Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S2)
specjalność: Technologia podstawowej syntezy organicznej

Sylabus przedmiotu Biochemia i związki biologicznie aktywne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia chemiczna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Biochemia i związki biologicznie aktywne
Specjalność Technologia środków pomocniczych i kosmetyków
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Chemicznej Organicznej i Materiałów Polimerowych
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Dzięcioł <Malgorzata.Dzieciol@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 15 1,00,40zaliczenie
wykładyW1 30 2,00,60egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1znajomość chemii organicznej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi metabolitami i przemianami biochemicznymi zachodzącymi w organizmach żywych.
C-2Zapoznanie studentów z wybranymi związkami biologicznie aktywnymi stosowanymi w lekach, kosmetykach i pestycydach oraz mechanizmami ich działania.
C-3Ukształtowanie umiejętności z zakresu integrowania wiedzy z chemii i biochemii do zrozumienia i rozwiązywania problemów związanych z przemianami biochemicznymi oraz wpływem związków biologicznie aktywnych na organizmy żywe.
C-4Ukształtowanie umiejętności pozyskiwania informacji z literatury polskiej i anglojęzycznej oraz prezentacji wiedzy z zakresu biochemii i związków biologicznie aktywnych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Budowa chemiczna cukrów, lipidów, aminokwasów i białek. Właściwości chemiczne i ich rola w organizmie.4
T-A-2Przemiany biochemiczne cukrów, lipidów i białek w organizmie.4
T-A-3Zagadnienia związane z funkcjami DNA i RNA w organizmie oraz rolą enzymów w przemianach biochemicznych.3
T-A-4Wybrane substancje aktywne jako składniki leków, kosmetyków i środków ochrony roślin.3
T-A-5Kolokwium zaliczeniowe.1
15
wykłady
T-W-1Kierunki badań biochemii. Budowa i funkcje komórek. Przemiany energii i materii w komórce.3
T-W-2Przegląd grup związków organicznych zaliczanych do metabolitów pierwotnych: cukry, lipidy, aminokwasy, peptydy i białka. Budowa chemiczna, właściwości fizykochemiczne, izomeria, funkcje w organizmach żywych.6
T-W-3Właściwości, budowa i klasyfikacja enzymów. Mechanizm działania enzymów i kinetyka reakcji enzymatycznych.2
T-W-4Koenzymy i witaminy oraz ich rola w organizmie.2
T-W-5Nukleotydy i kwasy nukleinowe: budowa chemiczna i rola w organizmie.2
T-W-6Proces fotosyntezy oraz metabolizm pierwotny roślin. Cykl Calvina.3
T-W-7Przemiany glukozy oraz cykl kwasu cytrynowego.3
T-W-8Wybrane szlaki metaboliczne i ich regulacja. Przemiany kataboliczne i anaboliczne.3
T-W-9Transport substancji przez błony komórkowe.1
T-W-10Przegląd związków biologicznie aktywnych stosowanych w lekach, kosmetykach i środkach ochrony roślin. Mechanizmy działania wybranych substancji biologicznie aktywnych.5
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w ćwiczeniach15
A-A-2Udział w konsultacjach2
A-A-3Przygotowanie prezentacji8
A-A-4Przygotowanie do kolokwium i zajęć audytoryjnych5
30
wykłady
A-W-1Udział w wykładzie30
A-W-2Studiowanie literatury8
A-W-3Udział w konsultacjach2
A-W-4Przygotowanie do egzaminu18
A-W-5Egzamin pisemny2
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny z dyskusją
M-2ćwiczenia audytoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: ocena prezentacji multimedialnej z zakresu biochemii i związków biologicznie aktywnych
S-2Ocena podsumowująca: kolokwium zaliczeniowe z ćwiczeń audytoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: egzamin pisemny

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D05-04_W01
Potrafi scharakteryzować podstawowe metabolity i przemiany biochemiczne zachodzące w organizmach żywych oraz przedstawić wybrane związki biologicznie aktywne i mechanizm ich działania.
TCH_2A_W08C-1, C-2T-A-3, T-A-4, T-A-2, T-A-1, T-W-2, T-W-4, T-W-6, T-W-10, T-W-9, T-W-3, T-W-5, T-W-8, T-W-1, T-W-7M-1, M-2S-1, S-3, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D05-04_U01
Potrafi integrować wiedzę z zakresu chemii i biochemii w rozwiązywaniu problemów dotyczących funkcjonowania organizmów żywych oraz działania związków biologicznie aktywnych.
