Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S2)
specjalność: Technologia środków pomocniczych i kosmetyków

Sylabus przedmiotu Moduły w elektrowni jądrowej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia chemiczna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Moduły w elektrowni jądrowej
Specjalność Technologie jądrowe
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Materiałów Katalitycznych i Sorpcyjnych
Nauczyciel odpowiedzialny Karolina Kiełbasa <Karolina.Kielbasa@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Joanna Sreńscek-Nazzal <Joanna.Srenscek@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 15 1,00,50zaliczenie
wykładyW1 30 1,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość zagadnień transportu ciepła i masy
W-2Znajomość podstaw fizyki współczesnej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z podstawami reakcji jądrowych
C-2Zapoznanie z zasadami działania podstawowych urządzeń techniki jądrowej
C-3Zapoznanie z procesami wymiany pędu, ciepła i masy związanych z reaktorami jądrowymi

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie; regulamin Studenckiej Pracowni Chemicznej1
T-L-2Oznaczanie zawartości naturalnych nuklidów w różnych materiałach3
T-L-3Obliczanie rozkładu temperatur w elementach rdzenia3
T-L-4Wyznaczanie współczynnika przejmowania ciepła5
T-L-5Wyznaczanie gęstości strumienia ciepła przy wrzeniu3
15
wykłady
T-W-1Wprowadzenie: zakres merytoryczny przedmiotu, różnorodne zastosowania, kierunki rozwoju2
T-W-2Repetytorium i wiadomości uzupełniające z fizyki jądrowej2
T-W-3Naturalna i sztuczna promieniotwórczość, oddziaływanie czastek naładowanych z materią2
T-W-4Źródła promieniowania X i gamma, źródła neutronów2
T-W-5Oddziaływanie promieniowania X i gamma oraz neutronów z materią2
T-W-6Wprowadzenie do fizyki reaktorów2
T-W-7Stabilność reaktora2
T-W-8Szumy reaktorowe; pomiary reaktywności2
T-W-9Rola zagadnień cieplno-przepływowych w projektowaniu reaktorów; systemy chłodzenia2
T-W-10Chłodziwa i ich własności2
T-W-11Źródła ciepła w reaktorze jądrowym2
T-W-12Cykl paliwowy2
T-W-13Problemy materiałowe2
T-W-14Współczesne koncepcje reaktorów energetycznych2
T-W-15Procesy cieplno-przepływowe w warunkach awarii2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Czytanie wskazanej literatury15
A-L-3Praca własna; przygotowanie do zajęć, opracowanie sprawozdań15
45
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Praca własna15
A-W-3Przygotowanie do egzaminu15
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności na poszczególnych zajęciach
S-2Ocena formująca: Pytania otwarte, zadania problemowe, sprawozdanie (ćwiczenia laboratoryjne)
S-3Ocena podsumowująca: Ocena aktywności na wszystkich zajęciach
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny na koniec przedmiotu posumowujący zdobytą wiedzę i umiejętności z zakresu przedmiotu

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D13-02_W01
ma rozszerzoną wiedzę w zakresie opracowywania modeli procesów jądrowych, analizy termodynamicznej, obliczeń kinetycznych procesów jądrowych
TCH_2A_W02C-1, C-3, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15M-1S-4
TCH_2A_D13-02_W02
ma szczegółową wiedzę w zakresie zagadnień bezpośrednio związanych z technikami jądrowymi
TCH_2A_W05C-2T-W-7, T-W-8, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14M-1S-4
TCH_2A_D13-02_W03
ma wiedzę o kierunkach rozwoju technologii, najistotniejszych nowościach w zakresie technologii jądrowych oraz kierunkach rozwoju i postępu związanych z energetyką jadrową
TCH_2A_W12C-2T-W-7, T-W-8, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14M-1S-4
TCH_2A_D13-02_W04
ma pogłębioną wiedzę na temat metod, technik, narzędzi i materiałów stosowanych podczas wdrażania i realizacji procesów jądrowych
TCH_2A_W13C-2T-W-7, T-W-8, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14M-1S-4

