Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S2)
specjalność: Nanobioinżynieria
Sylabus przedmiotu Bioinżynieria w produkcji zwierzęcej:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biotechnologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Bioinżynieria w produkcji zwierzęcej | ||
Specjalność | Bioinżynieria | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Genetyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Daniel Polasik <Daniel.Polasik@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Wioletta Biel <Wioletta.Biel@zut.edu.pl>, Andrzej Dybus <Andrzej.Dybus@zut.edu.pl>, Beata Matysiak <Beata.Matysiak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza z zakresu podstaw żywienia, genetyki, biotechnologii, mikrobiologii, chemii i biochemii zwierząt. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z metodami wykorzystywanymi w diagnostyce genetycznej oraz ochronie zasobów genowych zwierząt. |
C-2 | Zapoznanie studentów z możliwością wykorzystania produktów biotechnologicznych w żywieniu poszczególnych gatunków zwierząt gospodarskich (enzymów paszowych, probiotyków, prebiotyków, drożdży paszowych, glonów, pasz GMO). Studenci zapoznają się z aspektami technologicznymi i zdrowotnymi oraz regulacjami prawnymi stosowania tych pasz w Polsce i Unii Europejskiej. Zapoznają się z biologicznymi metodami utrwalania ( konserwacji) pasz dla zwierząt. |
C-3 | Zapoznanie studentów z metodami oznaczeń laboratoryjnych pozwalających na określenie wartości pokarmowej pasz i i przebiegu procesu fermentacji w kiszonkach. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Pozyskiwanie DNA do badań diagnostycznych. Izolacja kwasów nukleinowych z różnych tkanek. | 2 |
T-L-2 | Diagnostyka genetyczna wydolności fizycznej na przykładzie polimorfizmu (SNP) genu LDHA (Columba livia). | 2 |
T-L-3 | Diagnostyka genetyczna agresji u psów na przykładzie polimorfizmu (indel) genu DRD4. | 2 |
T-L-4 | Diagnostyka genetyczna płci ptaków (gen CHD1) z wykorzystaniem techniki qPCR-MCA (ang. melting curve analysis). | 2 |
T-L-5 | Detekcja polimorfizmu/mutacji z wykorzystaniem techniki qPCR-HRM (ang. high resolution melting). | 2 |
T-L-6 | Analiza polimorfizmu genu RYR1 u świń ras zachowawczych i wysokoprodukcyjnych | 3 |
T-L-7 | Badanie zmienności genu miostatyny u różnych ras koni | 3 |
T-L-8 | Ocena autentyczności karm dla zwierząt na podstawie analizy DNA | 4 |
T-L-9 | Ogólne zasady przeprowadzania badań określających wartość pokarmową pasz. Analiza wybranych dodatków paszowych na strawność składników odżywczych pasz | 2 |
T-L-10 | Szacowanie wartości pokarmowej drożdży paszowych. | 4 |
T-L-11 | Ocena wartości odżywczej białka drożdży. | 2 |
T-L-12 | Ocena jakości kiszonek. | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Diagnostyka genetyczna - podstawowe pojęcia, znaczenie praktyczne. Choroby genetyczne. | 2 |
T-W-2 | Polimorfizm genetyczny (DNA). Metody analizy. | 2 |
T-W-3 | Diagnostyka genetyczna cech użytkowych zwierząt - selekcja wspomagana markerami genetycznymi (MAS). | 2 |
T-W-4 | Selekcja genomowa zwierząt. | 2 |
T-W-5 | Kontrola pochodzenia zwierząt. | 2 |
T-W-6 | Stan zasobów genowych zwierząt. | 2 |
T-W-7 | Użytkowanie zasobów genowych zwierząt. | 2 |
T-W-8 | Podstawy prowadzenia pracy hodowlanej w małych populacjach. | 2 |
T-W-9 | Realizacja programów ochrony zasobów genowych zwierząt w Polsce. | 2 |
T-W-10 | Zastosowanie barkodingu DNA w monitorowaniu zasobów genowych zwierząt. | 2 |
T-W-11 | Przepisy prawa paszowego w zakresie stosowania genetycznie zmodyfikowanych pasz i biologicznych dodatków stosowanych w żywieniu zwierząt gospodarskich. | 1 |
