Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Architektury - Architektura (S2)

Sylabus przedmiotu Etyka zawodu architekta, ochrona własności intelektualnej i przemysłowej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier architekt
Obszary studiów charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Etyka zawodu architekta, ochrona własności intelektualnej i przemysłowej
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Mieszkalnictwa i Podstaw Techniczno-Ekologicznych Architektury
Nauczyciel odpowiedzialny Grzegorz Wojtkun <drossel@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstawowej terminologii prawnej (rodzaje aktów prawnych, publikatory). Ogólne przesłanki wynikające z Kodeksu Poatępowania Administracyjnego (rozdział I i II) oraz z Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. nr 24, poz. 83 z 1994 r. z późn. zmianami).

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie zasad, które legły u podstaw działań legislacyjnych w Polsce w odniesieniu do sposobów i rodzaju ochrony własności intelektualnej. Prawne aspekty ochrony prawa autorskiego majątkowego i osobistego. Dążenie do przyswojenia możliwie największego spektrum problemów, które mogą wyniknąć z procesu twórczego - koncepcyjnego i produkcyjnego. Kształtowanie postawy etycznej i świadomości związanej z odpowiedzialnością za środowisko społeczne, naturalne i efekty własnych działań projektowych. Poznanie głównych aktów prawnych determinujących działalność w zakresie projektowania, wytwarzania dóbr z zasobów intelektualnych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Wykład 1. Ustawodawstwo – zagadnienia ogólne. Publikatory (Monitor Polski, Dziennik Ustaw i inne), podział aktów prawnych w zależności od ich właściwości (ustawa, rozporządzenie, zarządzenie, uchwała). Przypomnienie zagadnień z zakresu Kodeksu Postępowania Administracyjnego (studia I stopnia). Przepisy ogólne (dział I). Definicje ustawowe, strony postępowania. Załatwianie spraw (terminy, doręczenia, miejsce odbioru pism, potwierdzenia doręczenia i inne). Wezwania do udziału w czynnościach. Obliczanie, przywracanie terminów. Wykład 2. Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych – (Dz. U. z 2007 r. nr 99, poz. 662) – elementy. Przedmiot prawa autorskiego – utwór, utwór zależny. Podmiot prawa autorskiego. Autorskie prawa osobiste i majątkowe. Dozwolony użytek chronionych utworów. Wykład 3. Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych - ciąg dalszy. Objęcie ochroną praw autorskich. Wyłączenia z ochrony praw autorskich (odkrycia, idee, procedury, metody i zasady działania oraz koncepcje matematyczne, ale również akty normatywne lub ich urzędowe projekty, urzędowe dokumenty, materiały, znaki i symbole, opublikowane opisy patentowe lub ochronne, proste informacje prasowe) - omówienie. Wykład 4. Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych - ciąg dalszy. Opracowanie cudzego utworu. Rozporządzanie i korzystanie z cudzego opracowania (warunki konieczne). Utwór w rozumieniu ustawy. Zasada domniemania twórcy. Wykład 5. Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych - ciąg dalszy. Współtwórca. Wykonywanie prawa autorskiego do swojej części utworu. Dochodzenie roszczeń z tytułu naruszenia prawa autorskiego do całości utworu przez współtwórcę. Autorskie prawa majątkowe do utworu zbiorowego. Prawo do tytułu. Wykład 6. Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych - ciąg dalszy. Relacja pracodawca-pracownik w świetle Upaipp. Nabycie przez pracodawcę autorskich praw majątkowych. Nabycie przez pracodawcę na własność przedmiotu, na którym utwór utrwalono. Pierwszeństwo opublikowania utworu naukowego pracownika przez instytucję naukową - zagadnienie dysponowania pracą dyplomową przez uczelnię wyższą. Wykład 7. Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych - ciąg dalszy. Więź twórcy z utworem - autorskie prawa osobiste (niezbywalność). Sposoby oznaczania więzi twórcy z utworem. Opracowanie lub zwielokrotnienie bazy danych spełniającej cechy utworu. Egzekucja praw majątkowych (osoby i zakres). Sprzeciw wobec egzekucji z prawa autorskiego do utworu nieopublikowanego. Wykład 8. Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych - ciąg dalszy. Przysługiwanie prawa do wynagrodzenia dla twórcy i jego spadkobierców (stawki). Odsprzedaż rękopisów utworów literackich i muzycznych w rozumieniu Upaipp. Korzystanie bez zezwolenia przez twórcę z rozpowszechnionego utworu w zakresie własnego użytku osobistego - zagadnienie własnego użytku osobistego. Wykład 9. Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych - ciąg dalszy. Przejściowe lub incydentalne zwielokrotnianie utworów, niemające samodzielnego znaczenia gospodarczego. Korzystanie z rozpowszechnionych utworów przez instytucje naukowe. Wykład 10. Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych - ciąg dalszy. Przytaczanie w utworach stanowiących samoistną całość urywki rozpowszechnionych utworów lub drobne utwory w całości. Zagadnienie celu dydaktycznego i naukowego w rozumieniu Upaipp. Praktyczna ocena tego zjawiska (cytowanie i jego atrybuty). Wystawianie publiczne utworu plastycznego. Miejsca rozpowszechniania utworu. Wykład 11. Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych - ciąg dalszy. Czas trwania autorskich praw majątkowych. Przejście autorskich praw majątkowych. Odmowa udzielenia zezwolenia na korzystanie z utworu. Usterki w zamówionym utworze - terminy i sposób z nimi postępowania. Odstąpienie od umowy lub jej wypowiedzenie. Obowiązki korzystającego z utworu wobec twórcy. Umowa licencyjna. Wykład 12. Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych - ciąg dalszy. Przepisy szczególne dotyczące ochrony programów komputerowych. Ochrona wizerunku, adresata korespondencji i tajemnicy źródeł informacji. Prawa do pierwszych wydań oraz wydań naukowych i krytycznych. Wykład 13. Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych - ciąg dalszy. Odpowiedzialność karna. Podsumowanie zagadnień i zakresu prawnego podjętego na wykładach w trakcie trwania semestru i przygotowanie studentów do testu sprawdzającego stopień przyswojenia wiedzy. Wykład 14. Rola etyki w zawodzie architekta. Podstawowe zagadanienia z etyki ogólnej. Kredencjalna teoria wykształcenia. Rozumienie cudzego i własnego osiągnięcia intelektualnego. Wykład 15. Mediacje w postępowaniu spornym. Umiejętność kompromisu a osiągnięcie korzyści.15
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Student powinien w sposób aktywny uczestniczyć w wykładach. W szczególności powinien wykazać zainteresowanie przedstawioną przez wykładowcę hipotetyczną sytuację i w miarę możliwości przedstawić własny punkt widzenia i sposób rozwiązania problemu w trakcie zainicjowanej dyskusji dydaktycznej związanej z wykładem. Warunkiem przystąpienia do zaliczenia przedmiotu przez studenta jest jego uczestnictwo w 4/5 liczby wykładów i aktywny udział w co najmniej 3. zainicjowanych przez nauczyciela dyskusjach dydaktycznych pod koniec wykładu.15
A-W-2Student zobowiązany jest przygotowywać się do każdego wykładu zgodnie z ustalonym harmonogramem. W szczególności powinien zapoznać się z dotyczącą omawianych zagadnień literaturą obowiązkową i posiadać notatki umożliwiające mu zabranie głosu w zainicjowanej przez nauczyciela dyskusji w końcowej części wykładu. Do kluczowych form aktywności należy: 1. umiejętność odszukania i podania w oryginalnym brzmieniu przepisu prawnego dotyczącego hipotetycznej sytuacji prawnej, 2. prawidłowe zinterpretowanie zapisu prawnego, 3. podanie wystąpienia możliwych sprzeczności, np. ujęcie zagadanienia z punktu widzenia różnych podmiotów procesu inwestycyjnego. Powstałe w wyniku kwerendy źródłowej opracowania (publikacje książkowe, nieksiążkowe, bazy danych itp.) student powinien gromadzić i zachować.15
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Podstawową metodą nauczania jest podająca: wykład informacyjny z objaśnieniami. Dodatkowo stosowane są metody aktywizujące studentów: sytuacyjna oraz dyskusja dydaktyczna związana z wykładem. Mają one na celu zaangażowanie studentów w poszukiwanie rozwiązania problemu prawnego i porównanie go z wykładnią zastosowaną w rzeczywistych warunkach, na przykład przez organy administracji publicznej lub sądy powszechne.
M-2Działaniom praktycznym służą m.in. pokazy z użyciem komputera i rzutnika multimedialnego.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Warunkiem przystąpienia studenta do sprawdzianu wiedzy jest jego aktywne uczestnictwo w 4/5 liczby wykładów. Podstawową formą sprawdzianu wiedzy jest test pisemny składający się z 60 pytań, który polega na wskazaniu jednej z trzech prawidłowych odpowiedzi w ciągu 45 minut. Blisko 75 procentowy udział w pytaniach znalazły zagadnienia z zakresu Ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz opracowań źródłowych dotyczących sposobów ochrony własności intelektualnej. Pozostałe zaś z zakresu Kodeksu Postępowania Administracyjnego. Udzielenie poniżej 30 poprawnych odpowiedzi jest oceniane niedostatecznie (2,0), 31-36 dostatecznie (3,0), 37-42 ponad dostatecznie (3,5), 43-48 dobrze (4,0), 49-54 ponad dobrze (4,5), a 55-60 bardzo dobrze (5,0). W wypadku dużej rozbieżności między postawą (sposobem uczestnictwa) studenta na zajęciach, a oceną uzyskaną z testu pisemnego przeprowadza się dodatkowy sprawdzian w formie ustnej. Student może uzyskać zaliczenie przedmiotu z pominięciem testu pisemnego w wypadku aktywnego uczestnictwa w zainicjowanych przez nauczyciela dyskusjach problemowych na wykładach (więcej niż trzykrotnie w ciągu semestru) oraz co najmniej 90% frekwencji.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_2A_S2/B.1/6_W01
Student rozumie rolę "wyższego" postępowania w praktyce zawodowej i życiu. Kieruje się on dobrem społeczeństwa i własnym w osiąganiu celów o znaczeniu praktycznym.
AU_2A_W10C-1T-W-1M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_2A_S2/B.1/6_U29
Wartościowanie otoczenia zgodne z poszanowaniem potrzeb społecznych i własnych.
AU_2A_U29C-1T-W-1M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_2A_S2/B.1/6_K01
Postępowanie zgodne z normami ogólnoludzkimi - bez konieczności odwoływania się do wzorców religijnych.
AU_2A_K06C-1T-W-1M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_2A_S2/B.1/6_W01
Student rozumie rolę "wyższego" postępowania w praktyce zawodowej i życiu. Kieruje się on dobrem społeczeństwa i własnym w osiąganiu celów o znaczeniu praktycznym.
2,0
3,0Sprawne wartościowanie własności intelektualnej z punktu widzenia dobra jednostki i społeczeństwa.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_2A_S2/B.1/6_U29
Wartościowanie otoczenia zgodne z poszanowaniem potrzeb społecznych i własnych.
