Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S2)
specjalność: Nanobioinżynieria
Sylabus przedmiotu Biologiczna ocena żywności:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biotechnologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Biologiczna ocena żywności | ||
Specjalność | Bioinżynieria | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Nauk o Zwierzętach Monogastrycznych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Wioletta Biel <Wioletta.Biel@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 5 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | podstawowe wiadomości z zakresu żywienia i żywności |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z oceną wartości odżywczej żywności pod kątem wykorzystania z niej białka, tłuszczu, wybranych składników mineralnych i witamin, wielkością strat składników mineralnych w procesach przetwórczych żywności oraz stopniem ich biodostępności z produktów spożywczych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Metody oceny wartości odżywczej podstawowych składników odżywczych | 5 |
5 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Charakterystyka diet i zwierząt do doświadczeń biologicznych. Określanie strawności suchej masy, tłuszczu i białka. | 2 |
T-L-2 | Określanie wartości biologicznej białka aktualnie obowiązującymi metodami. Wartość biologiczna tłuszczu. Metody oznaczania wartości biologicznej węglowodanów w żywności. | 3 |
T-L-3 | Wartość włókna pokarmowego określana metodą biologiczną. | 2 |
T-L-4 | Metody określania biodostępności składników mineralnych. Biodostępność związków o charakterze witaminy A. | 3 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Cele biologicznej oceny żywności. Co kształtuje wartość odżywczą żywności? Czynniki wpływające na przebieg doświadczeń biologicznych. | 4 |
T-W-2 | Ocena wartości odżywczej żywności pod kątem wykorzystania z niej białka, tłuszczu, wybranych składników mineralnych i witamin. | 5 |
T-W-3 | Wielkość strat składników mineralnych w procesach przetwórczych żywności oraz stopień ich biodostępności z produktów spożywczych. | 3 |
T-W-4 | Włókno pokarmowe jako substancja rzutującą na wartość żywieniową produktów spożywczych. | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 5 |
A-A-2 | studiowanie wskazanej literatury | 5 |
A-A-3 | przygotowanie do zaliczenia zajęć | 5 |
15 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestniczenie w ćwiczeniach. | 15 |
A-L-2 | Studiowanie literatury omawiajacej zagadnienia związane z tematem bieżących ćwiczeń. | 3 |
A-L-3 | Konsultacje z prowadzącym ćwiczenia. | 2 |
A-L-4 | Przygotowanie do pisemnego zaliczenia całości materiału objętego programem ćwiczeń. | 10 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 15 |
A-W-2 | Studiowanie literatury omawiajacej tematykę bieżących wykładów. | 8 |
A-W-3 | Konsultacje z prowadzącym wykłady. | 5 |
A-W-4 | Przygotowanie do pisemnego zaliczenia materiału objętego programem wykładów. | 15 |
A-W-5 | Pisemne zaliczenie materiału objętego programem wykładów. | 2 |
45 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej |
M-2 | praca w grupach |
M-3 | cwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: wejściówki |
S-2 | Ocena formująca: ocena aktywnosci studentów |
S-3 | Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie wykładów |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_BI-S2-O5.1_W01 student potrafi objaśnić wartość odżywczą żywności pod kątem wykorzystania z niej białka, tłuszczu, wybranych składników mineralnych i witamin. | BT_2A_W06, BT_2A_W11 | — | — | C-1 | T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_BI-S2-O5.1_U01 student potrafi określić wielkość strat składników mineralnych w procesach przetwórczych żywności oraz stopień ich biodostępności z produktów spożywczych. | BT_2A_U04 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_BI-S2-O5.1_K01 student postępuje zgodnie z zasadami etyki i rozwija aktywność poznawczą | BT_2A_K03 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2 | M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_BI-S2-O5.1_W01 student potrafi objaśnić wartość odżywczą żywności pod kątem wykorzystania z niej białka, tłuszczu, wybranych składników mineralnych i witamin. | 2,0 | |
3,0 | Student jest w stanie ocenić wartość odżywcząj żywności pod kątem wykorzystania z niej wybranych składników pokarmowych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_BI-S2-O5.1_U01 student potrafi określić wielkość strat składników mineralnych w procesach przetwórczych żywności oraz stopień ich biodostępności z produktów spożywczych. | 2,0 | |
3,0 | Student jest w stanie wymienić wielkość strat składników mineralnych w procesach przetwórczych żywności. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_BI-S2-O5.1_K01 student postępuje zgodnie z zasadami etyki i rozwija aktywność poznawczą | 2,0 | |
3,0 | Student postępuje zgodnie z zasadami etyki zawodu. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Bednarski W., Repsa A., Biotechnologia żywności, WN-T, Warszawa, 2001
- Gronowska-Senger A., Pierzynowska J., Biologiczna ocena żywności, SGGW, Warszawa, 2002
- Sikorski Z., Chemia żywności. Skład, przemiany i właściwości żywności., WNT, Warszawa, 2006
Literatura dodatkowa
- Hanczakowski P., Koreleski J., Wolski T., Składniki pokarmowe i antyodżywcze występujące w roślinach., Kraków, 2001