Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Architektury - Architektura (S2)

Sylabus przedmiotu Wybrane zagadnienia kultury - Wybrane zagadnienia sztuki najnowszej i wzornictwa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier architekt
Obszary studiów charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wybrane zagadnienia kultury - Wybrane zagadnienia sztuki najnowszej i wzornictwa
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Sztuk Wizualnych
Nauczyciel odpowiedzialny Joanna Szczepanik <jszczepanik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 8 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powinien dysponowac podstawową wiedzą z zakresu historii sztuki i kultury współczesnej. Powinien posiadać umiejetnosci samodzielnego zdobywania informacji oraz orientować się w podstawowych zależnościach pomiędzy kulturą współczesną, a społeczeństwem, polityką, tożsamościami lokalnymi. Powinien również aktywnie uczestniczyc we współczesnej kulturze.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Kurs ma na celu zapoznanie studentów z wybranymi zagadnieniami kultury współczesnej w jej relacji do innych obszarów rzeczywistości, takich jak ekologia, tożsamość narodowa, język, polityka czy też sfera symboli w pejzażu wizualnym. Celem przedmiotu jest poszerzenie ogólnego obrazu funkcjonowania kultury współczesnej. Przedmiot umożliwia wypracowanie krytycznych narzędzi obserwacji zjawisk społecznych i kulturowych oraz kształtowania przejrzystego i konsekwentnego, indywidualnego stanowiska wobec wyzwań współczesności.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Od land artu do eko-dizajnu. Przykłady działań wizualnych, arcihitektury krajobrazu inspirowane naturą3
T-W-2Tożsamość narodowa - styl narodowy. Studium przypadku: Zofia Stryjeńska i środowisko Zakopiańskie. Fenomen Wystaw Światowych3
T-W-3Relacja sztuki i polityki. Wybrane przykłady3
T-W-4Język - element tożsamości i inspiracja dla kultury wizualnej3
T-W-5Nowe mitologie w dizajnie i w kulturze - czytanie znaków i symboli w pejzażu wizualnym2
T-W-6Zaliczenie1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach, student powinien dysponować wystarczajacą wiedzą by swobodnie poruszać się w omawianej problematyce i w sposób swobodny analizować różne aspekty jej zastosowania.15
A-W-2Studenci zobowiazani są zaliczyć kolokwium z zakresu omawianego materiału.15
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady - seria wykładów podejmujacych wybrane zagadnienia z zakresu sztuki i kultury.
M-2Kolokwium - test sprawdzajacy posiadana wiedze oraz umiejetnosc krytycznego odnoszenia sie do zadanych problemów, samodzielnego wyrazania opinii i umiejetnego motywowania dokonywanych wyborów.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Obecność studenta na zajęciach - ocena czastkowa wpływajaca na ocenę końcową.
S-2Ocena formująca: Kolokwium - ocena cząstkowa wpływająca na ocenę końcową.
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin - ocena wpływająca na ocenę końcową.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_2A_AS2-V/3c_W01
Student dysponuje podstawową wiedzą z zakresu funkcjonowania sztuki współczesnej, w pogłębionym zakresie powinien być w stanie objaśniać omówione podczas zajęć zagadnienia, rozumie w stopniu zaawansowanym rolę społeczno-kulturową sztuki, architektury i wzornictwa przemysłowego.
AU_2A_W18C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-2, M-1S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_2A_AS2-V/3c_U01
Student umiętnie rozpoznaje i interpretuje zjawiska z zakresu kultury współczesnej w relacji do sfer rzeczywistości pozaartystycznej (np. ekologia, polityka).
AU_2A_U09, AU_2A_U16, AU_2A_U24C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-2, M-1S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_2A_AS2-V/3c_K02
Student jest zdolny kreatywnie kształtować własną postawę projektową i planistyczną, jest chętny do czerpania inspiracji z posiadanej wiedzy pozatechnicznej
AU_2A_K01C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-2, M-1S-3, S-1
AU_2A_AS2-V/3c_K03
Student nabywa świadomość charakteru własnego otoczenia kulturowego i przyrodniczego w relacji do innych regionów, kręgów kulturowych.
