Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S1)
Sylabus przedmiotu Zarządzanie jakością i produktami chemicznymi:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia chemiczna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zarządzanie jakością i produktami chemicznymi | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Materiałów Katalitycznych i Sorpcyjnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Beata Tryba <Beata.Tryba@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Beata Tryba <Beata.Tryba@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | ogólna wiedza z zakresu szkoły średniej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z pojęciem jakości, koncepcjami i systemami zarządzania jakością |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności oceny jakości produktów za pomocą różnych metod |
C-3 | Zapoznanie studentów z istniejącymi ustawami dotyczącymi obrotu chemikaliów w Polsce i w Uni Europejskiej. |
C-4 | Zapoznanie studentów z kosztami jakości, jak można wpływać na koszty jakości w celu osiągnięcia korzystnych wyików finansowych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Historia zarządzania jakością w przedsiębiorstwach | 1 |
T-W-2 | Koncepcje i systemy jakości, zasady Deminga, idea jakości kompleksowej (TQM) | 2 |
T-W-3 | Pojęcie jakości, jakość produktów, procesów, jakość totalna, metody oceny jakości produktów | 2 |
T-W-4 | Cykl życia produktu, zarządzanie produktem | 1 |
T-W-5 | Działanie Systemu Zarządzania Jakością wg norm ISO 9001, przykłady | 3 |
T-W-6 | Metody i narzędzia doskonalenia jakości | 2 |
T-W-7 | Koszty jakości | 1 |
T-W-8 | Certyfikacja i bezpieczeństwo wyrobów | 1 |
T-W-9 | Zarządzanie produktami chemicznymi w Polsce i Unii Europejskiej | 1 |
T-W-10 | System REACH, karty charakterystyki substancji niebezpiecznych | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Zbieranie materiałów | 15 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 12 |
A-W-4 | Konsultacje z wykładowcą | 3 |
A-W-5 | Analiza treści programowych | 15 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena podsumowująca |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_1A_C01_W01 Ma wiedzę dotyczącą istniejących systemów zarządzania jakością, zna historię tworzenia jakości oraz wie jak jakość wpływa na wynik finansowy firmy | TCH_1A_W17 | — | — | C-1, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-9, T-W-10 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_1A_C01_U15 Potrafi ocenić wpływ systemu zarządzania jakością na wynik finansowy firmy, zna koszty jakości i wie jak można wpływać na redukcję kosztów jakości w celu wypracowania jak największego zysku. | TCH_1A_U15 | — | — | C-4 | T-W-7 | M-1 | S-1 |
TCH_1A_C01_U22 Ppotrafi zastosować poznane systemy zarządzania ISO 9000 oraz 14000, a także metody poprawy jakości (w tym statystyczną kontrolę procesów) do poprawy jakości produktów i stanu środowiska naturalnego, a tym samym potrafi wykazać korzystny bilans finansowy wynikający z zastosowania tych systemów i zaproponować zmiany | TCH_1A_U22 | — | — | C-1, C-4 | T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_1A_C01_K05 Ma świadomość istniejących zagrożeń wynikających z nadmiernej eksploatacji środowiska naturalnego i w rozwiązaniach technologicznych potrafi posługiwać się najlepszymi dostępnymi technikami, BAT (Best Available Technics), ma świadomość zagrożeń wynikających z produkcji i dystrybucji substancji niebezpiecznych, które zagrażają środowisku i życiu, potrafi zastosować w praktyce rozwiązania ograniczające zużycie tych substancji lub zastąpić je innymi, aby zminimalizować ich negatywny wpływ na zdrowie ludzi i zwierząt, a także zna sytuację prawną dotyczącą produkcji i dystrybucji produktów chemicznych, do któej potrafi się dostosować | TCH_1A_K05 | — | — | C-3 | T-W-5, T-W-6, T-W-9, T-W-10 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_1A_C01_W01 Ma wiedzę dotyczącą istniejących systemów zarządzania jakością, zna historię tworzenia jakości oraz wie jak jakość wpływa na wynik finansowy firmy | 2,0 | nie opanował wiedzy w dostatecznym stopniu, przyswoił materiał poniżej 50% w stosunku do wymagań |
