Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S2)
specjalność: Nanobioinżynieria
Sylabus przedmiotu Genomika i transkryptomika:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biotechnologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Genomika i transkryptomika | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Genetyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Arkadiusz Terman <Arkadiusz.Terman@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Andrzej Dybus <Andrzej.Dybus@zut.edu.pl>, Magdalena Jędrzejczak-Silicka <mjedrzejczak@zut.edu.pl>, Daniel Polasik <Daniel.Polasik@zut.edu.pl>, Iwona Szatkowska <Iwona.Szatkowska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza z zakresu genetyki molekularnej i inżynierii genetycznej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przedstawienie zagadnień związanych analizą genomu |
C-2 | Przedstawienie projektów poznania genomów i metod ich realizacji |
C-3 | Zapoznanie z bazami danych jako formy prezentacji wyników analizy genomów |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Tworzenie mapy restrykcyjnej. Analiza restrykcyjna | 4 |
T-L-2 | Izolacja i analiza mtDNA | 6 |
T-L-3 | Izolacja totalnego RNA. | 2 |
T-L-4 | Izolacja mikro RNA (miRNA). | 2 |
T-L-5 | Ocena ilościowa (fluorometryczna) izolatów RNA. | 2 |
T-L-6 | Analiza ekspresji genu z wykorzystaniem techniki qPCR. | 2 |
T-L-7 | Analiza zmienności genu kodującego miRNA. | 2 |
20 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wstęp - rozwój dyscypliny, dziedziny genomiki, projekty badawcze | 3 |
T-W-2 | Genomika strukturalna - mapowanie fizyczne i genetyczne | 2 |
T-W-3 | Genomika funkcjonalna - poznawanie funkcji poszczególnych elementów w genomie | 3 |
T-W-4 | Powstawanie nowych genów w genomie | 2 |
T-W-5 | Klasy RNA - właściwości, funkcje | 4 |
T-W-6 | Metody analizy transkryptomów - RNA Seq, technologie mikromacierzowe. | 4 |
T-W-7 | Analiza porónawcza transkryptomów - przykłady. | 2 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-L-2 | Konsultacje | 5 |
A-L-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 18 |
A-L-4 | Zaliczenie materiału | 2 |
45 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-W-2 | Studiowanie literatury | 6 |
A-W-3 | Konsultacje z prowadzącym | 5 |
A-W-4 | Samodzielne przygotowanie się do zaliczenia wykładów | 12 |
A-W-5 | Zaliczenie pisemne treści wykładowych | 2 |
45 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład wspomagany związany z zaplanowanymi treściami |
M-2 | Prezentacje multimedialne z zastosowaniem komputera i projektora |
M-3 | Praca w grupach laboratoryjnych |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena aktywności i przygotowania na zajecia laboratoryjne |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena za wiedze z zakresu przedstawionych wykładów oraz ćwiczen |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_BT-S2-B3_W01 W zakresie wiedzy student objaśnia zagadnienia z zakresu analizy sekwencji genomowych. Potrafi definiować metody realizacji projektów poznawania genomów ludzi i zwierząt. | BT_2A_W06, BT_2A_W14, BT_2A_W05 | — | — | C-1, C-3, C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-W-5, T-W-6, T-W-4, T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-7 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
BT_2A_BT-S2-B3_W02 Posiada wiedzę z zakresu z transkryptomiki pod kątem analizy ekspresji genów i badaniem ich struktury oraz funkcji. Zapoznał z mechanizmami warunkującymi ewolucję genomu, jego rearanżację i odpowiedź na stresy. | BT_2A_W05 | — | — | C-1, C-3, C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-W-5, T-W-6, T-W-4, T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-7 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_BT-S2-B3_U01 Student pozyskał umiejętności całościowego spojrzenia na genom, uwzględniając zarówno jego strukturę i funkcję jak i aspekty dotyczące jego ewolucji. | BT_2A_U06 | — | — | C-1, C-2 | T-W-4, T-W-3 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