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D13-02_U11
potrafi wykorzystywać wiedzę do analizy i oceny funkcjonowania rozwiązań technicznych stosowanych w różnych procesach technologicznych realizowanych w zakresie technik jądrowych
TCH_2A_U11C-3, C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-2S-3, S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D13-02_K01
potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy, ma świadomość ważności pozatechnicznych aspektów działalności inżynierskiej i odpowiedzialności za podejmowane decyzje
TCH_2A_K01C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-2S-3, S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D13-02_W01
ma rozszerzoną wiedzę w zakresie opracowywania modeli procesów jądrowych, analizy termodynamicznej, obliczeń kinetycznych procesów jądrowych
2,0
3,0potrafi: opisać podstawowe reakcje jądrowe i procesy cieplno-przepływowe w reaktorach jądrowych (60%)
3,5
4,0
4,5
5,0
TCH_2A_D13-02_W02
ma szczegółową wiedzę w zakresie zagadnień bezpośrednio związanych z technikami jądrowymi
2,0
3,0potrafi opisać działanie podstawowych urzadzeń techniki jądrowej (60%)
3,5
4,0
4,5
5,0
TCH_2A_D13-02_W03
ma wiedzę o kierunkach rozwoju technologii, najistotniejszych nowościach w zakresie technologii jądrowych oraz kierunkach rozwoju i postępu związanych z energetyką jadrową
2,0
3,0potrafi opisac współczesne koncepcje stosowane w reaktorach jądrowych (60%)
3,5
4,0
4,5
5,0
TCH_2A_D13-02_W04
ma pogłębioną wiedzę na temat metod, technik, narzędzi i materiałów stosowanych podczas wdrażania i realizacji procesów jądrowych
2,0
3,0potrafi opisać zasady projektowania reaktorów energetycznych (60%)
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D13-02_U11
potrafi wykorzystywać wiedzę do analizy i oceny funkcjonowania rozwiązań technicznych stosowanych w różnych procesach technologicznych realizowanych w zakresie technik jądrowych
2,0
3,0potrafi ocenić rozwiązanie technicze zastosowane w procesie jądrowym (60%)
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D13-02_K01
potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy, ma świadomość ważności pozatechnicznych aspektów działalności inżynierskiej i odpowiedzialności za podejmowane decyzje
2,0
3,0Kompetencje studenta w odniesieniu do treści programowych przedmiotu są na poziomie 60%.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. J. Kubowski, Elektrownie jądrowe, WNT, Warszawa, 2014
  2. J. Kubowski, Nowoczesne elektrownie jądrowe: fizyka, budowa, technologia, bezpieczeństwo, ekologia, koszty, WNT, Warszawa, 2010
  3. G. Jezierski, Energia jądrowa wczoraj i dziś, WNT, Warszawa, 2005
  4. S. Wiśniewski; T. S. Wiśniewski, Wymiana ciepła, WNT, Warszawa, 2009
  5. B. Dziunikowski, O fizyce i energii jądrowej, Uczelniane wydawnictwa naukowo-dydaktyczna, Kraków, 2001

