Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S1)

Sylabus przedmiotu Chemia nieorganiczna (zajęcia uzupełniajace):

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia chemiczna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Chemia nieorganiczna (zajęcia uzupełniajace)
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Chemii Nieorganicznej i Analitycznej
Nauczyciel odpowiedzialny Anna Błońska-Tabero <Anna.Blonska-Tabero@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Monika Bosacka <Monika.Bosacka@zut.edu.pl>, Grażyna Dąbrowska <Grazyna.Dabrowska@zut.edu.pl>, Elżbieta Filipek <Elzbieta.Filipek@zut.edu.pl>, Beata Kołodziej <Beata.Kolodziej@zut.edu.pl>, Mateusz Piz <Mateusz.Piz@zut.edu.pl>, Zbigniew Rozwadowski <Zbigniew.Rozwadowski@zut.edu.pl>, Anna Szady-Chełmieniecka <Anna.Szady@zut.edu.pl>, Piotr Tabero <Piotr.Tabero@zut.edu.pl>, Elżbieta Tomaszewicz <Elzbieta.Tomaszewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 0,0 ECTS (formy) 0,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 15 0,00,50zaliczenie
laboratoriaL1 15 0,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu chemii ogólnej i nieorganicznej na poziomie szkoły średniej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Uzupełnienie braków w wiedzy i umiejętnościach studentów oraz ugruntowanie posiadanej przez studentów wiedzy i umiejętnosci dotyczących podstawowych pojęć i praw z zakresu chemiii ogólnej i nieorganicznej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Symbole i nazwy pierwiastków. Składy grup głównych UOP. Wzory i nazewnictwo prostych związków nieorganicznych (tlenków, wodorotlenków, wodorków, kwasów beztlenowych i tlenowych). Obliczanie stopni utlenienia pierwiastków w różnych związkach i jonach.3
T-A-2Reakcje syntezy, analizy i wymiany. Podział reakcji uwzględniający efekt cieplny i charakter reagentów. Proste reakcje redoks, dobieranie współczynników reakcji, pojęcie utleniacza i reduktora.4
T-A-3Podstawowe prawa w chemii. Obliczenia oparte na wzorach związków chemicznych.4
T-A-4Obliczenia dotyczące stężenia procentowego i molowego wodnych roztworów związków chemicznych.4
15
laboratoria
T-L-1Zapoznanie studentów z regulaminem ich pracy w laboratorium oraz z obowiazującymi ich przepisami BHP. Prezentacja podstawowego sprzętu laboratoryjnego i jego zastosowania w pracy laboratoryjnej. Demonstracja wybranych reakcji chemicznych, zapis równań zachodzących reakcji i prawidłowy sposób opisu obserwacji.3
T-L-2Ćwiczenia dotyczące przeprowadzania podstawowych operacji w analizie chemicznej (wytrącanie i rozpuszczanie osadu, odwirowanie osadu, dekantacja cieczy znad osadu, przemywanie osadu i jego suszenie).3
T-L-3Wybrane reakcje syntezy, analizy i wymiany. Przeprowadzenie reakcji, zapis ich równań i opis obserwacji.3
T-L-4Właściwości kwasów i wodorotlenków. Amfoteryczność wodorotlenków. Przeprowadzenie odpowiednich reakcji, zapis ich równań i opis obserwacji.3
T-L-5Wybrane reakcje redoks. Przeprowadzenie reakcji, zapis ich równań (ze wskazaniem utleniacza i reduktora) oraz opis obserwacji.3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.15
15
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.15
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Ćwiczenia w zakresie nazewnictwa związków nieorganicznych oraz rozwiązywanie zadań obliczeniowych i problemowych z zakresu chemii ogólnej i nieorganicznej.
M-2Ćwiczenia praktyczne dotyczące wykonywania i opisywania podstawowych reakcji chemicznych i operacji w analizie chemicznej.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ćwiczenia audytoryjne - zaliczenie na podstawie obecności oraz aktywności na zajęciach.
S-2Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne - zaliczenie na podstawie obecności na zajęciach oraz pisemnego sprawozdania z przeprowadzonych doświadczeń.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_1A_U01_W01
Student posiada wiedzę obejmującą podstawowe pojęcia i prawa z zakresu chemii ogólnej i nieorganicznej.
C-1T-A-1, T-A-3, T-A-2, T-A-4M-1S-1
TCH_1A_U01_W02
Student zna zasady bezpiecznej pracy w laboratorium chemicznym.
C-1T-L-1M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_1A_U01_U01
Student potrafi nazwać proste związki nieorganiczne, napisać równania prostych reakcji chemicznych oraz rozwiązać zadania dotyczące podstawowych praw w chemii i stężeń roztworów.
C-1T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-2M-1S-1
TCH_1A_U01_U02
Student potrafi przeprowadzić proste reakcje chemiczne, prawidłowo zapisać ich równania oraz opisać obserwacje.
C-1T-L-5, T-L-2, T-L-3, T-L-4M-2S-2

