Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S2)
specjalność: Technologia wody i inżynierii środowiska
Sylabus przedmiotu Chemia i technologia pestycydów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia chemiczna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Chemia i technologia pestycydów | ||
Specjalność | Technologia leków i pestycydów | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Chemicznej Organicznej i Materiałów Polimerowych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Ewa Janus <Ewa.Janus@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Ewa Janus <Ewa.Janus@zut.edu.pl>, Edyta Kucharska <edyta.makuch@zut.edu.pl>, Marlena Musik <marlena.musik@zut.edu.pl>, Paula Ossowicz-Rupniewska <Paula.Ossowicz@zut.edu.pl>, Robert Pełech <Robert.Pelech@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | znajomość chemii organicznej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z klasyfikacją pestycydów. |
C-2 | Zapoznanie studentów z formami użytkowymi pestycydów. |
C-3 | Zapoznanie studentów z mechanizmami działania pestycydów. |
C-4 | Zapoznanie studentów z metodami otrzymywania wybranych pestycydów. |
C-5 | Zapoznanie studentów z zagrożeniami dla środowiska wynikającymi ze stosowania pestycydów. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Synteza wybranej substancji pestycydowej. | 5 |
T-L-2 | Analiza składu preparatu pestycydowego. | 5 |
T-L-3 | Otrzymywanie pestycydów pochodzenia naturalnego. | 5 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Rynek i produkcja pestycydów. Kryteria klasyfikacji (oddziaływanie na środowisko, biodegradowalność, ekotoksyczność i oddziaływanie na człowieka) i klasyfikacja pestycydów. Bazy danych pestycydów. | 1 |
T-W-2 | Wiodące struktury herbicydów. Mechanizm działania i synteza wybranych herbicydów. Regulatory wzrostu roślin. | 4 |
T-W-3 | Wiodące struktury fungicydów. Mechanizm działania oraz synteza wybranych fungicydów. | 2 |
T-W-4 | Wiodące struktury insektycydów - podział, mechanizm działania oraz metody otrzymywania wybranych insektycydów. | 4 |
T-W-5 | Akarycydy i inne środki kontroli owadów (synergetyki, repelenty, feromony, hormony, atraktanty, antyfidanty, czynniki sterylizujące). | 2 |
T-W-6 | Krótka charakterystyka pozostałych klas pestycydów (rodentycydy, moluskocydy, limacydy, nematocydy) | 1 |
T-W-7 | Formulacje wyrobów pestycydowych. Prawo dotyczące użycia i kontroli pozostałości pestycydów | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych | 3 |
A-L-3 | Udział w konsultacjach | 2 |
A-L-4 | Opracowanie pisemnych sprawozdań | 10 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Udział w konsultacjach | 3 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 12 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny połączony z wyjaśnieniem i dyskusją |
M-2 | ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne w formie pytań testowych i otwartych |
S-2 | Ocena podsumowująca: ocena pisemnego sprawozdanie z ćwiczeń laboratoryjnych |
S-3 | Ocena formująca: ocena pracy w laboratorium |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_D04-09_W01 ma wiedzę na temat klasyfikacji i form użytkowych pestycydów | TCH_2A_W10 | — | — | C-2, C-1 | T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-6, T-W-7, T-W-5, T-L-2 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
TCH_2A_D04-09_W02 zna mechanizm działania wybranych pestycydów | TCH_2A_W05, TCH_2A_W11 | — | — | C-3 | T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-7, T-W-5 | M-1 | S-1, S-2 |
TCH_2A_D04-09_W03 potrafi przedstawić syntezę wybranych pestycydów | TCH_2A_W01, TCH_2A_W05, TCH_2A_W10 | — | — | C-4 | T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-6, T-W-7, T-W-5, T-L-1 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_D04-09_U01 potrafi przeprowadzić syntezę wybranego pestycydu | TCH_2A_U13, TCH_2A_U14 | — | — | C-1, C-4 | T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-6, T-W-7, T-L-1 | M-2 | S-1, S-2, S-3 |
TCH_2A_D04-09_U02 potrafi wykonać badania formulacji pestycydów | TCH_2A_U08 | — | — | C-2, C-1 | T-W-1, T-W-7, T-L-2 | M-2, M-1 | S-1, S-2, S-3 |
TCH_2A_D04-09_U03 potrafi wyodrębnić naturalne substancje pestycydowe z materiału roślinnego | TCH_2A_U13 | — | — | C-2, C-3, C-1, C-4 | T-W-7, T-W-5, T-L-3 | M-2, M-1 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_D04-09_K01 ma świadomość oddziaływania pestycydów na środowisko | TCH_2A_K02 | — | — | C-2, C-3, C-1, C-4, C-5 | T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-6, T-W-7, T-W-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3 | M-2, M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_D04-09_W01 ma wiedzę na temat klasyfikacji i form użytkowych pestycydów | 2,0 | nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3 |
3,0 | potrafi przedstawić podstawową klasyfikację pestycydów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TCH_2A_D04-09_W02 zna mechanizm działania wybranych pestycydów | 2,0 | nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3 |
3,0 | potrafi zdefiniować mechanizm działania wybranych pestycydów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TCH_2A_D04-09_W03 potrafi przedstawić syntezę wybranych pestycydów | 2,0 | nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3,0 |
3,0 | potrafi przedstawić schemat reakcji otrzymywania pestycydu, wychodząc z podanych przez prowadzącego substratów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_D04-09_U01 potrafi przeprowadzić syntezę wybranego pestycydu | 2,0 | nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3,0 |
3,0 | potrafi przeprowadzić syntezę pestycydu w oparciu o instrukcje prowadzącego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TCH_2A_D04-09_U02 potrafi wykonać badania formulacji pestycydów | 2,0 | nie spełniakryteriów określonych dla oceny 3 |
3,0 | potrafi wykonać wybrane badania formulacji pestycydow | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TCH_2A_D04-09_U03 potrafi wyodrębnić naturalne substancje pestycydowe z materiału roślinnego | 2,0 | nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3,0 |
3,0 | potrafi przeprowadzić proces wyodrębniania naturalnych substancji pestycydowych zgodnie ze wskazówkami prowadzącego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_D04-09_K01 ma świadomość oddziaływania pestycydów na środowisko | 2,0 | nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3,0 |
3,0 | potrafi wskazać najważniejsze aspekty środowiskowe produkcji i stosowania pestycydów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Różański L, Przemiany pestycydów w organizmach żywych i środowisku, PWRiL, Warszawa, 1992
- Praczyk T., Skrzypczak G., Herbicydy, PWRiL, Poznań, 2004
- red. M. Biziuk, Pestycydy, występowanie, oznaczanie i unieszkodliwianie, WNT, Warszawa, 2001
Literatura dodatkowa
- Ohkawa H., Miyagawa H., Lee P.W., Pesticide chemistry, Wiley-VCH, Weinheim, 2007
- Hassall K.A., The chemistry of pesticides, Verlag Chemie, Weinheim, 1982
- Mandava N.B., CRC Handbook of Natural Pesticides, CRC Press Inc., Boca Raton, 1986