Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Architektury - Specjalista ds. dostępności

Sylabus przedmiotu Savoir-vivre wobec osób z niepełnosprawnościami:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Specjalista ds. dostępności
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil
Moduł
Przedmiot Savoir-vivre wobec osób z niepełnosprawnościami
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Projektowania Architektonicznego
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Krasowska <katarzyna.krasowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 8 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1brak wymagań wstępnych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie zasad komunikacji i wspierania osób ze szczególnymi potrzebami, w tym osób z niepełnosprawnością ruchową, narządów zmysłów, psychiczną itp.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Zasady savoir-vivre wobec osób ze szczególnymi potrzebami2
T-W-2Zasady savoir-vivre wobec osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności4
T-W-3Obsługa klienta z niepełnosprawnością2
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2konsultacje2
A-W-3przygotowanie do zaliczenia15
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2metoda przypadków

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne/ ustne

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SDD_10-_SDD/A/2_W01
Ma wiedzę z zakresu zasad savoir-vivre i preferowanych form komunikacji z osobami z różnymi rodzajami niepełnosprawności.
SDD_10-_W01C-1T-W-1, T-W-3, T-W-2M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SDD_10-_SDD/A/2_U01
Potrafi zastosować właściwe zasady savoir-vivre i nawiązać komunikację z osobami z różnymi rodzajami niepełnosprawności.
SDD_10-_U06C-1T-W-2, T-W-1, T-W-3M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SDD_10-_SDD/A/2_K01
Jest świadomy szczególnych potrzeb osób z niepełnosprawnością i właściwego zachowania wobec tej grupy osób.
SDD_10-_K01, SDD_10-_K02C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3M-2, M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
SDD_10-_SDD/A/2_W01
Ma wiedzę z zakresu zasad savoir-vivre i preferowanych form komunikacji z osobami z różnymi rodzajami niepełnosprawności.
2,0
3,0Ma dostateczną wiedzę z zakresu zasad savoir-vivre i preferowanych form komunikacji z osobami z różnymi rodzajami niepełnosprawności.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
SDD_10-_SDD/A/2_U01
Potrafi zastosować właściwe zasady savoir-vivre i nawiązać komunikację z osobami z różnymi rodzajami niepełnosprawności.
2,0
3,0Potrafi w dostatecznym stopniu zastosować odpowiednie zasady savoir-vivre i nawiązać komunikację z osobami z różnymi rodzajami niepełnosprawności.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
SDD_10-_SDD/A/2_K01
Jest świadomy szczególnych potrzeb osób z niepełnosprawnością i właściwego zachowania wobec tej grupy osób.
2,0
3,0Jest w dostatecznym stopniu świadomy szczególnych potrzeb osób z niepełnosprawnością i właściwego zachowania wobec tej grupy osób.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Cohen J., Praktyczny poradnik savoir – vivre wobec osób niepełnosprawnych, United Spinal Association, Jackson Heights, NY, USA, Tłumaczenie na zlecenie Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej Pełnomocnik Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych
  2. Jędrzejczak-Sprycha A., Savoir-vivre wobec osób z niepełnosprawnością, Stowarzyszenie Przyjaciół Integracji, Warszawa, 2016

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zasady savoir-vivre wobec osób ze szczególnymi potrzebami2
T-W-2Zasady savoir-vivre wobec osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności4
T-W-3Obsługa klienta z niepełnosprawnością2
8

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2konsultacje2
A-W-3przygotowanie do zaliczenia15
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSDD_10-_SDD/A/2_W01Ma wiedzę z zakresu zasad savoir-vivre i preferowanych form komunikacji z osobami z różnymi rodzajami niepełnosprawności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówSDD_10-_W01Zna i rozumie potrzeby osób ze szczególnymi potrzebami, w tym osób z niepełnosprawnościami.
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie zasad komunikacji i wspierania osób ze szczególnymi potrzebami, w tym osób z niepełnosprawnością ruchową, narządów zmysłów, psychiczną itp.
Treści programoweT-W-1Zasady savoir-vivre wobec osób ze szczególnymi potrzebami
T-W-3Obsługa klienta z niepełnosprawnością
T-W-2Zasady savoir-vivre wobec osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności
Metody nauczaniaM-2metoda przypadków
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne/ ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma dostateczną wiedzę z zakresu zasad savoir-vivre i preferowanych form komunikacji z osobami z różnymi rodzajami niepełnosprawności.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSDD_10-_SDD/A/2_U01Potrafi zastosować właściwe zasady savoir-vivre i nawiązać komunikację z osobami z różnymi rodzajami niepełnosprawności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówSDD_10-_U06Potrafi współpracować z innymi osobami w ramach prac zespołowych, w tym również w zespołach interdyscyplinarnych.
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie zasad komunikacji i wspierania osób ze szczególnymi potrzebami, w tym osób z niepełnosprawnością ruchową, narządów zmysłów, psychiczną itp.
Treści programoweT-W-2Zasady savoir-vivre wobec osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności
T-W-1Zasady savoir-vivre wobec osób ze szczególnymi potrzebami
T-W-3Obsługa klienta z niepełnosprawnością
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne/ ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi w dostatecznym stopniu zastosować odpowiednie zasady savoir-vivre i nawiązać komunikację z osobami z różnymi rodzajami niepełnosprawności.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSDD_10-_SDD/A/2_K01Jest świadomy szczególnych potrzeb osób z niepełnosprawnością i właściwego zachowania wobec tej grupy osób.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówSDD_10-_K01Jest wrażliwy na problemy związane z barierami, z jakimi spotykają się osoby z niepełnosprawnościami
SDD_10-_K02Uczestniczy w refleksji na temat społecznych, naukowych i etycznych aspektów związanych z własną pracą, z wykorzystaniem zasad projektowania uniwersalnego i zapewnianiem dostępności w przestrzeni publicznej.
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie zasad komunikacji i wspierania osób ze szczególnymi potrzebami, w tym osób z niepełnosprawnością ruchową, narządów zmysłów, psychiczną itp.
Treści programoweT-W-1Zasady savoir-vivre wobec osób ze szczególnymi potrzebami
T-W-2Zasady savoir-vivre wobec osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności
T-W-3Obsługa klienta z niepełnosprawnością
Metody nauczaniaM-2metoda przypadków
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne/ ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Jest w dostatecznym stopniu świadomy szczególnych potrzeb osób z niepełnosprawnością i właściwego zachowania wobec tej grupy osób.
3,5
4,0
4,5
5,0