2,0
3,0Podstawowe umiejętności oceny własnego postępowania w praktyce zawodowej bez konieczności odwoływania się do wzorców religijnych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_2A_S2/B.1/6_K01
Postępowanie zgodne z normami ogólnoludzkimi - bez konieczności odwoływania się do wzorców religijnych.
2,0
3,0Podstawowe umiejętności oceny własnego postępowania w praktyce zawodowej bez konieczności odwoływania się do wzorców religijnych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Anders J. (red.), Podręcznik zarządzania własnością intelektualną, Wydawnictwo Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego, Poznań, 2009
  2. Flisek A. (red.), Prawo autorskie i prasowe z wprowadzeniem, C. H. Beck, Warszawa, 2007, Wyd. IX
  3. USTAWA z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych, Dz.U. 1994 Nr 24 poz. 83 z poźn. zm., Warszawa, 1994
  4. Flisek A., Kodeks Karny z wprowadzeniem, C. H. Beck, Warszawa, 2008, 27. Wydanie

Literatura dodatkowa

  1. Kostrzewski L., Miączyński P., Samcik M., Skwirowski P., Śmigiel S., Wojtczuk M., Kodeks Cywilny, Agora S.A., Warszawa, 2009, Wyd. I

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wykład 1. Ustawodawstwo – zagadnienia ogólne. Publikatory (Monitor Polski, Dziennik Ustaw i inne), podział aktów prawnych w zależności od ich właściwości (ustawa, rozporządzenie, zarządzenie, uchwała). Przypomnienie zagadnień z zakresu Kodeksu Postępowania Administracyjnego (studia I stopnia). Przepisy ogólne (dział I). Definicje ustawowe, strony postępowania. Załatwianie spraw (terminy, doręczenia, miejsce odbioru pism, potwierdzenia doręczenia i inne). Wezwania do udziału w czynnościach. Obliczanie, przywracanie terminów. Wykład 2. Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych – (Dz. U. z 2007 r. nr 99, poz. 662) – elementy. Przedmiot prawa autorskiego – utwór, utwór zależny. Podmiot prawa autorskiego. Autorskie prawa osobiste i majątkowe. Dozwolony użytek chronionych utworów. Wykład 3. Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych - ciąg dalszy. Objęcie ochroną praw autorskich. Wyłączenia z ochrony praw autorskich (odkrycia, idee, procedury, metody i zasady działania oraz koncepcje matematyczne, ale również akty normatywne lub ich urzędowe projekty, urzędowe dokumenty, materiały, znaki i symbole, opublikowane opisy patentowe lub ochronne, proste informacje prasowe) - omówienie. Wykład 4. Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych - ciąg dalszy. Opracowanie cudzego utworu. Rozporządzanie i korzystanie z cudzego opracowania (warunki konieczne). Utwór w rozumieniu ustawy. Zasada domniemania twórcy. Wykład 5. Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych - ciąg dalszy. Współtwórca. Wykonywanie prawa autorskiego do swojej części utworu. Dochodzenie roszczeń z tytułu naruszenia prawa autorskiego do całości utworu przez współtwórcę. Autorskie prawa majątkowe do utworu zbiorowego. Prawo do tytułu. Wykład 6. Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych - ciąg dalszy. Relacja pracodawca-pracownik w świetle Upaipp. Nabycie przez pracodawcę autorskich praw majątkowych. Nabycie przez pracodawcę na własność przedmiotu, na którym utwór utrwalono. Pierwszeństwo opublikowania utworu naukowego pracownika przez instytucję naukową - zagadnienie dysponowania pracą dyplomową przez uczelnię wyższą. Wykład 7. Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych - ciąg dalszy. Więź twórcy z utworem - autorskie prawa osobiste (niezbywalność). Sposoby oznaczania więzi twórcy z utworem. Opracowanie lub zwielokrotnienie bazy danych spełniającej cechy utworu. Egzekucja praw majątkowych (osoby i zakres). Sprzeciw wobec egzekucji z prawa autorskiego do utworu nieopublikowanego. Wykład 8. Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych - ciąg dalszy. Przysługiwanie prawa do wynagrodzenia dla twórcy i jego spadkobierców (stawki). Odsprzedaż rękopisów utworów literackich i muzycznych w rozumieniu Upaipp. Korzystanie bez zezwolenia przez twórcę z rozpowszechnionego utworu w zakresie własnego użytku osobistego - zagadnienie własnego użytku osobistego. Wykład 9. Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych - ciąg dalszy. Przejściowe lub incydentalne zwielokrotnianie utworów, niemające samodzielnego znaczenia gospodarczego. Korzystanie z rozpowszechnionych utworów przez instytucje naukowe. Wykład 10. Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych - ciąg dalszy. Przytaczanie w utworach stanowiących samoistną całość urywki rozpowszechnionych utworów lub drobne utwory w całości. Zagadnienie celu dydaktycznego i naukowego w rozumieniu Upaipp. Praktyczna ocena tego zjawiska (cytowanie i jego atrybuty). Wystawianie publiczne utworu plastycznego. Miejsca rozpowszechniania utworu. Wykład 11. Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych - ciąg dalszy. Czas trwania autorskich praw majątkowych. Przejście autorskich praw majątkowych. Odmowa udzielenia zezwolenia na korzystanie z utworu. Usterki w zamówionym utworze - terminy i sposób z nimi postępowania. Odstąpienie od umowy lub jej wypowiedzenie. Obowiązki korzystającego z utworu wobec twórcy. Umowa licencyjna. Wykład 12. Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych - ciąg dalszy. Przepisy szczególne dotyczące ochrony programów komputerowych. Ochrona wizerunku, adresata korespondencji i tajemnicy źródeł informacji. Prawa do pierwszych wydań oraz wydań naukowych i krytycznych. Wykład 13. Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych - ciąg dalszy. Odpowiedzialność karna. Podsumowanie zagadnień i zakresu prawnego podjętego na wykładach w trakcie trwania semestru i przygotowanie studentów do testu sprawdzającego stopień przyswojenia wiedzy. Wykład 14. Rola etyki w zawodzie architekta. Podstawowe zagadanienia z etyki ogólnej. Kredencjalna teoria wykształcenia. Rozumienie cudzego i własnego osiągnięcia intelektualnego. Wykład 15. Mediacje w postępowaniu spornym. Umiejętność kompromisu a osiągnięcie korzyści.15
