Wydział Architektury - Architektura (N2)
Sylabus przedmiotu Ochrona dziedzictwa, archeologia i teorie konserwatorskie:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Architektura | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier architekt | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ochrona dziedzictwa, archeologia i teorie konserwatorskie | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Historii i Teorii Architektury | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Halina Rutyna <rutyna@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Posiadanie tytułu inżyniera architekta. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z problematyką związaną z ochroną dziedzictwa kulturowego. |
C-2 | Zapoznanie studentów z zasadami adaptacji, rekonstrukcji, rozbudowy, modernizacji i ochrony konserwatorskiej. |
C-3 | Zapoznanie studentów z rozwojem myśli konserwatorskiej na przestrzeni trzech ostatnich wieków. |
C-4 | Zapoznanie studentów se standardami sporządzania badań historycznych i architektonicznych w zabytku. |
C-5 | Zapoznanie studentów z zakresem i standardami sporządzania dokumentacji konserwatorskiej. |
C-6 | Zwiększenie świadomości studenta dotyczącej wartosci dziedzictwa kulturowego, a w tym w szczególności dziedzictwa polskiego i kutury europejskiej. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Zapoznanie studentów z tematyką związaną z ochroną dziedzictwa kulturowego i zmianą definiowania zabytków i nowego podjeścia do ochrony zabytków od 2003 roku. | 1 |
T-W-2 | Zapoznanie z zasadami adaptacji, rekonstrukcji, rozbudowy, modernizacji i ochrony konserwatorskiej obiektów zabytkowych. | 1 |
T-W-3 | Czy funkcja obiektu zabytkowego podlega ochronie konserwatorskiej? | 1 |
T-W-4 | Wartościowanie zabytków. Wartość historyczna, naukowa, starożytnicza. | 1 |
T-W-5 | Geneza dziedziny korserwacja zabytków i przegląd teorii konserwatorskich od Viollet-le-Duca do teorii współczesnych. | 1 |
T-W-6 | Zasady ochrony zabytków archeologicznych. | 1 |
T-W-7 | Zasady projektowania w kontekście przestrzeni kulturowej. | 1 |
T-W-8 | Nowoczesność i nowe technologie w badaniach historycznych i architektonicznych zabytków. | 1 |
T-W-9 | Forma, zakres i specjalizacje niezbędne do wykonania dokumentacji konserwatotrskiej i programu prac konserwatorskich. Standardy sporządzania i uzgadniania projektowej. | 1 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 9 |
A-W-2 | praca w domu | 21 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady informacyjne |
M-2 | Wykłady problemowe |
M-3 | dyskusja wi dzielenie się własnymi doświadczeniami |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena Formująca: służy do oceny okresowych osiągnięć studenta, identyfikacji ewentualnych braków w wiedzy i umiejętnościach nie zawsze powinna mieć wpływ na ocenę końcową. Prowadzona na początku zajęć i/lub w trakcie ich trwania przez nauczycieli i studentów. Daje informacje podstawowe dla nauczania i uczenia się określonego przedmiotu. Pomaga nauczycielowi ukierunkować nauczanie do poziomu studentów tak, aby uzyskać założone efekty uczenia się, a studentowi pomaga w uczeniu się. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_2A_N2/B.1/1_W01 Student ma wiedzę z teorii koserwacji dziedzictwa materialnego: architektonicznego, urbanistycznego i archeologicznego. | AU_2A_W10, AU_2A_W18 | — | — | C-6 | T-W-4, T-W-5 | M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_2A_N2/B.1/1_U01 Student ma wiedzę na temat wartościowania zabytków potrafii opisać zabytek, wie jak go badać i jakich specjalistów - ekspertów zaprosić do współpracy. | AU_2A_U09 | — | — | C-2 | T-W-4 | M-3 | S-1 |
AU_2A_N2/B.1/1_U02 Student potrafii zbudować zespół ekspertów - specjalistów z zakresu konserwacjiz abytków. | AU_2A_U11 | — | — | C-1, C-2, C-3, C-4, C-5, C-6 | T-W-9 | M-3 | S-1 |
