Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S2)
specjalność: Nanobioinżynieria
Sylabus przedmiotu Zastosowanie nanocząsteczek w kulturach in vitro:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biotechnologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zastosowanie nanocząsteczek w kulturach in vitro | ||
Specjalność | Nanobioinżynieria | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Genetyki, Hodowli i Biotechnologii Roślin | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marcelina Krupa-Małkiewicz <Marcelina.Krupa-Malkiewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 8 | Grupa obieralna | 4 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu biotechnologii roślin. Wpływ zróżnicowanych czynników na populację roślin. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie studentom podstawowej wiedzy o możliwości wykorzystania nanocząsteczek w hodowli roślin, jako sposobie wywoływana zmienności. |
C-2 | Zaznajomienie z metodami biotechnologicznymi stosowanymi w hodowli roślin. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Analiza cech morfologicznych roślin. Omówienie otrzymanych wyników, przygotowanych prezentacji i publikacji. | 3 |
T-A-2 | Analiza wywołanych przez nanocząsteczki srebra zmian fenotypowych u roślin rozmnażanych kulturach in vitro oraz wybór skutecznej dawki nanocząsteczek srebra. | 2 |
5 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Założenie kultur pędowych na pożywkach z dodatkiem kilku stężeń nanocząstek metali. | 2 |
T-L-2 | Założenie kultur zawiesinowych na pożywkach z dodatkiem kilku stężeń nanocząstek metali. | 2 |
T-L-3 | Indukowanie mutacji u roślin w kulturach in vitro z wykorzystaniem nanocząsteczek srebra w różnych stężeniach- | 4 |
T-L-4 | Zastosowanie nanocząsteczek srebra i wybór odpowiedniego ich stężenia do dezynfekcji materiału roślinnego w warunkach in vitro. | 2 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Reakcja roślin na nanocząsteczki. | 2 |
T-W-2 | Toksyczność nanocząsteczek w odniesieniu do roślin, markery biochemiczne reakcji stresowych roślin, w następstwie działania nanocząsteczek | 2 |
T-W-3 | Wpływ nanocząsteczek srebra i złota na zmiany fenotypowe i genetyczne u roślin. | 2 |
T-W-4 | Sposoby ustalania odpowiednich stężeń nanocząsteczek i czasu ekspozycji w indukowaniu stresu u roślin. | 2 |
T-W-5 | Wykorzystywanie nanocząsteczek srebra i złota do indukcji mutacji somatycznych i genetycznych w kulturach in vitro. | 2 |
T-W-6 | Zastosowanie nanoczasteczek w produkcji metabolitów w kulturach in vitro. | 2 |
T-W-7 | Zastosowanie nanocząsteczek srebra i złota w procesie dezynfekcji roślin i w ograniczaniu rozwoju zakażeń w kulturach in vitro. | 2 |
T-W-8 | Zaliczenie przedmiotu. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 5 |
A-A-2 | samodzielne studiowanie literatury przedmiotu | 10 |
15 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-L-2 | samodzielne studiowanie literatury przedmiotu | 5 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | samodzielne studiowanie literatury przedmiotu | 5 |
A-W-3 | przygotowanie do zaliczenia pisemnego z danej formy przedmiotu | 10 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | wykład problemowy |
M-3 | metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena treści i sposobu przedstawienia referatu na wybrany temat |
S-2 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne odpowiedniej formy zajęć |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_NBI-S-O8.4_W01 definiuje i określa rolę nanocząsteczek w hodowli roślin. Charakteryzuje rodzaje nanocząsteczek wykorzystywane w hodowli roślin. Potrafi opisać rodzaje zmian fenotypowych i genotypowych wywoływanych przez działanie nanocząsteczek. Potrafi wskazać pozytywny i negatywny wpływ nanocząsteczek na rosliny. | BT_2A_W01 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-6, T-W-4, T-W-5, T-W-3, T-W-1, T-W-7 | M-2, M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_NBI-S-O8.4_U01 zna i rozumie mechanizmy działania nanocząsteczek na zmiany fenotypowe i genotypowe w roślinach. Potrafi dobrać i zastosować wybrane techniki biotechnologiczne do aplikacji nanocząsteczek w hodowli roślin | BT_2A_U02, BT_2A_U08 | — | — | C-2 | T-L-4, T-L-2, T-A-2, T-L-3, T-L-1 | M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_NBI-S-O8.4_K01 rozumie potrzeby ciągłego poszerzania wiedzy i doskonalenia umiejętność w celu stosowania i wykorzystywania najnowszych technik badawczych w projektach realizowanych przez siebie lub we współpracy | BT_2A_K01 | — | — | C-2 | T-A-1 | M-3, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_NBI-S-O8.4_W01 definiuje i określa rolę nanocząsteczek w hodowli roślin. Charakteryzuje rodzaje nanocząsteczek wykorzystywane w hodowli roślin. Potrafi opisać rodzaje zmian fenotypowych i genotypowych wywoływanych przez działanie nanocząsteczek. Potrafi wskazać pozytywny i negatywny wpływ nanocząsteczek na rosliny. | 2,0 | student nie zna definicję i metody stosowania nanocząsteczek w hodowli roślin. Nie zna rodzaje nanocząsteczek, Nie zna rodzaju zmian wywoływanych przez przez nanocząsteczki oraz nie zna pozytywnego i negatywnego wpływu nanocząsteczek na rośliny. |
