Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Architektury - Projektowanie Architektury Wnętrz i Otoczenia (S1)

Sylabus przedmiotu Roślinoznawstwo w projektowaniu otoczenia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Projektowanie Architektury Wnętrz i Otoczenia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Roślinoznawstwo w projektowaniu otoczenia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Meteorologii, Botaniki i Kształtowania Terenów Zieleni
Nauczyciel odpowiedzialny Grzegorz Nowak <Grzegorz.Nowak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marcin Kubus <Marcin.Kubus@zut.edu.pl>, Piotr Salachna <Piotr.Salachna@zut.edu.pl>, Agnieszka Zawadzińska <Agnieszka.Zawadzinska@zut.edu.pl>, Piotr Żurawik <Piotr.Zurawik@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 30 2,01,00egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu podstaw materiałoznawstwa w projektowaniu otoczenia

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z różnorodnością roślin ozdobnych oraz innych materiałów stosowanych w projektowaniu bezpośredniego otoczenia architektury i możliwościami ich stosowania w różnych warunkach.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Drzewa i krzewy iglaste - pokrój, wymagania siedliskowe, cechy podstwowe.6
T-W-2Rośliny zimotrwałe2
T-W-3Drzewa i krzewy liściaste - pokrój, wymagania siedliskowe, cechy podstawowe.12
T-W-4Byliny do nasadzeń rabatowych.4
T-W-5Byliny do nasadzeń na trudnych stanowiskach.2
T-W-6Byliny do nasadzeń w ogrodach skalnych.2
T-W-7Rośliny jednoroczne - gatunki, charakterystyka.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia, studiowanie literatury, konsultacje.30
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające (wykład informacyjny)
M-2Metody aktywizujące (metoda sytuacyjna)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Kolokwium kontrolne
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PAWiO_1A_S1/B/10_W01
ma elementarną wiedzę w zakresie doboru odpowiedniego materiału roślinnego i innych materiałów do wnętrz i ich bezpośredniego otoczenia
PAWiO_1A_W16C-1T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-3, T-W-1, T-W-7M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PAWiO_1A_S1/B/10_U01
Student posiada umiejetność doboru materiału roślinnego i innych materiałow do wnętrz i ich otoczenia
PAWiO_1A_U21C-1T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-3, T-W-1, T-W-7M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PAWiO_1A_S1/B/10_K01
podejmuje działania na rzecz podnoszenia jakości życia i środowiska
PAWiO_1A_K07C-1T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-3, T-W-1, T-W-7M-1, M-2S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
PAWiO_1A_S1/B/10_W01
ma elementarną wiedzę w zakresie doboru odpowiedniego materiału roślinnego i innych materiałów do wnętrz i ich bezpośredniego otoczenia
2,0
3,0Student posiada ograniczona wiedzę na temat asortymentu materiału roślinnego
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
PAWiO_1A_S1/B/10_U01
Student posiada umiejetność doboru materiału roślinnego i innych materiałow do wnętrz i ich otoczenia
2,0
3,0Student ma ograniczoną wiedzę na temat doboru matriału roślinnego do wnętrz i ich otoczenia
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
PAWiO_1A_S1/B/10_K01
podejmuje działania na rzecz podnoszenia jakości życia i środowiska
2,0
3,0Student ma małą świadomość podejmowania działań na rzecz podnoszenia jakości życia.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Chmiel H. (red.), Uprawa roślin ozdobnych, PWRiL, Warszawa, 2000
  2. Seneta W., Dolatowski J., Dendrologia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2012
  3. Urbański P., Trawy ozdobne w terenach zieleni, PWRiL, Poznań, 2001
  4. Dorota Meter, Ogród biodynamiczny przy domu, Warszawa, 1993
  5. Leszek Jankiewicz, Henryk Plich, Janusz Lipecki, Fizjologia roślin sadowniczych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2011
  6. Kopcewicz Jan. Lewak Stanisław, Fizjologia roślin wydanie 3, Dom Wydawniczy PWN, Warszawa, 2012
  7. Peter Thomas, Trees: Their Natural History, Cambridge University Press, 2000

Literatura dodatkowa

  1. Katalog roślin drzewa, krzewy, byliny polecane przez Związek Szkółkarzy Polskich, Agencja Promocji Zieleni, ZSP, Warszawa, 2011
  2. Łukasiewicz A., Rośliny okrywowe, PWRiL, Warszawa, 2003
  3. Marcinkowski J., Byliny ogrodowe, PWRiL, Warszawa, 2002

