Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (N2)
specjalność: Bioinżynieria
Sylabus przedmiotu Bioinżynieria środowiskowa:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biotechnologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Bioinżynieria środowiskowa | ||
Specjalność | Bioinżynieria | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agnieszka Tomza-Marciniak <Agnieszka.Tomza-Marciniak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Anita Kołodziej-Skalska <Anita.Kolodziej@zut.edu.pl>, Bogumiła Pilarczyk <Bogumila.Pilarczyk@zut.edu.pl>, Tomasz Stankiewicz <Tomasz.Stankiewicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | znajomość zagadnień związanych z ekologią i ochroną środowiska |
W-2 | Wiedza z zakresu mikrobiologii, ochrony środowiska, podstaw biotechnologii środowiska i chemii. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | zapoznanie studentów z biologicznymi metodami wykorzystywanymi w ocenie stopnia skażenia środowiska |
C-2 | zapoznanie studentów ze znaczeniem biotestów jako źródłem informacji o interakcjach zanieczyszczeń i ich oddziaływaniu na elementy biotyczne ekosystemów |
C-3 | ukształtowanie umiejętności doboru właściwych metod do oceny jakości określonych elementów środowiska |
C-4 | Celem nauczania przedmiotu jest zapoznanie studentów z wpływem działalności człowieka na emisję zanieczyszczeń i ich wpływem na środowisko przyrodnicze oraz zaznajomienie z zastosowaniem najnowszych osiągnięć biotechnologii w zapobieganiu emisji i usuwaniu zanieczyszczeń ze środowiska. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Zasady właściwego przygotowania naczyń i urządzeń laboratoryjnych wykorzystywanych w procesie analitycznym. Zasady poboru i utrwalania próbek środowiskowych do badań. | 2 |
T-L-2 | Oznaczanie związków ropochodnych w próbkach gleby i wody. Ocena szkodliwości próbek środowiskowych. | 3 |
T-L-3 | Ocena poprawności procedury analitycznej. Parametry walidacyjne. Ocena biologicznego zanieczyszczenia próbek środowiskowych | 2 |
T-L-4 | Metody pobierania, przechowywania i przygotowania prób wody do badań laboratoryjnych. Ocena wybranych wskaźników jakości wód w aspekcie ich biologicznej ochrony. Zastosowanie alternatywnych metod ochrony wód w praktyce | 4 |
T-L-5 | Analiza odpadów w aspekcie ich wykorzystania przyrodniczego. | 2 |
T-L-6 | Metody zmniejszające obciążenie środowiska produkcją zwierzęcą. | 1 |
14 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Metody biologiczne w kontroli jakości środowiska i ich podział (bioanalityka, monitoring biologiczny, monitoring środowiskowy). Monitoring biologiczny jako narzędzie oceny narażenia zawodowego i środowiskowego na czynniki chemiczne i fizyczne. | 2 |
T-W-2 | Markery biologiczne w ocenie narażenia na zanieczyszczenia środowiska. Rola markerów biologicznych w identyfikacji zagrożeń i efektów fizjologicznych narażenia na skażenia środowiska (narażenie endemiczne i zawodowe). Monitoring środowiskowy - metody oceny skażenia środowiska i toksyczności wody, osadów dennych, gleby i powietrza. Badania inhalacyjne z użyciem ssaków. | 2 |
T-W-3 | Wykorzystanie tolerancji ekologicznej w ocenie jakości środowiska. | 1 |
T-W-4 | Ocena mutagenności i rakotwórczości zanieczyszczeń powietrza atmosferycznego i wody. | 2 |
T-W-5 | Testy biologiczne a analityka chemiczna. Przegląd testów komercyjnych wykorzystywanych w kontroli jakości środowiska. | 1 |
T-W-6 | Kierunki rozwoju biotechnologii w ochronie środowiska zgodne z koncepcją zrównoważonego rozwoju. | 1 |
T-W-7 | Skażenie środowiska metalami ciężkimi – źródła emisli oraz wpływ na organizmy żywe. | 1 |
T-W-8 | Biotechnologie usuwania metali ze ścieków. | 2 |
T-W-9 | Polichlorowane bifenyle (PCB) i dioksyny w środowisku naturalnym oraz biotechnologia ich usuwania | 2 |
