji i krystalizacji.
5,0Potrafi zdefiniować podstawowe operacje jednostkowe, przedstawić zasady destylacji i rektyfikacji, zasady ekstrakcji i krystalizacji, absorpcji i desorpcji.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TCH_1A_O03b_U01
Potrafi analizować przebieg podstawowych operacji jednostkowych jak operacje dyfuzyjne: destylacja i rektyfikacja, krystalizacja, suszenie, operacje dynamiczne jak odpylanie, filtracja, cieplne jak ogrzewanie i chłodzenie.
2,0Nie potrafi stosować podstawowych operacji jednostkowych do realizacji procesu technologicznego.
3,0Potrafi oceniać i dobierać operacje jednostkowe do realizacji procesów technologicznych.
3,5Potrafi oceniać działanie i przydatność operacji dyfuzyjnych i dynamicznych.
4,0Potrafi ocenić działanie i przydatność operacji dyfuzyjnych, dynamicznych i cieplnych.
4,5Potrafi ocenić działanie i przydatność operacji dyfuzyjnych, dynamicznych i cieplnych. Szczegółowo zna rozwiązania stosowane w procesach destylacji i rektyfikacji.
5,0Potrafi ocenić działanie i przydatność operacji dyfuzyjnych, dynamicznych i cieplnych. Szczegółowo zna rozwiązania stosowane w procesach destylacji i rektyfikacji, ekstrakcji i krystalizacji.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TCH_1A_O03b_K01
Wykazuje otwartość w sterowaniu procesami i operacjami jednostkowymi, składającymi się na proces technologiczny, wprowadzanie zmian w operacjach.
2,0
3,0Posiada kompetencje w zakresie oceny przydatności operacji dyfuzyjnych, wymiany ciepła i masy w procesie technologicznym.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Bortel E., Koneczny H., Zarys technologii chemicznej, PWN, Warszawa, 1992, pierwsze
  2. Płanowski A.N., Ramm W.M., Kagan S.Z., Procesy i aparaty w technologii chemicznej, WNT, Warszawa, 1974, pierwsze

Literatura dodatkowa

  1. Warych J., Aparatura chemiczna i procesowa, Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2004, pierwsze

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Bezpieczeństwo i higiena pracy w labratorium technologii chemicznej organicznej4
T-L-2Zasady sporządzania bilansu materiałowego i opracowania wyników4
T-L-3Wyodrębnianie i oczyszczanie związków organicznych metodą destylacji prostej8
T-L-4Wyodrębnianie i oczyszczanie związków organicznych metodą destylacji frakcyjnej8
T-L-5Wyodrębnianie olejków eterycznych z materiału roślinnego8
T-L-6Wyodrębnianie kofeiny z herbaty8
T-L-7Acetoksylowanie olefin8
T-L-8Usuwanie trwałych zanieczyszczeń organicznych (TZO) ze ścieków przemysłowych.8
56

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Znaczenie i przykłady typowych operacji jednostkowych w technologii chemicznej. Operacje dynamiczne - fluidyzacja, przepływ płynów, wirowanie, odpylanie i filtracja. Operacje cieplne - chłodzenie i ogrzewanie. Operacje dyfuzyjne - absorpcja, desorpcja,destylacja i rektyfikacja, ekstrakcja, suszenie, krystalizacja.4
T-W-2Magazynowanie, przenoszenie, rozdzielanie ciał stałych, cieczy i gazów. Przykłady rozwiązań aparaturowych.3
T-W-3Destylacja i rektyfikacja - równowagi roztworów dwuskładnikowych, destylacja prosta, rzutowa, frakcjonowana, rektyfikacja, destylacja cienkowarstwowa i molekularna, destylacja z parą wodną. Aparaty i urządzenia w procsach destylacji i rektyfikacji.3
T-W-4Zasady ekstrakcji. Rozwiązania aparaturowe w procesach ekstrakcji.2
T-W-5Procesy absorpcji i adsorpcji. Rozwiązania aparaturowe w procesach adsorpcji.3
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach56
A-L-2Przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych30
