Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S2)

Sylabus przedmiotu Badanie biozgodności nanomateriałów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Badanie biozgodności nanomateriałów
Specjalność Nanobioinżynieria
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających
Nauczyciel odpowiedzialny Magdalena Jędrzejczak-Silicka <mjedrzejczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 10 0,50,59zaliczenie
laboratoriaL4 15 0,50,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość pojęć z zakresu biologii komórki, fizjologii, hodowli komórkowych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z terminologią i technikami badań nanomteriałów z wykorzystaniem hodowli komórkowych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Projektowanie doświadczenia w celu analizy przykładowego nanomateriału2
T-L-2Przygotowanie materiału testowego do analiz in vitro2
T-L-3Określenie wiązania składników medium hodowlanego przez materiał testowy2
T-L-4Metody określania internalizacji nanomateriału2
T-L-5Wykorzystanie testu wychwytu czerwieni obojętnej (NRU) w ocenie materiału testowego3
T-L-6Wykorzystanie testu aktywności metabolicznej komórek (CCK-8) w ocenie materiału testowego2
T-L-7Ocena wpływu nanomateriału na integralności materiału jądrowego komórek2
15
wykłady
T-W-1Podstawowa klasyfikacja nanomateriałów i ich właściwości2
T-W-2Dobór adekwatnego modelu in vitro do badań1
T-W-3Metody analizy biozgodności nanomateriałów oraz ich modyfikacje3
T-W-4Trudności w analizie biozgodności nanomateriałów. Problem agregatów, degradacji nanocząstek oraz fenomen korony białkowej4
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
15
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykladach10
A-W-2czytanie wskazanej literatury3
A-W-3przygotowanie się do kolokwium2
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-3Metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne treści wykładów i laboratoriów

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_NBI-S2-D16_W01
Student potrafi dobierać metody badawcze w celu analizy nanomateriałów
BT_2A_W01, BT_2A_W06C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1, M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_NBI-S2-D16_U01
Student nabywa umiejętność planowania prostego doświdczenia opierającego się o analizę podstawowych parametrów życiowych komórek
BT_2A_U08C-1T-W-2, T-W-3, T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-2M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_NBI-S2-D16_K01
jest świadomy potrzeby prowadzenia analiz nanomateriałów obejmujących nie tylko określenie cech fizykochemicznych, ale także interakcji z materią ożywioną
BT_2A_K02, BT_2A_K03C-1T-W-1, T-W-2, T-W-4M-1, M-2, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_2A_NBI-S2-D16_W01
Student potrafi dobierać metody badawcze w celu analizy nanomateriałów
2,0
3,0Student nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów zleconego zadania, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_2A_NBI-S2-D16_U01
Student nabywa umiejętność planowania prostego doświdczenia opierającego się o analizę podstawowych parametrów życiowych komórek
2,0
3,0Student nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów zleconego zadania, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_2A_NBI-S2-D16_K01
jest świadomy potrzeby prowadzenia analiz nanomateriałów obejmujących nie tylko określenie cech fizykochemicznych, ale także interakcji z materią ożywioną
2,0
3,0Student prezentuje "suche" wyniki bez umiejętności ich efektywnej analizy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Joshua Reineke, Nanotoxicity. Methods and Protocols, Humana Press, Totowa, NJ, 2012, 1

Literatura dodatkowa

  1. Raj Bawa, Gerald F. Audette, Israel Rubinstein, Handbook of Clinical Nanomedicine: Nanoparticles, Imaging, Therapy, and Clinical Applications, Pan Stanford, Stanford, 2016, 1

