Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S2)
specjalność: Biopolimery i biomateriały

Sylabus przedmiotu Produkcja i zastosowanie surfaktantów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia chemiczna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Produkcja i zastosowanie surfaktantów
Specjalność Technologia środków pomocniczych i kosmetyków
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Chemicznej Organicznej i Materiałów Polimerowych
Nauczyciel odpowiedzialny Ewa Janus <Ewa.Janus@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Ewa Janus <Ewa.Janus@zut.edu.pl>, Paula Ossowicz-Rupniewska <Paula.Ossowicz@zut.edu.pl>, Robert Pełech <Robert.Pelech@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1chemia organiczna i nieorganiczna
W-2podstawy technologii chemicznej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1formułowanie koncepcji procesu produkcji surfaktantów - od surowca do produktu końcowego
C-2umiejętność objaśniania funkcji surfaktantów w różnych procesach i produktach
C-3Umiejętność wyszukiwania informacji na temat najnowszych technologii produkcji i zastosowania surfaktantów

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Odnawialne i nieodnawialne organiczne surowce do produkcji surfaktantów - źródła i technologie ich pozyskiwania. Klasyfikacja surfaktantów.1
T-W-2Technologia siarczanowania/sulfonowania surowców organicznych w produkcji surfaktantów typu siarczanów i sulfonianów. Właściwości i zastosowanie surfaktantów typu siarczanów i sulfonianów.3
T-W-3Otrzymywanie, właściwości i zastosowanie surfaktantów z grupy pochodnych kwasu sulfobursztynowego, tauryny, estrów kwasu fosforowego oraz soli kwasów tłuszczowych1
T-W-4Otrzymywanie, własciwości i zastosowanie surfaktantów amfoterycznych - alkilobetainy, alkiloamidobetainy, sulfobetainy, alkiloamfoglicyniany i alkiloamfopropioniany.1
T-W-5Katalizatory homogeniczne i heterogeniczne oraz technologie procesu etoksylowania/propoksylowania surowców organicznych w przemysłowej produkcji surfaktantów. Oksyetylenowane i oksypropylenowane alkohole, alkilofenole, kwasy, estry, aminy i amidy Kopolimery EO/PO - własciwości i zastosowanie3
T-W-6Metody produkcji surfaktantów z grupy częściowych estrów alkoholi wielowodorotlenowych i produktów ich modyfikacji - właściwości i zastosowanie.2
T-W-7Surfaktanty na bazie cukrów (alkilopoliglikozydy i ich etery, estry, glukozyloaminy, alkiloglukaminy), aminokwasów i peptydów - budowa, właściwości i zastosowanie. Strategie syntezy enzymatycznej. Biosurfaktanty - metabolity mikroorganizmów - warunki produkcji, budowa, własciwości i zastosowanie.3
T-W-8Otzrymywanie i zastosowanie surfaktantów kationowych1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2przygotowanie do zaliczenia pisemnego14
A-W-3konsultacje z prowadzącym zajęcia2
31

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: dyskusja dotycząca materiału przygotowanego przez studenta i prowadzącego wykład
S-2Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy i umiejętności studenta zdobytych podczas cyklu wykładów na podstawie kolokwium

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D05-11_W01
student objaśnia sposób produkcji róznych grup surfaktantów wskazuje surowce, charakteryzuje warunki procesu i nazywa operacje i aparaty procesu wskazuje kierunki wykorzystania surfaktantów
TCH_2A_W03C-1, C-2, C-3T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-6M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D05-11_U09
wyszukuje informacje dotyczące przemysłowych metod otrzymywania surfaktantów, ich własciwości i zastosowania sporządza przemyślaną notatkę z zebranych wiadomosci; wykorzystuje zebrane informacje do analizy i oceny funkcjonowania istniejących technologii otzymywania i wykorzystania surfaktantów
TCH_2A_U09, TCH_2A_U11C-1, C-2, C-3T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-6M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D05-11_K01
rozumie potrzebę przekazywania informacji i opinii o najnowszych rozwiązaniach w dziedzinie otrzymywania i zastosowania surfaktantów
TCH_2A_K02C-1, C-3T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-6M-1, M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D05-11_W01
student objaśnia sposób produkcji róznych grup surfaktantów wskazuje surowce, charakteryzuje warunki procesu i nazywa operacje i aparaty procesu wskazuje kierunki wykorzystania surfaktantów
2,0student nie potrafi wymienić surowców ani etapów produkcji najważniejszych grup surfaktantów. Nie wymienia kierunków wykorzystania surfaktantów.