T-W-12 | Biotechnologiczne dodatki paszowe (charakterystyka, celowość ich stosowania i wpływ na zdrowie zwierząt i efektywność produkcji. | 2 |
T-W-13 | Drożdże paszowe w żywieniu zwierząt. | 1 |
T-W-14 | Biotechnologie otrzymywania bioaktywnych dodatków (witamin i mikroelementów) do pasz i ich wpływ na wartość pokarmową paszy i efektywność produkcyjną zwierząt. | 2 |
T-W-15 | Biotechnologia w konserwacji pasz. | 1 |
T-W-16 | Biotechnologia w produkcji pasz roślinnych. | 2 |
T-W-17 | Skażenia pasz mikotoksynami oraz zapobieganie tworzeniu się tych toksyn. | 1 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach. | 30 |
A-L-2 | Samodzielne studiowanie teorii i metodyczne przygotowanie do wykonywania analiz. | 15 |
A-L-3 | Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń. | 15 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 30 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie i przygotowanie do zaliczenia wykładów. | 25 |
A-W-3 | Kosultacje | 5 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny w postaci prezentacji multimedialnej |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie praktyczne ćwiczeń laboratoryjnych |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej wykładów i ćwiczeń |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_BI-S2-D4_W01 Student opisuje techniki wykorzystywane w diagnostyce genetycznej zwierząt. | BT_2A_W04, BT_2A_W06, BT_2A_W05 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-5, T-W-4 | M-1 | S-2 |
BT_2A_BI-S2-D4_W02 Student charakteryzuje gatunki zwierząt objętych programem ochrony zasobów genowych w Polsce i na świecie; wskazuje zasadność ochrony zasobów genowych zwierząt. | BT_2A_W11, BT_2A_W10 | — | — | C-1 | T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10 | M-1 | S-2 |
BT_2A_BI-S2-D4_W03 Student zna i charakteryzuje produkty biotechnologii stosowane w żywieniu zwierząt gospodarskich oraz zna możliwości ich wykorzystania uwzględniając aspekt technologiczny, ekonomiczny i zdrowotny oraz regulacje prawne ich stosowania. | BT_2A_W06, BT_2A_W13, BT_2A_W11 | — | — | C-2 | T-W-17, T-W-12, T-W-13, T-W-11, T-W-15, T-W-14, T-W-16 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_BI-S2-D4_U01 Student potrafi wykorzystać odpowiedni test molekularny DNA w diagnostyce genetycznej zwierząt. | BT_2A_U05 | — | — | C-1 | T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-1, T-L-8, T-L-6, T-L-7 | M-2 | S-1 |
BT_2A_BI-S2-D4_U02 Student odpowiednio dobiera i wykorzystuje produkty biotechnologii w żywieniu zwierząt gospodarskich, uwzględniając aspekt technologiczny, ekonomiczny i zdrowotny oraz regulacje prawne ich stosowania. | BT_2A_U04 | — | — | C-2, C-3 | T-L-10, T-L-11, T-L-12, T-L-9 | M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_BI-S2-D4_K01 Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę indywidualną i w grupie w grupie. | BT_2A_K08, BT_2A_K05 | — | — | C-3, C-1 | T-L-10, T-L-11, T-L-12, T-L-9, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-1, T-L-8, T-L-6, T-L-7 | M-2 | S-1 |
BT_2A_BI-S2-D4_K02 Student ma świadomość zmniejszania się bioróżnorodności i wyraża ocenę dotyczącej ochrony zasobów genowych zwierząt | BT_2A_K02, BT_2A_K01 | — | — | C-1 | T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10 | M-1 | S-2 |
BT_2A_BI-S2-D4_K03 Student ma świadomość znaczenia i zastosowania produktów biotechnologii w żywieniu zwierząt oraz ich wpływu na efekty produkcyjne i zdrowotne zwierząt. | BT_2A_K01 | — | — | C-2 | T-L-9, T-W-17, T-W-12, T-W-13, T-W-11, T-W-15, T-W-14, T-W-16 | M-1 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_BI-S2-D4_W01 Student opisuje techniki wykorzystywane w diagnostyce genetycznej zwierząt. | 2,0 | |
