Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S2)
specjalność: Technologia wody i inżynierii środowiska

Sylabus przedmiotu Chemia i technologia kosmetyków:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia chemiczna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Chemia i technologia kosmetyków
Specjalność Technologia środków pomocniczych i kosmetyków
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Chemicznej Organicznej i Materiałów Polimerowych
Nauczyciel odpowiedzialny Ewa Janus <Ewa.Janus@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Ewa Janus <Ewa.Janus@zut.edu.pl>, Edyta Kucharska <edyta.makuch@zut.edu.pl>, Marlena Musik <marlena.musik@zut.edu.pl>, Paula Ossowicz-Rupniewska <Paula.Ossowicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 15 0,80,62egzamin
laboratoriaL2 30 1,20,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1chemia organiczna i nieorganiczna

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1student posiada wiedzę z zakresu substancji stosowanych w produkcji kosmetyków, ich budowy chemicznej, właściwości oraz nazewnictwa (nazewnictwo INCI, funkcji surowca w wyrobie kosmetycznym)
C-2student opanował wiedzę z zakresu technologii otrzymywania różnych fizykochemicznych form kosmetyków
C-3student opanował wiedzę w zakresie segmentacji wyrobów kosmetycznych w zalenoci od przeznaczenia
C-4student posiada wiedzę dotyczącą sposobu wyszukiwania i korzystania z uregulowań prawnych obowiązujących w produkcji kosmetyków
C-5ukształtowanie umiejętności sporządzania formulacji kosmetycznych i wpływania na fizykochemiczną postać kosmetyku oraz jego przeznaczenie
C-6ukształtowanie umiejętności stosowania nazewnictwa kosmetycznego i sporządzania etykiety wyrobu

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Technologia otrzymywania różnych form kosmetycznych - składniki wpływające na postać kosmetyku i jego przeznaczenie. Otrzymywanie preparatów myjących: mydła metodą dojrzewania i wysalania, mydła transparentnego, szamponu i płynu do kąpieli. Recepturowanie płynów kosmetycznych - płyny micelarne (wyznacznie krytycznego stężenia micelizacji), toniki. Wykonanie preparatów emulsyjnych - mleczka kosmetyczne i kremy. Obliczanie wymaganego HLB dla fazy olejowej i dobór emulgatora.28
T-L-2Zasady tworzenia etykiety wyrobu (oznaczanie składu i tworzenie deklaracji marketingowych).2
30
wykłady
T-W-1Elementy prawa dotyczącego wyrobów kosmetycznych (definicja kosmetyku, nazewnictwo składników kosmetyków i ich funkcji, ograniczenia stosowania i wymagania, informacje na etykiecie, znaki graficzne; bezpieczeństwo surowców i gotowego wyrobu)2
T-W-2Podstawowe surowce kosmetyczne i ich charakterystyka: woda i inne rozpuszczalniki, surowce lipidowe i woski, oleje mineralne, oleje silikonowe, emolienty syntetyczne, związki powierzchniowo czynne.8
T-W-3Enzymy w kosmetykach, peptydy niskocząsteczkowe, hydrolizaty białkowe, białka biogenne. Nowości kosmetyczne - środki liftingujące, przeciwstarzeniowe.2
T-W-4Surowce profilujące działanie kosmetyku - środki promieniochronne, antyperspiranty Recepturowanie produktów do pielęgnacji jamy ustnej i zębów. Recepturowanie lakierów i zmywaczy do paznokci.2
14

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych3
A-L-2uczestnictwo w zajęciach30
A-L-3opracowanie sprawozdania z laboratorium2
35
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2przygotowanie się do egzaminu8
A-W-3konsultacje z wykładowcą1
24

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2ćwiczenia laboratoryjne
M-3udostępniane studentowi przez prowadzącego materiałów wraz z instrukcją dotyczącą ćwiczeń laboratoryjnych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: ocena wiedzy na egzaminie pisemnym
S-2Ocena formująca: ocena przygotowania studenta do poszczególnych zajęć laboratoryjnych (forma ustna)
S-3Ocena formująca: obserwacja i ocena wykonania ćwiczenia laboratoryjnego
S-4Ocena formująca: Ocena sprawozdania z zajęć praktycznych

