Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S2)
Sylabus przedmiotu Nanomateriały a środowisko:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biotechnologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Nanomateriały a środowisko | ||
Specjalność | Nanobioinżynieria | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Nauk o Zwierzętach Monogastrycznych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Anita Kołodziej-Skalska <Anita.Kolodziej@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 7 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Posdtawychemii, fizjologii, biotechnologii w ochronie środowiska. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z bezpieczeństwem ekologicznym zastosowania nanomatriałów oraz z ich oddziaływaniem ze zdrowiem człowieka. |
C-2 | Student nabędzie umiejętności związane z wykorzystaniem anomateriałów w analityce środowiskowej oraz ich zastosowaniem w ochronie środowiska. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Drogi emisji nanomateriałów do środowiska. Ocena narażenia na nanocząsteczki. | 2 |
T-A-2 | Ocena toksycznego wpływu nanomateriałów na organizmy żywe. | 2 |
T-A-3 | Nanocząsteczki a stres oksydacyjny. | 2 |
T-A-4 | Procesy chorobowe w organizmie człowieka związane z obecnością nanomateriałów. | 2 |
T-A-5 | Bioakumulacja materiałów w postaci nanocząteczek. | 2 |
T-A-6 | Nanoodpady i ich zagospodarowanie. | 2 |
T-A-7 | Nanomateriały a procesy zachodzące w środowisku naturalnym. | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Nanocząsteczki – korzyści i ryzyko dla zdrowia człowieka. | 2 |
T-W-2 | Nanomateriały a bezpieczeństwo ekologiczne. Problem ekotoksyczności nanomateriałów. Interakcje w środowisku. | 2 |
T-W-3 | Zastosowanie nanocząsteczek w ochronie środowiska. | 2 |
T-W-4 | Ocena biodegradacji nanomatriałów. | 2 |
T-W-5 | Nanocząstki w analityce środowiskowej. | 2 |
T-W-6 | Wpływ nanopreparatów na ekosystemy wodne. Zaburzenia równowagi ekologicznej ekosystemów wodnych. | 2 |
T-W-7 | Nowe zagrożenia nanomateriałów w aspekcie środowiskowym. | 2 |
T-W-8 | Zaliczenie wykładów. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w audytoriach. | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie prezentacji | 5 |
A-A-3 | Przygotowanie do zajęć | 10 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia wykładów. | 15 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | pogadanka |
M-3 | wykład konwersatoryjny |
M-4 | metoda przypadków |
M-5 | film |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy zdobytaj przez studentów na podstawie testów. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena przygotowania i przedstawienia prezentacji zadanego problemu czy zagadnienia. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_NBI-S-O7.2_W01 Student rozpoznaje oddziaływanie nanomateriałów na środowisko i zdrowie człowieka. Wymienia i opisuje wpływ nanomateriałów na zdrowie człowieka. Wybiera metody oceny toksycznego wpływu nanocząsteczek na organizmy żywe. | BT_2A_W10, BT_2A_W11 | — | — | C-1 | T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-7 | M-1, M-3, M-5 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_NBI-S-O7.2_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student dobiera metody oceny oddziaływania nanomateriałów na środowisko. Analizuje wpływ nanocząsteczek na środowisko naturalne i zdrowie człowieka. | BT_2A_U04 | — | — | C-2 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-W-5, T-W-4, T-W-6 | M-2, M-3, M-4, M-5 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_NBI-S-O7.2_K01 Student potrafi wyrazić swoją ocenę na temat oddziaływania nanotechnologii na środowisko i zdrowie człowieka. Jest świadomy możliwości zastosowania nanomateriałów w ochronie środowiska. | BT_2A_K03 | — | — | C-1 | T-A-2, T-A-7, T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-2, M-4 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_NBI-S-O7.2_W01 Student rozpoznaje oddziaływanie nanomateriałów na środowisko i zdrowie człowieka. Wymienia i opisuje wpływ nanomateriałów na zdrowie człowieka. Wybiera metody oceny toksycznego wpływu nanocząsteczek na organizmy żywe. | 2,0 | |
3,0 | student wymienia oddziaływanie nanomateriałów na środowisko i zdrowie człowieka. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_NBI-S-O7.2_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student dobiera metody oceny oddziaływania nanomateriałów na środowisko. Analizuje wpływ nanocząsteczek na środowisko naturalne i zdrowie człowieka. | 2,0 | |
3,0 | potrafi analizować wpływ wybranego nanomateriału na środowisko i zdrowie człowiekka oraz dobrać metodę oceny oddziaływania tego nanomateriału na środowisko | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_NBI-S-O7.2_K01 Student potrafi wyrazić swoją ocenę na temat oddziaływania nanotechnologii na środowisko i zdrowie człowieka. Jest świadomy możliwości zastosowania nanomateriałów w ochronie środowiska. | 2,0 | |
3,0 | Student wyraża swoją opinię na temat wpływu nanomateriałów na środowisko na wybranym przykładzie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Wojnowska-Baryła Irena, Trendy w biotechnologii środowiskowej, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn, 2016
- Niesiobędzka Krystyna, Mobilność i biodostępność wybranych metali w ekosystemach trawiastych, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2018
- Bąk Joanna, Usuwanie organizmów patogennych w procesach uzdatniania wody, Politechnika Krakowska im. Tadeusza Kościuszki, Kraków, 2017
- Rup Kazimierz, Procesy przenoszenia zanieczyszczeń w środowisku naturalnym, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2017
Literatura dodatkowa
- Fiedurek Jan, Podstawy wybranych procesów biotechnologicznych, Wydaw. Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin, 2014
- Dymaczewski Zbysław, Zaopatrzenie w wodę, jakość i ochrona wód, Polskie Zrzeszenie Inżynierów i Techników Sanitarnych, Kudowa Zdrój, 2016
- Malina Grzegorz, Remediacja, rekultywacja i rewitalizacja, Polskie Zrzeszenie Inżynierów i Techników Sanitarnych. Oddział Wielkopolski, Poznań, 2015
- Ulewicz Małgorzata, Procesy odzysku i recyklingu metali nieżelaznych i stali, Wydawnictwo Politechniki Częstochowskiej, Częstochowa, 2015