Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S2)
specjalność: Nanobioinżynieria

Sylabus przedmiotu Application of nanoparticles in in vitro cultures:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Application of nanoparticles in in vitro cultures
Specjalność Nanobioinżynieria
Jednostka prowadząca Katedra Genetyki, Hodowli i Biotechnologii Roślin
Nauczyciel odpowiedzialny Marcelina Krupa-Małkiewicz <Marcelina.Krupa-Malkiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język angielski
Blok obieralny 8 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 15 1,00,42zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 5 0,50,29zaliczenie
laboratoriaL4 10 0,50,29zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Basic knowledge of plant biotechnology. Effects of diverse factors on plant population.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1To provide students with a basic understanding of the possibility of using nanoparticles in plant breeding as a means of inducing variability.
C-2Introduction to biotechnological methods used in plant breeding.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Analysis of morphologica features of plants. Preparation of extracts and spectrophotometric analysis of the content of selected metabolites2
T-A-2Discussion of the obtained results, prepared presentations and publications2
T-A-3Analysis of silver nanoparticle-induced phenotypic changes in plants propagated in vitro and selection of an effective dose of silver nanoparticles1
5
laboratoria
T-L-1Establishment of shoot cultures on media with the addition of several concentrations of metal nanoparticles.2
T-L-2Establishing suspension cultures on media with the addition of several concentrations of metal nanoparticles2
T-L-3Induction of mutations in plants in vitro cultures using silver nanoparticles at different concentrations – preparation of substrates and solutions of nano-silver to set up the experiment4
T-L-4Application of silver nanoparticles and selection of their appropriate concentration for in vitro disinfection of plant material2
10
wykłady
T-W-1The reaction of plants to nanoparticles.2
T-W-2Toxicity of nanoparticles to plants, biochemical markers of plant stress reactions following the action of nanoparticles.2
T-W-3The influence of silver and gold nanoparticles on phenotypic and genetic changes in plants.2
T-W-4Methods of determining the appropriate concentration of nanoparticles and exposure time in inducing stress in plants2
T-W-5The use of silver and gold nanoparticles for induction of somatic and genetic mutations in in vitro cultures.2
T-W-6Application of nanoparticles in the production of metabolites in in vitro cultures.2
T-W-7The use of nanoparticles of silver and gold in plant disinfection and limiting the development of infections in in vitro cultures.2
T-W-8Completion of the course1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1attendance at lecture5
A-A-2Studying recommended literature.10
15
laboratoria
A-L-1Attendace at laboratories10
A-L-2Studying recommended literature.5
15
wykłady
A-W-1attendance at lectures15
A-W-2Studying recommended literature.5
A-W-3preparation for credit10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Lecture
M-2Demonstration
M-3Student's presentation
M-4Discussion

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Evaluation of the presentation
S-2Ocena podsumowująca: Test

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_NBI-S-O8.1_W01
definiuje i określa rolę nanocząsteczek w hodowli roślin. Charakteryzuje rodzaje nanocząsteczek wykorzystywane w hodowli roślin. Potrafi opisać rodzaje zmian fenotypowych i genotypowych wywoływanych przez działanie nanocząsteczek. Potrafi wskazać pozytywny i negatywny wpływ nanocząsteczek na rosliny.
BT_2A_W01C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_NBI-S-O8.1_U01
Know and understand the mechanisms of action of nanoparticles on phenotypic and genotypic changes in plants. Be able to select and apply selected biotechnological techniques for nanoparticle application in plant breeding
BT_2A_U02, BT_2A_U08C-2T-A-2, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4M-3S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_NBI-S-O8.1_K01
understands the need to continuously expand knowledge and improve skills in order to apply and use the latest research techniques in his/her own or collaborative projects
BT_2A_K01C-2T-A-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_2A_NBI-S-O8.1_W01
definiuje i określa rolę nanocząsteczek w hodowli roślin. Charakteryzuje rodzaje nanocząsteczek wykorzystywane w hodowli roślin. Potrafi opisać rodzaje zmian fenotypowych i genotypowych wywoływanych przez działanie nanocząsteczek. Potrafi wskazać pozytywny i negatywny wpływ nanocząsteczek na rosliny.
2,0
3,0The student has a basic knowledge of the definition and methods of applying nanoparticles in plant breeding. He has a basic understanding of the types of nanoparticles, the basic knowledge of the types of changes caused by nanoparticles and the basic knowledge of the positive and negative impact of nanoparticles on plants.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_2A_NBI-S-O8.1_U01
Know and understand the mechanisms of action of nanoparticles on phenotypic and genotypic changes in plants. Be able to select and apply selected biotechnological techniques for nanoparticle application in plant breeding
2,0
3,0The student is able to describe the effects of nanoparticles on plants at a basic level. The student is able to select and apply selected biotechnological techniques to induce changes caused by nanoparticles.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_2A_NBI-S-O8.1_K01
understands the need to continuously expand knowledge and improve skills in order to apply and use the latest research techniques in his/her own or collaborative projects
2,0
3,0The student understands at a basic level the need for continuous education and expanding knowledge and improving skills in order to apply and use the latest techniques and research methods in projects carried out by himself or in cooperation.
3,5
4,0
4,5
5,0

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Analysis of morphologica features of plants. Preparation of extracts and spectrophotometric analysis of the content of selected metabolites2
T-A-2Discussion of the obtained results, prepared presentations and publications2
T-A-3Analysis of silver nanoparticle-induced phenotypic changes in plants propagated in vitro and selection of an effective dose of silver nanoparticles1
5

