Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S2)
specjalność: Nanobioinżynieria
Sylabus przedmiotu Cytogenetyka i inżynieria chromosomowa:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biotechnologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Cytogenetyka i inżynieria chromosomowa | ||
Specjalność | Bioinżynieria | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Iwona Szatkowska <Iwona.Szatkowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Ewa Czerniawska-Piątkowska <Ewa.Czerniawska-Piatkowska@zut.edu.pl>, Stefan Stojałowski <Stefan.Stojalowski@zut.edu.pl>, Iwona Szatkowska <Iwona.Szatkowska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu genetyki, cytologii oraz biologii molekularnej. Umiejętność posługiwania się mikroskopami świetlnymi oraz podstawowym sprzętem laboratoryjnym |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Pogłębienie wiedzy studenta z zakresu cytogenetyki roślin, zwierząt i człowieka. Poznanie metod z zakresu inżynierii chromosomowej i możliwości jej zastosowania w hodowli roślin i zwierząt. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Przygotowanie i utrwalanie tkanek roślinnych. Mikroskopowy obraz podziałów komórkowych | 3 |
T-L-2 | Barwienie chromosomów metafazowych przy użyciu acetokarminu. Określanie liczby chromosomów. Tworzenie i analiza kariogramów | 4 |
T-L-3 | Barwienie chromosomów roślinnych metodą Feulgena. Zasady wykonywania pomiarów cytometrycznych | 3 |
T-L-4 | Preparatyka i uzyskiwanie chromosomów mitotycznych ssaków w oparciu o hodowle in vitro limfocytów | 3 |
T-L-5 | Analiza stopnia uszkodzeń DNA - test kometkowy. | 6 |
T-L-6 | Barwienie prążkowe – zastosowanie techniki GTG w uzyskiwaniu prążków G oraz techniki CBG w uzyskiwaniu prążków C | 4 |
T-L-7 | Analiza kariotypu wybranych gatunków zwierząt w oparciu o chromosomy metafazowe prążkowe, polimorfizmu wielkości obszarów centromerowych, zmienna liczba aktywnych obszarów jąderkotwórczych NOR. | 4 |
T-L-8 | Przygotowanie preparatów chromosomów gigantycznych ze ślinianek Drosophila melanogaster. | 3 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Znaczenie i osiągnięcia cytogenetyki w obszarze nauk biologicznych. Podstawowe pojęcia używane w cytogenetyce | 2 |
T-W-2 | Cykl komórkowy i mitoza. Struktura chromosomów mitotycznych | 3 |
T-W-3 | Zasady analizy kariotypu | 2 |
T-W-4 | Mejoza. Oogeneza i spermatogeneza. Struktura chromosomów mejotycznych | 3 |
T-W-5 | Techniki barwienia chromosomów | 2 |
T-W-6 | Aberracje chromosomowe | 4 |
T-W-7 | Zmienność liczby chromosomów roślinnych | 2 |
T-W-8 | Zastosowanie metod cytogenetycznych w badaniach genetycznych i hodowli roślin | 4 |
T-W-9 | Inżynieria chromosomowa roślin | 2 |
T-W-10 | Zastosowanie metod cytogenetycznych w hodowli zwierząt i medycynie | 4 |
T-W-11 | Inżynieria chromosomowa zwierząt | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Udział studenta w ćwiczeniach | 30 |
A-L-2 | Samodzielne studiowanie literatury dotyczącej metod badań cytogenetycznych | 10 |
A-L-3 | Powtórzenie materiału i przygotowanie się do sprawdzianu zaliczeniowego | 10 |
A-L-4 | Konsultacje | 10 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział studenta w wykładach | 30 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie podręczników i literatury | 10 |
A-W-3 | Powtórzenie materiału, przygotowanie do egzaminu | 10 |
A-W-4 | Konsultacje | 10 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne |
M-3 | Dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny z ćwiczeń laboratoryjnych |
S-2 | Ocena podsumowująca: Sprawdzian testowy |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena rezultatów prac wykonywanych w czasie ćwiczeń laboratoryjnych |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_BI-S2-D2_W01 Student ma wiedzę pozwalającą na definiowanie podstawowych pojęć z zakresu cytogenetyki, potrafi opisać i scharakteryzować kariotyp, określić rodzaj zmian w strukturze chromosomów i wytłumaczyć przyczyny ich powstania oraz możliwe następstwa | BT_2A_W01, BT_2A_W07 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-4, T-W-2, T-W-7 | M-1, M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_BI-S2-D2_U01 Student potrafi wykonać preparaty mikroskopowe pozwalające na określenie liczby chromosomów. Potrafi przeprowadzić poprawną analizę kariotypu i zinterpretować wyniki. | BT_2A_U04, BT_2A_U05 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3 | M-2, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_BI-S2-D2_K01 Student potrafi zorganizować sobie indywidualne stanowisko pracy w laboratorium i sprawnie wykonać czynności niezbędne do otrzymania preparatów mikroskopowych. Kreatywnie planuje i realizuje działania wykonywane w grupach. | BT_2A_K05 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3 | M-2 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_BI-S2-D2_W01 Student ma wiedzę pozwalającą na definiowanie podstawowych pojęć z zakresu cytogenetyki, potrafi opisać i scharakteryzować kariotyp, określić rodzaj zmian w strukturze chromosomów i wytłumaczyć przyczyny ich powstania oraz możliwe następstwa | 2,0 | Student nie posiada wiedzy pozwalającej na definiowanie podstawowych pojęć z zakresu cytogenetyki, nie potrafi opisać i scharakteryzować kariotypu |