3,0student potrafi wymienić surowce i etapy produkcji niektórych grup surfaktantów. Zapisuje reakcje chemiczne. Wymienia operacje jednostkowe procesu produkcyjnego. wymienia kierunki wykorzystania niektórych surfaktantów.
3,5student potrafi wymienić surowce i etapy produkcji większości surfaktantów. Zapisuje prawidłowo reakcje chemiczne. Wymienia operacje jednostkowe procesu produkcyjnego. Wymienia kierunki wykorzystania niektórych surfaktantów.
4,0student potrafi wymienić surowce i etapy produkcji surfaktantów. Zapisuje prawidłowo reakcje chemiczne. Wymienia oraz charakteryzuje operacje jednostkowe procesu produkcyjnego. Wymienia kierunki wykorzystania surfaktantów.
4,5student potrafi wymienić oraz zna pochodzenie surowców stosowanych w produkcji różnych grup surfaktantów. Potrafi wymienić i scharakteryzować etapy produkcji surfaktantów. Zapisuje prawidłowo kolejne reakcje chemiczne. Wymienia oraz charakteryzuje operacje jednostkowe procesu produkcyjnego. Wymienia kierunki wykorzystania surfaktantów.
5,0student potrafi wymienić oraz zna pochodzenie surowców stosowanych w produkcji różnych grup surfaktantów. Potrafi wymienić i scharakteryzować etapy produkcji surfaktantów. Zna dokładne parametry procesu produkcji. Zapisuje prawidłowo reakcje chemiczne. Wymienia oraz charakteryzuje operacje jednostkowe procesu produkcyjnego. Potrafi porównywać efektywność różnych metod produkcji. Wymienia kierunki wykorzystania surfaktantów.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D05-11_U09
wyszukuje informacje dotyczące przemysłowych metod otrzymywania surfaktantów, ich własciwości i zastosowania sporządza przemyślaną notatkę z zebranych wiadomosci; wykorzystuje zebrane informacje do analizy i oceny funkcjonowania istniejących technologii otzymywania i wykorzystania surfaktantów
2,0Nie potrafi wyszukiwać informacji dotyczących otrzymywania surfaktantów, ich właściwości i wykorzystania. Nie sporządza notatki.
3,0Potrafi wyszukać informacje dotyczące otrzymywania surfaktantów, ich właściwości i wykorzystania, bez umiejętności efektywnej analizy istniejących rozwiązań i powiązania kolejnych etapów produkcji.
3,5Potrafi wyszukać informacje dotyczące otrzymywania surfaktantów, ich właściwości i wykorzystania. Częściowo potrafi powiązać ze sobą niektóre etapy produkcji, oraz powiązać właściwości surfaktantów z kierunkami wykorzystania.
4,0Potrafi wyszukać informacje dotyczące otrzymywania surfaktantów, ich właściwości i wykorzystania. Analizuje proces produkcji od źródła surowca po produkt końcowy. Potrafi powiązać właściwości surfaktantów z kierunkami wykorzystania.
4,5Potrafi wyszukać informacje dotyczące otrzymywania surfaktantów, ich właściwości i wykorzystania. Analizuje proces produkcji od źródła surowca po produkt końcowy. Potrafi wymienić właściwości surfaktantów i powiązać je z kierunkami wykorzystania. Porównuje istniejące rozwiązania technologiczne w produkcji surfaktantów..
