Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S2)

Sylabus przedmiotu Toksykologia nanomateriałów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Toksykologia nanomateriałów
Specjalność Nanobioinżynieria
Jednostka prowadząca Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Tomza-Marciniak <Agnieszka.Tomza-Marciniak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Bogumiła Pilarczyk <Bogumila.Pilarczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 8 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 15 1,00,42zaliczenie
laboratoriaL3 10 0,70,29zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 5 0,30,29zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1znajomość zagadnień z zakresu: fizjologii i biochemii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie studenta z potencjalnymi zagrożeniami wynikającymi ze stosowania nanocząstek
C-2zapoznanie studenta ze sposobami oceny toksyczności nanocząstek

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Charakterystyka ryzyka zdrowotnego i środowiskowego dla wybranych nanocząstek.3
T-A-2Wyznaczania wybranych parametrów toksyczności (LD50/LC50, DM, IC50) nanomateriałów2
5
laboratoria
T-L-1Ocena toksyczności wybranych nanocząstek z wykorzystaniem różnych organizmów testowych.4
T-L-2Wyznaczania wybranych parametrów toksyczności (LD50/LC50, DM, IC50) nanomateriałów2
T-L-3Ocena cytotoksyczności na wybrane nanocząstki4
10
wykłady
T-W-1Cele i zakres toksykologii. Podstawowe pojęcia w toksykologii2
T-W-2Toksyczność i ekotoksyczność nanomateriałów. Mechanizmy toksycznego działania2
T-W-3Czynniki warunkujące szkodliwe działanie nanomateriału. Zależność między toksycznością a głównymi parametrami fizykochemicznymi nanocząstek2
T-W-4Wytyczne dotyczące charakterystyki właściwości fizykochemicznych wytwarzanych nanocząstek do oceny toksyczności2
T-W-5Różnice w ocenie toksyczności i bezpieczeństwa między substancjami chemicznymi a nanocząstkami. Udział badań in vivo i in vitro w ocenie toksyczności nanocząstek2
T-W-6Bezpieczeństwo nanomateriałów w ujęciu środowiskowym i higieny pracy2
T-W-7Ocena bezpieczeństwa nanomateriałów - regulacje prawne (REACH, CLP, dyrektywy UE i krajowe)3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach5
A-A-2rzygotowanie się do zajęć i zaliczenie części ćwiczeniowej4
9
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach5
A-L-2przygotowanie się zajęć i zaliczenia części ćwiczeniowej16
21
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2przygotowanie się do zaliczenia wykładów15
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny i konwersatoryjny
M-2ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: zaliczenie pisemne
S-2Ocena formująca: zaliczenie ustne

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_NBI-S-O8.3_W01
Student posiada wiedzę na temat toksyczności i bezpieczeństwa nanocząstek.
BT_2A_W11, BT_2A_W01C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_NBI-S-O8.3_U01
Student dokonuje wstępnej oceny toksyczności wybranych nanocząstek w ujęciu środowiskowym i zdrowotnym.
BT_2A_U01C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_NBI-S-O8.3_K01
Student jest świadomy korzyści i zagrożeń wynikających ze stosowania nanocząstek.
BT_2A_K03C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_2A_NBI-S-O8.3_W01
Student posiada wiedzę na temat toksyczności i bezpieczeństwa nanocząstek.
2,0
3,0Student: - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_2A_NBI-S-O8.3_U01
Student dokonuje wstępnej oceny toksyczności wybranych nanocząstek w ujęciu środowiskowym i zdrowotnym.
2,0
3,0Student: - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_2A_NBI-S-O8.3_K01
Student jest świadomy korzyści i zagrożeń wynikających ze stosowania nanocząstek.
2,0
3,0Student w podstawowym stopniu jest świadomy korzyści i zagrożeń wynikających ze stosowania nanocząstek.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Seńczuk W. (ed), Toksykologia współczesna, PWN, Warszawa, 2006
  2. Saquib Q. (ed.), Cellular and Molecular Toxicology of Nanoparticles, Springer, 2018

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Charakterystyka ryzyka zdrowotnego i środowiskowego dla wybranych nanocząstek.3
T-A-2Wyznaczania wybranych parametrów toksyczności (LD50/LC50, DM, IC50) nanomateriałów2
5

