Wydział Architektury - Architektura (N2)
Sylabus przedmiotu Projektowanie architektoniczne w kontekście sztuki:
Informacje podstawowe
| Kierunek studiów | Architektura | ||
|---|---|---|---|
| Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
| Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier architekt | ||
| Obszary studiów | charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
| Profil | ogólnoakademicki | ||
| Moduł | — | ||
| Przedmiot | Projektowanie architektoniczne w kontekście sztuki | ||
| Specjalność | przedmiot wspólny | ||
| Jednostka prowadząca | Katedra Historii i Teorii Architektury | ||
| Nauczyciel odpowiedzialny | Halina Rutyna <rutyna@zut.edu.pl> | ||
| Inni nauczyciele | Halina Rutyna <rutyna@zut.edu.pl> | ||
| ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
| Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
| Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
| KOD | Wymaganie wstępne |
|---|---|
| W-1 | Umiejętność rysowania i graficznego przedstawiania idei projektowych. |
| W-2 | Podstawowa wiedza w zakresie historii sztuki w poprzedni8ch wiekach. Znajomość narzędzi badawczych- analizy6 i syntezy. |
Cele przedmiotu
| KOD | Cel modułu/przedmiotu |
|---|---|
| C-1 | Celem przedmiotu jest zapoznanie się studenta z ewolucją XX-wiecznych idei estetycznych i artystycznych i wykorzystanie ich jako inspiracji w warsztatu projektowego. Wykorzystanie poznanego warsztatu artystycznego dla własnej kreacji. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
| KOD | Treść programowa | Godziny |
|---|---|---|
| projekty | ||
| T-P-1 | 1. Zadanie projetowe inspirowane konstruktywizmem. Zaprojektuj fasadę budynku zainspirowaną architektonami - kompozycję przestrzenną składającą się ze spiętrzonych prostopadłosianów o przewadze układów poziomych lub pionowych. Wykonanj serię szkiców prezentujących proces projektowy. Sposób prezentacji dowolny: plansze A-1 na piance, makieta papierowa, makieta wirtualna, zestaw szkiców odręcznych. 2. Zadanie projetowe inspirowane neoplastycyzmem. Przedstaw proces transformacji wybranej formy biologicznej w formę geometryczną, inspirując się drogą eksperymentów Pieta Mondriana. Zaprojektuj dla powstałej w ten sposób formy funcję architektoniczną. Sposób prezentacji dowolny: plansze A-1 na piance, makieta papierowa, makieta wirtualna, zestaw szkiców odręcznych. 3. Zadanie projetowe inspirowane dadaizmem i nadrealizmem. Wykonaj transformację przestrzeni miejskiej w nurcie wizji sennej architekta. Sposób prezentacji dowolny: plansze A-1 na piance, ilustrujujące proces projektowy od realistycznej przestrzeni do wirtualnej, fotomontaż, zestaw szkiców odręcznych. 4. Zadanie projetowe inspirowane optical-artem. Wykonaj projekt wnętrza architektonicznego lub urbanistycznego zawierającego kompozycję graficzną poprzez zastosowanie abstrakcyjnej kombinacji linii dającą geometryczne złudzenia optyczne, efekty świetlne, dynamiczne i fakturalne, zmierzające do wywołania wrażenia głębi oraz ruchu rozwibrowaniem pola widzenia. Sposób prezentacji: plansze A-1 na piance - ilustacja realistycznej przestrzeni z wykorzystaniem wykreowanej kompozycji , zestaw szkiców odręcznych, wizualizacji powstałych w procesie projektowym. 5. Zadanie projektowe inspirowane konceptualizmem. Przedstaw koncepcję projektową wyidealizowanej architektury pozbawionej funcji. Sposób prezentacji projektu plansze A-1 na piance, z opisem idei, autorskiej definicji architektury. Przegląd wspólczesnej sztuki w wybranych zjawiskach w esejach "Brzydkie piękno". Podsumowanie i zaliczenie przedmiotu. | 9 |