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Drzewa i krzewy iglaste - pokrój, wymagania siedliskowe, cechy podstwowe.6
T-W-2Rośliny zimotrwałe2
T-W-3Drzewa i krzewy liściaste - pokrój, wymagania siedliskowe, cechy podstawowe.12
T-W-4Byliny do nasadzeń rabatowych.4
T-W-5Byliny do nasadzeń na trudnych stanowiskach.2
T-W-6Byliny do nasadzeń w ogrodach skalnych.2
T-W-7Rośliny jednoroczne - gatunki, charakterystyka.2
30

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia, studiowanie literatury, konsultacje.30
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięPAWiO_1A_S1/B/10_W01ma elementarną wiedzę w zakresie doboru odpowiedniego materiału roślinnego i innych materiałów do wnętrz i ich bezpośredniego otoczenia
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPAWiO_1A_W16ma elementarną wiedzę w zakresie materiałów stosowanych we wnętrzach architektonicznych i urbanistycznych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z różnorodnością roślin ozdobnych oraz innych materiałów stosowanych w projektowaniu bezpośredniego otoczenia architektury i możliwościami ich stosowania w różnych warunkach.
Treści programoweT-W-4Byliny do nasadzeń rabatowych.
T-W-5Byliny do nasadzeń na trudnych stanowiskach.
T-W-6Byliny do nasadzeń w ogrodach skalnych.
T-W-3Drzewa i krzewy liściaste - pokrój, wymagania siedliskowe, cechy podstawowe.
T-W-1Drzewa i krzewy iglaste - pokrój, wymagania siedliskowe, cechy podstwowe.
T-W-7Rośliny jednoroczne - gatunki, charakterystyka.
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład informacyjny)
M-2Metody aktywizujące (metoda sytuacyjna)
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów
S-1Ocena formująca: Kolokwium kontrolne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada ograniczona wiedzę na temat asortymentu materiału roślinnego
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięPAWiO_1A_S1/B/10_U01Student posiada umiejetność doboru materiału roślinnego i innych materiałow do wnętrz i ich otoczenia
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPAWiO_1A_U21potrafi praktycznie zastosować wiedzę z zakresu doboru, materiałów i technologii do różnych wnętrz architektonicznych i ich bezpośredniego otoczenia
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z różnorodnością roślin ozdobnych oraz innych materiałów stosowanych w projektowaniu bezpośredniego otoczenia architektury i możliwościami ich stosowania w różnych warunkach.
Treści programoweT-W-4Byliny do nasadzeń rabatowych.
T-W-5Byliny do nasadzeń na trudnych stanowiskach.
T-W-6Byliny do nasadzeń w ogrodach skalnych.
T-W-3Drzewa i krzewy liściaste - pokrój, wymagania siedliskowe, cechy podstawowe.
T-W-1Drzewa i krzewy iglaste - pokrój, wymagania siedliskowe, cechy podstwowe.
T-W-7Rośliny jednoroczne - gatunki, charakterystyka.
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład informacyjny)
M-2Metody aktywizujące (metoda sytuacyjna)
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów
S-1Ocena formująca: Kolokwium kontrolne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma ograniczoną wiedzę na temat doboru matriału roślinnego do wnętrz i ich otoczenia
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięPAWiO_1A_S1/B/10_K01podejmuje działania na rzecz podnoszenia jakości życia i środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPAWiO_1A_K07podejmuje działania na rzecz podnoszenia jakości życia i środowiska
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z różnorodnością roślin ozdobnych oraz innych materiałów stosowanych w projektowaniu bezpośredniego otoczenia architektury i możliwościami ich stosowania w różnych warunkach.
Treści programoweT-W-4Byliny do nasadzeń rabatowych.
T-W-5Byliny do nasadzeń na trudnych stanowiskach.
T-W-6Byliny do nasadzeń w ogrodach skalnych.
T-W-3Drzewa i krzewy liściaste - pokrój, wymagania siedliskowe, cechy podstawowe.
T-W-1Drzewa i krzewy iglaste - pokrój, wymagania siedliskowe, cechy podstwowe.
T-W-7Rośliny jednoroczne - gatunki, charakterystyka.
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład informacyjny)
M-2Metody aktywizujące (metoda sytuacyjna)
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów
S-1Ocena formująca: Kolokwium kontrolne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma małą świadomość podejmowania działań na rzecz podnoszenia jakości życia.
3,5
4,0
4,5
5,0