Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S2)
specjalność: Technologia leków i pestycydów

Sylabus przedmiotu Środki uszlachetniające w technologii chemicznej I:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia chemiczna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Środki uszlachetniające w technologii chemicznej I
Specjalność Technologia leków i pestycydów
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Chemicznej Organicznej i Materiałów Polimerowych
Nauczyciel odpowiedzialny Ewa Janus <Ewa.Janus@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marcin Bartkowiak <Marcin.Bartkowiak@zut.edu.pl>, Zbigniew Czech <psa_czech@wp.pl>, Ewa Janus <Ewa.Janus@zut.edu.pl>, Agnieszka Kowalczyk <Agnieszka.Kowalczyk@zut.edu.pl>, Paula Ossowicz-Rupniewska <Paula.Ossowicz@zut.edu.pl>, Robert Pełech <Robert.Pelech@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 30 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1chemia organiczna i nieorganiczna

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1student poszerza swoją wiedzę w dziedzinie substancji stosowanych do rozwiązywiania problemów technologicznych i polepszenia właściwości użytkowych wyrobów rynkowych
C-2student potrafi nakreslać rozwiązania problemów technologicznych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Formy występowania związków amfifilowych w roztworze, zjawiska adsorpcji związków powierzchniowo czynnych na granicach międzyfazowych oraz metody badania i ilościowego charakteryzowania zjawisk i właściwości roztworów6
T-W-2Układy koloidalne z udziałem związków powierzchniowo czynnych - piany, dyspersje, emulsje, mikroemulsje, roztwory micelarne i przykłady zastosowania w tworzeniu wyrobów gotowych i procesach10
T-W-3Substancje o właściwościach antyelektrostatycznych, detergencyjnych w wyrobach handlowych i metody pomiaru tych własciwości.4
T-W-4Środki pomocnicze w wyrobach piorących2
T-W-5Ciecze jonowe w procesach i wyrobach przemysłowych - przykłady zastosowań w syntezie i katalizie, elektrochemii, w inżynierii procesowej, analityce, w obróbce biomasy i procesach enzymatycznych.8
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2przygotowanie do zaliczenia22
A-W-3konsultacje z prowadzącym8
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny z prezentacja multimedialną

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena na podstawie pisemnego zaliczenia w postaci testu i pytań otwartych