AU_2A_N2/B.1/1_U03 Student zdobył umiejętność wartościowania dziedzictwa kulturowego: archeologicznego, architektonicznego i urbanistycznego. | AU_2A_U18 | — | — | C-1, C-2, C-3, C-4, C-5, C-6 | T-W-4 | M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_2A_N2/B.1/1_K01 Student rozumie potrzebę podejmowania działań chroniących dziedzictwo kulturowe oraz znaczenie wartości autrentyzmu obiektów archeologicznych i budowli i obszarów zabytkowych oraz przestrzeni kulturowych. | AU_2A_K11 | — | — | C-4 | T-W-2, T-W-5 | M-3 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_2A_N2/B.1/1_W01 Student ma wiedzę z teorii koserwacji dziedzictwa materialnego: architektonicznego, urbanistycznego i archeologicznego. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafii wykonać projekt konserwatorski w zakresie i formie zaakceptowanej przez prowadzącego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_2A_N2/B.1/1_U01 Student ma wiedzę na temat wartościowania zabytków potrafii opisać zabytek, wie jak go badać i jakich specjalistów - ekspertów zaprosić do współpracy. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafii odpowiedzieć ustnie na kontrolne pytanie z zakresu chrony dziedzictwa kulturowego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
AU_2A_N2/B.1/1_U02 Student potrafii zbudować zespół ekspertów - specjalistów z zakresu konserwacjiz abytków. | 2,0 | |
3,0 | Student rozumie potrafii pracować w zespole i wykonać projekt konserwatorski w zakresie i formie zaakceptowaneju przez prowadzącego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
AU_2A_N2/B.1/1_U03 Student zdobył umiejętność wartościowania dziedzictwa kulturowego: archeologicznego, architektonicznego i urbanistycznego. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafii w zakresie podstawowy wartościować dziedzictwo kulturowe na bazie wczestnych teorii konserwatorskich. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_2A_N2/B.1/1_K01 Student rozumie potrzebę podejmowania działań chroniących dziedzictwo kulturowe oraz znaczenie wartości autrentyzmu obiektów archeologicznych i budowli i obszarów zabytkowych oraz przestrzeni kulturowych. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi odpowiedzieć ustnie na kontrolne pytanie z zakresu wykładów z ochrony dziedzictwa, archeologii i teorii konserwatorskiej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Ustawa o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami, Dz.U. nr 162 z 17.09.2003, poz. 1568., 2003
- Karta Wenecka, OZ nr3/74, 2011
- Arszyński Marian, , Idea, pamięć, troska. Rola zabytków w przestrzeni społecznej i formy działań na rzecz ich zachowania od starożytności do poł. XX w., Malbork, 2007
- Frycz Jerzy, Restauracja i konserwacja zabytków architektury w Polsce w latach 1795-1918, Warszawa, 1975
- Dettof Paweł, Odbudowa i restauracja zabytków architektury w Polsce w latach 1918-1930. Teoria i praktyka, Kraków, 2005
- Jokilehto Jukka, A History of Architectural Conservation, London, 2002
- Krawczyk Janusz, Kompromis i metoda – wybrane aspekty teorii konserwatorskich Aloisa Riegla i Cesare Brandiego, Ochrona Zabytków nr 2/ 2009, 2009
- Rouba Bogumiła J., Proces ochrony dóbr kultury, pojęcia, terminologia, [w:] Józef Flik (red.), Ars longa vita brevis, Tradycyjne i nowoczesne metody badania dzieł sztuki, Materiały z sesji naukowej poświęconej pamięci Profesora Zbigniewa Brochwicza, 2003
- Szmygin Bogusław, Kształtowanie koncepcji zabytku i doktryny konserwatorskiej w Polsce w XX wieku, Lublin, 2000
Literatura dodatkowa
- Szmygin B. Tomaszewski A., Pawłowski K., Ogrodzki P, Kłosek-Kozłowska D., Ochrona dziedzictwa kulturowego i konserwacja zabytków w powojennej Polsce w świetle doktryn i opracowań naukowych [w:] Kongres Konserwatorów Polskich, Wrocław, 2005
- Vademecum Konserwatora Zabytków. Międzynarodowe normy ochrony dziedzictwa kultury, Warszawa, 1996