A-L-3Opracowanie wyników doświadczeń i przygotowanie sprawozdania z ćwiczeń laboratoryjnych30
A-L-4Konsultacje z prowadzącymi zajęjęcia4
120
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Konsultacje z wykładowcą3
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia10
A-W-4Zaliczenie2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_1A_O03b_W01Potrafi zdefiniować i opisać podstawowe operacje jednostkowe w technologii chemicznej: operacje dynamiczne jak fluidyzacja, przepływ płynów, wirowanie, odpylanie, filtracja, operacje cieplne jak: ogrzewanie i chłodzenie, operacje dyfuzyjne jak: absorpcja, desorpcja, destylacja, rektyfikacja, ekstrakcja, suszenie, krystalizacja. Szczegółowo potrafi omówić, objaśnić, wytłumaczyć procesy odpylania, filtrowania płynów, odpylania elektrostatycznego. Dokładniej potrafi opisać i policzyć aparaturowo procesy destylacji i rektyfikacji, ekstrakcji, adsorpcji i desorpcji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_W19posiada wiedzę o podstawowych procesach przemysłowej syntezy chemicznej i w zakresie bezpieczeństwa technicznego
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi operacjami jednostkowymi w procesach technologicznych: operacjami dynamicznymi (przepływy płynów, fluidyzacja, odpylanie filtracja), operacjami cieplnymi, dyfuzyjnymi (absorpcja, desorpcja, destylacja, rektyfikacja, ekstrakcja, krystalizacja, suszenie).
Treści programoweT-W-4Zasady ekstrakcji. Rozwiązania aparaturowe w procesach ekstrakcji.
T-W-1Znaczenie i przykłady typowych operacji jednostkowych w technologii chemicznej. Operacje dynamiczne - fluidyzacja, przepływ płynów, wirowanie, odpylanie i filtracja. Operacje cieplne - chłodzenie i ogrzewanie. Operacje dyfuzyjne - absorpcja, desorpcja,destylacja i rektyfikacja, ekstrakcja, suszenie, krystalizacja.
T-W-5Procesy absorpcji i adsorpcji. Rozwiązania aparaturowe w procesach adsorpcji.
T-W-3Destylacja i rektyfikacja - równowagi roztworów dwuskładnikowych, destylacja prosta, rzutowa, frakcjonowana, rektyfikacja, destylacja cienkowarstwowa i molekularna, destylacja z parą wodną. Aparaty i urządzenia w procsach destylacji i rektyfikacji.
T-W-2Magazynowanie, przenoszenie, rozdzielanie ciał stałych, cieczy i gazów. Przykłady rozwiązań aparaturowych.
T-L-3Wyodrębnianie i oczyszczanie związków organicznych metodą destylacji prostej
T-L-5Wyodrębnianie olejków eterycznych z materiału roślinnego
T-L-2Zasady sporządzania bilansu materiałowego i opracowania wyników
T-L-4Wyodrębnianie i oczyszczanie związków organicznych metodą destylacji frakcyjnej
T-L-7Acetoksylowanie olefin
T-L-8Usuwanie trwałych zanieczyszczeń organicznych (TZO) ze ścieków przemysłowych.
T-L-1Bezpieczeństwo i higiena pracy w labratorium technologii chemicznej organicznej
T-L-6Wyodrębnianie kofeiny z herbaty
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Praktyczna, ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie na zakończenie semestru w formie pisemnej lub lub ustnej.
S-2Ocena formująca: Ocena wiedzy i umiejętności w zakresie realizowanych ćwiczeń laboratoryjnych.
S-3Ocena formująca: Ocena osiągnięć oraz aktywności i zaangażowania studenta podczas realizacji ćwiczeń laboratoryjnych.
S-4Ocena podsumowująca: Ocena pisemnych sprawozdań z wykonanych ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada elementarnej wiedzy o typowych operacjach cieplnych, dyfuzyjnych i dynamicznych.
3,0Potrafi zdefiniować podstawowe operacje jednostkowe, występujące w technologii chemicznej.
