Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S2)
specjalność: Biopolimery i biomateriały
Sylabus przedmiotu Laboratorium prac przejściowych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia chemiczna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Laboratorium prac przejściowych | ||
Specjalność | Technologia leków i pestycydów | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Chemicznej Organicznej i Materiałów Polimerowych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Ewa Janus <Ewa.Janus@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Marcin Bartkowiak <Marcin.Bartkowiak@zut.edu.pl>, Zbigniew Czech <psa_czech@wp.pl>, Małgorzata Dzięcioł <Malgorzata.Dzieciol@zut.edu.pl>, Ewa Janus <Ewa.Janus@zut.edu.pl>, Agnieszka Kowalczyk <Agnieszka.Kowalczyk@zut.edu.pl>, Krzysztof Kowalczyk <Krzysztof.Kowalczyk@zut.edu.pl>, Edyta Kucharska <edyta.makuch@zut.edu.pl>, Grzegorz Lewandowski <Grzegorz.Lewandowski@zut.edu.pl>, Marlena Musik <marlena.musik@zut.edu.pl>, Paula Ossowicz-Rupniewska <Paula.Ossowicz@zut.edu.pl>, Robert Pełech <Robert.Pelech@zut.edu.pl>, Joanna Rokicka <Joanna.Rokicka@zut.edu.pl>, Beata Schmidt <Beata.Schmidt@zut.edu.pl>, Magdalena Urbala <Magdalena.Urbala@zut.edu.pl>, Katarzyna Wilpiszewska <Katarzyna.Wilpiszewska@zut.edu.pl>, Agnieszka Wróblewska <Agnieszka.Wroblewska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe wiadomości z chemii, preparatyki i technologii organicznej, chemii nieorganicznej oraz analizy instrumentalnej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | zapoznanie studenta z aparatura i techniką prowadzenia podstawowych procesów jednostkowych stosowanych w technologii lekkiej syntezy organicznej |
C-2 | ugruntowanie wiedzy i umiejetności studenta z zakresu operacji jednostkowych i metod analitycznych stosowanych w technologii lekkiej syntezy organicznej |
C-3 | ukształtowanie umiejętności ustalania parametrów procesów, umiejętności wyboru metody kontroli przebiegu procesu, rozdziału mieszanin poreakcyjnych i ustalania struktury chemicznej produktów |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Przygotowanie substancji pomocniczych i rozpuszczalników. | 15 |
T-L-2 | Przeprowadzenie syntez kilku znanych lub nowych związków organicznych stanowiących substancje wyściowe lub półprodukty związane z tematyka przyszłej pracy dyplomowej z wykorzystaniem odpowiednich procesów jednostkowych stosowanych w technologii leków i pestycydów (acylowanie, alkilowanie, chlorowcowanie, redukcja utlenianie, estryfikacja, kondensacja, hydroliza) i róznych metod ich prowadzenia (reakcje w roztworach, na granicy faz, kataliza homogeniczna, heterogeniczna) | 90 |
T-L-3 | Wykorzystanie metod analitycznych: analizy miareczkowej i instrumentelnej (chromatografii gazowej, cieczowej i cienkowarstwowej ) do oceny ilościowej poszcególnych etapów syntezy) oraz metod spektroskopowych (MS, IR, UV-VIS, NMR) do ustalania struktury otrzymywanych produków i ich analizy | 30 |
135 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczastnictwo w zajęciach laboratoryjnych | 135 |
A-L-2 | konsultacje z prowadzącym, dyskusja danych z literatury | 5 |
A-L-3 | opracowanie sprawozdania | 10 |
150 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: okresowa ocena postepów studenta w realizacji ćwiczeń laboratoryjnych oraz jego aktywności na zajęciach |
S-2 | Ocena formująca: ocena pisemnych sprawozdań z wykonanaych ćwiczeń |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_D04-06_W01 ma poszerzoną wiedzę o podstawowych procesach jednostkowych stosowanych w technologii leków i pestycydów róznych sposobach ich prowadzenia i zachodzących w nich przemianach | TCH_2A_W07, TCH_2A_W09, TCH_2A_W10, TCH_2A_W11 | — | — | C-1, C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-3 | M-1 | S-1, S-2 |
TCH_2A_D04-06_W02 ma pogłębioną wiedze o surowcach i odczynnikach stosowanyh w przemśle leków i pestycydów, toksycznych reagentach i substancjach odpadowych, o spsobach wydzielania, oczyszczania i analizy leków i pestycydów | TCH_2A_W09, TCH_2A_W10, TCH_2A_W11 | — | — | C-3, C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-3 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_D04-06_U02 potrafi zaplanować i przeprowadzić w skali laboratoryjnej procesy i operacje jednostkowe wieloetapowej syntezy okreslonego znanego lub nowego produktu o potencjaalnej aktywnosci pestycydowej, zaproponować i zastosować odpowiednie sposoby wydzielania, oczyszczania i analizy półproduktów i produktu finalnego | TCH_2A_U08, TCH_2A_U13, TCH_2A_U17 | — | — | C-3, C-1, C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-3 | M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_D04-06_W01 ma poszerzoną wiedzę o podstawowych procesach jednostkowych stosowanych w technologii leków i pestycydów róznych sposobach ich prowadzenia i zachodzących w nich przemianach | 2,0 | nie spełnia kryteriów okreslonych dla oceny dostatecznej |