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Ocena toksyczności wybranych nanocząstek z wykorzystaniem różnych organizmów testowych.4
T-L-2Wyznaczania wybranych parametrów toksyczności (LD50/LC50, DM, IC50) nanomateriałów2
T-L-3Ocena cytotoksyczności na wybrane nanocząstki4
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Cele i zakres toksykologii. Podstawowe pojęcia w toksykologii2
T-W-2Toksyczność i ekotoksyczność nanomateriałów. Mechanizmy toksycznego działania2
T-W-3Czynniki warunkujące szkodliwe działanie nanomateriału. Zależność między toksycznością a głównymi parametrami fizykochemicznymi nanocząstek2
T-W-4Wytyczne dotyczące charakterystyki właściwości fizykochemicznych wytwarzanych nanocząstek do oceny toksyczności2
T-W-5Różnice w ocenie toksyczności i bezpieczeństwa między substancjami chemicznymi a nanocząstkami. Udział badań in vivo i in vitro w ocenie toksyczności nanocząstek2
T-W-6Bezpieczeństwo nanomateriałów w ujęciu środowiskowym i higieny pracy2
T-W-7Ocena bezpieczeństwa nanomateriałów - regulacje prawne (REACH, CLP, dyrektywy UE i krajowe)3
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach5
A-A-2rzygotowanie się do zajęć i zaliczenie części ćwiczeniowej4
9
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach5
A-L-2przygotowanie się zajęć i zaliczenia części ćwiczeniowej16
21
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2przygotowanie się do zaliczenia wykładów15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_NBI-S-O8.3_W01Student posiada wiedzę na temat toksyczności i bezpieczeństwa nanocząstek.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_W11posiada poszerzoną wiedzę na temat wpływu biotechnologii na zdrowie człowieka oraz funkcjonowanie i rozwój produkcji zwierzęcej i roślinnej
BT_2A_W01ma poszerzoną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki oraz nauk pokrewnych dostosowaną do kierunku biotechnologia
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studenta z potencjalnymi zagrożeniami wynikającymi ze stosowania nanocząstek
Treści programoweT-W-1Cele i zakres toksykologii. Podstawowe pojęcia w toksykologii
T-W-2Toksyczność i ekotoksyczność nanomateriałów. Mechanizmy toksycznego działania
T-W-3Czynniki warunkujące szkodliwe działanie nanomateriału. Zależność między toksycznością a głównymi parametrami fizykochemicznymi nanocząstek
T-W-4Wytyczne dotyczące charakterystyki właściwości fizykochemicznych wytwarzanych nanocząstek do oceny toksyczności
T-W-5Różnice w ocenie toksyczności i bezpieczeństwa między substancjami chemicznymi a nanocząstkami. Udział badań in vivo i in vitro w ocenie toksyczności nanocząstek
T-W-6Bezpieczeństwo nanomateriałów w ujęciu środowiskowym i higieny pracy
T-W-7Ocena bezpieczeństwa nanomateriałów - regulacje prawne (REACH, CLP, dyrektywy UE i krajowe)
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny i konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_NBI-S-O8.3_U01Student dokonuje wstępnej oceny toksyczności wybranych nanocząstek w ujęciu środowiskowym i zdrowotnym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_U01wykorzystuje pogłębioną wiedzę teoretyczną do analizy procesów i zjawisk mających wpływ na poprawę jakości życia oraz zdrowia zwierząt i ludzi
Cel przedmiotuC-2zapoznanie studenta ze sposobami oceny toksyczności nanocząstek
Treści programoweT-L-1Ocena toksyczności wybranych nanocząstek z wykorzystaniem różnych organizmów testowych.
T-L-2Wyznaczania wybranych parametrów toksyczności (LD50/LC50, DM, IC50) nanomateriałów
T-L-3Ocena cytotoksyczności na wybrane nanocząstki
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_NBI-S-O8.3_K01Student jest świadomy korzyści i zagrożeń wynikających ze stosowania nanocząstek.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_K03ma świadomość wpływu biotechnologii na kształtowanie i stan środowiska naturalnego oraz zdrowie człowieka
Cel przedmiotuC-2zapoznanie studenta ze sposobami oceny toksyczności nanocząstek
Treści programoweT-L-1Ocena toksyczności wybranych nanocząstek z wykorzystaniem różnych organizmów testowych.
T-L-2Wyznaczania wybranych parametrów toksyczności (LD50/LC50, DM, IC50) nanomateriałów
T-L-3Ocena cytotoksyczności na wybrane nanocząstki
T-W-1Cele i zakres toksykologii. Podstawowe pojęcia w toksykologii
T-W-2Toksyczność i ekotoksyczność nanomateriałów. Mechanizmy toksycznego działania
T-W-3Czynniki warunkujące szkodliwe działanie nanomateriału. Zależność między toksycznością a głównymi parametrami fizykochemicznymi nanocząstek
T-W-4Wytyczne dotyczące charakterystyki właściwości fizykochemicznych wytwarzanych nanocząstek do oceny toksyczności
T-W-5Różnice w ocenie toksyczności i bezpieczeństwa między substancjami chemicznymi a nanocząstkami. Udział badań in vivo i in vitro w ocenie toksyczności nanocząstek
T-W-6Bezpieczeństwo nanomateriałów w ujęciu środowiskowym i higieny pracy
T-W-7Ocena bezpieczeństwa nanomateriałów - regulacje prawne (REACH, CLP, dyrektywy UE i krajowe)
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny i konwersatoryjny
M-2ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: zaliczenie ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w podstawowym stopniu jest świadomy korzyści i zagrożeń wynikających ze stosowania nanocząstek.
3,5
4,0
4,5
5,0