Wydział Architektury - Specjalista ds. dostępności
Sylabus przedmiotu Podstawy projektowania uniwersalnego:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Specjalista ds. dostępności | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | podyplomowe |
Tytuł zawodowy absolwenta | |||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy projektowania uniwersalnego | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Projektowania Architektonicznego | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Katarzyna Krasowska <katarzyna.krasowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | brak wymagań wstępnych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Nabycie wiedzy z zakresu podstaw projektowania uniwersalnego na podstawie aktualnych aktów prawa oraz dobrych praktyk. |
C-2 | Nabycie umiejętności praktycznego zastosowania zasad projektowania uniwersalnego dla wybranej przestrzeni zewnętrznej i opracowania projektu racjonalnych rozwiazań z tego zakresu. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Ćwiczenia organizacyjne. Wybór tematów do opracowania. | 2 |
T-P-2 | Praktyczne zastosowanie zasad projektowania uniwersalnego dla wybranej przesrzeni zewnętrznej - opracowywanie projektów | 4 |
T-P-3 | Praktyczne zastosowanie zasad projektowania uniwersalnego w przestrzenie wewnętrznej w miejscu użyteczności publicznej/ obsłudze klienta - opracowanie projektu | 6 |
T-P-4 | Prezentacje opracowanych projektów | 4 |
16 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Projektowanie uniwersalne - historia, ogólne zasady | 2 |
T-W-2 | Ergonomia w projektowaniu | 2 |
T-W-3 | Standardy dostępności - dobre praktyki | 4 |
8 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | uczestnictwo w zajęciach | 16 |
A-P-2 | dopracowywanie projektu | 20 |
A-P-3 | konsultacje | 2 |
A-P-4 | studiowanie literatury rzedmiotu | 12 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 8 |
A-W-2 | konsultacje | 2 |
A-W-3 | przygotowanie do egzaminu | 15 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | projekt |
M-3 | ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: zaliczenie pisemne/ ustne |
S-2 | Ocena podsumowująca: projekt |
S-3 | Ocena podsumowująca: egzamin pisemny/ ustny |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
SDD_10-_SDD/A/6_W01 Ma podstawową wiedzę z zakresu projektowania uniwersalnego opartego na aktualnych wymaganiach prawa i dobrych praktyk mających na celu zapewnienie dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami w przestrzeni cyfrowej, architektonicznej i informacyjno-komunikacyjnej. | SDD_10-_W04 | — | C-1 | T-W-3, T-W-1, T-W-2 | M-1, M-3 | S-1, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
SDD_10-_SDD/A/6_U01 Nabycie umiejętności praktycznego zastosowania zasad projektowania uniwersalnego dla wybranej przestrzeni i opracowanie projektu z tego zakresu. | SDD_10-_U02, SDD_10-_U01, SDD_10-_U04, SDD_10-_U05, SDD_10-_U06 | — | C-2 | T-P-4, T-P-3, T-P-1, T-P-2 | M-3, M-2 | S-3, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
SDD_10-_SDD/A/6_K01 Jest swiadomy potrzeby stosowania zasad projektowania uniwersalnego w celu zapewniania dostępnosci przestrzeni publicznej. | SDD_10-_K02 | — | C-2, C-1 | T-W-3, T-P-2, T-P-3, T-W-2, T-P-1, T-P-4, T-W-1 | M-3, M-2, M-1 | S-1, S-3, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
SDD_10-_SDD/A/6_W01 Ma podstawową wiedzę z zakresu projektowania uniwersalnego opartego na aktualnych wymaganiach prawa i dobrych praktyk mających na celu zapewnienie dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami w przestrzeni cyfrowej, architektonicznej i informacyjno-komunikacyjnej. | 2,0 | |
3,0 | Ma podstawową wiedzę w dostatecznym stopniu z zakresu projektowania uniwersalnego opartego na aktualnych wymaganiach prawa i dobrych praktyk mających na celu zapewnienie dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami w przestrzeni cyfrowej, architektonicznej i informacyjno-komunikacyjnej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
SDD_10-_SDD/A/6_U01 Nabycie umiejętności praktycznego zastosowania zasad projektowania uniwersalnego dla wybranej przestrzeni i opracowanie projektu z tego zakresu. | 2,0 | |
3,0 | Nabycie w dostatecznym stopniu umiejętności praktycznego zastosowania zasad projektowania uniwersalnego dla wybranej przestrzeni i opracowanie projektu z tego zakresu. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
SDD_10-_SDD/A/6_K01 Jest swiadomy potrzeby stosowania zasad projektowania uniwersalnego w celu zapewniania dostępnosci przestrzeni publicznej. | 2,0 | |
3,0 | Jest w dostatecznym stopniu świadomy potrzeby stosowania zasad projektowania uniwersalnego w celu zapewniania dostępnosci przestrzeni publicznej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Gedliczka A., Atlas miar człowieka- dane do projektowania i oceny ergonomicznej, Centralny Instytut Ochrony Pracy, Warszawa, 2001
- Access Audit Handbook, RIBA Publishing, RIBA Publishing, Londyn, 2013
- Czarnecki B., Siemiński W., Kształtowanie bezpiecznej przestrzeni publicznej, Difin, Warszawa, 2004
- Kuryłowicz E., Projektowanie uniwersalne – Udostępnianie otoczenia osobom niepełnosprawnym, Stowarzyszenie Przyjaciół Integracji, Warszawa, 2005, 2
Literatura dodatkowa
- Wysocki M., Projektowanie otoczenia dla osób niewidomych. Pozawzrokowa percepcja przestrzeni, Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk, 2010
- Wysocki M., Przestrzeń publiczna przyjazna seniorom, Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich, 2015