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Student powinien w sposób aktywny uczestniczyć w wykładach. W szczególności powinien wykazać zainteresowanie przedstawioną przez wykładowcę hipotetyczną sytuację i w miarę możliwości przedstawić własny punkt widzenia i sposób rozwiązania problemu w trakcie zainicjowanej dyskusji dydaktycznej związanej z wykładem. Warunkiem przystąpienia do zaliczenia przedmiotu przez studenta jest jego uczestnictwo w 4/5 liczby wykładów i aktywny udział w co najmniej 3. zainicjowanych przez nauczyciela dyskusjach dydaktycznych pod koniec wykładu.15
A-W-2Student zobowiązany jest przygotowywać się do każdego wykładu zgodnie z ustalonym harmonogramem. W szczególności powinien zapoznać się z dotyczącą omawianych zagadnień literaturą obowiązkową i posiadać notatki umożliwiające mu zabranie głosu w zainicjowanej przez nauczyciela dyskusji w końcowej części wykładu. Do kluczowych form aktywności należy: 1. umiejętność odszukania i podania w oryginalnym brzmieniu przepisu prawnego dotyczącego hipotetycznej sytuacji prawnej, 2. prawidłowe zinterpretowanie zapisu prawnego, 3. podanie wystąpienia możliwych sprzeczności, np. ujęcie zagadanienia z punktu widzenia różnych podmiotów procesu inwestycyjnego. Powstałe w wyniku kwerendy źródłowej opracowania (publikacje książkowe, nieksiążkowe, bazy danych itp.) student powinien gromadzić i zachować.15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_2A_S2/B.1/6_W01Student rozumie rolę "wyższego" postępowania w praktyce zawodowej i życiu. Kieruje się on dobrem społeczeństwa i własnym w osiąganiu celów o znaczeniu praktycznym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_2A_W10B.W2. absolwent zna i rozumie historię architektury i urbanistyki, architekturę współczesną, ochronę dziedzictwa w zakresie niezbędnym w twórczości architektonicznej, urbanistycznej i planistycznej;
Cel przedmiotuC-1Poznanie zasad, które legły u podstaw działań legislacyjnych w Polsce w odniesieniu do sposobów i rodzaju ochrony własności intelektualnej. Prawne aspekty ochrony prawa autorskiego majątkowego i osobistego. Dążenie do przyswojenia możliwie największego spektrum problemów, które mogą wyniknąć z procesu twórczego - koncepcyjnego i produkcyjnego. Kształtowanie postawy etycznej i świadomości związanej z odpowiedzialnością za środowisko społeczne, naturalne i efekty własnych działań projektowych. Poznanie głównych aktów prawnych determinujących działalność w zakresie projektowania, wytwarzania dóbr z zasobów intelektualnych.
Treści programoweT-W-1Wykład 1. Ustawodawstwo – zagadnienia ogólne. Publikatory (Monitor Polski, Dziennik Ustaw i inne), podział aktów prawnych w zależności od ich właściwości (ustawa, rozporządzenie, zarządzenie, uchwała). Przypomnienie zagadnień z zakresu Kodeksu Postępowania Administracyjnego (studia I stopnia). Przepisy ogólne (dział I). Definicje ustawowe, strony postępowania. Załatwianie spraw (terminy, doręczenia, miejsce odbioru pism, potwierdzenia doręczenia i inne). Wezwania do udziału w czynnościach. Obliczanie, przywracanie terminów. Wykład 2. Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych – (Dz. U. z 2007 r. nr 99, poz. 662) – elementy. Przedmiot prawa autorskiego – utwór, utwór zależny. Podmiot prawa autorskiego. Autorskie prawa osobiste i majątkowe. Dozwolony użytek chronionych utworów. Wykład 3. Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych - ciąg dalszy. Objęcie ochroną praw autorskich. Wyłączenia z ochrony praw autorskich (odkrycia, idee, procedury, metody i zasady działania oraz koncepcje matematyczne, ale również akty normatywne lub ich urzędowe projekty, urzędowe dokumenty, materiały, znaki i symbole, opublikowane opisy patentowe lub ochronne, proste informacje prasowe) - omówienie. Wykład 4. Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych - ciąg dalszy. Opracowanie cudzego utworu. Rozporządzanie i korzystanie z cudzego opracowania (warunki konieczne). Utwór w rozumieniu ustawy. Zasada domniemania twórcy. Wykład 5. Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych - ciąg dalszy. Współtwórca. Wykonywanie prawa autorskiego do swojej części utworu. Dochodzenie roszczeń z tytułu naruszenia prawa autorskiego do całości utworu przez współtwórcę. Autorskie prawa majątkowe do utworu zbiorowego. Prawo do tytułu. Wykład 6. Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych - ciąg dalszy. Relacja pracodawca-pracownik w świetle Upaipp. Nabycie przez pracodawcę autorskich praw majątkowych. Nabycie przez pracodawcę na własność przedmiotu, na którym utwór utrwalono. Pierwszeństwo opublikowania utworu naukowego pracownika przez instytucję naukową - zagadnienie dysponowania pracą dyplomową przez uczelnię wyższą. Wykład 7. Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych - ciąg dalszy. Więź twórcy z utworem - autorskie prawa osobiste (niezbywalność). Sposoby oznaczania więzi twórcy z utworem. Opracowanie lub zwielokrotnienie bazy danych spełniającej cechy utworu. Egzekucja praw majątkowych (osoby i zakres). Sprzeciw wobec egzekucji z prawa autorskiego do utworu nieopublikowanego. Wykład 8. Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych - ciąg dalszy. Przysługiwanie prawa do wynagrodzenia dla twórcy i jego spadkobierców (stawki). Odsprzedaż rękopisów utworów literackich i muzycznych w rozumieniu Upaipp. Korzystanie bez zezwolenia przez twórcę z rozpowszechnionego utworu w zakresie własnego użytku osobistego - zagadnienie własnego użytku osobistego. Wykład 9. Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych - ciąg dalszy. Przejściowe lub incydentalne zwielokrotnianie utworów, niemające samodzielnego znaczenia gospodarczego. Korzystanie z rozpowszechnionych utworów przez instytucje naukowe. Wykład 10. Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych - ciąg dalszy. Przytaczanie w utworach stanowiących samoistną całość urywki rozpowszechnionych utworów lub drobne utwory w całości. Zagadnienie celu dydaktycznego i naukowego w rozumieniu Upaipp. Praktyczna ocena tego zjawiska (cytowanie i jego atrybuty). Wystawianie publiczne utworu plastycznego. Miejsca rozpowszechniania utworu. Wykład 11. Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych - ciąg dalszy. Czas trwania autorskich praw majątkowych. Przejście autorskich praw majątkowych. Odmowa udzielenia zezwolenia na korzystanie z utworu. Usterki w zamówionym utworze - terminy i sposób z nimi postępowania. Odstąpienie od umowy lub jej wypowiedzenie. Obowiązki korzystającego z utworu wobec twórcy. Umowa licencyjna. Wykład 12. Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych - ciąg dalszy. Przepisy szczególne dotyczące ochrony programów komputerowych. Ochrona wizerunku, adresata korespondencji i tajemnicy źródeł informacji. Prawa do pierwszych wydań oraz wydań naukowych i krytycznych. Wykład 13. Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych - ciąg dalszy. Odpowiedzialność karna. Podsumowanie zagadnień i zakresu prawnego podjętego na wykładach w trakcie trwania semestru i przygotowanie studentów do testu sprawdzającego stopień przyswojenia wiedzy. Wykład 14. Rola etyki w zawodzie architekta. Podstawowe zagadanienia z etyki ogólnej. Kredencjalna teoria wykształcenia. Rozumienie cudzego i własnego osiągnięcia intelektualnego. Wykład 15. Mediacje w postępowaniu spornym. Umiejętność kompromisu a osiągnięcie korzyści.
Metody nauczaniaM-1Podstawową metodą nauczania jest podająca: wykład informacyjny z objaśnieniami. Dodatkowo stosowane są metody aktywizujące studentów: sytuacyjna oraz dyskusja dydaktyczna związana z wykładem. Mają one na celu zaangażowanie studentów w poszukiwanie rozwiązania problemu prawnego i porównanie go z wykładnią zastosowaną w rzeczywistych warunkach, na przykład przez organy administracji publicznej lub sądy powszechne.
M-2Działaniom praktycznym służą m.in. pokazy z użyciem komputera i rzutnika multimedialnego.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Warunkiem przystąpienia studenta do sprawdzianu wiedzy jest jego aktywne uczestnictwo w 4/5 liczby wykładów. Podstawową formą sprawdzianu wiedzy jest test pisemny składający się z 60 pytań, który polega na wskazaniu jednej z trzech prawidłowych odpowiedzi w ciągu 45 minut. Blisko 75 procentowy udział w pytaniach znalazły zagadnienia z zakresu Ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz opracowań źródłowych dotyczących sposobów ochrony własności intelektualnej. Pozostałe zaś z zakresu Kodeksu Postępowania Administracyjnego. Udzielenie poniżej 30 poprawnych odpowiedzi jest oceniane niedostatecznie (2,0), 31-36 dostatecznie (3,0), 37-42 ponad dostatecznie (3,5), 43-48 dobrze (4,0), 49-54 ponad dobrze (4,5), a 55-60 bardzo dobrze (5,0). W wypadku dużej rozbieżności między postawą (sposobem uczestnictwa) studenta na zajęciach, a oceną uzyskaną z testu pisemnego przeprowadza się dodatkowy sprawdzian w formie ustnej. Student może uzyskać zaliczenie przedmiotu z pominięciem testu pisemnego w wypadku aktywnego uczestnictwa w zainicjowanych przez nauczyciela dyskusjach problemowych na wykładach (więcej niż trzykrotnie w ciągu semestru) oraz co najmniej 90% frekwencji.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Sprawne wartościowanie własności intelektualnej z punktu widzenia dobra jednostki i społeczeństwa.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_2A_S2/B.1/6_U29Wartościowanie otoczenia zgodne z poszanowaniem potrzeb społecznych i własnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_2A_U29D.U1. absolwent potrafi dokonać krytycznej analizy istniejących uwarunkowań, waloryzacji stanu zagospodarowania terenu i zabudowy oraz formułować wnioski do projektowania w skomplikowanym, interdyscyplinarnym kontekście;
Cel przedmiotuC-1Poznanie zasad, które legły u podstaw działań legislacyjnych w Polsce w odniesieniu do sposobów i rodzaju ochrony własności intelektualnej. Prawne aspekty ochrony prawa autorskiego majątkowego i osobistego. Dążenie do przyswojenia możliwie największego spektrum problemów, które mogą wyniknąć z procesu twórczego - koncepcyjnego i produkcyjnego. Kształtowanie postawy etycznej i świadomości związanej z odpowiedzialnością za środowisko społeczne, naturalne i efekty własnych działań projektowych. Poznanie głównych aktów prawnych determinujących działalność w zakresie projektowania, wytwarzania dóbr z zasobów intelektualnych.
