Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S2)
specjalność: Inorganic Chemical Technology
Sylabus przedmiotu Zarządzanie badaniami jakości produkcji:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia chemiczna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zarządzanie badaniami jakości produkcji | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Materiałów Katalitycznych i Sorpcyjnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Beata Tryba <Beata.Tryba@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Beata Tryba <Beata.Tryba@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 1 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | znajomość matematyki na poziomie szkoły średniej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z istniejącymi koncepcjami i systemami zarządzania jakością, ze szczególnym uwzględnieniem norm ISO 9000 |
C-2 | Zapoznanie z metodami poprawy oraz oceny jakości wyrobów i procesów |
C-3 | Zapoznanie studentów z metodami statystycznymi w ocenie jakości procesów produkcyjnych |
C-4 | Zapoznanie studentów z kosztami jakości, jak można wpływać na koszty jakości w celu osiągnięcia korzystnych wyników finansowych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Metody statystyczne w sterowaniu jakością | 2 |
T-A-2 | Tworzenie kart kontrolnych produktów | 2 |
T-A-3 | Projektowanie i ocena zdolności jakościowej procesów | 2 |
T-A-4 | Analiza kosztów jakości | 1 |
T-A-5 | Wykres Pareto | 1 |
T-A-6 | Weryfikacja hipotez statystycznych w analizie danych pomiarowych | 2 |
T-A-7 | Metoda FMEA w analizie ryzyka procesów produkcyjnych | 1 |
T-A-8 | Testy nieparametryczne w sterowaniu jakością | 2 |
T-A-9 | Konrola odbiorcza według oceny liczbowej | 1 |
T-A-10 | Analiza wskaźnika R&R w ocenie przydatności systemów pomiarowych | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Koncepcje zarządzania jakością | 3 |
T-W-2 | System Zarządzania Jakości wg norm ISO 9001 | 1 |
T-W-3 | Statystyczne metody w ocenie jakości | 2 |
T-W-4 | Badania zdolności jakościowej procesów | 1 |
T-W-5 | Karty kontrolne produktów | 1 |
T-W-6 | Statystyczna kontrola odbiorcza | 1 |
T-W-7 | Rachunek kosztów jakości | 1 |
T-W-8 | Metody planowania jakości | 1 |
T-W-9 | Metody analizy ryzyka procesów | 1 |
T-W-10 | Standaryzacja i procedury | 1 |
T-W-11 | Metody i narzędzia poprawy jakości | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie do zajęc | 15 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Przegląd literatury | 6 |
A-W-3 | Opanowanie materiału wykładowego | 7 |
A-W-4 | Konsultacje z wykładowcą | 2 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny z prezentacją multimedialną |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: ocena podsumowująca na koniec semestru |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_A05b_W02 Posiada wiedzę na temat zarządzania produktami chemicznymi, potrafi ocenić jakość produktów za pomocą różnych metod. | TCH_2A_W10 | — | — | C-2 | T-W-3, T-W-5, T-A-3, T-A-2, T-W-6, T-A-1, T-W-1, T-A-9 | M-1 | S-1 |
TCH_2A_A05b_W03 Zna statystyczne metody kontroli procesów (SPC-Statistics Process Control) | TCH_2A_W13 | — | — | C-3 | T-A-10, T-W-5, T-A-1, T-A-3, T-W-3, T-W-6, T-A-9, T-A-2 | M-1 | S-1 |
TCH_2A_A05b_W04 wie jak system zarządzania jakością może wpłynąć na poprawę jakości produktów oraz wyniki finansowe przedsiębiorstwa | TCH_2A_W14 | — | — | C-1, C-4 | T-W-2, T-W-7, T-W-1, T-A-4, T-A-5 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_A05b_U01 zna metody statystyczne kontroli procesów i potrafi wykorzystać otrzymane wyniki z procesów do obliczeń statystycznych | TCH_2A_U08 | — | — | C-3 | T-W-4, T-W-5, T-W-3, T-A-3, T-A-8, T-A-2, T-A-1, T-W-6, T-A-9, T-A-6, T-A-10 | M-1 | S-1 |
