Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S1)

Sylabus przedmiotu Chemia organiczna (zajęcia uzupełniajace):

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia chemiczna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Chemia organiczna (zajęcia uzupełniajace)
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Chemii Organicznej i Chemii Fizycznej
Nauczyciel odpowiedzialny Jacek Sośnicki <Jacek.Sosnicki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Tomasz Idzik <Tomasz.Idzik@zut.edu.pl>, Joanna Nowicka-Scheibe <Joanna.Nowicka-Scheibe@zut.edu.pl>, Łukasz Struk <Lukasz.Struk@zut.edu.pl>, Aneta Wesołowska <Aneta.Wesolowska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 0,0 ECTS (formy) 0,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 30 0,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstawowych zagadnień z chemii organicznej na poziomie szkoły średniej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przypomnienie i uzupełnienie braków w zakresie zasad nazewnictwa IUPAC różnych klas związków organicznych.
C-2Ugruntowanie podstawowych pojęć z zakresu izomerii i stereochemii związków organicznych.
C-3Utrwalenie umiejętności rozpoznawania i nazywania grup funkcyjnych w różnych klasach związków organicznych.
C-4Utrwalenie umiejętności przedstawiania struktur związków organicznych za pomocą wzorów strukturalnych, grupowych i szkieletowych.
C-5Zapoznanie studentów z mechanizmami podstawowych reakcji organicznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Zasady nazewnictwa systematycznego IUPAC różnych klas związków organicznych.4
T-A-2Izomeria konstytucyjna i stereoizomeria związków organicznych.4
T-A-3Rozpoznawanie grup funkcyjnych w wybranych związkach organicznych.2
T-A-4Przedstawianie struktur różnych związków organicznych za pomocą wzorów strukturalnych i szkieletowych.4
T-A-5Ćwiczenia w zakresie pisania mechanizmów reakcji organicznych.16
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.30
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Ćwiczenia audytoryjne: rozwiązywanie prostych zadań z zakresu izomerii, stereochemii oraz nazewnictwa różnych grup związków organicznych.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie na podstawie obecności i aktywności na zajęciach.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_1A_U02_W01
Student rozróżnia grupy funkcyjne w różnych związkach organicznych. Zna zasady nomenklatury systematycznej IUPAC związków organicznych. Rysuje wzory strukturalne, półstrukturalne i szkieletowe związków organicznych.
C-4, C-2, C-1, C-3T-A-4, T-A-1, T-A-2, T-A-3M-1S-1
TCH_1A_U02_W02
Student potrafi napisać mechanizm prostej reakcji organicznej.
C-5T-A-5M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_1A_U02_U01
Student potrafi określić przynależność związku organicznego do konkretnej grupy na podstawie znajomości grup funkcyjnych oraz podać jego nazwę zgodnie z zasadami nomenklatury IUPAC.
C-1, C-3T-A-3, T-A-1M-1S-1

Literatura podstawowa

  1. Stanisław Banaszkiewicz, Zadania i ćwiczenia z chemii organicznej, Politechnika Radomska, 2002
  2. Daniel Buza, Aleksandra Ćwil, Zadania z chemii organicznej z rozwiązaniami, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2006
  3. Anna Koziara, Janusz Zabrocki, Jordan Zjawiony, Andrzej Zwierzak, Zadania i ćwiczenia z chemii organicznej, Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, Łódź, 2001
  4. Daniel Buza, Wojciech Sas, Przemysław Szczecinski, Chemia organiczna. Kurs podstawowy, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2006

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Zasady nazewnictwa systematycznego IUPAC różnych klas związków organicznych.4
T-A-2Izomeria konstytucyjna i stereoizomeria związków organicznych.4
T-A-3Rozpoznawanie grup funkcyjnych w wybranych związkach organicznych.2
T-A-4Przedstawianie struktur różnych związków organicznych za pomocą wzorów strukturalnych i szkieletowych.4
T-A-5Ćwiczenia w zakresie pisania mechanizmów reakcji organicznych.16
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.30
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_1A_U02_W01Student rozróżnia grupy funkcyjne w różnych związkach organicznych. Zna zasady nomenklatury systematycznej IUPAC związków organicznych. Rysuje wzory strukturalne, półstrukturalne i szkieletowe związków organicznych.
Cel przedmiotuC-4Utrwalenie umiejętności przedstawiania struktur związków organicznych za pomocą wzorów strukturalnych, grupowych i szkieletowych.
C-2Ugruntowanie podstawowych pojęć z zakresu izomerii i stereochemii związków organicznych.
C-1Przypomnienie i uzupełnienie braków w zakresie zasad nazewnictwa IUPAC różnych klas związków organicznych.
C-3Utrwalenie umiejętności rozpoznawania i nazywania grup funkcyjnych w różnych klasach związków organicznych.
Treści programoweT-A-4Przedstawianie struktur różnych związków organicznych za pomocą wzorów strukturalnych i szkieletowych.
T-A-1Zasady nazewnictwa systematycznego IUPAC różnych klas związków organicznych.
T-A-2Izomeria konstytucyjna i stereoizomeria związków organicznych.
T-A-3Rozpoznawanie grup funkcyjnych w wybranych związkach organicznych.
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia audytoryjne: rozwiązywanie prostych zadań z zakresu izomerii, stereochemii oraz nazewnictwa różnych grup związków organicznych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie na podstawie obecności i aktywności na zajęciach.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_1A_U02_W02Student potrafi napisać mechanizm prostej reakcji organicznej.
Cel przedmiotuC-5Zapoznanie studentów z mechanizmami podstawowych reakcji organicznych.
Treści programoweT-A-5Ćwiczenia w zakresie pisania mechanizmów reakcji organicznych.
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia audytoryjne: rozwiązywanie prostych zadań z zakresu izomerii, stereochemii oraz nazewnictwa różnych grup związków organicznych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie na podstawie obecności i aktywności na zajęciach.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_1A_U02_U01Student potrafi określić przynależność związku organicznego do konkretnej grupy na podstawie znajomości grup funkcyjnych oraz podać jego nazwę zgodnie z zasadami nomenklatury IUPAC.
Cel przedmiotuC-1Przypomnienie i uzupełnienie braków w zakresie zasad nazewnictwa IUPAC różnych klas związków organicznych.
C-3Utrwalenie umiejętności rozpoznawania i nazywania grup funkcyjnych w różnych klasach związków organicznych.
Treści programoweT-A-3Rozpoznawanie grup funkcyjnych w wybranych związkach organicznych.
T-A-1Zasady nazewnictwa systematycznego IUPAC różnych klas związków organicznych.
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia audytoryjne: rozwiązywanie prostych zadań z zakresu izomerii, stereochemii oraz nazewnictwa różnych grup związków organicznych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie na podstawie obecności i aktywności na zajęciach.