AU_2A_K03, AU_2A_K04C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-2, M-1S-3, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_2A_AS2-V/3c_W01
Student dysponuje podstawową wiedzą z zakresu funkcjonowania sztuki współczesnej, w pogłębionym zakresie powinien być w stanie objaśniać omówione podczas zajęć zagadnienia, rozumie w stopniu zaawansowanym rolę społeczno-kulturową sztuki, architektury i wzornictwa przemysłowego.
2,0Student nie dysponuje podstawowa wiedza z zakresu prowadzonych zajec.
3,0Student dysponuje elementarnymi informacjami z zakresu prowadzonych zajec.
3,5Student dysponuje elementarnymi informacjami z zakresu prowadzonych zajec oraz potrafi wykorzystac te wiedze w sposób przemyslany.
4,0Student dysponuje podstawowa wiedza z zakresu prowadzonych zajec, potrafi wykorzystac posiadane informacje oraz prowadzic dyskusje w obrebie wiedzy przekazanej na zajeciach.
4,5Student dysponuje podstawowa wiedza z zakresu prowadzonych zajec, potrafi wykorzystac kreatywnie posiadane informacje oraz prowadzic dyskusje w odniesieniu do wiedzy posiadanej takze z innych zródeł.
5,0Student dysponuje szeroka wiedza z zakresu prowadzonych zajec, potrafi w efektywny i przemyslany sposób prezentowac, analizowac oraz prowadzic prowadzic dyskusje w odniesieniu do wiedzy posiadanej takze z innych zródeł.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_2A_AS2-V/3c_U01
Student umiętnie rozpoznaje i interpretuje zjawiska z zakresu kultury współczesnej w relacji do sfer rzeczywistości pozaartystycznej (np. ekologia, polityka).
2,0
3,0Student posiada ograniczone umiejętnosci wykorzystywania zdobytych informacji
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_2A_AS2-V/3c_K02
Student jest zdolny kreatywnie kształtować własną postawę projektową i planistyczną, jest chętny do czerpania inspiracji z posiadanej wiedzy pozatechnicznej
2,0
3,0Student jedynie w ograniczonym stopniu jest w stanie skorelować uzyskaną wiedzę z własną postawą projektową i planistyczną
3,5
4,0
4,5
5,0
AU_2A_AS2-V/3c_K03
Student nabywa świadomość charakteru własnego otoczenia kulturowego i przyrodniczego w relacji do innych regionów, kręgów kulturowych.
2,0
3,0Student wykazuje się nieznaczną świadomością charakteru własnego otoczenia kulturowego i przyrodniczego
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Piotr Piotrowski, Agorafilia. Sztuka i demokracja w postkomunistycznej Europie, Rebis, Poznań, 2010
  2. Roland Barthes, Mitologie, Aletheia, Warszawa, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Javier Gimeno-Martinez, Design and National Identity, Bloomsbury, Londyn/Nowy Jork, 2016
  2. Rebecca Houze, New Mythologies in design and culture. Reading signs and symbols in the visual landscape, Bloomsbury, Londyn/Nowy Jork, 2016
  3. Artur Żmijewski, Drżące ciała. Rozmowy z artystami, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa, 2008
  4. Dorota Folga- Januszewska, Mit i Zakopane, Bosz, Olszanica, 2006
  5. red. Maria Dziedzic, Warsztaty Krakowskie 1913-1926, Wydawnictwo Akademii Sztuk Pięknych im Jana Matejki w Krakowie, Kraków, 2009

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Od land artu do eko-dizajnu. Przykłady działań wizualnych, arcihitektury krajobrazu inspirowane naturą3
T-W-2Tożsamość narodowa - styl narodowy. Studium przypadku: Zofia Stryjeńska i środowisko Zakopiańskie. Fenomen Wystaw Światowych3
T-W-3Relacja sztuki i polityki. Wybrane przykłady3
T-W-4Język - element tożsamości i inspiracja dla kultury wizualnej3
T-W-5Nowe mitologie w dizajnie i w kulturze - czytanie znaków i symboli w pejzażu wizualnym2
T-W-6Zaliczenie1