3,0 | Student opanował podstawowy materiał programowy, rozumie podstawowy zakres materiału, przyswoił zasadnicze treści programowe, wykazuje średnie zainteresowanie w stosunku do wiedzy, popełnia wiele błędów w zakresie wyrażania wiedzy | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
BT_2A_BI-S2-D4_W02 Student charakteryzuje gatunki zwierząt objętych programem ochrony zasobów genowych w Polsce i na świecie; wskazuje zasadność ochrony zasobów genowych zwierząt. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi wskazać potrzebę ochrony bioróżnorodności, podaje przykłady programów ochrony zasobów genowych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
BT_2A_BI-S2-D4_W03 Student zna i charakteryzuje produkty biotechnologii stosowane w żywieniu zwierząt gospodarskich oraz zna możliwości ich wykorzystania uwzględniając aspekt technologiczny, ekonomiczny i zdrowotny oraz regulacje prawne ich stosowania. | 2,0 | Student nie zna i nie potrafi scharakteryzować produktów biotechnologii stosowanych w żywieniu zwierząt gospodarskich oraz nie zna możliwości ich wykorzystania uwzględniając aspekt technologiczny, ekonomiczny i zdrowotny oraz regulacje prawne ich stosowania. |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym zna i charakteryzuje produkty biotechnologii stosowane w żywieniu zwierząt gospodarskich oraz zna umiarkowane możliwości ich wykorzystania uwzględniając aspekt technologiczny, ekonomiczny i zdrowotny oraz regulacje prawne ich stosowania. | |
3,5 | Student w stopniu ponad dostatecznym zna i charakteryzuje produkty biotechnologii stosowane w żywieniu zwierząt gospodarskich oraz zna umiarkowane możliwości ich wykorzystania uwzględniając aspekt technologiczny, ekonomiczny i zdrowotny oraz regulacje prawne ich stosowania. | |
4,0 | Student dobrze zna i charakteryzuje produkty biotechnologii stosowane w żywieniu zwierząt gospodarskich oraz zna na dobrym poziomie możliwości ich wykorzystania uwzględniając aspekt technologiczny, ekonomiczny i zdrowotny oraz regulacje prawne ich stosowania. | |
4,5 | Student dobrze zna i charakteryzuje produkty biotechnologii stosowane w żywieniu zwierząt gospodarskich oraz zna na dobrym poziomie możliwości ich wykorzystania uwzględniając aspekt technologiczny, ekonomiczny i zdrowotny oraz regulacje prawne ich stosowania. Bierze udział w dyskusji. | |
5,0 | Student bardzo dobrze zna i charakteryzuje produkty biotechnologii stosowane w żywieniu zwierząt gospodarskich oraz bardzo dobrze zna możliwości ich wykorzystania uwzględniając aspekt technologiczny, ekonomiczny i zdrowotny oraz regulacje prawne ich stosowania. Aktywnie uczestniczy w dyskusji. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_BI-S2-D4_U01 Student potrafi wykorzystać odpowiedni test molekularny DNA w diagnostyce genetycznej zwierząt. | 2,0 | |
3,0 | Student wykorzystuje wskazany przez nauczyciela test molekularny i korzysta z pomocy nauczyciela | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
BT_2A_BI-S2-D4_U02 Student odpowiednio dobiera i wykorzystuje produkty biotechnologii w żywieniu zwierząt gospodarskich, uwzględniając aspekt technologiczny, ekonomiczny i zdrowotny oraz regulacje prawne ich stosowania. | 2,0 | Nie potrafi dobrać i wykorzystać produktów biotechnologii w żywieniu zwierząt gospodarskich, uwzględniając aspekt technologiczny, ekonomiczny i zdrowotny oraz regulacje prawne ich stosowania. |
3,0 | Potrafi dobrać i wykorzystać conajmniej jeden produkt biotechnologii w żywieniu zwierząt gospodarskich, uwzględniając aspekt technologiczny, ekonomiczny i zdrowotny oraz regulacje prawne ich stosowania. | |