Treści programoweT-W-1Wykład 1. Ustawodawstwo – zagadnienia ogólne. Publikatory (Monitor Polski, Dziennik Ustaw i inne), podział aktów prawnych w zależności od ich właściwości (ustawa, rozporządzenie, zarządzenie, uchwała). Przypomnienie zagadnień z zakresu Kodeksu Postępowania Administracyjnego (studia I stopnia). Przepisy ogólne (dział I). Definicje ustawowe, strony postępowania. Załatwianie spraw (terminy, doręczenia, miejsce odbioru pism, potwierdzenia doręczenia i inne). Wezwania do udziału w czynnościach. Obliczanie, przywracanie terminów. Wykład 2. Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych – (Dz. U. z 2007 r. nr 99, poz. 662) – elementy. Przedmiot prawa autorskiego – utwór, utwór zależny. Podmiot prawa autorskiego. Autorskie prawa osobiste i majątkowe. Dozwolony użytek chronionych utworów. Wykład 3. Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych - ciąg dalszy. Objęcie ochroną praw autorskich. Wyłączenia z ochrony praw autorskich (odkrycia, idee, procedury, metody i zasady działania oraz koncepcje matematyczne, ale również akty normatywne lub ich urzędowe projekty, urzędowe dokumenty, materiały, znaki i symbole, opublikowane opisy patentowe lub ochronne, proste informacje prasowe) - omówienie. Wykład 4. Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych - ciąg dalszy. Opracowanie cudzego utworu. Rozporządzanie i korzystanie z cudzego opracowania (warunki konieczne). Utwór w rozumieniu ustawy. Zasada domniemania twórcy. Wykład 5. Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych - ciąg dalszy. Współtwórca. Wykonywanie prawa autorskiego do swojej części utworu. Dochodzenie roszczeń z tytułu naruszenia prawa autorskiego do całości utworu przez współtwórcę. Autorskie prawa majątkowe do utworu zbiorowego. Prawo do tytułu. Wykład 6. Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych - ciąg dalszy. Relacja pracodawca-pracownik w świetle Upaipp. Nabycie przez pracodawcę autorskich praw majątkowych. Nabycie przez pracodawcę na własność przedmiotu, na którym utwór utrwalono. Pierwszeństwo opublikowania utworu naukowego pracownika przez instytucję naukową - zagadnienie dysponowania pracą dyplomową przez uczelnię wyższą. Wykład 7. Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych - ciąg dalszy. Więź twórcy z utworem - autorskie prawa osobiste (niezbywalność). Sposoby oznaczania więzi twórcy z utworem. Opracowanie lub zwielokrotnienie bazy danych spełniającej cechy utworu. Egzekucja praw majątkowych (osoby i zakres). Sprzeciw wobec egzekucji z prawa autorskiego do utworu nieopublikowanego. Wykład 8. Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych - ciąg dalszy. Przysługiwanie prawa do wynagrodzenia dla twórcy i jego spadkobierców (stawki). Odsprzedaż rękopisów utworów literackich i muzycznych w rozumieniu Upaipp. Korzystanie bez zezwolenia przez twórcę z rozpowszechnionego utworu w zakresie własnego użytku osobistego - zagadnienie własnego użytku osobistego. Wykład 9. Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych - ciąg dalszy. Przejściowe lub incydentalne zwielokrotnianie utworów, niemające samodzielnego znaczenia gospodarczego. Korzystanie z rozpowszechnionych utworów przez instytucje naukowe. Wykład 10. Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych - ciąg dalszy. Przytaczanie w utworach stanowiących samoistną całość urywki rozpowszechnionych utworów lub drobne utwory w całości. Zagadnienie celu dydaktycznego i naukowego w rozumieniu Upaipp. Praktyczna ocena tego zjawiska (cytowanie i jego atrybuty). Wystawianie publiczne utworu plastycznego. Miejsca rozpowszechniania utworu. Wykład 11. Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych - ciąg dalszy. Czas trwania autorskich praw majątkowych. Przejście autorskich praw majątkowych. Odmowa udzielenia zezwolenia na korzystanie z utworu. Usterki w zamówionym utworze - terminy i sposób z nimi postępowania. Odstąpienie od umowy lub jej wypowiedzenie. Obowiązki korzystającego z utworu wobec twórcy. Umowa licencyjna. Wykład 12. Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych - ciąg dalszy. Przepisy szczególne dotyczące ochrony programów komputerowych. Ochrona wizerunku, adresata korespondencji i tajemnicy źródeł informacji. Prawa do pierwszych wydań oraz wydań naukowych i krytycznych. Wykład 13. Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych - ciąg dalszy. Odpowiedzialność karna. Podsumowanie zagadnień i zakresu prawnego podjętego na wykładach w trakcie trwania semestru i przygotowanie studentów do testu sprawdzającego stopień przyswojenia wiedzy. Wykład 14. Rola etyki w zawodzie architekta. Podstawowe zagadanienia z etyki ogólnej. Kredencjalna teoria wykształcenia. Rozumienie cudzego i własnego osiągnięcia intelektualnego. Wykład 15. Mediacje w postępowaniu spornym. Umiejętność kompromisu a osiągnięcie korzyści.