TCH_2A_U09C-1, C-3, C-2, C-4T-A-3, T-A-4, T-A-2, T-A-1, T-W-2, T-W-4, T-W-6, T-W-10, T-W-9, T-W-5, T-W-8, T-W-1, T-W-7M-1, M-2S-1, S-3, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D05-04_K01
Ma świadomość potrzeby kształcenia ustawicznego w zakresie przemian biochemicznych zachodzących w organizmach żywych oraz działania substancji biologicznie aktywnych.
TCH_2A_K03C-1, C-3, C-2, C-4T-A-3, T-A-4, T-A-2, T-A-1, T-W-2, T-W-4, T-W-6, T-W-10, T-W-9, T-W-3, T-W-5, T-W-8, T-W-1, T-W-7M-1, M-2S-1, S-3, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D05-04_W01
Potrafi scharakteryzować podstawowe metabolity i przemiany biochemiczne zachodzące w organizmach żywych oraz przedstawić wybrane związki biologicznie aktywne i mechanizm ich działania.
2,0nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3,0
3,0potrafi scharakteryzować podstawowe metabolity pierwotne, przemiany biochemiczne oraz wybrane związki biologicznie aktywne.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D05-04_U01
Potrafi integrować wiedzę z zakresu chemii i biochemii w rozwiązywaniu problemów dotyczących funkcjonowania organizmów żywych oraz działania związków biologicznie aktywnych.
2,0nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3,0
3,0potrafi dokonać przeglądu literatury, przygotować i przedstawić prezentację na wskazany temat z zakresu przedmiotu
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D05-04_K01
Ma świadomość potrzeby kształcenia ustawicznego w zakresie przemian biochemicznych zachodzących w organizmach żywych oraz działania substancji biologicznie aktywnych.
2,0nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3,0
3,0ma świadomość wpływu związków biologicznie aktywnych na procesy zachodzące w organizmach żywych
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Berg J. M., Tymoczko J. L., Stryer L., Biochemia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2011
  2. Mastalerz P., Elementarna biochemia, Wydawnictwo Chemiczne, Wrocław, 2009
  3. Murray R. K., Granner D. K., Rodwell V. W., Biochemia Harpera, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2010, (również wydania późniejsze)
  4. Kołodziejczyk A., Naturalne związki organiczne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2013

Literatura dodatkowa

  1. Bańkowski E., Biochemia, MedPharm Polska, Wrocław, 2006
  2. Kączkowski J., Podstawy biochemii, WNT, Warszawa, 2004
  3. Hames D., Hooper N., Krótkie wykłady - biochemia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2010, III
  4. Zejc A., Gorczyca M. (red.), Chemia leków, PZWL, Warszawa, 2018

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Budowa chemiczna cukrów, lipidów, aminokwasów i białek. Właściwości chemiczne i ich rola w organizmie.4
T-A-2Przemiany biochemiczne cukrów, lipidów i białek w organizmie.4
T-A-3Zagadnienia związane z funkcjami DNA i RNA w organizmie oraz rolą enzymów w przemianach biochemicznych.3
T-A-4Wybrane substancje aktywne jako składniki leków, kosmetyków i środków ochrony roślin.3
T-A-5Kolokwium zaliczeniowe.1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Kierunki badań biochemii. Budowa i funkcje komórek. Przemiany energii i materii w komórce.3
T-W-2Przegląd grup związków organicznych zaliczanych do metabolitów pierwotnych: cukry, lipidy, aminokwasy, peptydy i białka. Budowa chemiczna, właściwości fizykochemiczne, izomeria, funkcje w organizmach żywych.6
T-W-3Właściwości, budowa i klasyfikacja enzymów. Mechanizm działania enzymów i kinetyka reakcji enzymatycznych.2
T-W-4Koenzymy i witaminy oraz ich rola w organizmie.2
T-W-5Nukleotydy i kwasy nukleinowe: budowa chemiczna i rola w organizmie.2
T-W-6Proces fotosyntezy oraz metabolizm pierwotny roślin. Cykl Calvina.3
T-W-7Przemiany glukozy oraz cykl kwasu cytrynowego.3
T-W-8Wybrane szlaki metaboliczne i ich regulacja. Przemiany kataboliczne i anaboliczne.3
T-W-9Transport substancji przez błony komórkowe.1
T-W-10Przegląd związków biologicznie aktywnych stosowanych w lekach, kosmetykach i środkach ochrony roślin. Mechanizmy działania wybranych substancji biologicznie aktywnych.5
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w ćwiczeniach15
A-A-2Udział w konsultacjach2
A-A-3Przygotowanie prezentacji8
A-A-4Przygotowanie do kolokwium i zajęć audytoryjnych5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładzie30
A-W-2Studiowanie literatury8
A-W-3Udział w konsultacjach2
A-W-4Przygotowanie do egzaminu18
A-W-5Egzamin pisemny2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_2A_D05-04_W01Potrafi scharakteryzować podstawowe metabolity i przemiany biochemiczne zachodzące w organizmach żywych oraz przedstawić wybrane związki biologicznie aktywne i mechanizm ich działania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_W08ma uporządkowaną wiedzę z zakresu technik i metod wydzielania, identyfikacji i charakteryzowania produktów chemicznych, zagospodarowania odpadów uszlachetniania produktów, opracowywania technologii bezodpadowych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi metabolitami i przemianami biochemicznymi zachodzącymi w organizmach żywych.