5,0Potrafi wyszukać informacje dotyczące otrzymywania surfaktantów, ich właściwości i wykorzystania, korzystając z różnych źródeł polsko i obcojęzycznych. Potrafi dokładnie przeanalizować proces produkcji od źródła surowca po produkt końcowy z powiązaniem kolejnych etapów. Dokonuje samodzielnie wnikliwych porównań istniejących rozwiązań technologicznych. Potrafi wymienić właściwości surfaktantów i powiązać je z kierunkami wykorzystania

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D05-11_K01
rozumie potrzebę przekazywania informacji i opinii o najnowszych rozwiązaniach w dziedzinie otrzymywania i zastosowania surfaktantów
2,0
3,0student postrzega relacje pomiędzy metodą syntezy surfaktanta a jej wpływem na środowisko i zastosowaniem surfaktanta.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Drew Myers, Surfactant Science and Technology, John Wiley and Sons Inc., Hoboken, New Jersey, 2006, trzecie
  2. Jan Przondo, Związki powierzchniowo czynne i ich zastosowanie w produktach chemii gospodarczej, Wyd. Politechniki Radomskiej, Radom, 2004
  3. J. Ogonowski, A Tomaszkiewicz-Potępa, Związki powierzchniowo czynne, Politechnika Krakowska, Kraków, 1999
  4. Uri Zoller, Paul Sosis - edytorzy, Handbook of detergents. Part F: Production, CRC Press Taylor & Francis Group, 2009
  5. Cristóbal Carnero Ruiz - edytor, Sugar-based surfactants : fundamentals and applications, CRC Press/Taylor & Francis, Boca Raton, FL, 2009, Surfactant Science Series; 143
  6. Nico M. Van Os, Nonionic surfactants: organic chemistry, Marcel Dekker, 1998, surfactant science series: 72
  7. Krister Holmberg - edytor, Novel Surfactants: Preparation, Applications, and Biodegradability, Marcel Dekker Inc., Nowy Jork, Basel, 2003, drugie, Surfactant Science Series:114

Literatura dodatkowa

  1. Vaughn Mark Nace - edytor, Nonionic Surfactants: Polyoxyalkylene Block Copolymers, Marcel Dekker Inc., Nowy Jork, 1996, Surfactant Science Series: 60
  2. Dieter Balzer, Harald Luders - edytorzy, Nonionic Surfactants: Alkyl Polyglucosides, Marcel Dekker Inc., Nowy Jork, 2000, Surfactat Science Series: 91
  3. Ifendu A. Nnanna, Jiding Xia - edytorzy, Protein-Based Surfactants: Synthesis, Physicochemical Properties, and Applications, Marcel Dekker Inc., New York, Basel, 2001, Surfactant Science Series:101
  4. Raoul Zana, Jiding Xia - edytorzy, Gemini Surfactants: Synthesis, Interfacial and Solution-Phase Behavior, and Applications, Marcel Dekker Inc., New York, 2004, Surfactant Science Series:117

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Odnawialne i nieodnawialne organiczne surowce do produkcji surfaktantów - źródła i technologie ich pozyskiwania. Klasyfikacja surfaktantów.1
T-W-2Technologia siarczanowania/sulfonowania surowców organicznych w produkcji surfaktantów typu siarczanów i sulfonianów. Właściwości i zastosowanie surfaktantów typu siarczanów i sulfonianów.3
T-W-3Otrzymywanie, właściwości i zastosowanie surfaktantów z grupy pochodnych kwasu sulfobursztynowego, tauryny, estrów kwasu fosforowego oraz soli kwasów tłuszczowych1
T-W-4Otrzymywanie, własciwości i zastosowanie surfaktantów amfoterycznych - alkilobetainy, alkiloamidobetainy, sulfobetainy, alkiloamfoglicyniany i alkiloamfopropioniany.1
T-W-5Katalizatory homogeniczne i heterogeniczne oraz technologie procesu etoksylowania/propoksylowania surowców organicznych w przemysłowej produkcji surfaktantów. Oksyetylenowane i oksypropylenowane alkohole, alkilofenole, kwasy, estry, aminy i amidy Kopolimery EO/PO - własciwości i zastosowanie3
T-W-6Metody produkcji surfaktantów z grupy częściowych estrów alkoholi wielowodorotlenowych i produktów ich modyfikacji - właściwości i zastosowanie.2
T-W-7Surfaktanty na bazie cukrów (alkilopoliglikozydy i ich etery, estry, glukozyloaminy, alkiloglukaminy), aminokwasów i peptydów - budowa, właściwości i zastosowanie. Strategie syntezy enzymatycznej. Biosurfaktanty - metabolity mikroorganizmów - warunki produkcji, budowa, własciwości i zastosowanie.3
T-W-8Otzrymywanie i zastosowanie surfaktantów kationowych1
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2przygotowanie do zaliczenia pisemnego14
A-W-3konsultacje z prowadzącym zajęcia2
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_2A_D05-11_W01student objaśnia sposób produkcji róznych grup surfaktantów wskazuje surowce, charakteryzuje warunki procesu i nazywa operacje i aparaty procesu wskazuje kierunki wykorzystania surfaktantów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_W03ma szczegółową wiedzę w zakresie zagadnień powiązanych z technologią chemiczną, zwłaszcza takich jak: reaktory chemiczne, własność intelektualna
Cel przedmiotuC-1formułowanie koncepcji procesu produkcji surfaktantów - od surowca do produktu końcowego
C-2umiejętność objaśniania funkcji surfaktantów w różnych procesach i produktach
C-3Umiejętność wyszukiwania informacji na temat najnowszych technologii produkcji i zastosowania surfaktantów
Treści programoweT-W-2Technologia siarczanowania/sulfonowania surowców organicznych w produkcji surfaktantów typu siarczanów i sulfonianów. Właściwości i zastosowanie surfaktantów typu siarczanów i sulfonianów.