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D05-08_W1
student charakteryzuje surowce kosmetyczne - podaje ich budowę chemiczną, najważniejsze właściwości i funkcje pełnione w kosmetyku; student rozpoznaje zależności między budową związku a posiadanymi właściwościami i pełnionymi funkcjami; Student wymienia i charakteryzuje podstawowe składniki stosowane przy produkcji określonego segmentu kosmetyków
TCH_2A_W10C-1, C-2, C-3T-W-2, T-W-4M-1S-1
TCH_2A_D05-08_W2
student wskazuje najważniejsze kierunki rozwoju w zakresie surowców i produktów kosmetycznych; student ma wiedzę z zakresu sposobu wyszukiwania aktualnych danych dotyczących prawa i bezpieczeństwa kosmetyków
TCH_2A_W12C-4, C-1, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-4M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D05-08_U1
student sporządza różne formulacje kosmetyczne (roztwory, emulsje, żele, zawiesiny) wykorzystując wiedzę na temat surowców i ich wpływu na postać fizykochemiczną kosmetyku; student potrafi ocenić i kontrolować jakość formulacji kosmetycznej; student korzysta z przepisów i wymagań okreslonych przez prawo dotyczące kosmetyków
TCH_2A_U15, TCH_2A_U17C-6, C-5T-W-1, T-W-2, T-L-2, T-L-1M-2, M-3S-3, S-2, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D05-08_K01
ma świadomość ważności aspektów prawnych i zdrowotnych związanych z recepturowaniem produktów kosmetycznych i konieczności poszerzania wiedzy w tej dziedzinie
TCH_2A_K01, TCH_2A_K02C-4, C-6, C-1T-W-1, T-W-2, T-L-2M-2, M-1, M-3S-1, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D05-08_W1
student charakteryzuje surowce kosmetyczne - podaje ich budowę chemiczną, najważniejsze właściwości i funkcje pełnione w kosmetyku; student rozpoznaje zależności między budową związku a posiadanymi właściwościami i pełnionymi funkcjami; Student wymienia i charakteryzuje podstawowe składniki stosowane przy produkcji określonego segmentu kosmetyków
2,0
3,0Student podaje nazwę, budowę i charakteryzuje właściwości niektórych surowców kosmetycznych. Potrafi wymienić niektóre składniki określonego segmentu kosmetyków.
3,5
4,0
4,5
5,0
TCH_2A_D05-08_W2
student wskazuje najważniejsze kierunki rozwoju w zakresie surowców i produktów kosmetycznych; student ma wiedzę z zakresu sposobu wyszukiwania aktualnych danych dotyczących prawa i bezpieczeństwa kosmetyków
2,0
3,0student wymienia niektóre najnowsze rozwiązania w dziedzinie surowców i produktów kosmetycznych dla określonych grup surowców lub określonego segmentu kosmetyków. Ma wybiórczą wiedzę odnośnie sposobu wyszukiwania aktualnych danych dotyczących uregulowań prawnych i bezpieczeństwa kosmetyków
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D05-08_U1
student sporządza różne formulacje kosmetyczne (roztwory, emulsje, żele, zawiesiny) wykorzystując wiedzę na temat surowców i ich wpływu na postać fizykochemiczną kosmetyku; student potrafi ocenić i kontrolować jakość formulacji kosmetycznej; student korzysta z przepisów i wymagań okreslonych przez prawo dotyczące kosmetyków
2,0
3,0Student potrafi prawidłowo sporządzić niektóre formulacje kosmetyczne z dostępnych składników. Potrafi częściowo ocenić wyrób. W niewielkim stopniu potrafi prawidłowo kontrolować jakość wyrobu. Śtudent sporządza niepełny opis produktu i tworzy niepełną etykietę produktu, spełniając przy tym niektóre wymogi określone przez prawo dotyczące produktów kosmetycznych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D05-08_K01
ma świadomość ważności aspektów prawnych i zdrowotnych związanych z recepturowaniem produktów kosmetycznych i konieczności poszerzania wiedzy w tej dziedzinie
2,0
3,0Student potrafi postepować zgodnie z niektórymi uregulowaniami prawnymi - potrafi prawidłowo sporządzić etykietę wyrobu; ma częściową świadomość oddziaływania na bezpieczeństwo produktu kosmetycznego dla zdrowia człowieka
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Alicja Marzec, Chemia kosmetyków, surowce, półprodukty, preparatyka wyrobów, TNOiK, Toruń, 2005
  2. W. Malinka, Zarys chemii kosmetycznej, Volumed, Wrocław, 1999
  3. J. Marcinkiewicz-Salmonowiczowa, Zarys chemii i technologii kosmetyków, WPG, Gdańsk, 1999
  4. W.S. Brud, R. Glinka, Technologia kosmetyków, Łódź, 2001

