Wydział Architektury - Specjalista ds. dostępności
Sylabus przedmiotu Bariery w przestrzeni publicznej:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Specjalista ds. dostępności | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | podyplomowe |
Tytuł zawodowy absolwenta | |||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Bariery w przestrzeni publicznej | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Projektowania Architektonicznego | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Katarzyna Krasowska <katarzyna.krasowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | brak wymagań wstępnych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Uświadomienie, głównie przez doświadczanie, barier w przestrzeni publicznej i/ lub cyfrowej, które mogą powodować braki w dostępności tej przestrzeni dla osób ze szczególnymi potrzebami, w tym osób z niepełnosprawnością. Uczestnicy szkolenia doświadczą niepełnosprawności narządu ruchu, narządów zmysłów, doświadczą zmian wynikających ze starości i będą w stanie podczas realizacji kolejnych przedmiotów brać te doświadczenia pod uwagę. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
warsztaty | ||
T-WR-1 | Bariery w przestrzeni dla osób z niepełnosprawnością narządu ruchu - doświadczenie niepełnosprawności | 2 |
T-WR-2 | Bariery w przestrzeni dla osób z niepełnosprawnością sensoryczną - doświadczenie niepełnosprawności | 2 |
T-WR-3 | Bariery w dostępności przestrzeni cyfrowej | 2 |
T-WR-4 | Bariery w przestrzeni dla osób z pozostałymi rodzajami niepełnosprawności i szczególnymi potrzebami | 2 |
8 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
warsztaty | ||
A-WR-1 | uczestnictwo w zajęciach | 8 |
A-WR-2 | konsultacje | 2 |
A-WR-3 | przygotowanie do zaliczenia | 15 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Pogadanka |
M-2 | Symulacja |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: odpowiedź ustna |
S-2 | Ocena podsumowująca: zaliczenie ustne lub pisemne |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
SDD_10-_SDD/A/5_W01 Zna bariery w przestrzeni architektonicznej, informacyjno-komunikacyjnej i cyfrowej, które mogą ograniczać dostęp osobom ze szczególnymi potrzebami pełny udział w życiu społecznym. | SDD_10-_W01, SDD_10-_W02 | — | C-1 | T-WR-2, T-WR-1, T-WR-3, T-WR-4 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
SDD_10-_SDD/A/5_U01 Potrafi analizować przestrzeń publiczną i określać podstawowe bariery w dostępności do tej przestrzeni dla osób ze szczególnymi potrzebami. | SDD_10-_U01 | — | C-1 | T-WR-4, T-WR-3, T-WR-2, T-WR-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
SDD_10-_SDD/A/5_K01 Ma świadomość istnienia barier w przestrzeni publicznej i jest wrażliwy na problemy związane z barierami, z jakimi spotykaja się osoby z niepełnosprawnościami. | SDD_10-_K01 | — | C-1 | T-WR-1, T-WR-2, T-WR-3, T-WR-4 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
SDD_10-_SDD/A/5_W01 Zna bariery w przestrzeni architektonicznej, informacyjno-komunikacyjnej i cyfrowej, które mogą ograniczać dostęp osobom ze szczególnymi potrzebami pełny udział w życiu społecznym. | 2,0 | |
3,0 | Zna w dostatecznym stopniu bariery w przestrzeni architektonicznej, informacyjno-komunikacyjnej i cyfrowej, które mogą ograniczać dostęp osobom ze szczególnymi potrzebami pełny udział w życiu społecznym. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
SDD_10-_SDD/A/5_U01 Potrafi analizować przestrzeń publiczną i określać podstawowe bariery w dostępności do tej przestrzeni dla osób ze szczególnymi potrzebami. | 2,0 | |
3,0 | Potrafi w dostatecznym stopniu analizować przestrzeń publiczną i określać podstawowe bariery w dostępności do tej przestrzeni dla osób ze szczególnymi potrzebami. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
SDD_10-_SDD/A/5_K01 Ma świadomość istnienia barier w przestrzeni publicznej i jest wrażliwy na problemy związane z barierami, z jakimi spotykaja się osoby z niepełnosprawnościami. | 2,0 | |
3,0 | Ma dostateczną świadomość istnienia barier w przestrzeni publicznej i jest wrażliwy na problemy związane z barierami, z jakimi spotykaja się osoby z niepełnosprawnościami. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Badanie potrzeb osób niepełnosprawnych - raport końcowy, PFRON, 2017
- Charytonowicz J, Nowakowski P., ChaWybrane problemy jakości środowiska życia osób niepełnosprawnych, Jesień Wieku, Wrocław, 2009
- Orłowska B. A. (red), OPrzełamywanie barier psychologicznych, społecznych i emocjonalnych w funkcjonowaniu osób niepełnosprawnych w społeczeństwie, Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej, 2011
Literatura dodatkowa
- Pippa H., Interprofessional teamwork: Professional cultures as barriers, Profession Journal of Interprofessional Care, 2009, 19, s. 188-196