3,0 | posiadł ogólną wiedzę dotyczącą systemu zarządzania jakością i środowiskiem oraz bezpieczeństwem pracy, zna przynajmniej jedną metodę poprawy jakości oraz zna ustawę dotyczącą zarządzania chemikaliami w Polsce, potrafi poprawnie wypełnić test zaliczający przynajmniej w 50 % | |
3,5 | zna dobrze systemy zarządzania jakością, środowiskiem i bezpieczeństwem pracy, zna historię tworzenia jakości oraz potrafi zdefiniować jakość, zna przynajmniej jedną metodę poprawy jakości i oceny jakości produktów, zna ustawę dotyczącą zarządzania chemikaliami w Polsce, potrafi poprawnie wypełnić test zaliczający przynajmniej w 60 % | |
4,0 | zna dobrze systemy zarządzania jakością, środowiskiem i bezpieczeństwem pracy, zna historię tworzenia jakości oraz potrafi zdefiniować jakość, zna kilka metod poprawy jakości i oceny jakości produktów oraz zna ustawę dotyczącą zarządzania chemikaliami w Polsce, potrafi poprawnie wypełnić test zaliczający przynajmniej w 70 % | |
4,5 | zna dobrze systemy zarządzania jakością, środowiskiem i bezpieczeństwem pracy, zna historię tworzenia jakości oraz potrafi zdefiniować jakość, zna kilka metod poprawy jakości i oceny jakości produktów oraz zna ustawę dotyczącą zarządzania chemikaliami w Polsce i w Uni Europejskiej, potrafi poprawnie wypełnić test zaliczający przynajmniej w 80 % | |
5,0 | zna dobrze systemy zarządzania jakością, środowiskiem i bezpieczeństwem pracy, zna historię tworzenia jakości oraz potrafi zdefiniować jakość, zna wszystkie metody poprawy jakości i oceny jakości produktów oraz zna ustawę dotyczącą zarządzania chemikaliami w Polsce i w Uni Europejskiej, potrafi poprawnie wypełnić test zaliczający przynajmniej w 90 % |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_1A_C01_U15 Potrafi ocenić wpływ systemu zarządzania jakością na wynik finansowy firmy, zna koszty jakości i wie jak można wpływać na redukcję kosztów jakości w celu wypracowania jak największego zysku. | 2,0 | nie potrafi zdefiniować kosztów jakości |
3,0 | potrafi zdefiniować koszty jakości | |
3,5 | zna koszty jakości i wie jak można wpływać na koszty jakości | |
4,0 | zna koszty jakości, wie jak wygląda wpływ kosztów jakości na wynik finansowy firmy | |
4,5 | zna koszty jakości, wie jak można redukować i wpływać na koszty jakości i jak można wypracować większy zysk | |
5,0 | zna doskonale koszty jakości, wie jak można redukować i wpływać na koszty jakości i w jaki sposób zarządzać firmą, aby przy maksymalnej redukcji kosztów wypracować jak największy zysk, zna wskaźniki kosztów jakości i definicje optymalnych kosztów jakości | |
TCH_1A_C01_U22 Ppotrafi zastosować poznane systemy zarządzania ISO 9000 oraz 14000, a także metody poprawy jakości (w tym statystyczną kontrolę procesów) do poprawy jakości produktów i stanu środowiska naturalnego, a tym samym potrafi wykazać korzystny bilans finansowy wynikający z zastosowania tych systemów i zaproponować zmiany | 2,0 | zna systemy zarządzania jakością i środowiskiem w sposób bardzo ogólny, nie potrafi wykazać korzyści płynących z wdrożenia tych systemów w firmie, nie wie jak wpływa poprawa jakości na wynik finansowy firmy (nie zna schematu łańcuchowego Deminga) |
3,0 | zna i potrafi wyjaśnić schemat łańcuchowy Deminga, zna systemy ISO 9000 i 14000, ale nie nie rozumie bilansu finansowegi i korzyści płynących z zastosowania systemów zarządzania jakością i środowiskiem oraz bezpieczeństwem pracy, zna przyajmniej jedną metodę poprawy jakości | |
3,5 | zna i potrafi wyjaśnić schemat łańcuchowy Deminga, zna systemy ISO 9000 i 14000 oraz kilka metod poprawy jakości (w tym statystyczną metodę kontroli procesów), ale nie potrafi oszacować wpływu działania tych systemów na wynik fiansowy firmy | |
4,0 | zna i potrafi wyjaśnić schemat łańcuchowy Deminga, zna systemy ISO 9000 i 14000 oraz wszystkie metody poprawy jakości, potrafi zdefiiować koszty jakości, wie jak zredukować koszty jakości w celu poprawy stanu finasowego firmy, ale nie zna wszystkich wskaźników kosztów jakości | |