Literatura dodatkowa

  1. Uri Zoller, Handbook and detergents. Part E: Applications, CRC Press Taylor&Francis Group, 2009, Surfactant Science Series:141
  2. L. D. Rhein, Surfactants in personal care products and decorative cosmetics, CRC Press Taylor&Francis Group, 2007, trzecie, Surfactant Science Series:135
  3. redaktor naczelny - Jacek Arct, SOFW-Journal Wydanie Polskie, Polskie Towarzystwo Kosmetologów, 2011, kwartalnik
  4. http://www.biotechnologia.pl/biotechnologia-portal, 2012, 29.05.2012
  5. http://ec.europa.eu/consumers/cosmetics/cosing/, 2012, 29.05.2012
  6. http://www.ifraorg.org/, 2012, 29.05.2012
  7. Kirk-Othmer, Chemical Technology of Cosmetics, John Willey and sons, Hoboken New Jersey, 2013

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Technologia otrzymywania różnych form kosmetycznych - składniki wpływające na postać kosmetyku i jego przeznaczenie. Otrzymywanie preparatów myjących: mydła metodą dojrzewania i wysalania, mydła transparentnego, szamponu i płynu do kąpieli. Recepturowanie płynów kosmetycznych - płyny micelarne (wyznacznie krytycznego stężenia micelizacji), toniki. Wykonanie preparatów emulsyjnych - mleczka kosmetyczne i kremy. Obliczanie wymaganego HLB dla fazy olejowej i dobór emulgatora.28
T-L-2Zasady tworzenia etykiety wyrobu (oznaczanie składu i tworzenie deklaracji marketingowych).2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Elementy prawa dotyczącego wyrobów kosmetycznych (definicja kosmetyku, nazewnictwo składników kosmetyków i ich funkcji, ograniczenia stosowania i wymagania, informacje na etykiecie, znaki graficzne; bezpieczeństwo surowców i gotowego wyrobu)2
T-W-2Podstawowe surowce kosmetyczne i ich charakterystyka: woda i inne rozpuszczalniki, surowce lipidowe i woski, oleje mineralne, oleje silikonowe, emolienty syntetyczne, związki powierzchniowo czynne.8
T-W-3Enzymy w kosmetykach, peptydy niskocząsteczkowe, hydrolizaty białkowe, białka biogenne. Nowości kosmetyczne - środki liftingujące, przeciwstarzeniowe.2
T-W-4Surowce profilujące działanie kosmetyku - środki promieniochronne, antyperspiranty Recepturowanie produktów do pielęgnacji jamy ustnej i zębów. Recepturowanie lakierów i zmywaczy do paznokci.2
14