| 9 | ||
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
| KOD | Forma aktywności | Godziny |
|---|---|---|
| projekty | ||
| A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 9 |
| A-P-2 | Aktywna praca własna studenta nad projektem. | 21 |
| A-P-3 | Podsumowanie w dyskursie. Zaliczenie przedmiotu | 30 |
| 60 | ||
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
| KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
|---|---|
| M-1 | 1. Praca projektowa 2. Umiejętność krytycznego myślenia i pisanie eseju na wybrany temat. 3. Dyskusja w grupie na temat opracowań projektowych. |
| M-2 | ocena końcowa i wnioski końcowe |
Sposoby oceny
| KOD | Sposób oceny |
|---|---|
| S-1 | Ocena formująca: klauzura projektowa dyskusja w grupie nad projektami |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| AU_2A_N2/A.1/7_W01 Wiedza w zakresie metody projektowania inspirowanej sztuką współczesną. | AU_2A_W16 | — | — | C-1 | T-P-1 | M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| AU_2A_N2/A.1/7_U01 Zapoznanie się studenta z dorobkiem społeczności ludzkiej w zakresie sztuki i umiejętność transpozycji zasobu wiedzy o sztuce na kreację własną. Umiejętność dyskusji tematycznej i kreacji. | AU_2A_U19 | — | — | C-1 | T-P-1 | M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| AU_2A_N2/A.1/7_K01 Potrafii dyskutować na temat wpływu sztuki współczesnej w kontekście autorskiego projektowania architektonicznego. | AU_2A_K11 | — | — | C-1 | T-P-1 | M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| AU_2A_N2/A.1/7_W01 Wiedza w zakresie metody projektowania inspirowanej sztuką współczesną. | 2,0 | |
| 3,0 | Ma podstawową wiedzę na temat kierunków estetycznych sztuki współczenej. Orientuje się jak przeprowadzić transpozycję wiedzy o sztuce na idee projektowe. | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| AU_2A_N2/A.1/7_U01 Zapoznanie się studenta z dorobkiem społeczności ludzkiej w zakresie sztuki i umiejętność transpozycji zasobu wiedzy o sztuce na kreację własną. Umiejętność dyskusji tematycznej i kreacji. | 2,0 | |
| 3,0 | Potrafi przeprowadzić w podstawowym zakresie analizy uwarunkowań sztuki, badania kompozycji przestrzeni i wykonać szkice prostej kompozycji architektonicznej. Prawidłowo posługuje się prawami dotyczącymi kompozycji i psychologii percepcji. | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| AU_2A_N2/A.1/7_K01 Potrafii dyskutować na temat wpływu sztuki współczesnej w kontekście autorskiego projektowania architektonicznego. | 2,0 | |
| 3,0 | Potrafi schematycznie zaprezentować swoje opracowanie i w podstawowym zakresie skomentować uwagi kolegów z grupy. | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Literatura podstawowa
- Historia sztuki, Arkady, Warszawa, 1090
- Hall E., Ukryty wymiar, Muza, Warszawa, 1997
- Y-Fu-Tuan, Przestrzeń i miejsce, PIW, Warszawa, 1987
- Bell J., Lustro świata, Arkady, Warszawa, 2009
- praca zbiorowa, Sztuka świata, tom 10., Arkady, Warszawa, 1998
- praca zbiorowa, Historia sztuki świata, t.1-8, Świat książki, Arkady, Warszawa, 2003
- Eco Umberto, Historia piękna, Muza SA, Warszawa, 2000
- Eco Umberto, Historia brzydoty, Muza SA, Warszawa, 2005
Literatura dodatkowa
- Satkiewicz- Parczewska A., Rytm w architekturze jako główny element kompozycji na tle analogii z muzyką., Politechnika Szczecińska IAiPP, Szczecin, 1990