Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S2)
specjalność: Biotechnologia przemysłowa
Sylabus przedmiotu Nowoczesne metody badań:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia chemiczna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Nowoczesne metody badań | ||
Specjalność | Technologie jądrowe | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Chemicznej Nieorganicznej i Inżynierii Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Rafał Wróbel <Rafal.Wrobel@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Dobra znajomość chemii, fizyki i matematyki na poziomie akademickim |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie zasad działania nowoczesnych metod badawczych stosowanych w chemii |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Metody powierzchniowe - XPS/AES/LEED | 6 |
T-L-2 | Dyfrakcja rentgenowska XRD | 6 |
T-L-3 | Metody termoprogramowalne | 6 |
T-L-4 | Mikroskopia elektronowa | 6 |
T-L-5 | Analiza pierwistkowa | 6 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Dyfrakcja promieniowania rentgenowskiego XRD | 6 |
T-W-2 | Skaningowa mikroskopia elektronowa SEM | 4 |
T-W-3 | Mikroanaliza rentgenowska z dyspersją energii EDX | 2 |
T-W-4 | Mikroanaliza rentgenowska z dyspersją długości fali WDS | 2 |
T-W-5 | Fluorescencja rentgenowska XRF | 1 |
T-W-6 | Techniki powierzchniowe | 2 |
T-W-7 | Spektroskopia elektronów wzbudzanych promieniowaniem rentgenowskim XPS | 4 |
T-W-8 | Spektroskopia elektronów Augera | 2 |
T-W-9 | Dyfrakcja elektronów o niskiej energii LEED | 1 |
T-W-10 | Mikroskopia tunelowa i sił atomowych STM i AFM | 4 |
T-W-11 | Techniki termoprogramowalne DSC, TGA, TPD/TPR | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnicwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | praca własna | 15 |
45 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Praca własna | 15 |
45 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_D13-10_W13 ma pogłębioną wiedzę na temat metod, technik, narzędzi i materiałów stosowanych podczas wdrażania i realizacji procesów związanych z energetyką jądrową, stosownie do ukończonej specjalności | TCH_2A_W08, TCH_2A_W09 | — | — | C-1 | T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-5, T-W-11, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_D13-10_U08 potrafi wykorzystywać metody analityczne oraz eksperymentalne do rozwiązywania problemów badawczych z zakresu energetykki jądrowej, zwłaszcza w zakresie ukończonej specjalności | TCH_2A_U02, TCH_2A_U09 | — | — | C-1 | T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-5, T-W-11, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_D13-10_K01 rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu poprzez wydawnictwa popularno-naukowe, prasę, radio i telewizję, opinii dotyczących nowoczesnych rozwiązań w zakresie energetyki jądrowje; potrzebę udzielania informacji o pozytywnych i negatywnych aspektach działalności związanej z energetyką jądrową, | TCH_2A_K02 | — | — | C-1 | T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-5, T-W-11, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_D13-10_W13 ma pogłębioną wiedzę na temat metod, technik, narzędzi i materiałów stosowanych podczas wdrażania i realizacji procesów związanych z energetyką jądrową, stosownie do ukończonej specjalności | 2,0 | |
3,0 | Potrafi omówić ogólną zasadę działania wybranej techniki badawczej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_D13-10_U08 potrafi wykorzystywać metody analityczne oraz eksperymentalne do rozwiązywania problemów badawczych z zakresu energetykki jądrowej, zwłaszcza w zakresie ukończonej specjalności | 2,0 | |
3,0 | umie wybrać odpowiednią technikę badawczą do rozwiązania postawionego problemu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_D13-10_K01 rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu poprzez wydawnictwa popularno-naukowe, prasę, radio i telewizję, opinii dotyczących nowoczesnych rozwiązań w zakresie energetyki jądrowje; potrzebę udzielania informacji o pozytywnych i negatywnych aspektach działalności związanej z energetyką jądrową, | 2,0 | |
3,0 | Potrafi omówić szczegółową dwie techniki badawcze | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Walenty Szczepaniak, Metody instrumentalne w analizie chemicznej, PWN, Warszawa, 1999
Literatura dodatkowa
- Zbigniew Bojarski, Eugeniusz Łągiewka, Rentgenowska analiza strukturalna, PWN, Warszawa, 1988