3,0 | student w stopniu podstawowym zna definicję i metody stosowania nanocząsteczek w hodowli roślin. W stopniu podstawowym zna rodzaje nanocząsteczek, w stopniu podstawowym zna rodzaju zmian wywoływanych przez przez nanocząsteczki oraz w stopniu podstawowym zna pozytywny i negatywny wpływ nanocząsteczek na rośliny. | |
3,5 | student w stopniu zadawalającym zna definicję i metody stosowania nanocząsteczek w hodowli roślin. W stopniu zadawalającym zna rodzaje nanocząsteczek, w stopniu zadawalającym zna rodzaju zmian wywoływanych przez przez nanocząsteczki oraz w stopniu zadawalającym zna pozytywny i negatywny wpływ nanocząsteczek na rośliny. | |
4,0 | student w stopniu dobrym zna definicję i metody stosowania nanocząsteczek w hodowli roślin. W stopniu dobrym zna rodzaje nanocząsteczek, w stopniu dobrym zna rodzaju zmian wywoływanych przez przez nanocząsteczki oraz w stopniu dobrym zna pozytywny i negatywny wpływ nanocząsteczek na rośliny. | |
4,5 | student w stopniu ponad dobrym zna definicję i metody stosowania nanocząsteczek w hodowli roślin. W stopniu ponad dobrym zna rodzaje nanocząsteczek, w stopniu ponad dobrym zna rodzaju zmian wywoływanych przez przez nanocząsteczki oraz w stopniu ponad dobrym zna pozytywny i negatywny wpływ nanocząsteczek na rośliny. | |
5,0 | student w stopniu bardzo dobrym zna definicję i metody stosowania nanocząsteczek w hodowli roślin. W stopniu bardzo dobrym zna rodzaje nanocząsteczek, w stopniu bardzo dobrym zna rodzaju zmian wywoływanych przez przez nanocząsteczki oraz w stopniu bardzo dobrym zna pozytywny i negatywny wpływ nanocząsteczek na rośliny. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_NBI-S-O8.4_U01 zna i rozumie mechanizmy działania nanocząsteczek na zmiany fenotypowe i genotypowe w roślinach. Potrafi dobrać i zastosować wybrane techniki biotechnologiczne do aplikacji nanocząsteczek w hodowli roślin | 2,0 | student nie potrafi opisać działania nanocząsteczek na rośliny. Nie potrafi dobrać i zastosować wybranych technik biotechnologicznych do indukowania zmian wywoływanych przez nanocząsteczki. |
3,0 | student potrafi w stopniu podstawowym opisać działania nanocząsteczek na rośliny. W stopniu podstawowym potrafi dobrać i zastosować wybranych technik biotechnologicznych do indukowania zmian wywoływanych przez nanocząsteczki. | |
3,5 | student potrafi w stopniu zadawalającym opisać działania nanocząsteczek na rośliny. W stopniu zadawalającym potrafi dobrać i zastosować wybranych technik biotechnologicznych do indukowania zmian wywoływanych przez nanocząsteczki. | |
4,0 | student potrafi w stopniu dobrym opisać działania nanocząsteczek na rośliny. W stopniu dobrym potrafi dobrać i zastosować wybranych technik biotechnologicznych do indukowania zmian wywoływanych przez nanocząsteczki. | |
4,5 | student potrafi w stopniu ponad dobrym opisać działania nanocząsteczek na rośliny. W stopniu ponad dobrym potrafi dobrać i zastosować wybranych technik biotechnologicznych do indukowania zmian wywoływanych przez nanocząsteczki. | |
5,0 | student potrafi w stopniu bardzo dobrym opisać działania nanocząsteczek na rośliny. W stopniu bardzo dobrym potrafi dobrać i zastosować wybranych technik biotechnologicznych do indukowania zmian wywoływanych przez nanocząsteczki. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_NBI-S-O8.4_K01 rozumie potrzeby ciągłego poszerzania wiedzy i doskonalenia umiejętność w celu stosowania i wykorzystywania najnowszych technik badawczych w projektach realizowanych przez siebie lub we współpracy | 2,0 | student nie rozumie potrzeby ciąglego kształcenia i poszerzania wiedzy i doskonalenia umiejętności w celu stosowania i wykorzystywania najnowszych technik i metod badawczych w projektach realizowanych przez siebie lub we współpracy |
3,0 | student rozumie w stopniu podstawowym potrzeby ciąglego kształcenia i poszerzania wiedzy i doskonalenia umiejętności w celu stosowania i wykorzystywania najnowszych technik i metod badawczych w projektach realizowanych przez siebie lub we współpracy | |
3,5 | student rozumie w stopniu zadawalającycm potrzeby ciąglego kształcenia i poszerzania wiedzy i doskonalenia umiejętności w celu stosowania i wykorzystywania najnowszych technik i metod badawczych w projektach realizowanych przez siebie lub we współpracy | |
4,0 | student rozumie w stopniu dobrym potrzeby ciąglego kształcenia i poszerzania wiedzy i doskonalenia umiejętności w celu stosowania i wykorzystywania najnowszych technik i metod badawczych w projektach realizowanych przez siebie lub we współpracy | |
4,5 | student rozumie w stopniu ponad dobrym potrzeby ciąglego kształcenia i poszerzania wiedzy i doskonalenia umiejętności w celu stosowania i wykorzystywania najnowszych technik i metod badawczych w projektach realizowanych przez siebie lub we współpracy | |
5,0 | student rozumie w stopniu bardzo dobrym potrzeby ciąglego kształcenia i poszerzania wiedzy i doskonalenia umiejętności w celu stosowania i wykorzystywania najnowszych technik i metod badawczych w projektach realizowanych przez siebie lub we współpracy |
Literatura podstawowa
- Michalik Barara, Zastosowanie metod biotechnologicznych w hodowli roślin, Drukpol sc, Kraków, 1996
- Żelechowska Kamila, Nanotechnologia w praktyce, PWN, 2016
Literatura dodatkowa
- Autorzy prac naukowych, Różne publikacje naukowe o tematyce wykorzystania nanotechnologii w hodowli roślin, 2011