3,0 | Student ma elementarną wiedzę pozwalającą na definiowanie podstawowych pojęć z zakresu cytogenetyki, ale nie potrafi poprawnie opisać i scharakteryzować kariotypu i określić rodzaju zmian w strukturze chromosomów | |
3,5 | Student ma podstawową wiedzę pozwalającą na definiowanie podstawowych pojęć z zakresu cytogenetyki, potrafi opisać i scharakteryzować kariotyp, ale nie potrafi określić rodzaju zmian w strukturze chromosomów i wytłumaczyć ich przyczyn i następstw | |
4,0 | Student ma wiedzę pozwalającą na definiowanie podstawowych pojęć z zakresu cytogenetyki, potrafi opisać i scharakteryzować kariotyp, określić rodzaj zmian w strukturze chromosomów | |
4,5 | Student ma ugruntowaną wiedzę pozwalającą na definiowanie podstawowych pojęć z zakresu cytogenetyki, potrafi ogólnie opisać i scharakteryzować kariotyp, określić rodzaj zmian w strukturze chromosomów i wytłumaczyć przyczyny ich powstania oraz możliwe następstwa | |
5,0 | Student ma ugruntowaną wiedzę pozwalającą na definiowanie podstawowych pojęć z zakresu cytogenetyki, potrafi szczegółowo opisać i scharakteryzować kariotyp, określić dokładnie rodzaj zmian w strukturze chromosomów i dogłębnie wytłumaczyć przyczyny ich powstania oraz możliwe następstwa |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_BI-S2-D2_U01 Student potrafi wykonać preparaty mikroskopowe pozwalające na określenie liczby chromosomów. Potrafi przeprowadzić poprawną analizę kariotypu i zinterpretować wyniki. | 2,0 | Student nie potrafi wykonać preparatu mikroskopowego i nie potrafi przeprowadzić analizy kariotypu |
3,0 | Student potrafi wykonać preparaty mikroskopowe pozwalające na określenie liczby chromosomów, ale nie potrafi przeprowadzić poprawnej analizy kariotypu. | |
3,5 | Student potrafi wykonać preparaty mikroskopowe pozwalające na określenie liczby chromosomów. Potrafi częściowo przeprowadzić analizę kariotypu. | |
4,0 | Student potrafi wykonać preparaty mikroskopowe pozwalające na określenie liczby chromosomów. Potrafi przeprowadzić w stopniu podstawowym analizę kariotypu i zinterpretować wyniki. | |
4,5 | Student potrafi wykonać preparaty mikroskopowe pozwalające na określenie liczby chromosomów. Potrafi przeprowadzić poprawną analizę kariotypu i zinterpretować wyniki. | |
5,0 | Student potrafi wykonać preparaty mikroskopowe pozwalające na określenie liczby chromosomów. Potrafi przeprowadzić dogłębną analizę kariotypu i bardzo dobrze zinterpretować wyniki. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_BI-S2-D2_K01 Student potrafi zorganizować sobie indywidualne stanowisko pracy w laboratorium i sprawnie wykonać czynności niezbędne do otrzymania preparatów mikroskopowych. Kreatywnie planuje i realizuje działania wykonywane w grupach. | 2,0 | Student nie potrafi zorganizować sobie stanowiska pracy w laboratorium i wykonać czynności niezbędnych do otrzymania preparatów mikroskopowych. |
3,0 | Student potrafi zorganizować sobie indywidualne stanowisko pracy w laboratorium i względnie poprawnie wykonać czynności niezbędne do otrzymania preparatów mikroskopowych. | |
3,5 | Student potrafi zorganizować sobie indywidualne stanowisko pracy w laboratorium i sprawnie wykonać czynności niezbędne do otrzymania preparatów mikroskopowych. | |
4,0 | Student dobrze potrafi zorganizować sobie indywidualne stanowisko pracy w laboratorium i sprawnie wykonać czynności niezbędne do otrzymania preparatów mikroskopowych. Względnie dobrze planuje i realizuje działania wykonywane w grupach. | |
4,5 | Student bardzo dobrze potrafi zorganizować sobie indywidualne stanowisko pracy w laboratorium i sprawnie wykonać czynności niezbędne do otrzymania preparatów mikroskopowych. Kreatywnie planuje i realizuje działania wykonywane w grupach. | |
5,0 | Student doskonale potrafi zorganizować sobie indywidualne stanowisko pracy w laboratorium i sprawnie wykonać czynności niezbędne do otrzymania preparatów mikroskopowych. Bardzo kreatywnie planuje i realizuje działania wykonywane w grupach. |
Literatura podstawowa
- Olszewska M., Podstawy cytogenetyki roślin, PWN, Warszawa, 1999
- Bal J., Badania molekularne i cytogenetyczne w medycynie, Springer-PWN, Warszawa, 1998
- Olszewska M., Metody badania chromosomów, PWRiL, Warszawa, 1981
Literatura dodatkowa
- Małuszyńska J., Plants cytogenetics, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice, 1998