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D04-03_W01
Ma wiedzę dotyczącą rodzaju i budowy substancji stosowanych w róznych procesach i produktach jako substancje wspomagające te procesy i polepszające jakość wyrobów przemysłowych; definiuje i objaśnia procesy fizykochemiczne związane z działaniem tych substancji
TCH_2A_W11C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D04-03_U01
student potrafi dobrać metody charakteryzujące właściwości substancji stosowanych w procesach technologicznych i wyrobach w celu polepszenia ich efektywności i jakości; potrafi scharakteryzować właściwości antyelektrostatyczne, pianotwórcze i antypieniące, emulgujące i deemulgujące, zwilżające, solubilizujące i dobrać techniki oraz metody niezbędne do wyznaczenia tych właściwości
TCH_2A_U13C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D04-03_K01
rozumie potrzebę przekazywania informacji dotyczących najnowszych osiągnięć w dziedzinie substancji stosowanych do wspomagania procesów przemysłowych i polepszania jakości wyrobów; ma świadomość konieczności informowania o pozytywnych i negatywnych aspektach ich stosowania
TCH_2A_K02C-1, C-2T-W-2, T-W-3, T-W-5M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D04-03_W01
Ma wiedzę dotyczącą rodzaju i budowy substancji stosowanych w róznych procesach i produktach jako substancje wspomagające te procesy i polepszające jakość wyrobów przemysłowych; definiuje i objaśnia procesy fizykochemiczne związane z działaniem tych substancji
2,0student nie potrafi wymienić i nazwać substancji stosowanych do rozwiązywania określonych problemów technologicznych lub polepszenia jakości wyrobów. Nie definiuje i nie objaśnia procesów fizykochemicznych związanych z działaniem tych substancji.
3,0student potrafi wymienić i nazwać substancje stosowane do rozwiązywania zaledwie kilku problemów technologicznych lub w celu polepszenia zaledwie kilku parametrów jakości wyrobów. Rozróżnia i w stopniu dostatecznym objaśnia zjawiska fizykochemiczne związane z działaniem niektórych substancji.
3,5student potrafi wymienić i nazwać substancje stosowane do rozwiązania większości problemów technologicznych lub w celu polepszenia większości parametrów jakości wyrobów. Rozróżnia i w stopniu dostatecznym objaśnia zjawiska fizykochemiczne związane z działaniem większości substancji
4,0student nie tylko wymienia i nazywa ale także podaje budowę chemiczną substancji stosowanych do rozwiązania każdego problemu technologicznego lub w celu polepszenia określonych parametrów jakości wyrobów. Rozróżnia, definiuje i objaśnia zjawiska fizykochemiczne związane z działaniem poszczególnych substancji.
4,5student nie tylko wymienia, nazywa, podaje budowę chemiczną substancji stosowanych do rozwiązania każdego problemu technologicznego lub w celu polepszenia określonych parametrów jakości wyrobów ale także potrafi porównać efektywność substancji w zależności od ich struktury. Rozróżnia, definiuje i objaśnia zjawiska fizykochemiczne związane z działaniem poszczególnych substancji.
5,0student nie tylko wymienia, nazywa, podaje budowę chemiczną substancji stosowanych do rozwiązania każdego problemu technologicznego lub w celu polepszenia określonych parametrów jakości wyrobów ale także potrafi porównać efektywność substancji w zależności od ich struktury i wybrać najlepsze rozwiązania. Nie tylko rozróznia, definiuje i objaśnia zjawiska fizykochemiczne związane z działaniem poszczególnych substancji ale umie powiązać ze sobą różne zjawiska fizykochemiczne.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D04-03_U01
student potrafi dobrać metody charakteryzujące właściwości substancji stosowanych w procesach technologicznych i wyrobach w celu polepszenia ich efektywności i jakości; potrafi scharakteryzować właściwości antyelektrostatyczne, pianotwórcze i antypieniące, emulgujące i deemulgujące, zwilżające, solubilizujące i dobrać techniki oraz metody niezbędne do wyznaczenia tych właściwości
2,0student nie potrafi dobrać żadnej metody do scharakteryzowania jakiejkolwiek właściwości substancji uszlachetniających
3,0student potrafi dobrać przynajmniej jedną metodę do scharakteryzowania zaledwie kilku właściwości substancji uszlachetniających
3,5student potrafi dobrać przynajmniej jedną metodę do scharakteryzowania każdej właściwości substancji uszlachetniających
4,0student nie tylko potrafi dobrać wszystkie metody do scharakteryzowania każdej właściwości substancji uszlachetniających ale także nakreśla zasady przeprowadzania analiz
4,5student potrafi dobrać wszystkie metody do scharakteryzowania każdej właściwości substancji uszlachetniających, nakreśla zasady przeprowadzania analiz oraz przeprowadzania obliczeń i interpretowania wyników
5,0student potrafi dobrać wszystkie metody do scharakteryzowania każdej właściwości substancji uszlachetniających, nakreśla zasady przeprowadzania analiz oraz przeprowadzania obliczeń, samodzielnie interpretuje wyniki różnych analiz i wyszukuje korelacje między wynikami

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D04-03_K01
rozumie potrzebę przekazywania informacji dotyczących najnowszych osiągnięć w dziedzinie substancji stosowanych do wspomagania procesów przemysłowych i polepszania jakości wyrobów; ma świadomość konieczności informowania o pozytywnych i negatywnych aspektach ich stosowania
2,0
3,0student potrafi wskazać niektóre z pozytywnych oraz negatywnych aspektów stosowania najnowszych rozwiązań technologicznych
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. I. D. Morrison, S. Ross, Colloidal dispersions, Suspensions, Emulsions and Foams, Willey-Interscience, New York, 2002
  2. H. Mollet, A. Grubenmann, Formulation Technology. Emulsions, suspensions, solid forms, Wiley-VCH, Weinheim, 2001
  3. Ryszard Zieliński, Surfaktanty – towaroznawcze i ekologiczne aspekty ich stosowania, Wyd. Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań, 2000

Literatura dodatkowa

  1. P.Wasserscheid, T. Welton - edytorzy, Ionic Liquids in Synthesis, Wiley-VCH, Weinheim, 2008, drugie, część 1 i 2
  2. R.D. Rogers, K. R. Seddon, S. Volkov - edytorzy, Green industrial applications of ionic liquids, Kluwer Academic Publishers, Dordrecht, 2002, NATO Science Series: Series II, Vol. 92

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Formy występowania związków amfifilowych w roztworze, zjawiska adsorpcji związków powierzchniowo czynnych na granicach międzyfazowych oraz metody badania i ilościowego charakteryzowania zjawisk i właściwości roztworów6
T-W-2Układy koloidalne z udziałem związków powierzchniowo czynnych - piany, dyspersje, emulsje, mikroemulsje, roztwory micelarne i przykłady zastosowania w tworzeniu wyrobów gotowych i procesach10
T-W-3Substancje o właściwościach antyelektrostatycznych, detergencyjnych w wyrobach handlowych i metody pomiaru tych własciwości.4
T-W-4Środki pomocnicze w wyrobach piorących2
T-W-5Ciecze jonowe w procesach i wyrobach przemysłowych - przykłady zastosowań w syntezie i katalizie, elektrochemii, w inżynierii procesowej, analityce, w obróbce biomasy i procesach enzymatycznych.8
30