T-W-10 | Biotechnologia w produkcji rolniczej pod kątem ochrony środowiska. | 2 |
16 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 14 |
A-L-2 | studiowanie fachowej literatury | 20 |
A-L-3 | przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń | 26 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 16 |
A-W-2 | przygotowanie się do zajęć, studiowanie wskazanej literatury | 17 |
A-W-3 | przygotowanie do zaliczenia wykładów | 17 |
A-W-4 | konsultacje | 10 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | metody praktyczne, ćwiczenie laboratoryjne |
M-3 | pogadanka |
M-4 | objaśnienie |
M-5 | Wykład informacyjny w postaci prezentacji multimedialnej |
M-6 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Warunkiem zaliczenia wykładów jest uzyskanie pozytywnego wyniku z testu końcowego. Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest uzyskanie pozytywnej oceny z testu. |
S-2 | Ocena formująca: zaliczenie ustne |
S-3 | Ocena formująca: zaliczenie pisemne |
S-4 | Ocena formująca: ocena postawy względem omawianych zagadnień i problemów środowiskowych |
S-5 | Ocena formująca: Zaliczenie praktyczne ćwiczeń laboratoryjnych |
S-6 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej wykładów i ćwiczeń |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_BI-N2-D1_W01 wymienia i opisuje biologiczne metody stosowane w ocenie jakości powietrza, wody i gleby | BT_2A_W10 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-5, T-W-1, T-W-4, T-W-2 | M-3, M-1 | S-3 |
BT_2A_BI-N2-D1_W02 zna organizmy wskaźnikowe i monitorowe oraz biomarkery, wykorzystywane w ocenie stanu środowiska i testach toksyczności | BT_2A_W10 | — | — | C-2, C-1 | T-W-3, T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-L-1 | M-3, M-1 | S-3 |
BT_2A_BI-N2-D1_W03 wymienia podstawowe testy komercyjne wykorzystywane w kontroli jakości określonych elementów środowiska | BT_2A_W10 | — | — | C-2 | T-W-5 | M-3, M-1 | S-3 |
BT_2A_BI-N2-D1_W04 Student zna i charakteryzuje metody biotechnologiczne stosowane w zapobieganiu i liwidacji skażeń środowiska naturalnego. | BT_2A_W08, BT_2A_W13 | — | — | C-4 | T-W-7, T-W-8, T-W-10, T-W-9, T-W-6 | M-5 | S-6 |
BT_2A_BI-N2-D1_W05 Student zna metody oznaczeń chemicznych wybranych zanieczyszczeń. | BT_2A_W06 | — | — | C-4 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6 | M-6 | S-5 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_BI-N2-D1_U01 Student stosuje określone metody do oceny jakości wskazanych elementów środowiska. | BT_2A_U05 | — | — | C-3, C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3 | M-4, M-2 | S-2 |
BT_2A_BI-N2-D1_U02 Student umie dobrać i zastosować najnowsze osiągnięcia biotechnologii do ochrony i odnowy środowiska naturalnego. Umie oszacować korzyści ekologiczne ze stosowania biotechnologii. | BT_2A_U04, BT_2A_U08 | — | — | C-4 | T-W-7, T-W-8, T-W-10, T-W-9, T-W-6 | M-5 | S-6 |
BT_2A_BI-N2-D1_U03 Student potrafi zastosować odpowiednie metody laboratoryjne do oznaczeń wybranych zanieczyszczeń. | BT_2A_U05 | — | — | C-4 | T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5 | M-6 | S-5 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_BI-N2-D1_K01 wykazuje zaangażowanie w samodzielnym jak i zespołowym rozwiązywaniu stawianych problemów | BT_2A_K01 | — | — | C-3, C-2, C-1 | T-W-3, T-W-5, T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-L-1, T-L-2, T-L-3 | M-3, M-4, M-2, M-1 | S-4 |
BT_2A_BI-N2-D1_K02 Student kieruje się zasadą odpowiedzialności za stan środowiska naturalnego i wykazuje otwartość na nowe rozwiązania biotechnologiczne zmierzające do ochrony i odnowy srodowiska naturalnego. | BT_2A_K03 | — | — | C-4 | T-W-7, T-W-8, T-W-10, T-W-9, T-W-6 | M-6, M-5 | S-6 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_BI-N2-D1_W01 wymienia i opisuje biologiczne metody stosowane w ocenie jakości powietrza, wody i gleby | 2,0 | Student nie potrafi wymienić i opisać biologicznych metod stosowanych w ocenie jakości powietrza, wody i gleby. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych. |