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Establishment of shoot cultures on media with the addition of several concentrations of metal nanoparticles.2
T-L-2Establishing suspension cultures on media with the addition of several concentrations of metal nanoparticles2
T-L-3Induction of mutations in plants in vitro cultures using silver nanoparticles at different concentrations – preparation of substrates and solutions of nano-silver to set up the experiment4
T-L-4Application of silver nanoparticles and selection of their appropriate concentration for in vitro disinfection of plant material2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1The reaction of plants to nanoparticles.2
T-W-2Toxicity of nanoparticles to plants, biochemical markers of plant stress reactions following the action of nanoparticles.2
T-W-3The influence of silver and gold nanoparticles on phenotypic and genetic changes in plants.2
T-W-4Methods of determining the appropriate concentration of nanoparticles and exposure time in inducing stress in plants2
T-W-5The use of silver and gold nanoparticles for induction of somatic and genetic mutations in in vitro cultures.2
T-W-6Application of nanoparticles in the production of metabolites in in vitro cultures.2
T-W-7The use of nanoparticles of silver and gold in plant disinfection and limiting the development of infections in in vitro cultures.2
T-W-8Completion of the course1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1attendance at lecture5
A-A-2Studying recommended literature.10
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Attendace at laboratories10
A-L-2Studying recommended literature.5
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1attendance at lectures15
A-W-2Studying recommended literature.5
A-W-3preparation for credit10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_NBI-S-O8.1_W01definiuje i określa rolę nanocząsteczek w hodowli roślin. Charakteryzuje rodzaje nanocząsteczek wykorzystywane w hodowli roślin. Potrafi opisać rodzaje zmian fenotypowych i genotypowych wywoływanych przez działanie nanocząsteczek. Potrafi wskazać pozytywny i negatywny wpływ nanocząsteczek na rosliny.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_W01ma poszerzoną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki oraz nauk pokrewnych dostosowaną do kierunku biotechnologia
Cel przedmiotuC-1To provide students with a basic understanding of the possibility of using nanoparticles in plant breeding as a means of inducing variability.
Treści programoweT-W-1The reaction of plants to nanoparticles.
T-W-2Toxicity of nanoparticles to plants, biochemical markers of plant stress reactions following the action of nanoparticles.
T-W-3The influence of silver and gold nanoparticles on phenotypic and genetic changes in plants.
T-W-4Methods of determining the appropriate concentration of nanoparticles and exposure time in inducing stress in plants
T-W-5The use of silver and gold nanoparticles for induction of somatic and genetic mutations in in vitro cultures.
T-W-6Application of nanoparticles in the production of metabolites in in vitro cultures.
T-W-7The use of nanoparticles of silver and gold in plant disinfection and limiting the development of infections in in vitro cultures.
T-W-8Completion of the course
Metody nauczaniaM-1Lecture
M-4Discussion
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Evaluation of the presentation
S-2Ocena podsumowująca: Test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0The student has a basic knowledge of the definition and methods of applying nanoparticles in plant breeding. He has a basic understanding of the types of nanoparticles, the basic knowledge of the types of changes caused by nanoparticles and the basic knowledge of the positive and negative impact of nanoparticles on plants.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_NBI-S-O8.1_U01Know and understand the mechanisms of action of nanoparticles on phenotypic and genotypic changes in plants. Be able to select and apply selected biotechnological techniques for nanoparticle application in plant breeding
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_U02umie zaplanować i analizować badania biotechnologiczne z wykorzystaniem narzędzi bioinformatycznych
BT_2A_U08dobiera i stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze wykorzystywane w biotechnologii
Cel przedmiotuC-2Introduction to biotechnological methods used in plant breeding.
Treści programoweT-A-2Discussion of the obtained results, prepared presentations and publications
T-L-1Establishment of shoot cultures on media with the addition of several concentrations of metal nanoparticles.
T-L-2Establishing suspension cultures on media with the addition of several concentrations of metal nanoparticles
T-L-3Induction of mutations in plants in vitro cultures using silver nanoparticles at different concentrations – preparation of substrates and solutions of nano-silver to set up the experiment
T-L-4Application of silver nanoparticles and selection of their appropriate concentration for in vitro disinfection of plant material
Metody nauczaniaM-3Student's presentation
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Evaluation of the presentation
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0The student is able to describe the effects of nanoparticles on plants at a basic level. The student is able to select and apply selected biotechnological techniques to induce changes caused by nanoparticles.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_NBI-S-O8.1_K01understands the need to continuously expand knowledge and improve skills in order to apply and use the latest research techniques in his/her own or collaborative projects
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_K01wykazuje potrzebę ciągłego podnoszenia wiedzy ogólnej i kierunkowej; ma świadomość celowości podnoszenia zdobytej wiedzy zarówno w działaniach zawodowych, jak i rozwoju osobistym
Cel przedmiotuC-2Introduction to biotechnological methods used in plant breeding.
Treści programoweT-A-1Analysis of morphologica features of plants. Preparation of extracts and spectrophotometric analysis of the content of selected metabolites
Metody nauczaniaM-1Lecture
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Evaluation of the presentation
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0The student understands at a basic level the need for continuous education and expanding knowledge and improving skills in order to apply and use the latest techniques and research methods in projects carried out by himself or in cooperation.
3,5
4,0
4,5
5,0