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach, student powinien dysponować wystarczajacą wiedzą by swobodnie poruszać się w omawianej problematyce i w sposób swobodny analizować różne aspekty jej zastosowania.15
A-W-2Studenci zobowiazani są zaliczyć kolokwium z zakresu omawianego materiału.15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_2A_AS2-V/3c_W01Student dysponuje podstawową wiedzą z zakresu funkcjonowania sztuki współczesnej, w pogłębionym zakresie powinien być w stanie objaśniać omówione podczas zajęć zagadnienia, rozumie w stopniu zaawansowanym rolę społeczno-kulturową sztuki, architektury i wzornictwa przemysłowego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_2A_W18C.W1. absolwent zna i rozumie style w sztuce i związane z nimi tradycje twórcze oraz proces realizacji prac artystycznych związanych z architekturą oraz środki warsztatowe pokrewnych dyscyplin artystycznych
Cel przedmiotuC-1Kurs ma na celu zapoznanie studentów z wybranymi zagadnieniami kultury współczesnej w jej relacji do innych obszarów rzeczywistości, takich jak ekologia, tożsamość narodowa, język, polityka czy też sfera symboli w pejzażu wizualnym. Celem przedmiotu jest poszerzenie ogólnego obrazu funkcjonowania kultury współczesnej. Przedmiot umożliwia wypracowanie krytycznych narzędzi obserwacji zjawisk społecznych i kulturowych oraz kształtowania przejrzystego i konsekwentnego, indywidualnego stanowiska wobec wyzwań współczesności.
Treści programoweT-W-1Od land artu do eko-dizajnu. Przykłady działań wizualnych, arcihitektury krajobrazu inspirowane naturą
T-W-2Tożsamość narodowa - styl narodowy. Studium przypadku: Zofia Stryjeńska i środowisko Zakopiańskie. Fenomen Wystaw Światowych
T-W-3Relacja sztuki i polityki. Wybrane przykłady
T-W-4Język - element tożsamości i inspiracja dla kultury wizualnej
T-W-5Nowe mitologie w dizajnie i w kulturze - czytanie znaków i symboli w pejzażu wizualnym
T-W-6Zaliczenie
Metody nauczaniaM-2Kolokwium - test sprawdzajacy posiadana wiedze oraz umiejetnosc krytycznego odnoszenia sie do zadanych problemów, samodzielnego wyrazania opinii i umiejetnego motywowania dokonywanych wyborów.
M-1Wykłady - seria wykładów podejmujacych wybrane zagadnienia z zakresu sztuki i kultury.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Kolokwium - ocena cząstkowa wpływająca na ocenę końcową.
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin - ocena wpływająca na ocenę końcową.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie dysponuje podstawowa wiedza z zakresu prowadzonych zajec.
3,0Student dysponuje elementarnymi informacjami z zakresu prowadzonych zajec.
3,5Student dysponuje elementarnymi informacjami z zakresu prowadzonych zajec oraz potrafi wykorzystac te wiedze w sposób przemyslany.
4,0Student dysponuje podstawowa wiedza z zakresu prowadzonych zajec, potrafi wykorzystac posiadane informacje oraz prowadzic dyskusje w obrebie wiedzy przekazanej na zajeciach.
4,5Student dysponuje podstawowa wiedza z zakresu prowadzonych zajec, potrafi wykorzystac kreatywnie posiadane informacje oraz prowadzic dyskusje w odniesieniu do wiedzy posiadanej takze z innych zródeł.
5,0Student dysponuje szeroka wiedza z zakresu prowadzonych zajec, potrafi w efektywny i przemyslany sposób prezentowac, analizowac oraz prowadzic prowadzic dyskusje w odniesieniu do wiedzy posiadanej takze z innych zródeł.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_2A_AS2-V/3c_U01Student umiętnie rozpoznaje i interpretuje zjawiska z zakresu kultury współczesnej w relacji do sfer rzeczywistości pozaartystycznej (np. ekologia, polityka).
