Wydział Architektury - Architektura (N2)
Sylabus przedmiotu Zaawansowana problematyka inżynierii, techniki, technologii w projektowaniu konserwacja zabytków i rewaloryzacja miast:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Architektura | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier architekt | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zaawansowana problematyka inżynierii, techniki, technologii w projektowaniu konserwacja zabytków i rewaloryzacja miast | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Historii i Teorii Architektury | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Zbigniew Paszkowski <zbigniew.paszkowski@gmail.com> | ||
Inni nauczyciele | Katarzyna Krasowska <katarzyna.krasowska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 2 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Posiadanie stopnia inżyniera architekta. |
W-2 | Posiadanie tytułu inżyniera architekta. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przygotowanie do projektowania architektonicznego w zastanym środowisku kulturowym, projektowania adaptacji i transformacji obszarów historycznych objętych ochroną konserwatorską. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Prowadzone w formie grupowych zajęć projektowych, mających na celu uwrażliwienie studentów na zastane środowisko kulturowe, przybliżenie metod badań historycznych i sposobów analizy materiałów źródłowych. | 27 |
27 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Przedstawienie zagadnień związanych z rewaloryzacją obszarów śródmiejskich, staromiejskich i poprzemysłowych we współczesnych miastach na podstawie wybranych przykładów polskich oraz zagranicznch. | 9 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Zakres ćwiczeń: Analiza historyczno-urbanistyczna zespołu zabudowy historycznej z uwzględnieniem uwarunkowań historycznych i użytkowania współczesnego. Określenie wytycznych konserwatorskich. | 27 |
A-P-2 | praca indywidualna | 33 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w wykładach | 9 |
A-W-2 | praca indywidualna | 21 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Prace analityczne, odpowiednie do potrzeb tematyki określonej zakresem pracy projektowej. Koncepcja w formie syntetycznej, uwzględniająca określone uwarunkowania zewnętrzne, program funkcjonalno-przestrzenny i założenia wstępne. |
M-2 | wykład informacyjny |
M-3 | wykład problemowy |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: obecność na zajęciach |
S-2 | Ocena podsumowująca: ocena indywidualnego wkładu studenta w opracowanie analizay historyczno-urbanistycznej. (semestr 1) |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena projektu rewaloryzacji. (semestr 2) |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_2A_CN2-II/2_W01 Przygotowanie teoretyczne do projektowania architektonicznego w zastanym środowisku kulturowym, projektowania adaptacji i transformacji obszarów historycznych objętych ochroną konserwatorską. | AU_2A_W08, AU_2A_W09, AU_2A_W15 | — | — | C-1 | T-W-1 | M-2, M-3 | S-3, S-1 |
AU_2A_CN2-II/2_W02 Zrozumienie złozonosci zagadnienia planowania przestrzennego w obszarze historycznym, kulturowym, strefach konserwatorskich, umiejetnosc zebrania niezbednego materiału wyjsciowy do podjecia działan rekonstrukcyjnych, projektowych, rewaloryzacyjnych w obszarach o licznych nawarstwieniach kulturowych, umiejetnosc opracowania koncepcji rewaloryzacji zespołu zabytkowego lub/i jego rewitalizacji. | AU_2A_W03, AU_2A_W04, AU_2A_W05, AU_2A_W06, AU_2A_W07, AU_2A_W09, AU_2A_W10, AU_2A_W18 | — | — | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-3, S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_2A_CN2-II/2_U01 Potrafi projektować w zastanym środowisku kulturowym, potrafi adaptować istniejące obiekty do nowych funkcji, potrafi przepraowadzić proces projektowy transformacji obszarów historycznych objętych ochroną konserwatorską. | AU_2A_U02, AU_2A_U13 | — | — | C-1 | T-W-1, T-P-1 | M-1 | S-3, S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_2A_CN2-II/2_K01 Potrafi projektować w zastanym środowisku kulturowym. | AU_2A_K01, AU_2A_K02 | — | — | C-1 | T-P-1 | M-1 | S-3, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_2A_CN2-II/2_W01 Przygotowanie teoretyczne do projektowania architektonicznego w zastanym środowisku kulturowym, projektowania adaptacji i transformacji obszarów historycznych objętych ochroną konserwatorską. | 2,0 | |
3,0 | Posiada podstawową wiedzę dotyczącą tematyki przedmiotu. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
AU_2A_CN2-II/2_W02 Zrozumienie złozonosci zagadnienia planowania przestrzennego w obszarze historycznym, kulturowym, strefach konserwatorskich, umiejetnosc zebrania niezbednego materiału wyjsciowy do podjecia działan rekonstrukcyjnych, projektowych, rewaloryzacyjnych w obszarach o licznych nawarstwieniach kulturowych, umiejetnosc opracowania koncepcji rewaloryzacji zespołu zabytkowego lub/i jego rewitalizacji. | 2,0 | |
3,0 | Posiada podstawową wiedzę dotyczącą tematyki przedmiotu. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_2A_CN2-II/2_U01 Potrafi projektować w zastanym środowisku kulturowym, potrafi adaptować istniejące obiekty do nowych funkcji, potrafi przepraowadzić proces projektowy transformacji obszarów historycznych objętych ochroną konserwatorską. | 2,0 | |
3,0 | Student wykonał opracowanie analityczne oraz projekt końcowy będące podstawą zaliczenia przedmiotu. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_2A_CN2-II/2_K01 Potrafi projektować w zastanym środowisku kulturowym. | 2,0 | |
3,0 | Student rozumie wagę poszanowania dla zastanego krajobrazu kulturowego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Urząd Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast, Podręcznik rewitalizacji. Zasady, procedury i metody działania współczesnych procesów rewitalizacji., Warszawa, 2003
- Jałowiecki B., Szczepański S., Miasto i przestrzeń w perspektywie socjologicznej, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa, 2002
- Kozińska B., Rozwój przestrzenny Szczecina od pocz. XIX w. do II wojny światowej, SHS, Szczecin, 2002
- Fiuk P., Transformacja zespołów staromiejskich w Polsce po 1989 roku, na wybranych przykładach., Aspekty, Szczecin, 2008
- Lorens P., Paszkowski Z., Pęchorzewski D., Kształtowanie przestrzeni kwartału 21 w Szczecinie na tle doświadczeń europejskich i północnoamerykańskich, Szczecin, 2009
- Wołoszyn M., Projektowanie rewitalizacji zabudowy czynszowej z uwzględnieniem uwarunkowań ekologicznych., Wydawnictwo Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2005
- Samorząd w ochronie zespołów staromiejskich. Doświadczenia, problemy, perspektywy., Lublin, 2004
- Sitte C., Der Staedtebau, Wiedeń, 1922
- pod red. J. Bogdanowskiego, Miasto historyczne w dialogu ze współczesnością, WAPG, Gdańsk, 2002
- Paszkowski Z., Transformacja przestrzeni śródmiejskich na przykładach wybranych miast europejskich., Walkowska Wydawnictwo, Szczecin, 2003
Literatura dodatkowa
- Dostosowana do tematyki projektu.