TCH_2A_A05b_U02 potrafi ocenić jakość produktu za pomocą różnych dostępnych technik | TCH_2A_U15 | — | — | C-2 | T-W-5, T-A-2, T-W-3, T-A-6 | M-1 | S-1 |
TCH_2A_A05b_U03 Wie co to są koszty jakości i jak można na nie wpływać, aby osiągnąć jak najlepszy wynik finansowy | TCH_2A_U20 | — | — | C-4 | T-A-4, T-W-7 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_A05b_K01 Potrafi zastosować poznane koncepcje i narzędzia poprawy jakości w praktyce, wie jak to się przekłada na korzystny wynik finansowy firmy; w ocenie jakości wyrobów bierze pod uwagę cykl zycia produktu i jego wpływ na środowisko | TCH_2A_K01 | — | — | — | T-W-11, T-A-8, T-W-1, T-W-2, T-A-7, T-W-7, T-W-9, T-A-4, T-A-1 | — | — |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_A05b_W02 Posiada wiedzę na temat zarządzania produktami chemicznymi, potrafi ocenić jakość produktów za pomocą różnych metod. | 2,0 | |
3,0 | wynik z testu sprawdzającego przynajmniej 50% | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TCH_2A_A05b_W03 Zna statystyczne metody kontroli procesów (SPC-Statistics Process Control) | 2,0 | |
3,0 | zaliczenie testu sprawdzającego przynajmniej w 50% | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TCH_2A_A05b_W04 wie jak system zarządzania jakością może wpłynąć na poprawę jakości produktów oraz wyniki finansowe przedsiębiorstwa | 2,0 | |
3,0 | zaliczenie testu sprawdzającego przynajmniej w 50% | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_A05b_U01 zna metody statystyczne kontroli procesów i potrafi wykorzystać otrzymane wyniki z procesów do obliczeń statystycznych | 2,0 | |
3,0 | zaliczenie testu przynajmniej w 50% | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TCH_2A_A05b_U02 potrafi ocenić jakość produktu za pomocą różnych dostępnych technik | 2,0 | |
3,0 | zaliczenie testu przynajmniej w 50% | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TCH_2A_A05b_U03 Wie co to są koszty jakości i jak można na nie wpływać, aby osiągnąć jak najlepszy wynik finansowy | 2,0 | |
3,0 | zaliczenie testu przynajmniej w 50% | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_A05b_K01 Potrafi zastosować poznane koncepcje i narzędzia poprawy jakości w praktyce, wie jak to się przekłada na korzystny wynik finansowy firmy; w ocenie jakości wyrobów bierze pod uwagę cykl zycia produktu i jego wpływ na środowisko | 2,0 | |
3,0 | zaliczenie testu z wynikiem przynajmniej 50% | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Adam Hamrol, Władysław Mantura, Zarządzanie jakością, Teoria i praktyka, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2009, 3
- Łunarski Jerzy, Zarządzanie jakością. Standardy i zasady, Wydawnictwa Naukowo Techniczne, 2007
- pod red. Adama Tabora, Andrzeja Zająca, Marka Rączki, Zarządzanie Jakością, Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej, Kraków, 2000
- Krystyna Lisiecka, Systemy zarządzania jakością produktów: metody analizy i oceny, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej in. Karola Adamieckiego, Katowice, 2009
- Adam Hamrol, Zarządzanie i inżynieria jakości, PWN, Warszawa, 2018
Literatura dodatkowa
- L. Dwiliński, Zarządzanie jakością i niezawodnością wyrobów, Oficyna Wysdawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2000
- Jerzy Żuchowski, Zarządzanie jakością procesów, produktów i środowiska: aspekty towaroznawcze, PWN, Warszawa, 2001
- Grzegorz Kończak, Metody statystyczne w sterowaniu jakością produkcji, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Katowicach, Katowice, 2007