3,0 | potrafi wymienic podstawowe procesy i operacje jednostkowe w technologii leków lub pestycydów, obliczyc ich wydajność | |
3,5 | potrafi opisać sposób wykonywania procesów, metode wydzielania i oczyszczania oraz analize produktów, obliczyc wydajność | |
4,0 | potrafi opisać sposób wykonywania procesów, metode wydzielania i oczyszczania oraz analize produktów, sformułowac prawiddłowe wnioski z przeprowadzonych doświadczeń | |
4,5 | potrafi opisać sposób wykonywania procesów, metode wydzielania i oczyszczania oraz analize produktów, sformułowac prawiddłowe wnioski z przeprowadzonych doświadczeń, odnieść je do danych literaturowych | |
5,0 | potrafi opisać sposób wykonywania procesów, metode wydzielania i oczyszczania oraz analize produktów, sformułowac prawiddłowe wnioski z przeprowadzonych doświadczeń, odnieść je do danych literaturowych, zaproponowac ulepszenia | |
TCH_2A_D04-06_W02 ma pogłębioną wiedze o surowcach i odczynnikach stosowanyh w przemśle leków i pestycydów, toksycznych reagentach i substancjach odpadowych, o spsobach wydzielania, oczyszczania i analizy leków i pestycydów | 2,0 | przedstawione do oceny sprawozdanie nie spełnia kryteriów okreslonych dla oceny dostatecznej |
3,0 | potrafi wymienić i ocenić stosowane w tsurowce, opisac ich właściwości i toksyczność | |
3,5 | potrafi wymienić i ocenić stosowane w syntezach surowce, opisac ich właściwości i toksyczność, okreslic właśćiwości fizykochemiczne (temp. top., t.wrz, rozpuszczalność) otrzymywanych półproduktów i produktu finalnego | |
4,0 | potrafi wymienić i ocenić stosowane w syntezach surowce, opisac ich właściwości i toksyczność, okreslic właśćiwości fizykochemiczne (temp. top., t.wrz, rozpuszczalność) otrzymywanych półproduktów i produktu finalnego, opisac stosowane metody analityczne | |
4,5 | potrafi wymienić i ocenić stosowane w syntezach surowce, opisac ich właściwości i toksyczność, okreslic właśćiwości fizykochemiczne (temp. top., t.wrz, rozpuszczalność) otrzymywanych półproduktów i produktu finalnego, opisac stosowane metody analityczne i interpretacje uzyskanych widm | |
5,0 | potrafi wymienić i ocenić stosowane w syntezach surowce, opisac ich właściwości i toksyczność, okreslic właśćiwości fizykochemiczne (temp. top., t.wrz, rozpuszczalność) otrzymywanych półproduktów i produktu finalnego, opisac stosowane metody analityczne, wskazac zagrożenia dla środowiska |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_D04-06_U02 potrafi zaplanować i przeprowadzić w skali laboratoryjnej procesy i operacje jednostkowe wieloetapowej syntezy okreslonego znanego lub nowego produktu o potencjaalnej aktywnosci pestycydowej, zaproponować i zastosować odpowiednie sposoby wydzielania, oczyszczania i analizy półproduktów i produktu finalnego | 2,0 | nie spełnia kryteriów okreslonych dla oceny dostatecznej |
3,0 | potrafi zaprojektowac aparaturę i przeprowadzić proces jednostkowy, wydzielic i zanalizowac produkty | |
3,5 | potrafi zaprojektowac aparaturę i zaplanowac i przeprowadzic kilkuetapowa synteze znanego półproduktu stosoawnego w produkcji pestycydów | |
4,0 | potrafi zaprojektowac aparaturę i zaplanowac i przeprowadzic kilkuetapowa synteze znanego półproduktu, wydzielic i oczyścić półprodukty i mprodukt finalny | |
4,5 | potrafi zaprojektowac aparaturę i zaplanowac i przeprowadzic kilkuetapowa synteze nowego związku, wydzielic i oczyścic produkty, przeprowadzic identyfikację otrzymanych produktów, | |
5,0 | potrafi zaprojektowac aparaturę i zaplanowac i przeprowadzic kilkuetapowa synteze nowego związku, wydzielic i oczyścic produkty, przeprowadzic identyfikację otrzymanych produktów, obliczyc wydajność i sporządzic bilans materiałowypotrafi zaprojektowac aparaturę i zaplanowac i przeprowadzic kilkuetapowa synteze nowego związku, wydzielic i oczyścic produkty, przeprowadzic identyfikację otrzymanych produktów, obliczyc wydajność i sporządzic bilans materiałowyvpotrafi zaprojektowac aparaturę i zaplanowac i przeprowadzic kilkuetapowa synteze nowego związku, wydzielic i oczyścic produkty, przeprowadzic identyfikację otrzymanych produktów, obliczyc wydajność i sporządzic bilans materiałowy |
Literatura podstawowa
- R. Bogoczek, E. Kociołek-Balawejder, Technologia Chemiczna Organiczna, WAE, Wrocław, 1992, I
- A.I. Vogel, Preparatyka Organiczna, WNT, Warszawa, 2006, III
- J.T. Wróbel, Preparatyka i Elementy Syntezy Organicznej, PWN, Warszawa, 1983, I