3,5Potrafi zdefiniować podstawowe operacje jednostkowe, przedstawić zasady destylacji i rektyfikacji.
4,0Potrafi zdefiniować podstawowe operacje jednostkowe, przedstawić zasady destylacji i rektyfikacji, zasady ekstrakcji.
4,5Potrafi zdefiniować podstawowe operacje jednostkowe, przedstawić zasady destylacji i rektyfikacji, zasady ekstrakcji i krystalizacji.
5,0Potrafi zdefiniować podstawowe operacje jednostkowe, przedstawić zasady destylacji i rektyfikacji, zasady ekstrakcji i krystalizacji, absorpcji i desorpcji.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_1A_O03b_U01Potrafi analizować przebieg podstawowych operacji jednostkowych jak operacje dyfuzyjne: destylacja i rektyfikacja, krystalizacja, suszenie, operacje dynamiczne jak odpylanie, filtracja, cieplne jak ogrzewanie i chłodzenie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_U08potrafi planować i wykonywać eksperymenty chemiczne, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać poprawne wnioski
TCH_1A_U14potrafi oceniać zagrożenia związane ze stosowaniem surowców i produktów przemysłu chemicznego oraz zagrożenia występujące podczas prowadzenia procesów chemicznych
TCH_1A_U24potrafi zaprojektować prosty proces technologiczny, złożony z operacji i procesów jednostkowych, i ocenić jego funkcjonowanie przy użyciu właściwych, metod i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi operacjami jednostkowymi w procesach technologicznych: operacjami dynamicznymi (przepływy płynów, fluidyzacja, odpylanie filtracja), operacjami cieplnymi, dyfuzyjnymi (absorpcja, desorpcja, destylacja, rektyfikacja, ekstrakcja, krystalizacja, suszenie).
Treści programoweT-W-4Zasady ekstrakcji. Rozwiązania aparaturowe w procesach ekstrakcji.
T-W-1Znaczenie i przykłady typowych operacji jednostkowych w technologii chemicznej. Operacje dynamiczne - fluidyzacja, przepływ płynów, wirowanie, odpylanie i filtracja. Operacje cieplne - chłodzenie i ogrzewanie. Operacje dyfuzyjne - absorpcja, desorpcja,destylacja i rektyfikacja, ekstrakcja, suszenie, krystalizacja.
T-W-5Procesy absorpcji i adsorpcji. Rozwiązania aparaturowe w procesach adsorpcji.
T-W-3Destylacja i rektyfikacja - równowagi roztworów dwuskładnikowych, destylacja prosta, rzutowa, frakcjonowana, rektyfikacja, destylacja cienkowarstwowa i molekularna, destylacja z parą wodną. Aparaty i urządzenia w procsach destylacji i rektyfikacji.
T-W-2Magazynowanie, przenoszenie, rozdzielanie ciał stałych, cieczy i gazów. Przykłady rozwiązań aparaturowych.
T-L-3Wyodrębnianie i oczyszczanie związków organicznych metodą destylacji prostej
T-L-5Wyodrębnianie olejków eterycznych z materiału roślinnego
T-L-2Zasady sporządzania bilansu materiałowego i opracowania wyników
T-L-4Wyodrębnianie i oczyszczanie związków organicznych metodą destylacji frakcyjnej
T-L-7Acetoksylowanie olefin
T-L-8Usuwanie trwałych zanieczyszczeń organicznych (TZO) ze ścieków przemysłowych.
T-L-1Bezpieczeństwo i higiena pracy w labratorium technologii chemicznej organicznej
T-L-6Wyodrębnianie kofeiny z herbaty
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Praktyczna, ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie na zakończenie semestru w formie pisemnej lub lub ustnej.
S-2Ocena formująca: Ocena wiedzy i umiejętności w zakresie realizowanych ćwiczeń laboratoryjnych.
S-3Ocena formująca: Ocena osiągnięć oraz aktywności i zaangażowania studenta podczas realizacji ćwiczeń laboratoryjnych.