3,0 | Student, przy dużej pomocy nauczyciela, opisuje biologiczne metody stosowane w ocenie jakości powietrza, wody i gleby (tylko cześć z nich). Wykazuje problemy z ich wymienieniem. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia dużo błędów. Wykazuje niewielkie zainteresowanie poruszaną tematyką. | |
3,5 | Student, przy pomocy nauczyciela, opisuje biologiczne metody stosowane w ocenie jakości powietrza, wody i gleby (samodzielnie opisuje tylko cześć z nich). Poprawnie wymienia wszystkie omawiane za zajęciach metody. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia błędy. Wykazuje średnie zainteresowanie poruszaną tematyką. | |
4,0 | Student, w miarę samodzielnie, opisuje biologiczne metody stosowane w ocenie jakości powietrza, wody i gleby (samodzielnie opisuje wiekszość z nich). Poprawnie wymienia wszystkie omawiane za zajęciach metody. W zakresie wyrażania wiedzy sporadycznie popełnia znaczące błędy. Wykazuje duże zainteresowanie poruszaną tematyką. | |
4,5 | Student samodzielnie wymienia i opisuje biologiczne metody stosowane w ocenie jakości powietrza, wody i gleby. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia (bardzo rzadko) jedynie mało znaczące błędy. Wykazuje duże zainteresowanie poruszaną tematyką. | |
5,0 | Student samodzielnie wymienia i opisuje biologiczne metody stosowane w ocenie jakości powietrza, wody i gleby. W zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów. Wykazuje duże zainteresowanie poruszaną tematyką i ciekawość poznawczą. Umiejętnie korzysta ze źródeł naukowych. | |
BT_2A_BI-N2-D1_W02 zna organizmy wskaźnikowe i monitorowe oraz biomarkery, wykorzystywane w ocenie stanu środowiska i testach toksyczności | 2,0 | Student nie potrafi wymienić organizmów wskaźnikowych i monitorowych oraz biomarkerów, wykorzystywanych w ocenie stanu środowiska i testach toksyczności stosowanych w ocenie narażenia środowiskowego i zawodowego. Nie potrafi dokonać ich charakterystyki. Nie wykazuje zainteresowania poruszanymi zagadnieniami. |
3,0 | Student potrafi poprawnie wymienić i opisać tylko cześć (omawianych na zajęciach) organizmów wskaźnikowych i monitorowych oraz biomarkerów wykorzystywanych w ocenie stanu środowiska i w testach toksyczności. Rozumie celowość ich stosowania. Wykazuje małe zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami. | |
3,5 | Student potrafi wymienić wiekszość (omawianych na zajęciach) organizmów wskaźnikowych i monitorowych oraz biomarkerów wykorzystywanych w ocenie stanu środowiska i w testach toksyczności, ale podczas ich opisywania popełnia wiele błędów. Wykazuje średnie zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami. | |
4,0 | Student potrafi bezbłędnie wymienić wiekszość (omawianych na zajęciach) organizmów wskaźnikowych i monitorowych oraz biomarkerów wykorzystywanych w ocenie stanu środowiska i w testach toksyczności. Podczas ich opisywania popełnia błędy. Wykazuje znaczne zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami. | |
4,5 | Student potrafi bezbłędnie wymienić wszystkie omawiane na zajęciach organizmy wskaźnikowe i monitorowe oraz biomarkery wykorzystywane w ocenie stanu środowiska i w testach toksyczności. Podczas ich opisywania popełnia (bardzo rzadko) mało znaczące błędy. Wykazuje duże zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami. | |
5,0 | Student potrafi bezbłędnie wymienić i scharakteryzować organizmy wskażnikowe i monitorowe oraz biomarkery wykorzystywane w ocenie stanu środowiska i w testach toksyczności. Wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą w zakresie poruszanych zagadnień. Umiejętnie korzysta ze zródeł naukowych. | |