C-2Zapoznanie studentów z wybranymi związkami biologicznie aktywnymi stosowanymi w lekach, kosmetykach i pestycydach oraz mechanizmami ich działania.
Treści programoweT-A-3Zagadnienia związane z funkcjami DNA i RNA w organizmie oraz rolą enzymów w przemianach biochemicznych.
T-A-4Wybrane substancje aktywne jako składniki leków, kosmetyków i środków ochrony roślin.
T-A-2Przemiany biochemiczne cukrów, lipidów i białek w organizmie.
T-A-1Budowa chemiczna cukrów, lipidów, aminokwasów i białek. Właściwości chemiczne i ich rola w organizmie.
T-W-2Przegląd grup związków organicznych zaliczanych do metabolitów pierwotnych: cukry, lipidy, aminokwasy, peptydy i białka. Budowa chemiczna, właściwości fizykochemiczne, izomeria, funkcje w organizmach żywych.
T-W-4Koenzymy i witaminy oraz ich rola w organizmie.
T-W-6Proces fotosyntezy oraz metabolizm pierwotny roślin. Cykl Calvina.
T-W-10Przegląd związków biologicznie aktywnych stosowanych w lekach, kosmetykach i środkach ochrony roślin. Mechanizmy działania wybranych substancji biologicznie aktywnych.
T-W-9Transport substancji przez błony komórkowe.
T-W-3Właściwości, budowa i klasyfikacja enzymów. Mechanizm działania enzymów i kinetyka reakcji enzymatycznych.
T-W-5Nukleotydy i kwasy nukleinowe: budowa chemiczna i rola w organizmie.
T-W-8Wybrane szlaki metaboliczne i ich regulacja. Przemiany kataboliczne i anaboliczne.
T-W-1Kierunki badań biochemii. Budowa i funkcje komórek. Przemiany energii i materii w komórce.
T-W-7Przemiany glukozy oraz cykl kwasu cytrynowego.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z dyskusją
M-2ćwiczenia audytoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena prezentacji multimedialnej z zakresu biochemii i związków biologicznie aktywnych
S-3Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
S-2Ocena podsumowująca: kolokwium zaliczeniowe z ćwiczeń audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3,0
3,0potrafi scharakteryzować podstawowe metabolity pierwotne, przemiany biochemiczne oraz wybrane związki biologicznie aktywne.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_2A_D05-04_U01Potrafi integrować wiedzę z zakresu chemii i biochemii w rozwiązywaniu problemów dotyczących funkcjonowania organizmów żywych oraz działania związków biologicznie aktywnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_U09potrafi integrować wiedzę z zakresu chemii, technologii chemicznej, inżynierii chemicznej i procesowej, ochrony środowiska i przedmiotów specjalnościowych do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi metabolitami i przemianami biochemicznymi zachodzącymi w organizmach żywych.
C-3Ukształtowanie umiejętności z zakresu integrowania wiedzy z chemii i biochemii do zrozumienia i rozwiązywania problemów związanych z przemianami biochemicznymi oraz wpływem związków biologicznie aktywnych na organizmy żywe.
C-2Zapoznanie studentów z wybranymi związkami biologicznie aktywnymi stosowanymi w lekach, kosmetykach i pestycydach oraz mechanizmami ich działania.
C-4Ukształtowanie umiejętności pozyskiwania informacji z literatury polskiej i anglojęzycznej oraz prezentacji wiedzy z zakresu biochemii i związków biologicznie aktywnych.
Treści programoweT-A-3Zagadnienia związane z funkcjami DNA i RNA w organizmie oraz rolą enzymów w przemianach biochemicznych.
T-A-4Wybrane substancje aktywne jako składniki leków, kosmetyków i środków ochrony roślin.
T-A-2Przemiany biochemiczne cukrów, lipidów i białek w organizmie.
T-A-1Budowa chemiczna cukrów, lipidów, aminokwasów i białek. Właściwości chemiczne i ich rola w organizmie.