Metody nauczaniaM-1Podstawową metodą nauczania jest podająca: wykład informacyjny z objaśnieniami. Dodatkowo stosowane są metody aktywizujące studentów: sytuacyjna oraz dyskusja dydaktyczna związana z wykładem. Mają one na celu zaangażowanie studentów w poszukiwanie rozwiązania problemu prawnego i porównanie go z wykładnią zastosowaną w rzeczywistych warunkach, na przykład przez organy administracji publicznej lub sądy powszechne.
M-2Działaniom praktycznym służą m.in. pokazy z użyciem komputera i rzutnika multimedialnego.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Warunkiem przystąpienia studenta do sprawdzianu wiedzy jest jego aktywne uczestnictwo w 4/5 liczby wykładów. Podstawową formą sprawdzianu wiedzy jest test pisemny składający się z 60 pytań, który polega na wskazaniu jednej z trzech prawidłowych odpowiedzi w ciągu 45 minut. Blisko 75 procentowy udział w pytaniach znalazły zagadnienia z zakresu Ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz opracowań źródłowych dotyczących sposobów ochrony własności intelektualnej. Pozostałe zaś z zakresu Kodeksu Postępowania Administracyjnego. Udzielenie poniżej 30 poprawnych odpowiedzi jest oceniane niedostatecznie (2,0), 31-36 dostatecznie (3,0), 37-42 ponad dostatecznie (3,5), 43-48 dobrze (4,0), 49-54 ponad dobrze (4,5), a 55-60 bardzo dobrze (5,0). W wypadku dużej rozbieżności między postawą (sposobem uczestnictwa) studenta na zajęciach, a oceną uzyskaną z testu pisemnego przeprowadza się dodatkowy sprawdzian w formie ustnej. Student może uzyskać zaliczenie przedmiotu z pominięciem testu pisemnego w wypadku aktywnego uczestnictwa w zainicjowanych przez nauczyciela dyskusjach problemowych na wykładach (więcej niż trzykrotnie w ciągu semestru) oraz co najmniej 90% frekwencji.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Podstawowe umiejętności oceny własnego postępowania w praktyce zawodowej bez konieczności odwoływania się do wzorców religijnych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_2A_S2/B.1/6_K01Postępowanie zgodne z normami ogólnoludzkimi - bez konieczności odwoływania się do wzorców religijnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_2A_K06B.S2. absolwent jest gotów do rzetelnej samooceny, formułowania konstruktywnej krytyki dotyczącej działań architektonicznych i urbanistycznych, jak i przyjmowania krytyki prezentowanych przez siebie rozwiązań, ustosunkowywania się do krytyki w sposób jasny i rzeczowy, także przy użyciu argumentów odwołujących się do dostępnego dorobku w dyscyplinie naukowej, oraz twórczego i konstruktywnego wykorzystania krytyki.
Cel przedmiotuC-1Poznanie zasad, które legły u podstaw działań legislacyjnych w Polsce w odniesieniu do sposobów i rodzaju ochrony własności intelektualnej. Prawne aspekty ochrony prawa autorskiego majątkowego i osobistego. Dążenie do przyswojenia możliwie największego spektrum problemów, które mogą wyniknąć z procesu twórczego - koncepcyjnego i produkcyjnego. Kształtowanie postawy etycznej i świadomości związanej z odpowiedzialnością za środowisko społeczne, naturalne i efekty własnych działań projektowych. Poznanie głównych aktów prawnych determinujących działalność w zakresie projektowania, wytwarzania dóbr z zasobów intelektualnych.
Treści programoweT-W-1Wykład 1. Ustawodawstwo – zagadnienia ogólne. Publikatory (Monitor Polski, Dziennik Ustaw i inne), podział aktów prawnych w zależności od ich właściwości (ustawa, rozporządzenie, zarządzenie, uchwała). Przypomnienie zagadnień z zakresu Kodeksu Postępowania Administracyjnego (studia I stopnia). Przepisy ogólne (dział I). Definicje ustawowe, strony postępowania. Załatwianie spraw (terminy, doręczenia, miejsce odbioru pism, potwierdzenia doręczenia i inne). Wezwania do udziału w czynnościach. Obliczanie, przywracanie terminów. Wykład 2. Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych – (Dz. U. z 2007 r. nr 99, poz. 662) – elementy. Przedmiot prawa autorskiego – utwór, utwór zależny. Podmiot prawa autorskiego. Autorskie prawa osobiste i majątkowe. Dozwolony użytek chronionych utworów. Wykład 3. Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych - ciąg dalszy. Objęcie ochroną praw autorskich. Wyłączenia z ochrony praw autorskich (odkrycia, idee, procedury, metody i zasady działania oraz koncepcje matematyczne, ale również akty normatywne lub ich urzędowe projekty, urzędowe dokumenty, materiały, znaki i symbole, opublikowane opisy patentowe lub ochronne, proste informacje prasowe) - omówienie. Wykład 4. Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych - ciąg dalszy. Opracowanie cudzego utworu. Rozporządzanie i korzystanie z cudzego opracowania (warunki konieczne). Utwór w rozumieniu ustawy. Zasada domniemania twórcy. Wykład 5. Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych - ciąg dalszy. Współtwórca. Wykonywanie prawa autorskiego do swojej części utworu. Dochodzenie roszczeń z tytułu naruszenia prawa autorskiego do całości utworu przez współtwórcę. Autorskie prawa majątkowe do utworu zbiorowego. Prawo do tytułu. Wykład 6. Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych - ciąg dalszy. Relacja pracodawca-pracownik w świetle Upaipp. Nabycie przez pracodawcę autorskich praw majątkowych. Nabycie przez pracodawcę na własność przedmiotu, na którym utwór utrwalono. Pierwszeństwo opublikowania utworu naukowego pracownika przez instytucję naukową - zagadnienie dysponowania pracą dyplomową przez uczelnię wyższą. Wykład 7. Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych - ciąg dalszy. Więź twórcy z utworem - autorskie prawa osobiste (niezbywalność). Sposoby oznaczania więzi twórcy z utworem. Opracowanie lub zwielokrotnienie bazy danych spełniającej cechy utworu. Egzekucja praw majątkowych (osoby i zakres). Sprzeciw wobec egzekucji z prawa autorskiego do utworu nieopublikowanego. Wykład 8. Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych - ciąg dalszy. Przysługiwanie prawa do wynagrodzenia dla twórcy i jego spadkobierców (stawki). Odsprzedaż rękopisów utworów literackich i muzycznych w rozumieniu Upaipp. Korzystanie bez zezwolenia przez twórcę z rozpowszechnionego utworu w zakresie własnego użytku osobistego - zagadnienie własnego użytku osobistego. Wykład 9. Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych - ciąg dalszy. Przejściowe lub incydentalne zwielokrotnianie utworów, niemające samodzielnego znaczenia gospodarczego. Korzystanie z rozpowszechnionych utworów przez instytucje naukowe. Wykład 10. Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych - ciąg dalszy. Przytaczanie w utworach stanowiących samoistną całość urywki rozpowszechnionych utworów lub drobne utwory w całości. Zagadnienie celu dydaktycznego i naukowego w rozumieniu Upaipp. Praktyczna ocena tego zjawiska (cytowanie i jego atrybuty). Wystawianie publiczne utworu plastycznego. Miejsca rozpowszechniania utworu. Wykład 11. Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych - ciąg dalszy. Czas trwania autorskich praw majątkowych. Przejście autorskich praw majątkowych. Odmowa udzielenia zezwolenia na korzystanie z utworu. Usterki w zamówionym utworze - terminy i sposób z nimi postępowania. Odstąpienie od umowy lub jej wypowiedzenie. Obowiązki korzystającego z utworu wobec twórcy. Umowa licencyjna. Wykład 12. Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych - ciąg dalszy. Przepisy szczególne dotyczące ochrony programów komputerowych. Ochrona wizerunku, adresata korespondencji i tajemnicy źródeł informacji. Prawa do pierwszych wydań oraz wydań naukowych i krytycznych. Wykład 13. Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych - ciąg dalszy. Odpowiedzialność karna. Podsumowanie zagadnień i zakresu prawnego podjętego na wykładach w trakcie trwania semestru i przygotowanie studentów do testu sprawdzającego stopień przyswojenia wiedzy. Wykład 14. Rola etyki w zawodzie architekta. Podstawowe zagadanienia z etyki ogólnej. Kredencjalna teoria wykształcenia. Rozumienie cudzego i własnego osiągnięcia intelektualnego. Wykład 15. Mediacje w postępowaniu spornym. Umiejętność kompromisu a osiągnięcie korzyści.
Metody nauczaniaM-1Podstawową metodą nauczania jest podająca: wykład informacyjny z objaśnieniami. Dodatkowo stosowane są metody aktywizujące studentów: sytuacyjna oraz dyskusja dydaktyczna związana z wykładem. Mają one na celu zaangażowanie studentów w poszukiwanie rozwiązania problemu prawnego i porównanie go z wykładnią zastosowaną w rzeczywistych warunkach, na przykład przez organy administracji publicznej lub sądy powszechne.
M-2Działaniom praktycznym służą m.in. pokazy z użyciem komputera i rzutnika multimedialnego.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Warunkiem przystąpienia studenta do sprawdzianu wiedzy jest jego aktywne uczestnictwo w 4/5 liczby wykładów. Podstawową formą sprawdzianu wiedzy jest test pisemny składający się z 60 pytań, który polega na wskazaniu jednej z trzech prawidłowych odpowiedzi w ciągu 45 minut. Blisko 75 procentowy udział w pytaniach znalazły zagadnienia z zakresu Ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz opracowań źródłowych dotyczących sposobów ochrony własności intelektualnej. Pozostałe zaś z zakresu Kodeksu Postępowania Administracyjnego. Udzielenie poniżej 30 poprawnych odpowiedzi jest oceniane niedostatecznie (2,0), 31-36 dostatecznie (3,0), 37-42 ponad dostatecznie (3,5), 43-48 dobrze (4,0), 49-54 ponad dobrze (4,5), a 55-60 bardzo dobrze (5,0). W wypadku dużej rozbieżności między postawą (sposobem uczestnictwa) studenta na zajęciach, a oceną uzyskaną z testu pisemnego przeprowadza się dodatkowy sprawdzian w formie ustnej. Student może uzyskać zaliczenie przedmiotu z pominięciem testu pisemnego w wypadku aktywnego uczestnictwa w zainicjowanych przez nauczyciela dyskusjach problemowych na wykładach (więcej niż trzykrotnie w ciągu semestru) oraz co najmniej 90% frekwencji.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Podstawowe umiejętności oceny własnego postępowania w praktyce zawodowej bez konieczności odwoływania się do wzorców religijnych.
3,5
4,0
4,5
5,0