Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S2)
specjalność: Nanobioinżynieria
Sylabus przedmiotu Monitoring of transgenic crops:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biotechnologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Monitoring of transgenic crops | ||
Specjalność | Bioinżynieria | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Genetyki, Hodowli i Biotechnologii Roślin | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Miłosz Smolik <Milosz.Smolik@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Marcelina Krupa-Małkiewicz <Marcelina.Krupa-Malkiewicz@zut.edu.pl>, Danuta Kulpa <Danuta.Kulpa@zut.edu.pl>, Piotr Masojć <Piotr.Masojc@zut.edu.pl>, Paweł Milczarski <Pawel.Milczarski@zut.edu.pl>, Beata Myśków <Beata.Myskow@zut.edu.pl>, Magdalena Pol-Szyszko <Magdalena.Pol-Szyszko@zut.edu.pl>, Stefan Stojałowski <Stefan.Stojalowski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | angielski |
Blok obieralny | 8 | Grupa obieralna | 4 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Knowledge of genetics and plant breeding. Knowledge of the basics of genetic engineering. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | The aim of the classes is to acquaint students with the legal and technical possibilities of monitoring transgenic crops in the light of the applicable law and available research methods. |
C-2 | The aim of the classes is to draw attention to the potential of genetically modified varieties of cultivated plants in the context of their use as gene donors for other cultivated plant varieties obtained through crossbreeding and selection. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Qualitative Detection of MON810 Maize, Bt-176 Maize and Roundup Ready® Soybean by PCR | 1 |
T-A-2 | Plant specific PCR for lectin and zein. Screening methods for the detection of 35S promoter and nos terminator. Specific detection of MON810 maize, Bt-176 maize and Roundup Ready® soybean by nested PCR - demonstration exercises. | 13 |
T-A-3 | Interpretation of results. Discussion and reports presentation. | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Introduction to biotechnology. The importance of modern biotechnology. What is GMO? Objectives and methods obtaining of genetically modified organisms. | 2 |
T-W-2 | Genetically modified plants. Examples and directions of genetic modification. | 2 |
T-W-3 | Legal aspects of coexistence. Examples of legal regulations in selected EU countries. Nature and objectives of GMO monitoring. | 2 |
T-W-4 | Development, standardisation and examples of methods used to identify genetically modified organisms and products derived from them. Methodological aspects and legal regulations. Certified reference materials. | 4 |
T-W-5 | Legal regulations permitting the cultivation and sale of food products produced with or from GMOs. | 3 |
T-W-6 | Monitoring of transgenic crops on the example of legislation and practical applications of selected countries. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Attendance at lectures. | 15 |
A-A-2 | Studying recommended literature. | 8 |
A-A-3 | Consultation. | 5 |
A-A-4 | Test. | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Attendance at lectures. | 15 |
A-W-2 | Studying recommended literature. | 5 |
A-W-3 | Consultation. | 3 |
A-W-4 | Preparation for credit. | 5 |
A-W-5 | Test. | 2 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Lecture |
M-2 | Demonstration |
M-3 | Students' presentation |
M-4 | Discussion |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Evaluation of the presentation |
S-2 | Ocena podsumowująca: Test |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_BI-S2-O8.4_W01 Wskazywanie zasadności ochrony zasobów genowych zwierząt. Charakterystyka gatunków zwierząt objętych programem ochrony zasobów genowych w Polsce i na świecie | BT_2A_W05, BT_2A_W12, BT_2A_W10 | — | — | C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_BI-S2-O8.4_U01 Umiejętność wskazywania negatywnych skutków zmniejszania bioróżnorodności | BT_2A_U06 | — | — | C-2 | T-W-4, T-W-6, T-W-5, T-A-1, T-A-2 | M-4, M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_BI-S2-O8.4_K01 Świadomość zmniejszania się bioróżnorodności i wyrażanie oceny dotyczącej ochrony zasobów genowych zwierząt | BT_2A_K03 | — | — | C-2 | T-A-3, T-A-1, T-A-2 | M-3, M-1 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_BI-S2-O8.4_W01 Wskazywanie zasadności ochrony zasobów genowych zwierząt. Charakterystyka gatunków zwierząt objętych programem ochrony zasobów genowych w Polsce i na świecie | 2,0 | |
3,0 | student w stopniu dostatecznym opanował wiedzę z zakresu ochrony zasobów genowych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_BI-S2-O8.4_U01 Umiejętność wskazywania negatywnych skutków zmniejszania bioróżnorodności | 2,0 | |
3,0 | w stopniu dostatecznym student potrafi wskazywać negatywne skutki zmniejszania się bioróżnorodności | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_BI-S2-O8.4_K01 Świadomość zmniejszania się bioróżnorodności i wyrażanie oceny dotyczącej ochrony zasobów genowych zwierząt | 2,0 | |
3,0 | w stopniu dostatecznym student potrafi wykazać negatywne znaczenia zmniejszania się bioróżnorodności | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Red. Z. Litwińczuk, Ochrona zasobów genetycznych zwierząt gospodarskich i dziko żyjących, PWRiL, 2011
- Freeland J. R., Ekologia molekularna, PWN, Warszawa, 2008
- QUERCI MADDALENA; KAGKLI DAFNI MARIA; GATTO FRANCESCO; FOTI NICOLETTA; MARETTI MATTEO; MAZZARA MARCO, The analysis of food samples for the presence of Genetically Modified Organisms - User Manual, Publications Office of the European Union, 2020
Literatura dodatkowa
- Hartl D. L., Clark A. G., Podstawy Genetyki Populacyjnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 2009