T-W-3Otrzymywanie, właściwości i zastosowanie surfaktantów z grupy pochodnych kwasu sulfobursztynowego, tauryny, estrów kwasu fosforowego oraz soli kwasów tłuszczowych
T-W-1Odnawialne i nieodnawialne organiczne surowce do produkcji surfaktantów - źródła i technologie ich pozyskiwania. Klasyfikacja surfaktantów.
T-W-4Otrzymywanie, własciwości i zastosowanie surfaktantów amfoterycznych - alkilobetainy, alkiloamidobetainy, sulfobetainy, alkiloamfoglicyniany i alkiloamfopropioniany.
T-W-5Katalizatory homogeniczne i heterogeniczne oraz technologie procesu etoksylowania/propoksylowania surowców organicznych w przemysłowej produkcji surfaktantów. Oksyetylenowane i oksypropylenowane alkohole, alkilofenole, kwasy, estry, aminy i amidy Kopolimery EO/PO - własciwości i zastosowanie
T-W-7Surfaktanty na bazie cukrów (alkilopoliglikozydy i ich etery, estry, glukozyloaminy, alkiloglukaminy), aminokwasów i peptydów - budowa, właściwości i zastosowanie. Strategie syntezy enzymatycznej. Biosurfaktanty - metabolity mikroorganizmów - warunki produkcji, budowa, własciwości i zastosowanie.
T-W-8Otzrymywanie i zastosowanie surfaktantów kationowych
T-W-6Metody produkcji surfaktantów z grupy częściowych estrów alkoholi wielowodorotlenowych i produktów ich modyfikacji - właściwości i zastosowanie.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy i umiejętności studenta zdobytych podczas cyklu wykładów na podstawie kolokwium
S-1Ocena formująca: dyskusja dotycząca materiału przygotowanego przez studenta i prowadzącego wykład
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi wymienić surowców ani etapów produkcji najważniejszych grup surfaktantów. Nie wymienia kierunków wykorzystania surfaktantów.
3,0student potrafi wymienić surowce i etapy produkcji niektórych grup surfaktantów. Zapisuje reakcje chemiczne. Wymienia operacje jednostkowe procesu produkcyjnego. wymienia kierunki wykorzystania niektórych surfaktantów.
3,5student potrafi wymienić surowce i etapy produkcji większości surfaktantów. Zapisuje prawidłowo reakcje chemiczne. Wymienia operacje jednostkowe procesu produkcyjnego. Wymienia kierunki wykorzystania niektórych surfaktantów.
4,0student potrafi wymienić surowce i etapy produkcji surfaktantów. Zapisuje prawidłowo reakcje chemiczne. Wymienia oraz charakteryzuje operacje jednostkowe procesu produkcyjnego. Wymienia kierunki wykorzystania surfaktantów.
4,5student potrafi wymienić oraz zna pochodzenie surowców stosowanych w produkcji różnych grup surfaktantów. Potrafi wymienić i scharakteryzować etapy produkcji surfaktantów. Zapisuje prawidłowo kolejne reakcje chemiczne. Wymienia oraz charakteryzuje operacje jednostkowe procesu produkcyjnego. Wymienia kierunki wykorzystania surfaktantów.