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2przygotowanie do zaliczenia22
A-W-3konsultacje z prowadzącym8
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_2A_D04-03_W01Ma wiedzę dotyczącą rodzaju i budowy substancji stosowanych w róznych procesach i produktach jako substancje wspomagające te procesy i polepszające jakość wyrobów przemysłowych; definiuje i objaśnia procesy fizykochemiczne związane z działaniem tych substancji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_W11ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę w zakresie zagadnień technologii chemicznej aplikacji surowców, półproduktów, środków pomocniczych i produktów charakterystycznych dla ukończonej specjalności
Cel przedmiotuC-1student poszerza swoją wiedzę w dziedzinie substancji stosowanych do rozwiązywiania problemów technologicznych i polepszenia właściwości użytkowych wyrobów rynkowych
C-2student potrafi nakreslać rozwiązania problemów technologicznych
Treści programoweT-W-1Formy występowania związków amfifilowych w roztworze, zjawiska adsorpcji związków powierzchniowo czynnych na granicach międzyfazowych oraz metody badania i ilościowego charakteryzowania zjawisk i właściwości roztworów
T-W-2Układy koloidalne z udziałem związków powierzchniowo czynnych - piany, dyspersje, emulsje, mikroemulsje, roztwory micelarne i przykłady zastosowania w tworzeniu wyrobów gotowych i procesach
T-W-3Substancje o właściwościach antyelektrostatycznych, detergencyjnych w wyrobach handlowych i metody pomiaru tych własciwości.
T-W-5Ciecze jonowe w procesach i wyrobach przemysłowych - przykłady zastosowań w syntezie i katalizie, elektrochemii, w inżynierii procesowej, analityce, w obróbce biomasy i procesach enzymatycznych.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z prezentacja multimedialną
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena na podstawie pisemnego zaliczenia w postaci testu i pytań otwartych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi wymienić i nazwać substancji stosowanych do rozwiązywania określonych problemów technologicznych lub polepszenia jakości wyrobów. Nie definiuje i nie objaśnia procesów fizykochemicznych związanych z działaniem tych substancji.
3,0student potrafi wymienić i nazwać substancje stosowane do rozwiązywania zaledwie kilku problemów technologicznych lub w celu polepszenia zaledwie kilku parametrów jakości wyrobów. Rozróżnia i w stopniu dostatecznym objaśnia zjawiska fizykochemiczne związane z działaniem niektórych substancji.
3,5student potrafi wymienić i nazwać substancje stosowane do rozwiązania większości problemów technologicznych lub w celu polepszenia większości parametrów jakości wyrobów. Rozróżnia i w stopniu dostatecznym objaśnia zjawiska fizykochemiczne związane z działaniem większości substancji
4,0student nie tylko wymienia i nazywa ale także podaje budowę chemiczną substancji stosowanych do rozwiązania każdego problemu technologicznego lub w celu polepszenia określonych parametrów jakości wyrobów. Rozróżnia, definiuje i objaśnia zjawiska fizykochemiczne związane z działaniem poszczególnych substancji.
4,5student nie tylko wymienia, nazywa, podaje budowę chemiczną substancji stosowanych do rozwiązania każdego problemu technologicznego lub w celu polepszenia określonych parametrów jakości wyrobów ale także potrafi porównać efektywność substancji w zależności od ich struktury. Rozróżnia, definiuje i objaśnia zjawiska fizykochemiczne związane z działaniem poszczególnych substancji.
5,0student nie tylko wymienia, nazywa, podaje budowę chemiczną substancji stosowanych do rozwiązania każdego problemu technologicznego lub w celu polepszenia określonych parametrów jakości wyrobów ale także potrafi porównać efektywność substancji w zależności od ich struktury i wybrać najlepsze rozwiązania. Nie tylko rozróznia, definiuje i objaśnia zjawiska fizykochemiczne związane z działaniem poszczególnych substancji ale umie powiązać ze sobą różne zjawiska fizykochemiczne.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_2A_D04-03_U01student potrafi dobrać metody charakteryzujące właściwości substancji stosowanych w procesach technologicznych i wyrobach w celu polepszenia ich efektywności i jakości; potrafi scharakteryzować właściwości antyelektrostatyczne, pianotwórcze i antypieniące, emulgujące i deemulgujące, zwilżające, solubilizujące i dobrać techniki oraz metody niezbędne do wyznaczenia tych właściwości