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_2A_U09A.U9. absolwent potrafi integrować informacje pozyskane z różnych źródeł, dokonywać ich interpretacji i krytycznej, szczegółowej analizy oraz wyciągać z nich wnioski, a także formułować i uzasadniać opinie oraz wykazywać ich związek z procesem projektowym, opierając się na dostępnym dorobku naukowym w dyscyplinie;
AU_2A_U16B.U1. absolwent potrafi integrować zaawansowaną wiedzę z zakresu różnych obszarów nauki, w tym historii, historii architektury, historii sztuki i ochrony dóbr kultury, gospodarki przestrzennej podczas rozwiązywania złożonych zadań inżynierskich;
AU_2A_U24C.U1. absolwent potrafi rozpoznać różne rodzaje wytworów kultury właściwe dla architektury oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego i miejsca w procesie historyczno-kulturowym;
Cel przedmiotuC-1Kurs ma na celu zapoznanie studentów z wybranymi zagadnieniami kultury współczesnej w jej relacji do innych obszarów rzeczywistości, takich jak ekologia, tożsamość narodowa, język, polityka czy też sfera symboli w pejzażu wizualnym. Celem przedmiotu jest poszerzenie ogólnego obrazu funkcjonowania kultury współczesnej. Przedmiot umożliwia wypracowanie krytycznych narzędzi obserwacji zjawisk społecznych i kulturowych oraz kształtowania przejrzystego i konsekwentnego, indywidualnego stanowiska wobec wyzwań współczesności.
Treści programoweT-W-1Od land artu do eko-dizajnu. Przykłady działań wizualnych, arcihitektury krajobrazu inspirowane naturą
T-W-2Tożsamość narodowa - styl narodowy. Studium przypadku: Zofia Stryjeńska i środowisko Zakopiańskie. Fenomen Wystaw Światowych
T-W-3Relacja sztuki i polityki. Wybrane przykłady
T-W-4Język - element tożsamości i inspiracja dla kultury wizualnej
T-W-5Nowe mitologie w dizajnie i w kulturze - czytanie znaków i symboli w pejzażu wizualnym
T-W-6Zaliczenie
Metody nauczaniaM-2Kolokwium - test sprawdzajacy posiadana wiedze oraz umiejetnosc krytycznego odnoszenia sie do zadanych problemów, samodzielnego wyrazania opinii i umiejetnego motywowania dokonywanych wyborów.
M-1Wykłady - seria wykładów podejmujacych wybrane zagadnienia z zakresu sztuki i kultury.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin - ocena wpływająca na ocenę końcową.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada ograniczone umiejętnosci wykorzystywania zdobytych informacji
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_2A_AS2-V/3c_K02Student jest zdolny kreatywnie kształtować własną postawę projektową i planistyczną, jest chętny do czerpania inspiracji z posiadanej wiedzy pozatechnicznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_2A_K01A.S1. absolwent jest gotów do efektywnego wykorzystania wyobraźni, intuicji, twórczej postawy i samodzielnego myślenia w celu rozwiązywania skomplikowanych problemów projektowych;
Cel przedmiotuC-1Kurs ma na celu zapoznanie studentów z wybranymi zagadnieniami kultury współczesnej w jej relacji do innych obszarów rzeczywistości, takich jak ekologia, tożsamość narodowa, język, polityka czy też sfera symboli w pejzażu wizualnym. Celem przedmiotu jest poszerzenie ogólnego obrazu funkcjonowania kultury współczesnej. Przedmiot umożliwia wypracowanie krytycznych narzędzi obserwacji zjawisk społecznych i kulturowych oraz kształtowania przejrzystego i konsekwentnego, indywidualnego stanowiska wobec wyzwań współczesności.