5,0student potrafi wymienić oraz zna pochodzenie surowców stosowanych w produkcji różnych grup surfaktantów. Potrafi wymienić i scharakteryzować etapy produkcji surfaktantów. Zna dokładne parametry procesu produkcji. Zapisuje prawidłowo reakcje chemiczne. Wymienia oraz charakteryzuje operacje jednostkowe procesu produkcyjnego. Potrafi porównywać efektywność różnych metod produkcji. Wymienia kierunki wykorzystania surfaktantów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_2A_D05-11_U09wyszukuje informacje dotyczące przemysłowych metod otrzymywania surfaktantów, ich własciwości i zastosowania sporządza przemyślaną notatkę z zebranych wiadomosci; wykorzystuje zebrane informacje do analizy i oceny funkcjonowania istniejących technologii otzymywania i wykorzystania surfaktantów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_U09potrafi integrować wiedzę z zakresu chemii, technologii chemicznej, inżynierii chemicznej i procesowej, ochrony środowiska i przedmiotów specjalnościowych do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich
TCH_2A_U11potrafi wykorzystywać wiedzę do analizy i oceny funkcjonowania rozwiązań technicznych stosowanych w różnych procesach technologicznych realizowanych w zakresie ukończonej specjalności
Cel przedmiotuC-1formułowanie koncepcji procesu produkcji surfaktantów - od surowca do produktu końcowego
C-2umiejętność objaśniania funkcji surfaktantów w różnych procesach i produktach
C-3Umiejętność wyszukiwania informacji na temat najnowszych technologii produkcji i zastosowania surfaktantów
Treści programoweT-W-2Technologia siarczanowania/sulfonowania surowców organicznych w produkcji surfaktantów typu siarczanów i sulfonianów. Właściwości i zastosowanie surfaktantów typu siarczanów i sulfonianów.
T-W-3Otrzymywanie, właściwości i zastosowanie surfaktantów z grupy pochodnych kwasu sulfobursztynowego, tauryny, estrów kwasu fosforowego oraz soli kwasów tłuszczowych
T-W-1Odnawialne i nieodnawialne organiczne surowce do produkcji surfaktantów - źródła i technologie ich pozyskiwania. Klasyfikacja surfaktantów.
T-W-4Otrzymywanie, własciwości i zastosowanie surfaktantów amfoterycznych - alkilobetainy, alkiloamidobetainy, sulfobetainy, alkiloamfoglicyniany i alkiloamfopropioniany.
T-W-5Katalizatory homogeniczne i heterogeniczne oraz technologie procesu etoksylowania/propoksylowania surowców organicznych w przemysłowej produkcji surfaktantów. Oksyetylenowane i oksypropylenowane alkohole, alkilofenole, kwasy, estry, aminy i amidy Kopolimery EO/PO - własciwości i zastosowanie
T-W-7Surfaktanty na bazie cukrów (alkilopoliglikozydy i ich etery, estry, glukozyloaminy, alkiloglukaminy), aminokwasów i peptydów - budowa, właściwości i zastosowanie. Strategie syntezy enzymatycznej. Biosurfaktanty - metabolity mikroorganizmów - warunki produkcji, budowa, własciwości i zastosowanie.
T-W-8Otzrymywanie i zastosowanie surfaktantów kationowych
T-W-6Metody produkcji surfaktantów z grupy częściowych estrów alkoholi wielowodorotlenowych i produktów ich modyfikacji - właściwości i zastosowanie.
Metody nauczaniaM-2dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: dyskusja dotycząca materiału przygotowanego przez studenta i prowadzącego wykład
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi wyszukiwać informacji dotyczących otrzymywania surfaktantów, ich właściwości i wykorzystania. Nie sporządza notatki.
3,0Potrafi wyszukać informacje dotyczące otrzymywania surfaktantów, ich właściwości i wykorzystania, bez umiejętności efektywnej analizy istniejących rozwiązań i powiązania kolejnych etapów produkcji.