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_U13potrafi opracować metody rozdzielania mieszanin produktów reakcji i wydzielania substancji chemicznych z surowców naturalnych, zwłaszcza w odniesieniu do związków chemicznych i procesów charakterystycznych dla ukończonej specjalności
Cel przedmiotuC-1student poszerza swoją wiedzę w dziedzinie substancji stosowanych do rozwiązywiania problemów technologicznych i polepszenia właściwości użytkowych wyrobów rynkowych
C-2student potrafi nakreslać rozwiązania problemów technologicznych
Treści programoweT-W-1Formy występowania związków amfifilowych w roztworze, zjawiska adsorpcji związków powierzchniowo czynnych na granicach międzyfazowych oraz metody badania i ilościowego charakteryzowania zjawisk i właściwości roztworów
T-W-2Układy koloidalne z udziałem związków powierzchniowo czynnych - piany, dyspersje, emulsje, mikroemulsje, roztwory micelarne i przykłady zastosowania w tworzeniu wyrobów gotowych i procesach
T-W-3Substancje o właściwościach antyelektrostatycznych, detergencyjnych w wyrobach handlowych i metody pomiaru tych własciwości.
T-W-5Ciecze jonowe w procesach i wyrobach przemysłowych - przykłady zastosowań w syntezie i katalizie, elektrochemii, w inżynierii procesowej, analityce, w obróbce biomasy i procesach enzymatycznych.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z prezentacja multimedialną
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena na podstawie pisemnego zaliczenia w postaci testu i pytań otwartych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi dobrać żadnej metody do scharakteryzowania jakiejkolwiek właściwości substancji uszlachetniających
3,0student potrafi dobrać przynajmniej jedną metodę do scharakteryzowania zaledwie kilku właściwości substancji uszlachetniających
3,5student potrafi dobrać przynajmniej jedną metodę do scharakteryzowania każdej właściwości substancji uszlachetniających
4,0student nie tylko potrafi dobrać wszystkie metody do scharakteryzowania każdej właściwości substancji uszlachetniających ale także nakreśla zasady przeprowadzania analiz
4,5student potrafi dobrać wszystkie metody do scharakteryzowania każdej właściwości substancji uszlachetniających, nakreśla zasady przeprowadzania analiz oraz przeprowadzania obliczeń i interpretowania wyników
5,0student potrafi dobrać wszystkie metody do scharakteryzowania każdej właściwości substancji uszlachetniających, nakreśla zasady przeprowadzania analiz oraz przeprowadzania obliczeń, samodzielnie interpretuje wyniki różnych analiz i wyszukuje korelacje między wynikami
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_2A_D04-03_K01rozumie potrzebę przekazywania informacji dotyczących najnowszych osiągnięć w dziedzinie substancji stosowanych do wspomagania procesów przemysłowych i polepszania jakości wyrobów; ma świadomość konieczności informowania o pozytywnych i negatywnych aspektach ich stosowania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_K02rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu poprzez wydawnictwa popularno-naukowe, prasę, radio i telewizję, opinii dotyczących nowoczesnych rozwiązań w zakresie technologii chemicznej, zaniechań technologii przestarzałych; potrzebę udzielania informacji o pozytywnych i negatywnych aspektach działalności związanej z technologią chemiczną
Cel przedmiotuC-1student poszerza swoją wiedzę w dziedzinie substancji stosowanych do rozwiązywiania problemów technologicznych i polepszenia właściwości użytkowych wyrobów rynkowych
C-2student potrafi nakreslać rozwiązania problemów technologicznych
Treści programoweT-W-2Układy koloidalne z udziałem związków powierzchniowo czynnych - piany, dyspersje, emulsje, mikroemulsje, roztwory micelarne i przykłady zastosowania w tworzeniu wyrobów gotowych i procesach
T-W-3Substancje o właściwościach antyelektrostatycznych, detergencyjnych w wyrobach handlowych i metody pomiaru tych własciwości.
T-W-5Ciecze jonowe w procesach i wyrobach przemysłowych - przykłady zastosowań w syntezie i katalizie, elektrochemii, w inżynierii procesowej, analityce, w obróbce biomasy i procesach enzymatycznych.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z prezentacja multimedialną
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena na podstawie pisemnego zaliczenia w postaci testu i pytań otwartych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student potrafi wskazać niektóre z pozytywnych oraz negatywnych aspektów stosowania najnowszych rozwiązań technologicznych
3,5
4,0
4,5
5,0