3,5 | Potrafi dobrać i wykorzystać conajmniej dwa produkty biotechnologii w żywieniu zwierząt gospodarskich, uwzględniając aspekt technologiczny, ekonomiczny i zdrowotny oraz regulacje prawne ich stosowania. | |
4,0 | Potrafi dobrać i wykorzystać większość omawianych produktów biotechnologii w żywieniu zwierząt gospodarskich, uwzględniając aspekt technologiczny, ekonomiczny i zdrowotny oraz regulacje prawne ich stosowania. | |
4,5 | Potrafi dobrać i wykorzystać większość omawianych produktów biotechnologii w żywieniu zwierząt gospodarskich, uwzględniając aspekt technologiczny, ekonomiczny i zdrowotny oraz regulacje prawne ich stosowania. Potrafi określić korzyści ze stosowania tych dodatków w żywieniu zwierząt. | |
5,0 | Potrafi dobrać i wykorzystać omawiane na zajęciach produkty biotechnologii w żywieniu zwierząt gospodarskich, uwzględniając aspekt technologiczny, ekonomiczny i zdrowotny oraz regulacje prawne ich stosowania. Potrafi określić korzyści ze stosowania tych dodatków w żywieniu zwierząt. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_BI-S2-D4_K01 Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę indywidualną i w grupie w grupie. | 2,0 | |
3,0 | Student wykazuje zdyscypliowanie w pracy w grupie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
BT_2A_BI-S2-D4_K02 Student ma świadomość zmniejszania się bioróżnorodności i wyraża ocenę dotyczącej ochrony zasobów genowych zwierząt | 2,0 | |
3,0 | Student ma podstawową świadomość zanikania bioróżnorodności oraz potrzeby jej przeciwdziałaniu poprzez ochronę zasobów genowych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
BT_2A_BI-S2-D4_K03 Student ma świadomość znaczenia i zastosowania produktów biotechnologii w żywieniu zwierząt oraz ich wpływu na efekty produkcyjne i zdrowotne zwierząt. | 2,0 | Student nie ma świadomości znaczenia i zastosowania produktów biotechnologii w żywieniu zwierząt oraz ich wpływu na efekty produkcyjne i zdrowotne zwierząt. |
3,0 | Student ma dostateczną świadomości znaczenia i zastosowania produktów biotechnologii w żywieniu zwierząt, ale nie ma świadomości ich wpływu na efekty produkcyjne i zdrowotne zwierząt. | |
3,5 | Student ma dostateczną świadomości znaczenia i zastosowania produktów biotechnologii w żywieniu zwierząt oraz dostateczną świadomości ich wpływu na efekty produkcyjne i zdrowotne zwierząt. | |
4,0 | Student ma dobrą świadomości znaczenia i zastosowania produktów biotechnologii w żywieniu zwierząt oraz ich wpływu na efekty produkcyjne i zdrowotne zwierząt. | |
4,5 | Student ma dobrą świadomości znaczenia i zastosowania produktów biotechnologii w żywieniu zwierząt oraz ich wpływu na efekty produkcyjne i zdrowotne zwierząt. Wyraża opinię w danym temacie. | |
5,0 | Student ma bardządobrą świadomości znaczenia i zastosowania produktów biotechnologii w żywieniu zwierząt oraz ich wpływu na efekty produkcyjne i zdrowotne zwierząt. Wyraża opinię w danym temacie. |
Literatura podstawowa
- Jamroz D., Podkówka W., Chachułowa J., Żywienie zwierząt i paszoznawstwo, tom. 3., PWN, Warszawa, 2001
- Zwierzchowski L., Jaszczka K., Modliński J.A., Biotechnologia zwierząt, PWN, Warszawa, 1997
- Nalepszy M., Biotechnologia roślin, PWN, Warszawa, 2002
- Kotarbińska M., Grela E., Dodatki paszowe w żywieniu świń, IFiŻZ, Warszawa, 1995
- Smulikowska S., Dodatki w żywieniu drobiu, IFiŻZ PAN, Jabłonna, 1996
- Grela E., Dodatki w żywieniu bydła, PPH „VIT-RA”, 2001
- Tuszyńskiego T., Tarko T., Procesy fermentacyjne – przewodnik do ćwiczeń, Uniwersytet Rolniczy, Kraków, 2010
- Red. Z. Litwińczuk, Ochrona zasobów genetycznych zwierząt, PWRiL, 2011
- Ryszard Słomski (red.), ANALIZA DNA. PRAKTYKA, Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu, Poznań, 2014, ISBN: 978-83-7160-763-9