Literatura dodatkowa

  1. D. Bodansky, Nuclear energy: Principles, Practises, and Prospects, Springer, New York, 2010

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie; regulamin Studenckiej Pracowni Chemicznej1
T-L-2Oznaczanie zawartości naturalnych nuklidów w różnych materiałach3
T-L-3Obliczanie rozkładu temperatur w elementach rdzenia3
T-L-4Wyznaczanie współczynnika przejmowania ciepła5
T-L-5Wyznaczanie gęstości strumienia ciepła przy wrzeniu3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie: zakres merytoryczny przedmiotu, różnorodne zastosowania, kierunki rozwoju2
T-W-2Repetytorium i wiadomości uzupełniające z fizyki jądrowej2
T-W-3Naturalna i sztuczna promieniotwórczość, oddziaływanie czastek naładowanych z materią2
T-W-4Źródła promieniowania X i gamma, źródła neutronów2
T-W-5Oddziaływanie promieniowania X i gamma oraz neutronów z materią2
T-W-6Wprowadzenie do fizyki reaktorów2
T-W-7Stabilność reaktora2
T-W-8Szumy reaktorowe; pomiary reaktywności2
T-W-9Rola zagadnień cieplno-przepływowych w projektowaniu reaktorów; systemy chłodzenia2
T-W-10Chłodziwa i ich własności2
T-W-11Źródła ciepła w reaktorze jądrowym2
T-W-12Cykl paliwowy2
T-W-13Problemy materiałowe2
T-W-14Współczesne koncepcje reaktorów energetycznych2
T-W-15Procesy cieplno-przepływowe w warunkach awarii2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Czytanie wskazanej literatury15
A-L-3Praca własna; przygotowanie do zajęć, opracowanie sprawozdań15
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Praca własna15
A-W-3Przygotowanie do egzaminu15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_2A_D13-02_W01ma rozszerzoną wiedzę w zakresie opracowywania modeli procesów jądrowych, analizy termodynamicznej, obliczeń kinetycznych procesów jądrowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_W02ma rozszerzoną wiedzę w zakresie opracowywania modeli procesów chemicznych, analizy termodynamicznej, obliczeń kinetycznych procesów chemicznych, a także optymalizacji
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z podstawami reakcji jądrowych
C-3Zapoznanie z procesami wymiany pędu, ciepła i masy związanych z reaktorami jądrowymi
C-2Zapoznanie z zasadami działania podstawowych urządzeń techniki jądrowej
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie: zakres merytoryczny przedmiotu, różnorodne zastosowania, kierunki rozwoju
T-W-2Repetytorium i wiadomości uzupełniające z fizyki jądrowej
T-W-3Naturalna i sztuczna promieniotwórczość, oddziaływanie czastek naładowanych z materią
T-W-4Źródła promieniowania X i gamma, źródła neutronów
T-W-5Oddziaływanie promieniowania X i gamma oraz neutronów z materią
T-W-6Wprowadzenie do fizyki reaktorów
T-W-7Stabilność reaktora
T-W-8Szumy reaktorowe; pomiary reaktywności
T-W-9Rola zagadnień cieplno-przepływowych w projektowaniu reaktorów; systemy chłodzenia
T-W-10Chłodziwa i ich własności
T-W-11Źródła ciepła w reaktorze jądrowym
T-W-12Cykl paliwowy
T-W-13Problemy materiałowe
T-W-14Współczesne koncepcje reaktorów energetycznych
T-W-15Procesy cieplno-przepływowe w warunkach awarii
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny na koniec przedmiotu posumowujący zdobytą wiedzę i umiejętności z zakresu przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafi: opisać podstawowe reakcje jądrowe i procesy cieplno-przepływowe w reaktorach jądrowych (60%)
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_2A_D13-02_W02ma szczegółową wiedzę w zakresie zagadnień bezpośrednio związanych z technikami jądrowymi
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_W05w zależności od ukończonej specjalności ma szczegółową wiedzę w zakresie zagadnień bezpośrednio związanych z tą specjalnością
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie z zasadami działania podstawowych urządzeń techniki jądrowej
Treści programoweT-W-7Stabilność reaktora
T-W-8Szumy reaktorowe; pomiary reaktywności
T-W-10Chłodziwa i ich własności
T-W-11Źródła ciepła w reaktorze jądrowym
T-W-12Cykl paliwowy
T-W-13Problemy materiałowe
T-W-14Współczesne koncepcje reaktorów energetycznych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny na koniec przedmiotu posumowujący zdobytą wiedzę i umiejętności z zakresu przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafi opisać działanie podstawowych urzadzeń techniki jądrowej (60%)
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_2A_D13-02_W03ma wiedzę o kierunkach rozwoju technologii, najistotniejszych nowościach w zakresie technologii jądrowych oraz kierunkach rozwoju i postępu związanych z energetyką jadrową