Literatura podstawowa

  1. A. Bielański, Podstawy chemii nieorganicznej, PWN, Warszawa
  2. A. Śliwa, Obliczenia chemiczne, Zbiór zadań z chemii nieorganicznej i analitycznej, PWN, Warszawa
  3. T. Penkala, Podstawy chemii ogólnej, PWN, Warszawa
  4. Praca zbiorowa (A. Jabłoński, T. Palewski i inni), Obliczenia w chemii nieorganicznej, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 1997

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Symbole i nazwy pierwiastków. Składy grup głównych UOP. Wzory i nazewnictwo prostych związków nieorganicznych (tlenków, wodorotlenków, wodorków, kwasów beztlenowych i tlenowych). Obliczanie stopni utlenienia pierwiastków w różnych związkach i jonach.3
T-A-2Reakcje syntezy, analizy i wymiany. Podział reakcji uwzględniający efekt cieplny i charakter reagentów. Proste reakcje redoks, dobieranie współczynników reakcji, pojęcie utleniacza i reduktora.4
T-A-3Podstawowe prawa w chemii. Obliczenia oparte na wzorach związków chemicznych.4
T-A-4Obliczenia dotyczące stężenia procentowego i molowego wodnych roztworów związków chemicznych.4
15

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zapoznanie studentów z regulaminem ich pracy w laboratorium oraz z obowiazującymi ich przepisami BHP. Prezentacja podstawowego sprzętu laboratoryjnego i jego zastosowania w pracy laboratoryjnej. Demonstracja wybranych reakcji chemicznych, zapis równań zachodzących reakcji i prawidłowy sposób opisu obserwacji.3
T-L-2Ćwiczenia dotyczące przeprowadzania podstawowych operacji w analizie chemicznej (wytrącanie i rozpuszczanie osadu, odwirowanie osadu, dekantacja cieczy znad osadu, przemywanie osadu i jego suszenie).3
T-L-3Wybrane reakcje syntezy, analizy i wymiany. Przeprowadzenie reakcji, zapis ich równań i opis obserwacji.3
T-L-4Właściwości kwasów i wodorotlenków. Amfoteryczność wodorotlenków. Przeprowadzenie odpowiednich reakcji, zapis ich równań i opis obserwacji.3
T-L-5Wybrane reakcje redoks. Przeprowadzenie reakcji, zapis ich równań (ze wskazaniem utleniacza i reduktora) oraz opis obserwacji.3
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.15
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.15
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_1A_U01_W01Student posiada wiedzę obejmującą podstawowe pojęcia i prawa z zakresu chemii ogólnej i nieorganicznej.
Cel przedmiotuC-1Uzupełnienie braków w wiedzy i umiejętnościach studentów oraz ugruntowanie posiadanej przez studentów wiedzy i umiejętnosci dotyczących podstawowych pojęć i praw z zakresu chemiii ogólnej i nieorganicznej.
Treści programoweT-A-1Symbole i nazwy pierwiastków. Składy grup głównych UOP. Wzory i nazewnictwo prostych związków nieorganicznych (tlenków, wodorotlenków, wodorków, kwasów beztlenowych i tlenowych). Obliczanie stopni utlenienia pierwiastków w różnych związkach i jonach.
T-A-3Podstawowe prawa w chemii. Obliczenia oparte na wzorach związków chemicznych.
T-A-2Reakcje syntezy, analizy i wymiany. Podział reakcji uwzględniający efekt cieplny i charakter reagentów. Proste reakcje redoks, dobieranie współczynników reakcji, pojęcie utleniacza i reduktora.
T-A-4Obliczenia dotyczące stężenia procentowego i molowego wodnych roztworów związków chemicznych.
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia w zakresie nazewnictwa związków nieorganicznych oraz rozwiązywanie zadań obliczeniowych i problemowych z zakresu chemii ogólnej i nieorganicznej.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ćwiczenia audytoryjne - zaliczenie na podstawie obecności oraz aktywności na zajęciach.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_1A_U01_W02Student zna zasady bezpiecznej pracy w laboratorium chemicznym.