S-4Ocena podsumowująca: Ocena pisemnych sprawozdań z wykonanych ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi stosować podstawowych operacji jednostkowych do realizacji procesu technologicznego.
3,0Potrafi oceniać i dobierać operacje jednostkowe do realizacji procesów technologicznych.
3,5Potrafi oceniać działanie i przydatność operacji dyfuzyjnych i dynamicznych.
4,0Potrafi ocenić działanie i przydatność operacji dyfuzyjnych, dynamicznych i cieplnych.
4,5Potrafi ocenić działanie i przydatność operacji dyfuzyjnych, dynamicznych i cieplnych. Szczegółowo zna rozwiązania stosowane w procesach destylacji i rektyfikacji.
5,0Potrafi ocenić działanie i przydatność operacji dyfuzyjnych, dynamicznych i cieplnych. Szczegółowo zna rozwiązania stosowane w procesach destylacji i rektyfikacji, ekstrakcji i krystalizacji.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_1A_O03b_K01Wykazuje otwartość w sterowaniu procesami i operacjami jednostkowymi, składającymi się na proces technologiczny, wprowadzanie zmian w operacjach.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_K05potrafi stosować w praktyce idee zrównoważonego rozwoju
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi operacjami jednostkowymi w procesach technologicznych: operacjami dynamicznymi (przepływy płynów, fluidyzacja, odpylanie filtracja), operacjami cieplnymi, dyfuzyjnymi (absorpcja, desorpcja, destylacja, rektyfikacja, ekstrakcja, krystalizacja, suszenie).
Treści programoweT-W-4Zasady ekstrakcji. Rozwiązania aparaturowe w procesach ekstrakcji.
T-W-1Znaczenie i przykłady typowych operacji jednostkowych w technologii chemicznej. Operacje dynamiczne - fluidyzacja, przepływ płynów, wirowanie, odpylanie i filtracja. Operacje cieplne - chłodzenie i ogrzewanie. Operacje dyfuzyjne - absorpcja, desorpcja,destylacja i rektyfikacja, ekstrakcja, suszenie, krystalizacja.
T-W-5Procesy absorpcji i adsorpcji. Rozwiązania aparaturowe w procesach adsorpcji.
T-W-3Destylacja i rektyfikacja - równowagi roztworów dwuskładnikowych, destylacja prosta, rzutowa, frakcjonowana, rektyfikacja, destylacja cienkowarstwowa i molekularna, destylacja z parą wodną. Aparaty i urządzenia w procsach destylacji i rektyfikacji.
T-W-2Magazynowanie, przenoszenie, rozdzielanie ciał stałych, cieczy i gazów. Przykłady rozwiązań aparaturowych.
T-L-3Wyodrębnianie i oczyszczanie związków organicznych metodą destylacji prostej
T-L-5Wyodrębnianie olejków eterycznych z materiału roślinnego
T-L-2Zasady sporządzania bilansu materiałowego i opracowania wyników
T-L-4Wyodrębnianie i oczyszczanie związków organicznych metodą destylacji frakcyjnej
T-L-7Acetoksylowanie olefin
T-L-8Usuwanie trwałych zanieczyszczeń organicznych (TZO) ze ścieków przemysłowych.
T-L-1Bezpieczeństwo i higiena pracy w labratorium technologii chemicznej organicznej
T-L-6Wyodrębnianie kofeiny z herbaty
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Praktyczna, ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie na zakończenie semestru w formie pisemnej lub lub ustnej.
S-2Ocena formująca: Ocena wiedzy i umiejętności w zakresie realizowanych ćwiczeń laboratoryjnych.
S-3Ocena formująca: Ocena osiągnięć oraz aktywności i zaangażowania studenta podczas realizacji ćwiczeń laboratoryjnych.
S-4Ocena podsumowująca: Ocena pisemnych sprawozdań z wykonanych ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Posiada kompetencje w zakresie oceny przydatności operacji dyfuzyjnych, wymiany ciepła i masy w procesie technologicznym.
3,5
4,0
4,5
5,0