BT_2A_BI-N2-D1_W03 wymienia podstawowe testy komercyjne wykorzystywane w kontroli jakości określonych elementów środowiska | 2,0 | Student nie potrafi wymienić komercyjnych testów wykorzystywanych w kontroli jakości środowiska ani okreslic ich dokładnego zastosowania. Nie wykazuje zainteresowania poruszanymi zagadnieniami. |
3,0 | Student potrafi poprawnie wymienić i przyporządkowac tylko cześć (omawianych na zajęciach) komercyjnych testów wykorzystywanych w kontroli jakości środowiska. Wykazuje małe zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami. | |
3,5 | Student potrafi, z pomoca nauczyciela, wymienić wiekszość (omawianych na zajęciach) komercyjnych testów wykorzystywanych w kontroli jakości środowiska, ale podczas omawiania ich przeznaczenia popełnia wiele błędów. Wykazuje średnie zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami. | |
4,0 | Student potrafi bezbłdęnie wymienić większość (omawianych na zajęciach) komercyjnych testów wykorzystywanych w kontroli jakosci środowiska. Podczas omawiania ich przeznaczenia popełnia błędy. Wykazuje znaczne zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami. | |
4,5 | Student potrafi bezbłędnie wymienić wszystkie omawiane na zajęciach komercyjne testy wykorzystywane w kontroli jakości środowiska. Podczas omawiania ich przeznaczenia popełnia (bardzo rzadko) mało znaczące błędy. Wykazuje duże zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami. | |
5,0 | Student potrafi bezbłędnie wymienić wszystkie omawiane na zajęciach komercyjne testy wykorzystywane w kontroli jakości środowiska. Podczas omawiania ich przeznaczenia popełnia (bardzo rzadko) mało znaczace błędy. Wykazuje duże zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami. | |
BT_2A_BI-N2-D1_W04 Student zna i charakteryzuje metody biotechnologiczne stosowane w zapobieganiu i liwidacji skażeń środowiska naturalnego. | 2,0 | Student nie zna i nie potrafi scharakteryzować metod biotechnologicznych stosowanych w zapobieganiu i liwidacji skażeń środowiska naturalnego. |
3,0 | Student zna i charakteryzuje nieliczne poznane metody biotechnologiczne stosowane w zapobieganiu i liwidacji skażeń środowiska naturalnego. | |
3,5 | Student zna i charakteryzuje co najmniej 50% poznanych metod biotechnologicznych stosowanych w zapobieganiu i liwidacji skażeń środowiska naturalnego. | |
4,0 | Student zna i charakteryzuje większość poznanych metod biotechnologicznych stosowanych w zapobieganiu i liwidacji skażeń środowiska naturalnego. | |
4,5 | Student zna i charakteryzuje większość poznanych metod biotechnologicznych stosowanych w zapobieganiu i liwidacji skażeń środowiska naturalnego i uczestniczy w dyskusji. | |
5,0 | Student zna i charakteryzuje wszystkie poznane metody biotechnologiczne stosowane w zapobieganiu i liwidacji skażeń środowiska naturalnego i bierze aktywny udział w dyskusji. | |
BT_2A_BI-N2-D1_W05 Student zna metody oznaczeń chemicznych wybranych zanieczyszczeń. | 2,0 | Student nie zna metod oznaczeń chemicznych wybranych zanieczyszczeń. |
3,0 | Student zna niektóre metody oznaczeń chemicznych wybranych zanieczyszczeń. | |
3,5 | Student zna większość metod oznaczeń chemicznych wybranych zanieczyszczeń i przedstawia suche wyniki. | |
4,0 | Student dobrze zna metody oznaczeń chemicznych wybranych zanieczyszczeń przedstawia suche wyniki. | |
4,5 | Student zna dobrze metody oznaczeń chemicznych wybranych zanieczyszczeń i interpretuje uzyskane wyniki | |