Cel przedmiotuC-1Uzupełnienie braków w wiedzy i umiejętnościach studentów oraz ugruntowanie posiadanej przez studentów wiedzy i umiejętnosci dotyczących podstawowych pojęć i praw z zakresu chemiii ogólnej i nieorganicznej.
Treści programoweT-L-1Zapoznanie studentów z regulaminem ich pracy w laboratorium oraz z obowiazującymi ich przepisami BHP. Prezentacja podstawowego sprzętu laboratoryjnego i jego zastosowania w pracy laboratoryjnej. Demonstracja wybranych reakcji chemicznych, zapis równań zachodzących reakcji i prawidłowy sposób opisu obserwacji.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia praktyczne dotyczące wykonywania i opisywania podstawowych reakcji chemicznych i operacji w analizie chemicznej.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne - zaliczenie na podstawie obecności na zajęciach oraz pisemnego sprawozdania z przeprowadzonych doświadczeń.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_1A_U01_U01Student potrafi nazwać proste związki nieorganiczne, napisać równania prostych reakcji chemicznych oraz rozwiązać zadania dotyczące podstawowych praw w chemii i stężeń roztworów.
Cel przedmiotuC-1Uzupełnienie braków w wiedzy i umiejętnościach studentów oraz ugruntowanie posiadanej przez studentów wiedzy i umiejętnosci dotyczących podstawowych pojęć i praw z zakresu chemiii ogólnej i nieorganicznej.
Treści programoweT-A-1Symbole i nazwy pierwiastków. Składy grup głównych UOP. Wzory i nazewnictwo prostych związków nieorganicznych (tlenków, wodorotlenków, wodorków, kwasów beztlenowych i tlenowych). Obliczanie stopni utlenienia pierwiastków w różnych związkach i jonach.
T-A-3Podstawowe prawa w chemii. Obliczenia oparte na wzorach związków chemicznych.
T-A-4Obliczenia dotyczące stężenia procentowego i molowego wodnych roztworów związków chemicznych.
T-A-2Reakcje syntezy, analizy i wymiany. Podział reakcji uwzględniający efekt cieplny i charakter reagentów. Proste reakcje redoks, dobieranie współczynników reakcji, pojęcie utleniacza i reduktora.
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia w zakresie nazewnictwa związków nieorganicznych oraz rozwiązywanie zadań obliczeniowych i problemowych z zakresu chemii ogólnej i nieorganicznej.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ćwiczenia audytoryjne - zaliczenie na podstawie obecności oraz aktywności na zajęciach.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_1A_U01_U02Student potrafi przeprowadzić proste reakcje chemiczne, prawidłowo zapisać ich równania oraz opisać obserwacje.
Cel przedmiotuC-1Uzupełnienie braków w wiedzy i umiejętnościach studentów oraz ugruntowanie posiadanej przez studentów wiedzy i umiejętnosci dotyczących podstawowych pojęć i praw z zakresu chemiii ogólnej i nieorganicznej.
Treści programoweT-L-5Wybrane reakcje redoks. Przeprowadzenie reakcji, zapis ich równań (ze wskazaniem utleniacza i reduktora) oraz opis obserwacji.
T-L-2Ćwiczenia dotyczące przeprowadzania podstawowych operacji w analizie chemicznej (wytrącanie i rozpuszczanie osadu, odwirowanie osadu, dekantacja cieczy znad osadu, przemywanie osadu i jego suszenie).
T-L-3Wybrane reakcje syntezy, analizy i wymiany. Przeprowadzenie reakcji, zapis ich równań i opis obserwacji.
T-L-4Właściwości kwasów i wodorotlenków. Amfoteryczność wodorotlenków. Przeprowadzenie odpowiednich reakcji, zapis ich równań i opis obserwacji.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia praktyczne dotyczące wykonywania i opisywania podstawowych reakcji chemicznych i operacji w analizie chemicznej.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne - zaliczenie na podstawie obecności na zajęciach oraz pisemnego sprawozdania z przeprowadzonych doświadczeń.