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych3
A-L-2uczestnictwo w zajęciach30
A-L-3opracowanie sprawozdania z laboratorium2
35
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2przygotowanie się do egzaminu8
A-W-3konsultacje z wykładowcą1
24
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_2A_D05-08_W1student charakteryzuje surowce kosmetyczne - podaje ich budowę chemiczną, najważniejsze właściwości i funkcje pełnione w kosmetyku; student rozpoznaje zależności między budową związku a posiadanymi właściwościami i pełnionymi funkcjami; Student wymienia i charakteryzuje podstawowe składniki stosowane przy produkcji określonego segmentu kosmetyków
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_W10ma uporządkowaną pogłębioną wiedzę o surowcach, produktach i procesach stosowanych w przemyśle chemicznym w zakresie związanym z ukończoną specjalnością
Cel przedmiotuC-1student posiada wiedzę z zakresu substancji stosowanych w produkcji kosmetyków, ich budowy chemicznej, właściwości oraz nazewnictwa (nazewnictwo INCI, funkcji surowca w wyrobie kosmetycznym)
C-2student opanował wiedzę z zakresu technologii otrzymywania różnych fizykochemicznych form kosmetyków
C-3student opanował wiedzę w zakresie segmentacji wyrobów kosmetycznych w zalenoci od przeznaczenia
Treści programoweT-W-2Podstawowe surowce kosmetyczne i ich charakterystyka: woda i inne rozpuszczalniki, surowce lipidowe i woski, oleje mineralne, oleje silikonowe, emolienty syntetyczne, związki powierzchniowo czynne.
T-W-4Surowce profilujące działanie kosmetyku - środki promieniochronne, antyperspiranty Recepturowanie produktów do pielęgnacji jamy ustnej i zębów. Recepturowanie lakierów i zmywaczy do paznokci.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena wiedzy na egzaminie pisemnym
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student podaje nazwę, budowę i charakteryzuje właściwości niektórych surowców kosmetycznych. Potrafi wymienić niektóre składniki określonego segmentu kosmetyków.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_2A_D05-08_W2student wskazuje najważniejsze kierunki rozwoju w zakresie surowców i produktów kosmetycznych; student ma wiedzę z zakresu sposobu wyszukiwania aktualnych danych dotyczących prawa i bezpieczeństwa kosmetyków
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_W12ma wiedzę o kierunkach rozwoju technologii, najistotniejszych nowościach w zakresie technologii chemicznej, cyklu życia urządzeń i obiektów oraz kierunkach rozwoju i postępu związanych z ukończoną specjalnością
Cel przedmiotuC-4student posiada wiedzę dotyczącą sposobu wyszukiwania i korzystania z uregulowań prawnych obowiązujących w produkcji kosmetyków
C-1student posiada wiedzę z zakresu substancji stosowanych w produkcji kosmetyków, ich budowy chemicznej, właściwości oraz nazewnictwa (nazewnictwo INCI, funkcji surowca w wyrobie kosmetycznym)
C-3student opanował wiedzę w zakresie segmentacji wyrobów kosmetycznych w zalenoci od przeznaczenia
Treści programoweT-W-1Elementy prawa dotyczącego wyrobów kosmetycznych (definicja kosmetyku, nazewnictwo składników kosmetyków i ich funkcji, ograniczenia stosowania i wymagania, informacje na etykiecie, znaki graficzne; bezpieczeństwo surowców i gotowego wyrobu)
T-W-2Podstawowe surowce kosmetyczne i ich charakterystyka: woda i inne rozpuszczalniki, surowce lipidowe i woski, oleje mineralne, oleje silikonowe, emolienty syntetyczne, związki powierzchniowo czynne.
T-W-4Surowce profilujące działanie kosmetyku - środki promieniochronne, antyperspiranty Recepturowanie produktów do pielęgnacji jamy ustnej i zębów. Recepturowanie lakierów i zmywaczy do paznokci.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena wiedzy na egzaminie pisemnym
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student wymienia niektóre najnowsze rozwiązania w dziedzinie surowców i produktów kosmetycznych dla określonych grup surowców lub określonego segmentu kosmetyków. Ma wybiórczą wiedzę odnośnie sposobu wyszukiwania aktualnych danych dotyczących uregulowań prawnych i bezpieczeństwa kosmetyków
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_2A_D05-08_U1student sporządza różne formulacje kosmetyczne (roztwory, emulsje, żele, zawiesiny) wykorzystując wiedzę na temat surowców i ich wpływu na postać fizykochemiczną kosmetyku; student potrafi ocenić i kontrolować jakość formulacji kosmetycznej; student korzysta z przepisów i wymagań okreslonych przez prawo dotyczące kosmetyków
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_U15potrafi nadać związkowi określoną formę użytkową i wykonać formulację do innych form użytkowych, zwłaszcza w zakresie ukończonej specjalności
