Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Architektury - Specjalista ds. dostępności

Sylabus przedmiotu Bariery w przestrzeni publicznej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Specjalista ds. dostępności
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil
Moduł
Przedmiot Bariery w przestrzeni publicznej
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Projektowania Architektonicznego
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Krasowska <katarzyna.krasowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
warsztatyWR1 8 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1brak wymagań wstępnych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Uświadomienie, głównie przez doświadczanie, barier w przestrzeni publicznej i/ lub cyfrowej, które mogą powodować braki w dostępności tej przestrzeni dla osób ze szczególnymi potrzebami, w tym osób z niepełnosprawnością. Uczestnicy szkolenia doświadczą niepełnosprawności narządu ruchu, narządów zmysłów, doświadczą zmian wynikających ze starości i będą w stanie podczas realizacji kolejnych przedmiotów brać te doświadczenia pod uwagę.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
warsztaty
T-WR-1Bariery w przestrzeni dla osób z niepełnosprawnością narządu ruchu - doświadczenie niepełnosprawności2
T-WR-2Bariery w przestrzeni dla osób z niepełnosprawnością sensoryczną - doświadczenie niepełnosprawności2
T-WR-3Bariery w dostępności przestrzeni cyfrowej2
T-WR-4Bariery w przestrzeni dla osób z pozostałymi rodzajami niepełnosprawności i szczególnymi potrzebami2
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
warsztaty
A-WR-1uczestnictwo w zajęciach8
A-WR-2konsultacje2
A-WR-3przygotowanie do zaliczenia15
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Pogadanka
M-2Symulacja

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: odpowiedź ustna
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie ustne lub pisemne

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SDD_10-_SDD/A/5_W01
Zna bariery w przestrzeni architektonicznej, informacyjno-komunikacyjnej i cyfrowej, które mogą ograniczać dostęp osobom ze szczególnymi potrzebami pełny udział w życiu społecznym.
SDD_10-_W01, SDD_10-_W02C-1T-WR-2, T-WR-1, T-WR-3, T-WR-4M-2, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SDD_10-_SDD/A/5_U01
Potrafi analizować przestrzeń publiczną i określać podstawowe bariery w dostępności do tej przestrzeni dla osób ze szczególnymi potrzebami.
SDD_10-_U01C-1T-WR-4, T-WR-3, T-WR-2, T-WR-1M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SDD_10-_SDD/A/5_K01
Ma świadomość istnienia barier w przestrzeni publicznej i jest wrażliwy na problemy związane z barierami, z jakimi spotykaja się osoby z niepełnosprawnościami.
SDD_10-_K01C-1T-WR-1, T-WR-2, T-WR-3, T-WR-4M-2, M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
SDD_10-_SDD/A/5_W01
Zna bariery w przestrzeni architektonicznej, informacyjno-komunikacyjnej i cyfrowej, które mogą ograniczać dostęp osobom ze szczególnymi potrzebami pełny udział w życiu społecznym.
2,0
3,0Zna w dostatecznym stopniu bariery w przestrzeni architektonicznej, informacyjno-komunikacyjnej i cyfrowej, które mogą ograniczać dostęp osobom ze szczególnymi potrzebami pełny udział w życiu społecznym.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
SDD_10-_SDD/A/5_U01
Potrafi analizować przestrzeń publiczną i określać podstawowe bariery w dostępności do tej przestrzeni dla osób ze szczególnymi potrzebami.
2,0
3,0Potrafi w dostatecznym stopniu analizować przestrzeń publiczną i określać podstawowe bariery w dostępności do tej przestrzeni dla osób ze szczególnymi potrzebami.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
SDD_10-_SDD/A/5_K01
Ma świadomość istnienia barier w przestrzeni publicznej i jest wrażliwy na problemy związane z barierami, z jakimi spotykaja się osoby z niepełnosprawnościami.
2,0
3,0Ma dostateczną świadomość istnienia barier w przestrzeni publicznej i jest wrażliwy na problemy związane z barierami, z jakimi spotykaja się osoby z niepełnosprawnościami.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Badanie potrzeb osób niepełnosprawnych - raport końcowy, PFRON, 2017
  2. Charytonowicz J, Nowakowski P., ChaWybrane problemy jakości środowiska życia osób niepełnosprawnych, Jesień Wieku, Wrocław, 2009
  3. Orłowska B. A. (red), OPrzełamywanie barier psychologicznych, społecznych i emocjonalnych w funkcjonowaniu osób niepełnosprawnych w społeczeństwie, Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Pippa H., Interprofessional teamwork: Professional cultures as barriers, Profession Journal of Interprofessional Care, 2009, 19, s. 188-196

Treści programowe - warsztaty

KODTreść programowaGodziny
T-WR-1Bariery w przestrzeni dla osób z niepełnosprawnością narządu ruchu - doświadczenie niepełnosprawności2
T-WR-2Bariery w przestrzeni dla osób z niepełnosprawnością sensoryczną - doświadczenie niepełnosprawności2
T-WR-3Bariery w dostępności przestrzeni cyfrowej2
T-WR-4Bariery w przestrzeni dla osób z pozostałymi rodzajami niepełnosprawności i szczególnymi potrzebami2
8