BT_2A_BT-S2-B3_U02 Nabył umiejętności zaplanowania odpowiednich strategii badawczych dla poznania struktury genomu, jego funkcji i ewolucji. Poznał mechanizmy oraz czynniki zmniejszających stabilność genomu. Ponadto nabył miejętność zapoznania się z bazami danych zawierającymi zdeponowane dane o sekwencjach i genomach. | BT_2A_U06, BT_2A_U08 | — | — | C-1, C-3, C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-W-5, T-W-6, T-W-2, T-W-7 | M-2, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_BT-S2-B3_K01 Student potrafi kreowac aktywna postawę, ma zdolność do kompleksowego spojrzenia na analizowane fakty oraz widzi zagadnienia w szerszym kontekście. | BT_2A_K05 | — | — | C-1, C-3, C-2 | T-W-4, T-W-1, T-W-3 | M-3 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_BT-S2-B3_W01 W zakresie wiedzy student objaśnia zagadnienia z zakresu analizy sekwencji genomowych. Potrafi definiować metody realizacji projektów poznawania genomów ludzi i zwierząt. | 2,0 | Student nie posiada wystarczającej wiedzy z zakresu sekwencji genomowych |
3,0 | W zakresie wiedzy student objaśnia zagadnienia z zakresu analizy sekwencji genomowych. Potrafi definiować metody realizacji projektów poznawania genomów ludzi i zwierząt. | |
3,5 | Student posiada wystarczajacą wiedzę na temat poznawania projektów genomów różnych gatunków | |
4,0 | Student samodzielnie potrafi definiować i objaśniać zagdanienia związane z projektami gonomowymi | |
4,5 | Student ma szeroką i usystematyzowana wiedzą z zakresu poznawania genomów różnych gatunków. | |
5,0 | Student obok ugruntowanej wiedzy potrafi argumentować dobór określonych metod używanych w projektach genomowych | |
BT_2A_BT-S2-B3_W02 Posiada wiedzę z zakresu z transkryptomiki pod kątem analizy ekspresji genów i badaniem ich struktury oraz funkcji. Zapoznał z mechanizmami warunkującymi ewolucję genomu, jego rearanżację i odpowiedź na stresy. | 2,0 | Student nie posiada wystarczającej wiedzy z zakresu analizy ekspresji genów |
3,0 | Posiada wiedzę z zakresu z transkryptomiki pod kątem analizy ekspresji genów i badaniem ich struktury oraz funkcji. Zapoznał z mechanizmami warunkującymi ewolucję genomu, jego rearanżację i odpowiedź na stresy. | |
3,5 | Student posiada wystarczajacą wiedzę na temat mechanizmów warunkujących rearanżację genomu | |
4,0 | Student samodzielnie potrafi analizować poszczególne funkcje genomu | |
4,5 | Student ma szeroką i usystematyzowana wiedzą z zakresu z zakresu transkryptomiki pod kątem badan genomowych | |
5,0 | Student posiada bogatą wiedzę oraz potrafi wyciągać wnioski z przedstawianej analizy oraz rearanżacji genomu |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_BT-S2-B3_U01 Student pozyskał umiejętności całościowego spojrzenia na genom, uwzględniając zarówno jego strukturę i funkcję jak i aspekty dotyczące jego ewolucji. | 2,0 | |
3,0 | Student pozyskał umiejętności całościowego spojrzenia na genom, uwzględniając zarówno jego strukturę i funkcję jak i aspekty dotyczące jego ewolucji. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
BT_2A_BT-S2-B3_U02 Nabył umiejętności zaplanowania odpowiednich strategii badawczych dla poznania struktury genomu, jego funkcji i ewolucji. Poznał mechanizmy oraz czynniki zmniejszających stabilność genomu. Ponadto nabył miejętność zapoznania się z bazami danych zawierającymi zdeponowane dane o sekwencjach i genomach. | 2,0 | |
3,0 | Nabył umiejętności zaplanowania odpowiednich strategii badawczych dla poznania struktury genomu, jego funkcji i ewolucji. Poznał mechanizmy oraz czynniki zmniejszających stabilność genomu. Ponadto nabył miejętność zapoznania się z bazami danych zawierającymi zdeponowane dane o sekwencjach i genomach. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_BT-S2-B3_K01 Student potrafi kreowac aktywna postawę, ma zdolność do kompleksowego spojrzenia na analizowane fakty oraz widzi zagadnienia w szerszym kontekście. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi kreowac aktywna postawę, ma zdolność do kompleksowego spojrzenia na analizowane fakty oraz widzi zagadnienia w szerszym kontekście. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Brown T.A., Genomy, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2009
- Słomski R., Analiza DNA Teoria i praktyka, Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu, Poznań, 2011
Literatura dodatkowa
- Charon K.M., Świtoński M., Genetyka i genomika zwierząt, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2012