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_W12ma wiedzę o kierunkach rozwoju technologii, najistotniejszych nowościach w zakresie technologii chemicznej, cyklu życia urządzeń i obiektów oraz kierunkach rozwoju i postępu związanych z ukończoną specjalnością
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie z zasadami działania podstawowych urządzeń techniki jądrowej
Treści programoweT-W-7Stabilność reaktora
T-W-8Szumy reaktorowe; pomiary reaktywności
T-W-10Chłodziwa i ich własności
T-W-11Źródła ciepła w reaktorze jądrowym
T-W-12Cykl paliwowy
T-W-13Problemy materiałowe
T-W-14Współczesne koncepcje reaktorów energetycznych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny na koniec przedmiotu posumowujący zdobytą wiedzę i umiejętności z zakresu przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafi opisac współczesne koncepcje stosowane w reaktorach jądrowych (60%)
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_2A_D13-02_W04ma pogłębioną wiedzę na temat metod, technik, narzędzi i materiałów stosowanych podczas wdrażania i realizacji procesów jądrowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_W13ma pogłębioną wiedzę na temat metod, technik, narzędzi i materiałów stosowanych podczas wdrażania i realizacji procesów technologicznych, stosownie do ukończonej specjalności
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie z zasadami działania podstawowych urządzeń techniki jądrowej
Treści programoweT-W-7Stabilność reaktora
T-W-8Szumy reaktorowe; pomiary reaktywności
T-W-10Chłodziwa i ich własności
T-W-11Źródła ciepła w reaktorze jądrowym
T-W-12Cykl paliwowy
T-W-13Problemy materiałowe
T-W-14Współczesne koncepcje reaktorów energetycznych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny na koniec przedmiotu posumowujący zdobytą wiedzę i umiejętności z zakresu przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafi opisać zasady projektowania reaktorów energetycznych (60%)
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_2A_D13-02_U11potrafi wykorzystywać wiedzę do analizy i oceny funkcjonowania rozwiązań technicznych stosowanych w różnych procesach technologicznych realizowanych w zakresie technik jądrowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_U11potrafi wykorzystywać wiedzę do analizy i oceny funkcjonowania rozwiązań technicznych stosowanych w różnych procesach technologicznych realizowanych w zakresie ukończonej specjalności
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie z procesami wymiany pędu, ciepła i masy związanych z reaktorami jądrowymi
C-2Zapoznanie z zasadami działania podstawowych urządzeń techniki jądrowej
Treści programoweT-L-1Wprowadzenie; regulamin Studenckiej Pracowni Chemicznej
T-L-2Oznaczanie zawartości naturalnych nuklidów w różnych materiałach
T-L-3Obliczanie rozkładu temperatur w elementach rdzenia
T-L-4Wyznaczanie współczynnika przejmowania ciepła
T-L-5Wyznaczanie gęstości strumienia ciepła przy wrzeniu
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena aktywności na wszystkich zajęciach
S-2Ocena formująca: Pytania otwarte, zadania problemowe, sprawozdanie (ćwiczenia laboratoryjne)
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności na poszczególnych zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafi ocenić rozwiązanie technicze zastosowane w procesie jądrowym (60%)
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_2A_D13-02_K01potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy, ma świadomość ważności pozatechnicznych aspektów działalności inżynierskiej i odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_K01potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy, ma świadomość ważności pozatechnicznych aspektów działalności inżynierskiej i odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie z zasadami działania podstawowych urządzeń techniki jądrowej
Treści programoweT-L-1Wprowadzenie; regulamin Studenckiej Pracowni Chemicznej
T-L-2Oznaczanie zawartości naturalnych nuklidów w różnych materiałach
T-L-3Obliczanie rozkładu temperatur w elementach rdzenia
T-L-4Wyznaczanie współczynnika przejmowania ciepła
T-L-5Wyznaczanie gęstości strumienia ciepła przy wrzeniu
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena aktywności na wszystkich zajęciach
S-2Ocena formująca: Pytania otwarte, zadania problemowe, sprawozdanie (ćwiczenia laboratoryjne)
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności na poszczególnych zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Kompetencje studenta w odniesieniu do treści programowych przedmiotu są na poziomie 60%.
3,5
4,0
4,5
5,0