3,5Potrafi wyszukać informacje dotyczące otrzymywania surfaktantów, ich właściwości i wykorzystania. Częściowo potrafi powiązać ze sobą niektóre etapy produkcji, oraz powiązać właściwości surfaktantów z kierunkami wykorzystania.
4,0Potrafi wyszukać informacje dotyczące otrzymywania surfaktantów, ich właściwości i wykorzystania. Analizuje proces produkcji od źródła surowca po produkt końcowy. Potrafi powiązać właściwości surfaktantów z kierunkami wykorzystania.
4,5Potrafi wyszukać informacje dotyczące otrzymywania surfaktantów, ich właściwości i wykorzystania. Analizuje proces produkcji od źródła surowca po produkt końcowy. Potrafi wymienić właściwości surfaktantów i powiązać je z kierunkami wykorzystania. Porównuje istniejące rozwiązania technologiczne w produkcji surfaktantów..
5,0Potrafi wyszukać informacje dotyczące otrzymywania surfaktantów, ich właściwości i wykorzystania, korzystając z różnych źródeł polsko i obcojęzycznych. Potrafi dokładnie przeanalizować proces produkcji od źródła surowca po produkt końcowy z powiązaniem kolejnych etapów. Dokonuje samodzielnie wnikliwych porównań istniejących rozwiązań technologicznych. Potrafi wymienić właściwości surfaktantów i powiązać je z kierunkami wykorzystania
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_2A_D05-11_K01rozumie potrzebę przekazywania informacji i opinii o najnowszych rozwiązaniach w dziedzinie otrzymywania i zastosowania surfaktantów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_K02rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu poprzez wydawnictwa popularno-naukowe, prasę, radio i telewizję, opinii dotyczących nowoczesnych rozwiązań w zakresie technologii chemicznej, zaniechań technologii przestarzałych; potrzebę udzielania informacji o pozytywnych i negatywnych aspektach działalności związanej z technologią chemiczną
Cel przedmiotuC-1formułowanie koncepcji procesu produkcji surfaktantów - od surowca do produktu końcowego
C-3Umiejętność wyszukiwania informacji na temat najnowszych technologii produkcji i zastosowania surfaktantów
Treści programoweT-W-2Technologia siarczanowania/sulfonowania surowców organicznych w produkcji surfaktantów typu siarczanów i sulfonianów. Właściwości i zastosowanie surfaktantów typu siarczanów i sulfonianów.
T-W-3Otrzymywanie, właściwości i zastosowanie surfaktantów z grupy pochodnych kwasu sulfobursztynowego, tauryny, estrów kwasu fosforowego oraz soli kwasów tłuszczowych
T-W-1Odnawialne i nieodnawialne organiczne surowce do produkcji surfaktantów - źródła i technologie ich pozyskiwania. Klasyfikacja surfaktantów.
T-W-4Otrzymywanie, własciwości i zastosowanie surfaktantów amfoterycznych - alkilobetainy, alkiloamidobetainy, sulfobetainy, alkiloamfoglicyniany i alkiloamfopropioniany.
T-W-5Katalizatory homogeniczne i heterogeniczne oraz technologie procesu etoksylowania/propoksylowania surowców organicznych w przemysłowej produkcji surfaktantów. Oksyetylenowane i oksypropylenowane alkohole, alkilofenole, kwasy, estry, aminy i amidy Kopolimery EO/PO - własciwości i zastosowanie
T-W-7Surfaktanty na bazie cukrów (alkilopoliglikozydy i ich etery, estry, glukozyloaminy, alkiloglukaminy), aminokwasów i peptydów - budowa, właściwości i zastosowanie. Strategie syntezy enzymatycznej. Biosurfaktanty - metabolity mikroorganizmów - warunki produkcji, budowa, własciwości i zastosowanie.
T-W-8Otzrymywanie i zastosowanie surfaktantów kationowych
T-W-6Metody produkcji surfaktantów z grupy częściowych estrów alkoholi wielowodorotlenowych i produktów ich modyfikacji - właściwości i zastosowanie.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy i umiejętności studenta zdobytych podczas cyklu wykładów na podstawie kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student postrzega relacje pomiędzy metodą syntezy surfaktanta a jej wpływem na środowisko i zastosowaniem surfaktanta.
3,5
4,0
4,5
5,0