Treści programoweT-W-1Od land artu do eko-dizajnu. Przykłady działań wizualnych, arcihitektury krajobrazu inspirowane naturą
T-W-2Tożsamość narodowa - styl narodowy. Studium przypadku: Zofia Stryjeńska i środowisko Zakopiańskie. Fenomen Wystaw Światowych
T-W-3Relacja sztuki i polityki. Wybrane przykłady
T-W-4Język - element tożsamości i inspiracja dla kultury wizualnej
T-W-5Nowe mitologie w dizajnie i w kulturze - czytanie znaków i symboli w pejzażu wizualnym
T-W-6Zaliczenie
Metody nauczaniaM-2Kolokwium - test sprawdzajacy posiadana wiedze oraz umiejetnosc krytycznego odnoszenia sie do zadanych problemów, samodzielnego wyrazania opinii i umiejetnego motywowania dokonywanych wyborów.
M-1Wykłady - seria wykładów podejmujacych wybrane zagadnienia z zakresu sztuki i kultury.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin - ocena wpływająca na ocenę końcową.
S-1Ocena formująca: Obecność studenta na zajęciach - ocena czastkowa wpływajaca na ocenę końcową.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student jedynie w ograniczonym stopniu jest w stanie skorelować uzyskaną wiedzę z własną postawą projektową i planistyczną
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_2A_AS2-V/3c_K03Student nabywa świadomość charakteru własnego otoczenia kulturowego i przyrodniczego w relacji do innych regionów, kręgów kulturowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_2A_K03A.S3. absolwent jest gotów do podjęcia roli koordynatora działań w procesie projektowym, zarządzania pracą w zespole oraz wykorzystania umiejętności interpersonalnych (rozwiązywanie konfliktów, umiejętność negocjacji, delegowanie zadań), podporządkowania się zasadom pracy w zespole i brania odpowiedzialności za wspólne zadania i projekty;
AU_2A_K04A.S4. absolwent jest gotów do brania odpowiedzialności za kształtowanie środowiska przyrodniczego i krajobrazu kulturowego, w tym za zachowanie dziedzictwa regionu, kraju i Europy.
Cel przedmiotuC-1Kurs ma na celu zapoznanie studentów z wybranymi zagadnieniami kultury współczesnej w jej relacji do innych obszarów rzeczywistości, takich jak ekologia, tożsamość narodowa, język, polityka czy też sfera symboli w pejzażu wizualnym. Celem przedmiotu jest poszerzenie ogólnego obrazu funkcjonowania kultury współczesnej. Przedmiot umożliwia wypracowanie krytycznych narzędzi obserwacji zjawisk społecznych i kulturowych oraz kształtowania przejrzystego i konsekwentnego, indywidualnego stanowiska wobec wyzwań współczesności.
Treści programoweT-W-1Od land artu do eko-dizajnu. Przykłady działań wizualnych, arcihitektury krajobrazu inspirowane naturą
T-W-2Tożsamość narodowa - styl narodowy. Studium przypadku: Zofia Stryjeńska i środowisko Zakopiańskie. Fenomen Wystaw Światowych
T-W-3Relacja sztuki i polityki. Wybrane przykłady
T-W-4Język - element tożsamości i inspiracja dla kultury wizualnej
T-W-5Nowe mitologie w dizajnie i w kulturze - czytanie znaków i symboli w pejzażu wizualnym
T-W-6Zaliczenie
Metody nauczaniaM-2Kolokwium - test sprawdzajacy posiadana wiedze oraz umiejetnosc krytycznego odnoszenia sie do zadanych problemów, samodzielnego wyrazania opinii i umiejetnego motywowania dokonywanych wyborów.
M-1Wykłady - seria wykładów podejmujacych wybrane zagadnienia z zakresu sztuki i kultury.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin - ocena wpływająca na ocenę końcową.
S-1Ocena formująca: Obecność studenta na zajęciach - ocena czastkowa wpływajaca na ocenę końcową.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje się nieznaczną świadomością charakteru własnego otoczenia kulturowego i przyrodniczego
3,5
4,0
4,5
5,0