Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S2)
specjalność: Biopolimery i biomateriały
Sylabus przedmiotu Środki pomocnicze w procesach przemysłowych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia chemiczna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Środki pomocnicze w procesach przemysłowych | ||
Specjalność | Technologia środków pomocniczych i kosmetyków | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Chemicznej Organicznej i Materiałów Polimerowych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Ewa Janus <Ewa.Janus@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Ewa Janus <Ewa.Janus@zut.edu.pl>, Agnieszka Kowalczyk <Agnieszka.Kowalczyk@zut.edu.pl>, Grzegorz Lewandowski <Grzegorz.Lewandowski@zut.edu.pl>, Paula Ossowicz-Rupniewska <Paula.Ossowicz@zut.edu.pl>, Robert Pełech <Robert.Pelech@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiadomości z technologii chemicznej z przedmiotów: technologia chemiczna - surowce przemysłowej syntezy chemicznej, technologia chemiczna - procesy przemysłowej syntezy chemicznej. |
W-2 | Konieczne jest zaliczenie przedmiotu chemia fizyczna i analityczna. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z funkcjami środków pomocniczych w różnych gałęziach przemysłu; przemysłtworzyw sztucznych, gumowy, włókienniczy, garbarski, obuwniczy, celulozowo-papierniczy, metalowy i odlewniczy, materiałów budowlanych, kosmetyczny i innych. |
C-2 | Zapoznanie z funkcjami środków pomocniczych w składzie kosmetyków. |
C-3 | Zapoznanie z rodzajami i funkcjami substancji drobnoustrojowych w kosmetykach i innych produktach. |
C-4 | Zapoznanie z rodzajami i rolą związków promieniochronnych w kosmetykach. |
C-5 | Poznanie roli emulgatorów, detergentów, mydeł, środków powierzchniowo czynnych w wyrobach chemii gospodarczej. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Substancje przeciwdrobnoustrojowe w procesach produkcji i wyrobach kosmetycznych. Alternatywne konserwanty wyrobów. Dobór konserwanta. Kryteria i ocena czystości mikrobiologicznej kosmetyków. Charakterystyka metod oceny skuteczności działania konserwantów | 4 |
T-W-2 | Barwniki produktów kosmetycznych - zasady doboru | 2 |
T-W-3 | Antyutleniacze w kosmetykach dobór i ocena | 2 |
T-W-4 | Środki powierzchniowo czynne w tworzeniu różnych form wyrobów kosmetycznych | 4 |
T-W-5 | Zagęstniki w kosmetykach - środki żelujące dla układów wodnych i rozpuszczalnikowych | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach | 15 |
A-W-2 | Konsultacje z prowadzącym zajęcia. | 3 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia. | 10 |
A-W-4 | Zaliczenie. | 2 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z prezentacją najbardziej znanych środków pomocniczych. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Sprawdzian nabytej wiedzy z zakresu środków pomocniczych w zastosowaniach przemysłowych i kosmetycznych. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_D05-12_W01 Student będzie w stanie wytłumaczyć rolę środka pomocniczego w produkcji określonego wyrobu przemysłowego. Potrafi dobrać, wskazać określony środek pomocniczy do zastosowań w preparacie kosmetycznym. | TCH_2A_W11 | — | — | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-W-2, T-W-3, T-W-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_D05-12_U01 Potrafi dobrać określony środek pomocniczy, interpretować działanie, sporządzić recepturę produktu kosmetycznego z udziałem środka pomocniczego. Potrafi wykorzystywać znajomość funkcji środka pomocniczego do wdrażania nowych jego zastosowań. | TCH_2A_U09 | — | — | C-1, C-2, C-3, C-4, C-5 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_D05-12_K01 Styudent nabędzie postawy aktywnej, zdolności postrzegania relacji pomiędzy funkcją kosmetyku przed i po wprowadzeniu srodka pomocniczego. | TCH_2A_K02 | — | — | C-1, C-2, C-3, C-4, C-5 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-1 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_D05-12_W01 Student będzie w stanie wytłumaczyć rolę środka pomocniczego w produkcji określonego wyrobu przemysłowego. Potrafi dobrać, wskazać określony środek pomocniczy do zastosowań w preparacie kosmetycznym. | 2,0 | Nie potrafi wymienić podstawowych rodzajów środków pomocniczych stosowanych podczas produkcji i nadawania form użytkowych wyrobom handlowym. |
