Wydział Architektury - Specjalista ds. dostępności
Sylabus przedmiotu Audyt dostępności - ocena funkcjonowania podmiotu:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Specjalista ds. dostępności | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | podyplomowe |
Tytuł zawodowy absolwenta | |||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Audyt dostępności - ocena funkcjonowania podmiotu | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Historii i Teorii Architektury | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Katarzyna Krasowska <katarzyna.krasowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Pozytywne zaliczenie przedmiotów z pierwszego semestru studiów. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Nabycie przez uczestnika studiów kompetencji w zakresie przeprowadzania kompleksowego audytu dostępności organizacji, co najmniej w zakresie wymaganym przez aktualne prawo w tym zakresie. Uczestnik studiów będzie w stanie zaplanować audyt dostępności, przeprowadzić go i zaplanować działania poaudytowe. |
C-2 | Nabycie umiejętności opracowania dokumentacji podjętych działań przed audytem, w trakcie realizacji audytu oraz działąń poaudytowych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Planowanie audytu | 2 |
T-L-2 | Przygotowanie dokumentacji audytowej - lista kontrolna | 4 |
T-L-3 | Przeprowadzanie audytu - studia przypadków | 4 |
T-L-4 | Praktyczne przeprowadzanie audytu | 4 |
T-L-5 | Działania poaudytowe - dokumentacja | 2 |
16 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Przygotowanie do audytu dostępności organizacji | 2 |
T-W-2 | Podstawy prawne i dobre praktyki | 2 |
T-W-3 | Przebieg audytu | 2 |
T-W-4 | Dokumentacja audytowa, działania poaudytowe | 2 |
8 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 16 |
A-L-2 | konsultacje | 2 |
A-L-3 | przygotowanie do zaliczenia | 22 |
A-L-4 | studiowanie literatury przedmiotu | 10 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 8 |
A-W-2 | konsultacje | 2 |
A-W-3 | przygotowanie do egzaminu | 15 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | metoda przypadków |
M-3 | wykład problemowy |
M-4 | ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: egzamin pisemny w formie opisowej lub testu |
S-2 | Ocena formująca: zaliczenie pisemne/ ustne |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
SDD_10-_SDD/A/11_W01 Identyfikuje wymagania prawa i bariery w dostępności przestrzeni publicznej w kontekście co najmniej dostępności architektonicznej, cyfrowej i informacyjno-komunikacyjnej i formułuje wymagania dla listy sprawdzającej wykorzystywanej podczas audytu. | SDD_10-_W05, SDD_10-_W03 | — | C-1 | T-W-4, T-W-2, T-W-1, T-W-3 | M-1, M-3, M-2 | S-1 |
SDD_10-_SDD/A/11_W02 Posiada wiedzę z zakresu zasad, metod i narzędzi wykorzystywanych podczas kompleksowego audytu dostępnosci organizacji dla osób ze szczególnymi potrzebami. | SDD_10-_W05 | — | C-1 | T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-2 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
SDD_10-_SDD/A/11_U01 Posiada umiejętności przeprowadzania kompleksowego audytu dostępności organizacji w oparciu o aktualne wymagania prawa i dobre praktyki w tym zakresie i odpowiednio dobiera i wykorzystuje podczas tych działań poznane metody i narzędzia. | SDD_10-_U03, SDD_10-_U04, SDD_10-_U06, SDD_10-_U07 | — | C-2 | T-L-1, T-L-5, T-L-2, T-L-3, T-L-4 | M-4, M-2 | S-2 |
SDD_10-_SDD/A/11_U02 Potrafi pracować indywidualnie i w grupie w ramach realizowanych działań audytowych. | SDD_10-_U06 | — | C-2 | T-L-4, T-L-2, T-L-5, T-L-1, T-L-3 | M-2, M-4 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
SDD_10-_SDD/A/11_K01 Jest świadomy odpowiedzialności związanej z weryfikowaniem kompleksowej dostępności przestrzeni publicznej i jej wpływu na funkcjonowanie osób ze szczególnymi potrzebami. | SDD_10-_K02 | — | C-1 | T-W-3, T-L-5, T-L-3, T-W-1, T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-W-4, T-W-2 | M-2, M-4 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
SDD_10-_SDD/A/11_W01 Identyfikuje wymagania prawa i bariery w dostępności przestrzeni publicznej w kontekście co najmniej dostępności architektonicznej, cyfrowej i informacyjno-komunikacyjnej i formułuje wymagania dla listy sprawdzającej wykorzystywanej podczas audytu. | 2,0 | |
3,0 | W dostatecznym stopniu Identyfikuje wymagania prawa i bariery w dostępności przestrzeni publicznej w kontekście co najmniej dostępności architektonicznej, cyfrowej i informacyjno-komunikacyjnej i formułuje podstawowe wymagania dla listy sprawdzającej wykorzystywanej podczas audytu. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
SDD_10-_SDD/A/11_W02 Posiada wiedzę z zakresu zasad, metod i narzędzi wykorzystywanych podczas kompleksowego audytu dostępnosci organizacji dla osób ze szczególnymi potrzebami. | 2,0 | |
3,0 | Posiada dostateczna wiedzę z zakresu zasad, metod i narzędzi wykorzystywanych podczas kompleksowego audytu dostępnosci organizacji dla osób ze szczególnymi potrzebami. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
SDD_10-_SDD/A/11_U01 Posiada umiejętności przeprowadzania kompleksowego audytu dostępności organizacji w oparciu o aktualne wymagania prawa i dobre praktyki w tym zakresie i odpowiednio dobiera i wykorzystuje podczas tych działań poznane metody i narzędzia. | 2,0 | |
3,0 | Posiada dostateczne umiejętności w zakresie przeprowadzania audytu dostępności organizacji w oparciu o aktualne wymagania prawa i dobre praktyki w tym zakresie i wykorzystuje podstawowe metody i narzędzia. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
SDD_10-_SDD/A/11_U02 Potrafi pracować indywidualnie i w grupie w ramach realizowanych działań audytowych. | 2,0 | |
3,0 | Potrafi w dostatecznym stopniu pracować indywidualnie i w grupie w ramach realizowanych działań audytowych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
SDD_10-_SDD/A/11_K01 Jest świadomy odpowiedzialności związanej z weryfikowaniem kompleksowej dostępności przestrzeni publicznej i jej wpływu na funkcjonowanie osób ze szczególnymi potrzebami. | 2,0 | |
3,0 | Jest w dostatecznym stopniu świadomy odpowiedzialności związanej z weryfikowaniem kompleksowej dostępności przestrzeni publicznej i jej wpływu na funkcjonowanie osób ze szczególnymi potrzebami. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Wawak S., Zarządzanie jakością. Teoria i praktyka, Onepress, 2014, 2
- Janusz B., Zadanie audytu wewnętrznego w praktyce, ODDK, Warszawa, 2018
- Moeller R., Nowoczesny audyt wewnętrzny, Nieoczywiste, 2018
Literatura dodatkowa
- Nowicki P., Kafel P., WYBRANE ZAGADNIENIA ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ DOKUMENTACJA I AUDYT SYSTEMÓW ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ, Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, Kraków, 2020