Formy aktywności - warsztaty

KODForma aktywnościGodziny
A-WR-1uczestnictwo w zajęciach8
A-WR-2konsultacje2
A-WR-3przygotowanie do zaliczenia15
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSDD_10-_SDD/A/5_W01Zna bariery w przestrzeni architektonicznej, informacyjno-komunikacyjnej i cyfrowej, które mogą ograniczać dostęp osobom ze szczególnymi potrzebami pełny udział w życiu społecznym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówSDD_10-_W01Zna i rozumie potrzeby osób ze szczególnymi potrzebami, w tym osób z niepełnosprawnościami.
SDD_10-_W02Ma świadomość istnienia barier dotyczących funkcjonowania osób ze szczególnymi potrzebami, w tym osób z niepełnosprawnościami w przestrzeni publicznej.
Cel przedmiotuC-1Uświadomienie, głównie przez doświadczanie, barier w przestrzeni publicznej i/ lub cyfrowej, które mogą powodować braki w dostępności tej przestrzeni dla osób ze szczególnymi potrzebami, w tym osób z niepełnosprawnością. Uczestnicy szkolenia doświadczą niepełnosprawności narządu ruchu, narządów zmysłów, doświadczą zmian wynikających ze starości i będą w stanie podczas realizacji kolejnych przedmiotów brać te doświadczenia pod uwagę.
Treści programoweT-WR-2Bariery w przestrzeni dla osób z niepełnosprawnością sensoryczną - doświadczenie niepełnosprawności
T-WR-1Bariery w przestrzeni dla osób z niepełnosprawnością narządu ruchu - doświadczenie niepełnosprawności
T-WR-3Bariery w dostępności przestrzeni cyfrowej
T-WR-4Bariery w przestrzeni dla osób z pozostałymi rodzajami niepełnosprawności i szczególnymi potrzebami
Metody nauczaniaM-2Symulacja
M-1Pogadanka
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: odpowiedź ustna
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie ustne lub pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna w dostatecznym stopniu bariery w przestrzeni architektonicznej, informacyjno-komunikacyjnej i cyfrowej, które mogą ograniczać dostęp osobom ze szczególnymi potrzebami pełny udział w życiu społecznym.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSDD_10-_SDD/A/5_U01Potrafi analizować przestrzeń publiczną i określać podstawowe bariery w dostępności do tej przestrzeni dla osób ze szczególnymi potrzebami.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówSDD_10-_U01Potrafi dokonać analizy i zdefiniować podstawowe bariery w przestrzeni publicznej (cyfrowe, architektoniczne i informacyjno-komunikacyjne)
Cel przedmiotuC-1Uświadomienie, głównie przez doświadczanie, barier w przestrzeni publicznej i/ lub cyfrowej, które mogą powodować braki w dostępności tej przestrzeni dla osób ze szczególnymi potrzebami, w tym osób z niepełnosprawnością. Uczestnicy szkolenia doświadczą niepełnosprawności narządu ruchu, narządów zmysłów, doświadczą zmian wynikających ze starości i będą w stanie podczas realizacji kolejnych przedmiotów brać te doświadczenia pod uwagę.
Treści programoweT-WR-4Bariery w przestrzeni dla osób z pozostałymi rodzajami niepełnosprawności i szczególnymi potrzebami
T-WR-3Bariery w dostępności przestrzeni cyfrowej
T-WR-2Bariery w przestrzeni dla osób z niepełnosprawnością sensoryczną - doświadczenie niepełnosprawności
T-WR-1Bariery w przestrzeni dla osób z niepełnosprawnością narządu ruchu - doświadczenie niepełnosprawności
Metody nauczaniaM-1Pogadanka
M-2Symulacja
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: odpowiedź ustna
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie ustne lub pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi w dostatecznym stopniu analizować przestrzeń publiczną i określać podstawowe bariery w dostępności do tej przestrzeni dla osób ze szczególnymi potrzebami.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSDD_10-_SDD/A/5_K01Ma świadomość istnienia barier w przestrzeni publicznej i jest wrażliwy na problemy związane z barierami, z jakimi spotykaja się osoby z niepełnosprawnościami.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówSDD_10-_K01Jest wrażliwy na problemy związane z barierami, z jakimi spotykają się osoby z niepełnosprawnościami
Cel przedmiotuC-1Uświadomienie, głównie przez doświadczanie, barier w przestrzeni publicznej i/ lub cyfrowej, które mogą powodować braki w dostępności tej przestrzeni dla osób ze szczególnymi potrzebami, w tym osób z niepełnosprawnością. Uczestnicy szkolenia doświadczą niepełnosprawności narządu ruchu, narządów zmysłów, doświadczą zmian wynikających ze starości i będą w stanie podczas realizacji kolejnych przedmiotów brać te doświadczenia pod uwagę.
Treści programoweT-WR-1Bariery w przestrzeni dla osób z niepełnosprawnością narządu ruchu - doświadczenie niepełnosprawności
T-WR-2Bariery w przestrzeni dla osób z niepełnosprawnością sensoryczną - doświadczenie niepełnosprawności
T-WR-3Bariery w dostępności przestrzeni cyfrowej
T-WR-4Bariery w przestrzeni dla osób z pozostałymi rodzajami niepełnosprawności i szczególnymi potrzebami
Metody nauczaniaM-2Symulacja
M-1Pogadanka
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: odpowiedź ustna
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie ustne lub pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma dostateczną świadomość istnienia barier w przestrzeni publicznej i jest wrażliwy na problemy związane z barierami, z jakimi spotykaja się osoby z niepełnosprawnościami.
3,5
4,0
4,5
5,0