5,0 | Student zna bardzo dobrze metody oznaczeń chemicznych wybranych zanieczyszczeń, interpretuje uzyskane wyniki i wyciąga wnioski |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_BI-N2-D1_U01 Student stosuje określone metody do oceny jakości wskazanych elementów środowiska. | 2,0 | Student nie potrafi poprawnie zaproponować zastosowanie właściwej metody do oceny jakości określonych elementów środowiska. |
3,0 | Student, z duża pomocą nauczyciela, proponuje zastosowanie właściwej metody do oceny jakości okreslonych elementów środowiska. Student wykazuje znaczne trudności w wyborze własściwej metody i w uzasadnieniu jej wyboru. | |
3,5 | Student, z pomocą nauczyciela, proponuje zastosowanie właściwej metody do oceny jakości okreslonych elementów środowiska. Student wykazuje średnie trudności w wyborze właściwej metody i w uzasadnieniu jej wyboru. | |
4,0 | Student, z niewielką pomocą nauczyciela, proponuje zastosowanie właściwej metody do oceny jakości określonych elementów środowiska. Student wykazuje niewielkie trudności w wyborze właściwej metody i w uzasadnieniu jej wyboru. | |
4,5 | Student samodzielnie proponuje zastosowanie właściwej metody do oceny jakości określonych elementów środowiska. Student wykazuje nieznaczne trudności w uzasadnieniu jej wyboru. | |
5,0 | Student samodzielnie proponuje zastosowanie właściwej metody do oceny jakości określonych elementów środowiska. Bezbłędnie uzasadnia jej wybór. | |
BT_2A_BI-N2-D1_U02 Student umie dobrać i zastosować najnowsze osiągnięcia biotechnologii do ochrony i odnowy środowiska naturalnego. Umie oszacować korzyści ekologiczne ze stosowania biotechnologii. | 2,0 | Student nie umie dobrać i nie potrafi zastosować najnowszych osiągnięć biotechnologii do ochrony i odnowy środowiska naturalnego. Nie umie oszacować korzyści ekologicznych ze stosowania biotechnologii. |
3,0 | Student umie dobrać i potrafi zastosować niektóre osiągnięcia biotechnologii do ochrony i odnowy środowiska naturalnego. Nie umie oszacować korzyści ekologicznych ze stosowania biotechnologii. | |
3,5 | Student umie dobrać i potrafi zastosować większość poznanych osiągnięć biotechnologii do ochrony i odnowy środowiska naturalnego. Nie umie oszacować korzyści ekologicznych ze stosowania biotechnologii. | |
4,0 | Student umie dobrać i potrafi zastosować większość poznanych osiągnięć biotechnologii do ochrony i odnowy środowiska naturalnego. Umie oszacować korzyści ekologicznych ze stosowania biotechnologii. | |
4,5 | Student umie dobrać i potrafi zastosować większość poznanych osiągnięć biotechnologii do ochrony i odnowy środowiska naturalnego. Umie oszacować korzyści ekologicznych ze stosowania biotechnologii i potrafi dyskutować na dany temat. | |
5,0 | Student umie dobrać i potrafi zastosować wszystkie poznane osiągnięć biotechnologii do ochrony i odnowy środowiska naturalnego. Umie oszacować korzyści ekologicznych ze stosowania biotechnologii i potrafi dyskutować na dany temat. | |
BT_2A_BI-N2-D1_U03 Student potrafi zastosować odpowiednie metody laboratoryjne do oznaczeń wybranych zanieczyszczeń. | 2,0 | Student nie potrafi zastosować odpowiednich metod laboratoryjnych do oznaczeń wybranych zanieczyszczeń. |
3,0 | Student potrafi zastosować niektóre metody laboratoryjne do oznaczeń wybranych zanieczyszczeń. | |
3,5 | Student potrafi zastosować 50% poznanych metod laboratoryjnych do oznaczeń wybranych zanieczyszczeń. | |
4,0 | Student potrafi zastosować większość poznanych metod laboratoryjnych do oznaczeń wybranych zanieczyszczeń. | |
4,5 | Student potrafi zastosować większość poznanych metod laboratoryjnych do oznaczeń wybranych zanieczyszczeń i interpretuje uzyskane wyniki | |
5,0 | Student potrafi doskonale zastosować poznane metody laboratoryjne do oznaczeń wybranych zanieczyszczeń, interpretuje uzyskane wyniki i odnosi je do zagrożeń środowiska |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_BI-N2-D1_K01 wykazuje zaangażowanie w samodzielnym jak i zespołowym rozwiązywaniu stawianych problemów | 2,0 | W zakresie działania, postaw i motywacji: student unika podejmowania działań, nie wykazuje inicjatywy, wykazuje postawę nieprzychylną wobec wszelkich poczynań nauczyciela. |
