Wydział Architektury - Specjalista ds. dostępności
Sylabus przedmiotu Wprowadzenie do tematyki niepełnosprawności:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Specjalista ds. dostępności | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | podyplomowe |
Tytuł zawodowy absolwenta | |||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Wprowadzenie do tematyki niepełnosprawności | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Historii i Teorii Architektury | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Katarzyna Krasowska <katarzyna.krasowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | podstawowa wiedza z biologii na poziomie szkoły średniej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Nabycie podstawowej wiedzy i umiejętności z zakresu definiowania i rodzajów niepełnosprawności oraz szczególnych potrzeb. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Definicje niepełnosprawności | 1 |
T-W-2 | Modele niepełnosprawności | 1 |
T-W-3 | Charakterystyka poszczególnych rodzajów niepełnosprawności i szczegolnych potrzeb | 6 |
8 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 8 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia | 17 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: zaliczenie w formie pisemnej |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
SDD_10-_SDD/A/1_W01 Zna definicję i rodzaje niepełnosprawności i ich charakterystykę zgodnie z aktualnymi aktami prawa i dobrymi praktykami w tym zakresie. | SDD_10-_W01 | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
SDD_10-_SDD/A/1_U01 Stosuje właściwą terminologię w zakresie niepełnosprawności i szczególnych potrzeb, posługuje się właściwym modelem niepełnosprawności. | SDD_10-_U05 | — | C-1 | T-W-3, T-W-1, T-W-2 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
SDD_10-_SDD/A/1_K01 Jest świadomy wpływu swojej pracy na dostępność przestrzeni dla osób z niepełnosprawnością i szczegónymi potrzebami. | SDD_10-_K02 | — | C-1 | T-W-3, T-W-2, T-W-1 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
SDD_10-_SDD/A/1_W01 Zna definicję i rodzaje niepełnosprawności i ich charakterystykę zgodnie z aktualnymi aktami prawa i dobrymi praktykami w tym zakresie. | 2,0 | |
3,0 | Zna definicję i rodzaje niepełnosprawności i ich charakterystykę zgodnie z aktualnymi aktami prawa i dobrymi praktykami w tym zakresie w dostatecznym stopniu. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
SDD_10-_SDD/A/1_U01 Stosuje właściwą terminologię w zakresie niepełnosprawności i szczególnych potrzeb, posługuje się właściwym modelem niepełnosprawności. | 2,0 | |
3,0 | Stosuje w dostatecznym stopniu właściwą terminologię w zakresie niepełnosprawności i szczególnych potrzeb, posługuje się właściwym modelem niepełnosprawności. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
SDD_10-_SDD/A/1_K01 Jest świadomy wpływu swojej pracy na dostępność przestrzeni dla osób z niepełnosprawnością i szczegónymi potrzebami. | 2,0 | |
3,0 | Jest w dostatecznym stopniu świadomy wpływu swojej pracy na dostępność przestrzeni dla osób z niepełnosprawnością i szczegónymi potrzebami. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Konwencja ONZ o prawach osób niepełnosprawnych (Dz. U. 2012 poz. 1169), 2012
- Giełda M. Pojęcie niepełnosprawności. E-Wydawnictwo. Prawnicza i Ekonomiczna Biblioteka Cyfrowa. Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego 2015, Wrocław, Pojęcie niepełnosprawności., Prawnicza i Ekonomiczna Biblioteka Cyfrowa. Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław, 2015
- Ostrowska, A., Niepełnosprawni w społeczeństwie 1993-2013, Wydawnictwo Instytutu Filozofii i Socjologii PAN, Warszawa, 2015
Literatura dodatkowa
- Klimkiewicz L, Nowacki P, Rączka M., Definicja osoby niepełnosprawnej., Wolters Kluwer, Warszawa, 2013
- Galasiński D., Osoby niepełnosprawne czy z niepełnosprawnością? Niepełnosprawność-zagadnienia, problemy, rozwiązania., Implus, Kraków, 2012