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Projektowanie doświadczenia w celu analizy przykładowego nanomateriału2
T-L-2Przygotowanie materiału testowego do analiz in vitro2
T-L-3Określenie wiązania składników medium hodowlanego przez materiał testowy2
T-L-4Metody określania internalizacji nanomateriału2
T-L-5Wykorzystanie testu wychwytu czerwieni obojętnej (NRU) w ocenie materiału testowego3
T-L-6Wykorzystanie testu aktywności metabolicznej komórek (CCK-8) w ocenie materiału testowego2
T-L-7Ocena wpływu nanomateriału na integralności materiału jądrowego komórek2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowa klasyfikacja nanomateriałów i ich właściwości2
T-W-2Dobór adekwatnego modelu in vitro do badań1
T-W-3Metody analizy biozgodności nanomateriałów oraz ich modyfikacje3
T-W-4Trudności w analizie biozgodności nanomateriałów. Problem agregatów, degradacji nanocząstek oraz fenomen korony białkowej4
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykladach10
A-W-2czytanie wskazanej literatury3
A-W-3przygotowanie się do kolokwium2
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_NBI-S2-D16_W01Student potrafi dobierać metody badawcze w celu analizy nanomateriałów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_W01ma poszerzoną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki oraz nauk pokrewnych dostosowaną do kierunku biotechnologia
BT_2A_W06posiada znajomość zaawansowanych metod laboratoryjnych, technik i narzędzi inżynierskich pozwalających na wykonywanie technicznych zadań dostosowanych do kierunku biotechnologia
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z terminologią i technikami badań nanomteriałów z wykorzystaniem hodowli komórkowych
Treści programoweT-W-1Podstawowa klasyfikacja nanomateriałów i ich właściwości
T-W-2Dobór adekwatnego modelu in vitro do badań
T-W-3Metody analizy biozgodności nanomateriałów oraz ich modyfikacje
T-W-4Trudności w analizie biozgodności nanomateriałów. Problem agregatów, degradacji nanocząstek oraz fenomen korony białkowej
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-3Metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne treści wykładów i laboratoriów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów zleconego zadania, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_NBI-S2-D16_U01Student nabywa umiejętność planowania prostego doświdczenia opierającego się o analizę podstawowych parametrów życiowych komórek
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_U08dobiera i stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze wykorzystywane w biotechnologii
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z terminologią i technikami badań nanomteriałów z wykorzystaniem hodowli komórkowych
Treści programoweT-W-2Dobór adekwatnego modelu in vitro do badań
T-W-3Metody analizy biozgodności nanomateriałów oraz ich modyfikacje
T-L-1Projektowanie doświadczenia w celu analizy przykładowego nanomateriału
T-L-3Określenie wiązania składników medium hodowlanego przez materiał testowy
T-L-4Metody określania internalizacji nanomateriału
T-L-5Wykorzystanie testu wychwytu czerwieni obojętnej (NRU) w ocenie materiału testowego
T-L-6Wykorzystanie testu aktywności metabolicznej komórek (CCK-8) w ocenie materiału testowego
T-L-7Ocena wpływu nanomateriału na integralności materiału jądrowego komórek
T-L-2Przygotowanie materiału testowego do analiz in vitro
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-3Metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne treści wykładów i laboratoriów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów zleconego zadania, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_NBI-S2-D16_K01jest świadomy potrzeby prowadzenia analiz nanomateriałów obejmujących nie tylko określenie cech fizykochemicznych, ale także interakcji z materią ożywioną
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_K02wykazuje zrozumienie procesów biotechnologicznych wykorzystywanych w różnych obszarach działalności człowieka; interpretuje i opisuje te procesy wykorzystując podejście naukowe
BT_2A_K03ma świadomość wpływu biotechnologii na kształtowanie i stan środowiska naturalnego oraz zdrowie człowieka
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z terminologią i technikami badań nanomteriałów z wykorzystaniem hodowli komórkowych
Treści programoweT-W-1Podstawowa klasyfikacja nanomateriałów i ich właściwości
T-W-2Dobór adekwatnego modelu in vitro do badań
T-W-4Trudności w analizie biozgodności nanomateriałów. Problem agregatów, degradacji nanocząstek oraz fenomen korony białkowej
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-3Metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne treści wykładów i laboratoriów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student prezentuje "suche" wyniki bez umiejętności ich efektywnej analizy.
3,5
4,0
4,5
5,0