T-W-2Przegląd grup związków organicznych zaliczanych do metabolitów pierwotnych: cukry, lipidy, aminokwasy, peptydy i białka. Budowa chemiczna, właściwości fizykochemiczne, izomeria, funkcje w organizmach żywych.
T-W-4Koenzymy i witaminy oraz ich rola w organizmie.
T-W-6Proces fotosyntezy oraz metabolizm pierwotny roślin. Cykl Calvina.
T-W-10Przegląd związków biologicznie aktywnych stosowanych w lekach, kosmetykach i środkach ochrony roślin. Mechanizmy działania wybranych substancji biologicznie aktywnych.
T-W-9Transport substancji przez błony komórkowe.
T-W-5Nukleotydy i kwasy nukleinowe: budowa chemiczna i rola w organizmie.
T-W-8Wybrane szlaki metaboliczne i ich regulacja. Przemiany kataboliczne i anaboliczne.
T-W-1Kierunki badań biochemii. Budowa i funkcje komórek. Przemiany energii i materii w komórce.
T-W-7Przemiany glukozy oraz cykl kwasu cytrynowego.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z dyskusją
M-2ćwiczenia audytoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena prezentacji multimedialnej z zakresu biochemii i związków biologicznie aktywnych
S-3Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
S-2Ocena podsumowująca: kolokwium zaliczeniowe z ćwiczeń audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3,0
3,0potrafi dokonać przeglądu literatury, przygotować i przedstawić prezentację na wskazany temat z zakresu przedmiotu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_2A_D05-04_K01Ma świadomość potrzeby kształcenia ustawicznego w zakresie przemian biochemicznych zachodzących w organizmach żywych oraz działania substancji biologicznie aktywnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_K03rozumie potrzebę kształcenia ustawicznego poprzez prace indywidualne oraz grupowe
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi metabolitami i przemianami biochemicznymi zachodzącymi w organizmach żywych.
C-3Ukształtowanie umiejętności z zakresu integrowania wiedzy z chemii i biochemii do zrozumienia i rozwiązywania problemów związanych z przemianami biochemicznymi oraz wpływem związków biologicznie aktywnych na organizmy żywe.
C-2Zapoznanie studentów z wybranymi związkami biologicznie aktywnymi stosowanymi w lekach, kosmetykach i pestycydach oraz mechanizmami ich działania.
C-4Ukształtowanie umiejętności pozyskiwania informacji z literatury polskiej i anglojęzycznej oraz prezentacji wiedzy z zakresu biochemii i związków biologicznie aktywnych.
Treści programoweT-A-3Zagadnienia związane z funkcjami DNA i RNA w organizmie oraz rolą enzymów w przemianach biochemicznych.
T-A-4Wybrane substancje aktywne jako składniki leków, kosmetyków i środków ochrony roślin.
T-A-2Przemiany biochemiczne cukrów, lipidów i białek w organizmie.
T-A-1Budowa chemiczna cukrów, lipidów, aminokwasów i białek. Właściwości chemiczne i ich rola w organizmie.
T-W-2Przegląd grup związków organicznych zaliczanych do metabolitów pierwotnych: cukry, lipidy, aminokwasy, peptydy i białka. Budowa chemiczna, właściwości fizykochemiczne, izomeria, funkcje w organizmach żywych.
T-W-4Koenzymy i witaminy oraz ich rola w organizmie.
T-W-6Proces fotosyntezy oraz metabolizm pierwotny roślin. Cykl Calvina.
T-W-10Przegląd związków biologicznie aktywnych stosowanych w lekach, kosmetykach i środkach ochrony roślin. Mechanizmy działania wybranych substancji biologicznie aktywnych.
T-W-9Transport substancji przez błony komórkowe.
T-W-3Właściwości, budowa i klasyfikacja enzymów. Mechanizm działania enzymów i kinetyka reakcji enzymatycznych.
T-W-5Nukleotydy i kwasy nukleinowe: budowa chemiczna i rola w organizmie.
T-W-8Wybrane szlaki metaboliczne i ich regulacja. Przemiany kataboliczne i anaboliczne.
T-W-1Kierunki badań biochemii. Budowa i funkcje komórek. Przemiany energii i materii w komórce.
T-W-7Przemiany glukozy oraz cykl kwasu cytrynowego.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z dyskusją
M-2ćwiczenia audytoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena prezentacji multimedialnej z zakresu biochemii i związków biologicznie aktywnych
S-3Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
S-2Ocena podsumowująca: kolokwium zaliczeniowe z ćwiczeń audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3,0
3,0ma świadomość wpływu związków biologicznie aktywnych na procesy zachodzące w organizmach żywych
3,5
4,0
4,5
5,0