3,0 | Potrafi dokonać podziału podstawowych środków pomocniczych, omówić ich własności i zasady naplikacji. | |
3,5 | Potrafi określić funkcje podstawowych środków pomocniczych, omówić ich własności i zasady naplikacji na przykładzie kosmetyków. | |
4,0 | Potrafi określić funkcje podstawowych środków pomocniczych, omówić ich własności i zasady aplikacji na przykładzie kosmetyków. Zna funkcje i otrzymywanie substancji drobnoustrojowych i promieniochronnych. | |
4,5 | Potrafi określić funkcje podstawowych środków pomocniczych, omówić ich własności i zasady aplikacji na przykładzie kosmetyków. Zna funkcje i otrzymywanie substancji drobnoustrojowych i promieniochronnych, barwiących. | |
5,0 | Potrafi określić funkcje podstawowych środków pomocniczych, omówić ich własności i zasady aplikacji na przykładzie kosmetyków. Zna funkcje i otrzymywanie substancji drobnoustrojowych i promieniochronnych, barwiących. Zna przedstawicieli i dzałanie emulgatorów, detergentów, mydeł i innych środków powierzchniowo czynnych. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_D05-12_U01 Potrafi dobrać określony środek pomocniczy, interpretować działanie, sporządzić recepturę produktu kosmetycznego z udziałem środka pomocniczego. Potrafi wykorzystywać znajomość funkcji środka pomocniczego do wdrażania nowych jego zastosowań. | 2,0 | Nie potrafi formułować i analizować przydatności określonych związków jako środków pomocniczych. |
3,0 | Potrafi formułować i analizować przydatność określonych związków jako środków pomocniczych, umie ocenić funkcje składników kosmetyków. | |
3,5 | Potrafi formułować i analizować przydatność określonych związków jako środków pomocniczych, umie ocenić funkcje składników kosmetyków, substancji przeciwdrobnoustrojowych. | |
4,0 | Potrafi formułować i analizować przydatność określonych związków jako środków pomocniczych, umie ocenić funkcje składników kosmetyków, substancji przeciwdrobnoustrojowych, substancje barwiące. | |
4,5 | Potrafi formułować i analizować przydatność określonych związków jako środków pomocniczych, umie ocenić funkcje składników kosmetyków, substancji przeciwdrobnoustrojowych, substancje barwiące, emulgatory i detergenty. | |
5,0 | Potrafi formułować i analizować przydatność określonych związków jako środków pomocniczych, umie ocenić funkcje składników kosmetyków, substancji przeciwdrobnoustrojowych, substancje barwiące, emulgatory i detergenty, związki promieniochronne. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_D05-12_K01 Styudent nabędzie postawy aktywnej, zdolności postrzegania relacji pomiędzy funkcją kosmetyku przed i po wprowadzeniu srodka pomocniczego. | 2,0 | |
3,0 | Posiada kompetencje z zakresu zastosowań podstawowych środków promieniochronnych, antyutleniaczy, środków powierzchniowo czynnych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Molski M., Chemia piękna, PWN, Warszawa, 2009, pierwsze
- Marzec A., Chemia kosmetyków, Dom organizatora, Toruń, 2001, pierwsze
- Glinka R., Glinka M., Receptura kosmetyczna z elementami kosmetologii t.1, Oficyna wydawnicza MA, Łódź, 2008, drugie
Literatura dodatkowa
- Malinka W., Zarys chemii kosmetycznej, Volumed, Wrocław, 1999, pierwsze
- Jurkowska S., Surowce kosmetyczne, Ekoprzem, Wrocław, 2002, pierwsze
- Kołodziejczyk A., Naturalne związki organiczne, PWN, Warszawa, 2004, drugie