TCH_2A_U17potrafi przedstawić koncepcje metod badawczych do realizacji nowych technologii i wykonać ją w skali laboratoryjnej i ułamkowo-technicznej w zakresie ukończonej specjalności
Cel przedmiotuC-6ukształtowanie umiejętności stosowania nazewnictwa kosmetycznego i sporządzania etykiety wyrobu
C-5ukształtowanie umiejętności sporządzania formulacji kosmetycznych i wpływania na fizykochemiczną postać kosmetyku oraz jego przeznaczenie
Treści programoweT-W-1Elementy prawa dotyczącego wyrobów kosmetycznych (definicja kosmetyku, nazewnictwo składników kosmetyków i ich funkcji, ograniczenia stosowania i wymagania, informacje na etykiecie, znaki graficzne; bezpieczeństwo surowców i gotowego wyrobu)
T-W-2Podstawowe surowce kosmetyczne i ich charakterystyka: woda i inne rozpuszczalniki, surowce lipidowe i woski, oleje mineralne, oleje silikonowe, emolienty syntetyczne, związki powierzchniowo czynne.
T-L-2Zasady tworzenia etykiety wyrobu (oznaczanie składu i tworzenie deklaracji marketingowych).
T-L-1Technologia otrzymywania różnych form kosmetycznych - składniki wpływające na postać kosmetyku i jego przeznaczenie. Otrzymywanie preparatów myjących: mydła metodą dojrzewania i wysalania, mydła transparentnego, szamponu i płynu do kąpieli. Recepturowanie płynów kosmetycznych - płyny micelarne (wyznacznie krytycznego stężenia micelizacji), toniki. Wykonanie preparatów emulsyjnych - mleczka kosmetyczne i kremy. Obliczanie wymaganego HLB dla fazy olejowej i dobór emulgatora.
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia laboratoryjne
M-3udostępniane studentowi przez prowadzącego materiałów wraz z instrukcją dotyczącą ćwiczeń laboratoryjnych
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: obserwacja i ocena wykonania ćwiczenia laboratoryjnego
S-2Ocena formująca: ocena przygotowania studenta do poszczególnych zajęć laboratoryjnych (forma ustna)
S-4Ocena formująca: Ocena sprawozdania z zajęć praktycznych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi prawidłowo sporządzić niektóre formulacje kosmetyczne z dostępnych składników. Potrafi częściowo ocenić wyrób. W niewielkim stopniu potrafi prawidłowo kontrolować jakość wyrobu. Śtudent sporządza niepełny opis produktu i tworzy niepełną etykietę produktu, spełniając przy tym niektóre wymogi określone przez prawo dotyczące produktów kosmetycznych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_2A_D05-08_K01ma świadomość ważności aspektów prawnych i zdrowotnych związanych z recepturowaniem produktów kosmetycznych i konieczności poszerzania wiedzy w tej dziedzinie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_K01potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy, ma świadomość ważności pozatechnicznych aspektów działalności inżynierskiej i odpowiedzialności za podejmowane decyzje
TCH_2A_K02rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu poprzez wydawnictwa popularno-naukowe, prasę, radio i telewizję, opinii dotyczących nowoczesnych rozwiązań w zakresie technologii chemicznej, zaniechań technologii przestarzałych; potrzebę udzielania informacji o pozytywnych i negatywnych aspektach działalności związanej z technologią chemiczną
Cel przedmiotuC-4student posiada wiedzę dotyczącą sposobu wyszukiwania i korzystania z uregulowań prawnych obowiązujących w produkcji kosmetyków
C-6ukształtowanie umiejętności stosowania nazewnictwa kosmetycznego i sporządzania etykiety wyrobu
C-1student posiada wiedzę z zakresu substancji stosowanych w produkcji kosmetyków, ich budowy chemicznej, właściwości oraz nazewnictwa (nazewnictwo INCI, funkcji surowca w wyrobie kosmetycznym)
Treści programoweT-W-1Elementy prawa dotyczącego wyrobów kosmetycznych (definicja kosmetyku, nazewnictwo składników kosmetyków i ich funkcji, ograniczenia stosowania i wymagania, informacje na etykiecie, znaki graficzne; bezpieczeństwo surowców i gotowego wyrobu)
T-W-2Podstawowe surowce kosmetyczne i ich charakterystyka: woda i inne rozpuszczalniki, surowce lipidowe i woski, oleje mineralne, oleje silikonowe, emolienty syntetyczne, związki powierzchniowo czynne.
T-L-2Zasady tworzenia etykiety wyrobu (oznaczanie składu i tworzenie deklaracji marketingowych).
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia laboratoryjne
M-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-3udostępniane studentowi przez prowadzącego materiałów wraz z instrukcją dotyczącą ćwiczeń laboratoryjnych
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena wiedzy na egzaminie pisemnym
S-4Ocena formująca: Ocena sprawozdania z zajęć praktycznych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi postepować zgodnie z niektórymi uregulowaniami prawnymi - potrafi prawidłowo sporządzić etykietę wyrobu; ma częściową świadomość oddziaływania na bezpieczeństwo produktu kosmetycznego dla zdrowia człowieka
3,5
4,0
4,5
5,0