Wydział Architektury - Projektowanie Architektury Wnętrz i Otoczenia (S1)
Sylabus przedmiotu Projektowanie nawierzchni i mebla miejskiego:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Projektowanie Architektury Wnętrz i Otoczenia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Projektowanie nawierzchni i mebla miejskiego | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Historii i Teorii Architektury | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Maciej Płotkowiak <mplotkowiak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Agnieszka Lamprecht <ap_studio@wp.pl> | ||
ECTS (planowane) | 6,0 | ECTS (formy) | 6,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 21 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ugruntowane wiadomości z poprzednich semestrów, z przedmiotów dotyczących projektowania elementów architektonicznych w przestrzeni miasta (podstawy urbanistyki i architektury); umiejętność rysunku architektonicznego i technik przekazu projektowego;podstawowa wiedza dotycząca instalacji technicznych; wyobraźnia przestrzenna; wrażliwość plastyczna; kreatywność |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studenta z zasadami kształtowania wnętrz miejskich w zakresie kształtowania nawierzchni i mebla miejskiego |
C-2 | Nabycie umiejętności projektowania nawierzchni wnętrz miejskich i mebla miejskiego w sposób zarówno zintegrowany z tożsamością danej przestrzeni jak i kreatywny |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Projekt nawierzchni i mebla miejskiego w konkretnej przestrzeni miasta – zagadnienia wstępne; przedstawienie kolejności prac nad projektem; wydanie studentom tematów | 2 |
T-A-2 | Inwentaryzacja stanu istniejącego danego terenu w zakresie kompozycji, sposobu użytkowania i istniejących elementów | 4 |
T-A-3 | Analizy na podstawie inwentaryzacji i opracowanie wytycznych projektowych | 2 |
T-A-4 | Klauzura podsumowująca I etap prac nad projektem | 2 |
T-A-5 | Projekt nawierzchni i mebla miejskiego w konkretnej przestrzeni miasta – praca koncepcyjna | 6 |
T-A-6 | Zasady sporządzania rysunków wykonawczych | 2 |
T-A-7 | Praca projektowa wraz z wykonaniem plansz | 10 |
T-A-8 | Publiczne przedstawienie projektu, dyskusja, ocena. 2. | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie w tematykę przedmiotu. Ogólna charakterystyka wnętrza miejskiego, jego elewacji i „mebla miejskiego” | 2 |
T-W-2 | Miasto jako system wnętrz; rodzaje wnętrz miejskich i zależności między nimi | 2 |
T-W-3 | Tożsamość miasta i tożsamość wnętrz miejskich | 2 |
T-W-4 | Estetyka wnętrz miejskich | 2 |
T-W-5 | Kompozycja urbanistyczna a nawierzchnia i mebel miejski | 2 |
T-W-6 | Wpływ funkcji przestrzeni na kształtowanie nawierzchni i mebla miejskiego | 2 |
T-W-7 | Kształtowanie nawierzchni i mebla miejskiego w zabytkowych wnętrzach miejskich | 2 |
T-W-8 | Rola nawierzchni w przestrzeni wnętrza miejskiego | 2 |
T-W-9 | Rola mebla miejskiego w przestrzeni wnętrza miasta | 2 |
T-W-10 | Zasady ergonomii w projektowaniu mebla miejskiego | 2 |
T-W-11 | Projektowanie mebli miejskich i nawierzchni z uwzględnieniem zróżnicowanych form niepełnosprawności. | 2 |
T-W-12 | Znaczenie światła we wnętrzu miejskim w odniesieniu do nawierzchni i mebla miejskiego | 2 |
T-W-13 | Nowoczesne materiały i technologie w kształtowaniu mebla miejskiego i nawierzchni | 2 |
T-W-14 | Zagadnienia ekonomii w projektowaniu nawierzchni i mebla miejskiego | 2 |
T-W-15 | Wpływ aktów prawnych na kształtowanie przestrzeni miejskiej, ze szczególnym uwzględnieniem tematyki przedmiotu | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-A-2 | Przygotowanie do wykonania projektu - inwentaryzacja stanu istniejącego i niezbędnych analiz | 20 |
A-A-3 | Przygotowanie do klauzury | 15 |
A-A-4 | Konsultacje | 5 |
A-A-5 | Wykonanie projektu | 25 |
A-A-6 | Przygotowanie plansz i przygotowanie do publicznego przedstawienia projektu | 15 |
110 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 30 |
A-W-2 | Praca własna. Studiowanie literatury | 20 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia wykładów | 10 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny z prezentacją multimedialną/ komputer z rzutnikiem multimedialnym |
M-2 | ćwiczenia audytoryjne - problemowe |
M-3 | ćwiczenia audytoryjne - projektowe |