3,0 | W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę neutralną (obojętną) wobec poleceń nauczyciela. | |
3,5 | W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Adaptuje się jednak do sytuacji dydaktycznych zaaranżowanych przez nauczyciela. Wykazuje postawę umiarkowanie przychylną wobec poczynań nauczyciela. | |
4,0 | W zakresie działania, postaw i motywacji: student dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej, w jakiej się znalazł. Podejmuje działania z własnej woli, ale nie angażuje się spontanicznie. | |
4,5 | W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie tylko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej, w jakiej się znalazł, ale i organizuje ją w pewien sposób wykazując przy tym przychylną postawę wobec poczynań nauczyciela. | |
5,0 | W zakresie działania, postaw i motywacji: student samodzielnie rozpoczyna danego rodzaju działania, kierując się przy tym pozytywną postawą wobec poczynań nauczyciela. | |
BT_2A_BI-N2-D1_K02 Student kieruje się zasadą odpowiedzialności za stan środowiska naturalnego i wykazuje otwartość na nowe rozwiązania biotechnologiczne zmierzające do ochrony i odnowy srodowiska naturalnego. | 2,0 | Student nie kieruje się zasadą odpowiedzialności za stan środowiska naturalnego i nie wykazuje otwartości na nowe rozwiązania biotechnologiczne zmierzające do ochrony i odnowy srodowiska naturalnego. |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym kieruje się zasadą odpowiedzialności za stan środowiska naturalnego, ale nie wykazuje otwartości na nowe rozwiązania biotechnologiczne zmierzające do ochrony i odnowy srodowiska naturalnego. | |
3,5 | Student w stopniu dostatecznym kieruje się zasadą odpowiedzialności za stan środowiska naturalnego i na poziomie dostatecznym wykazuje otwartość na nowe rozwiązania biotechnologiczne zmierzające do ochrony i odnowy srodowiska naturalnego. | |
4,0 | Student na poziomie dobrym kieruje się zasadą odpowiedzialności za stan środowiska naturalnego i na poziomie dobrym wykazuje otwartość na nowe rozwiązania biotechnologiczne zmierzające do ochrony i odnowy srodowiska naturalnego. | |
4,5 | Student na poziomie dobrym kieruje się zasadą odpowiedzialności za stan środowiska naturalnego i na poziomie dobrym wykazuje otwartość na nowe rozwiązania biotechnologiczne zmierzające do ochrony i odnowy srodowiska naturalnego oraz wyraża opinię w danym temacie. | |
5,0 | Student kieruje się zasadą pełnej odpowiedzialności za stan środowiska naturalnego i wykazuje pełną otwartość na nowe rozwiązania biotechnologiczne zmierzające do ochrony i odnowy srodowiska naturalnego oraz wyraża opinię w danym temacie. |
Literatura podstawowa
- Traczewska T., Biologiczne metody oceny skażenia środowiska, Wyd. Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2011
- Klimiuk E., Łebkowska M., Biotechnologia w ochronie środowiska, PWN, Warszawa, 2004
- Falandysz J., Polichlorowane bifenyle (PCBs) w środowisku: Chemia, Analiza, Toksyczność, Stężenia i Ocena Ryzyka., Gdańsk, 1999
- Błaszczyk M., Mikroorganizmy w ochronie środowiska, PWN, Warszawa, 2007
- Wojnowska-Baryła I., Trendy w biotechnologii środowiskowej, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski, Olsztyn, 2008
- Pullin A. S., Biologiczne podstawy ochrony przyrody, PWN, Warszawa, 2007
- Nawrocki J., Biłozora S., Uzdatnianie wody-procesy chemiczne i biologiczne, PWN, Warszawa, 2000
Literatura dodatkowa
- Zimny H., Ekologiczna ocena stanu środowiska. Bioindykacja i biomonitoring., AR-W, A. Grzegorczyk, Warszawa, 2006