4,5 | zna i potrafi wyjaśnić schemat łańcuchowy Deminga, zna systemy ISO 9000 i 14000 oraz wszystkie metody poprawy jakości, potrafi zdefiiować koszty jakości, wie jak zredukować koszty jakości w celu poprawy stanu finasowego firmy, dobrze orientuje się jakie są wskaźniki kosztów jakości | |
5,0 | zna i potrafi wyjaśnić schemat łańcuchowy Deminga, zna systemy ISO 9000 i 14000 oraz wszystkie metody poprawy jakości, potrafi zdefiiować koszty jakości, wie jak zredukować koszty jakości w celu poprawy stanu finasowego firmy, dobrze orientuje się jakie są wskaźniki kosztów jakości i potrafi zapropoować korzystne zmiany |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_1A_C01_K05 Ma świadomość istniejących zagrożeń wynikających z nadmiernej eksploatacji środowiska naturalnego i w rozwiązaniach technologicznych potrafi posługiwać się najlepszymi dostępnymi technikami, BAT (Best Available Technics), ma świadomość zagrożeń wynikających z produkcji i dystrybucji substancji niebezpiecznych, które zagrażają środowisku i życiu, potrafi zastosować w praktyce rozwiązania ograniczające zużycie tych substancji lub zastąpić je innymi, aby zminimalizować ich negatywny wpływ na zdrowie ludzi i zwierząt, a także zna sytuację prawną dotyczącą produkcji i dystrybucji produktów chemicznych, do któej potrafi się dostosować | 2,0 | nie wie jaka jest sytuacja prawna dotycząca produkcji i dystrybucji produktów chemicznych w kraju i w Unii Europejskiej, nie zna zrównoważonych zasad rozwoju oraz norm zharmonizowanych, nie zna systemu REACH oraz "Ustawy o ochronie i kształtowaiu środowiska" |
3,0 | Zna zasady obrotu chemikaliami w kraju i w Unii Europejskiej oraz zna "Ustawę o substancjach i preparatach chemicznych" | |
3,5 | Zna zasady obrotu chemikaliami w kraju i w Unii Europejskiej oraz "Ustawę o ochronie i kształtowaniu środowiska" i "Ustawę o substancjach i preparatach chemicznych" | |
4,0 | Zna zasady obrotu chemikaliami w kraju i w Unii Europejskiej oraz "Ustawę o ochronie i kształtowaniu środowiska", wie i rozumie na czym polega działanie systemu REACH, zna "Ustawę o substancjach i preparatach chemicznych" | |
4,5 | Zna zasady obrotu chemikaliami w kraju i w Unii Europejskiej oraz "Ustawę o ochronie i kształtowaniu środowiska" oraz "Ustawę o substancjach i preparatach chemicznych", wie i rozumie na czym polega działanie systemu REACH, zna normy zharmonizowane i rozumie potrzebę stosowaia zasad zrównoważonego rozwoju | |
5,0 | Zna zasady obrotu chemikaliami w kraju i w Unii Europejskiej oraz "Ustawę o ochronie i kształtowaniu środowiska", wie i rozumie na czym polega działanie systemu REACH, zna normy zharmonizowane i rozumie potrzebę stosowaia zasad zrównoważonego rozwoju, zna "Ustawę o substancjach i preparatach chemicznych" z 2001 r. wraz z poprawkami oraz inne rozporządzenia i ustawy dotyczące wprowadzaia na rynek produktów chemicznych |
Literatura podstawowa
- Adam Hamrol, Zarządzanie Jakością z przykładami, PWN, Warszawa, 2008
- Jerzy Łunarski, Zarządzanie Jakością. Standardy i zasady., Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2008
- pod. red. Tadeusza Sikory, Zarządzanie Jakością według normi ISO 9000:2000, Wydawnictow Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków, 2005
- Zbigniew Bukowski, Komentarz do ustawy o substancjach i preparatach chemicznych, Włocławek-Bydgoszcz, 2005
- pod red. J. Bagińskiego, Menedżer jakości: jakość, środowisko, bezpieczenstwo, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2000
Literatura dodatkowa
- pod red. Adama Tabora, Andrzeja Zająca, Marka Rączki, Zarządzanie Jakością, Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej, Kraków, 2000
- L. Dwiliński, Zarządzanie jakością i niezawodnością wyrobów, Oficyna Wysdawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2000
- pod. red. Bogdana Sojkina, Zarządzanie produktem, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2003
- Marcin Pigłowski, Joanna Wierzowiecka, Zarządzanie jakością wyrobów, Wydawnictwo Akademii Morskiej, Gdynia, 2002