M-4 | dyskusja nad rozwiązaniami projektowymi |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: bieżące korekty dotyczące postępu prac projektowych. Klauzura podsumowująca Ietap prac nad projektem - inwentaryzacyjnych i koncepcyjnych |
S-2 | Ocena podsumowująca: zaliczenie wiadomości - program wykładów |
S-3 | Ocena podsumowująca: wykonanie projektu semestralnego polegającego na zaprojektowaniu nawierzchni i mebla miejskiego w konkretnej przesrzeni - ocena projektu, jego prezentacji iobrony |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
PAWiO_1A_S1/D/16A_W01 zna podstawowe zagadnienia z zakresu projektowania w przestrzeni publicznej | PAWiO_1A_W25 | — | — | C-1 | T-W-5, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-1 | M-2, M-1, M-3 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
PAWiO_1A_S1/D/16A_U01 posiada podstawową umiejętność projektowania w przestrzeni publicznej | PAWiO_1A_U19 | — | — | C-2 | T-A-8, T-A-6, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-7, T-A-5 | M-4, M-3 | S-2, S-3, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
PAWiO_1A_S1/D/16A_K01 ma świadomość znaczenia zawodowego komunikacji z klientem indywidualnym i grupowym oraz użytkownikiem, rozumie podstawowe relacje między potrzebami użytkowników i cechami przestrzeni w odniesieniu do przestrzeni publicznej | PAWiO_1A_K09 | — | — | C-2 | T-W-7 | M-4, M-3 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PAWiO_1A_S1/D/16A_W01 zna podstawowe zagadnienia z zakresu projektowania w przestrzeni publicznej | 2,0 | |
3,0 | Student zna niektóre podstawowe zagadnienia z zakresu projektowania w przestrzeni publicznej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PAWiO_1A_S1/D/16A_U01 posiada podstawową umiejętność projektowania w przestrzeni publicznej | 2,0 | |
3,0 | Student posiada podstawową umiejętność projektowania w przestrzeni publicznej przy pomocy nauczyciela | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PAWiO_1A_S1/D/16A_K01 ma świadomość znaczenia zawodowego komunikacji z klientem indywidualnym i grupowym oraz użytkownikiem, rozumie podstawowe relacje między potrzebami użytkowników i cechami przestrzeni w odniesieniu do przestrzeni publicznej | 2,0 | |
3,0 | Student ma ograniczoną świadomość znaczenia zawodowego komunikacji z klientem indywidualnym i grupowym oraz użytkownikiem, rozumie niektóre relacje między potrzebami użytkowników i cechami przestrzeni w odniesieniu do przestrzeni publicznej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Dz. U. z 2015 r. poz. 1422 Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. z późn. zm. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki (obiekty budowlane) i ich usytuowanie
- Ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 1409, z późn. zm.).
- Contemporary Urban Design, red. C. P. Benitez, DAAB MEDIA, 2009
- Guidot R., Design 1940 - 1990 - wzornictwo i projektowanie, Arkady, Warszawa, 1998
- Jak przetworzyć miejsce. Podręcznik kreowania udanych przestrzeni publicznych. Kent F. (red.), Fundacja dla Przestrzeni Środowiska, Warszawa, 2009
- Korcelli P, Teoria rozwoju struktury przestrzennej miast, PWN, Warszawa, 1974
- Kuldschun H., Rossmann E., Budownictwo dla upośledzonych fizycznie: projektowanie obiektów i urządzeń, Arkady, Arkady, 1980
- Manders B., Ribbon, Architecture. Light, Shadow and Reflection in Architecture, Lannoo Publishers, 2014
- Neufert E., Podręcznik projektowania architektoniczno – budowlanego, Arkady, Warszawa, 2012
- Rasmussen S. E., Odczuwanie architektury, Wydawnictwo MURATOR, Warszawa, 1999
- Smogorzewski J., System terenów otwartych jako element konstrukcji miasta;Instytut Planowania Przestrzennego Politechniki Warszawskiej, PWN, 1974
- Steffy G. R., Architectural lighting design, John Wiley and Sons, 2002
- Szolginia W., Estetyka miasta, Arkady, Warszawa, 1981
- Twarowski M., Słońce w architekturze, Arkady, Warszawa, 1970
- Wejchert K., Elementy kompozycji urbanistycznej, Arkady, Warszawa, 2008
- Zamora Mola F., Atlas współczesnej architektury miejskiej, TMC, Warszawa, 2013
Literatura dodatkowa
- Bussagli M., Architektura. Style, techniki, materiały, budowle, twórcy, Świat Książki, 2007
- strona internetowa: International Association of Lighting Designers - http://www.iald.org/
- Strona internetowa: Association des concepteurs Lumière et Eclairagistes - http://www.ace-fr.org/